Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 10:10
bijna met pensioen kind
Ook tijdens je pensioen kun je je prima blijven ontwikkelen.

Ik vind het wel een compliment dat je me zo jeugdig over vind komen.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 10:11
Ook tijdens je pensioen kun je je prima blijven ontwikkelen.

Ik vind het wel een compliment dat je me zo jeugdig over vind komen.
Hoe ouder je wordt hoe jeugdiger de rest is
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:49
Vraag ik me ook af idd waar die term bijstandsmoeder van af komt...
Dat er vrouwen zijn die in de bijstand terecht komen na een scheiding is zeker wel waar.....maar die blijven daar zeker niet voor altijd inzitten....vrouwen die dat wel doen zouden m.i. ook op de arbeidsmarkt weinig kansen maken. Elk gezond nadenkend mens wil toch graag zijn/haar eigen broek ophouden. En niet afhankelijk willen zijn
.Mensen die ik ken die in de bijstand zitten, zijn mensen die in de maatschappij helaas niet mee kunnen...



Verder doelde ik op het meehelpen bij de clubjes en school....en ja sorry je te moeten teleurstellen, maar dat waren heel vaak dezelfde mensen...je zou bijna kunnen zeggen een vast clubje mensen die wel tijd konden en wilden vrijmaken om op practisch gebied uit te helpen. Ik weet niet hoe dat nu op scholen gaat....maar zo n 25 jaar geleden was er echt een tekort aan vrijwilligers op scholen en sportclubjes en zag je altijd dezelfde neuzen op schoolreisjes, kamp, luizen moeder, knutselmoeder, voorleesmoeder , wanderl3daagse, voorstellingen ect.
Met sport de leiders...ophalen, brengen.....ach het interesseerde me niet....ik was er altijd bij en daar kijk ik met een fijn gevoel aan terug.
Wat wil je hier nou mee zeggen? Ja, er is nog steeds een tekort aan vrijwilligers, onlangs was dat nog uitgebreid in het nieuws.

Altijd aanwezig zijn bij schoolactiviteiten zegt werkelijk geen bal over hoeveel tijd je besteedt aan je kinderen. Dat je het hebt over ‘ouders die nooit tijd hebben’ zegt zoveel meer over jou dan over de tijdsbesteding van die mensen. Ik zou ook niet bij het hoogspringen gaan staan met een moeder waarvan ik weet dat ze zo over me denkt.

Misschien voorzie ik door mijn werk de leerkrachten wel van interessante materialen of leesvoer waardoor ze ook jouw kind beter les kunnen geven. Weet jij veel.
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:49




Verder doelde ik op het meehelpen bij de clubjes en school....en ja sorry je te moeten teleurstellen, maar dat waren heel vaak dezelfde mensen...je zou bijna kunnen zeggen een vast clubje mensen die wel tijd konden en wilden vrijmaken om op practisch gebied uit te helpen. Ik weet niet hoe dat nu op scholen gaat....maar zo n 25 jaar geleden was er echt een tekort aan vrijwilligers op scholen en sportclubjes en zag je altijd dezelfde neuzen op schoolreisjes, kamp, luizen moeder, knutselmoeder, voorleesmoeder , wanderl3daagse, voorstellingen ect.
Met sport de leiders...ophalen, brengen.....ach het interesseerde me niet....ik was er altijd bij en daar kijk ik met een fijn gevoel aan terug.

Ja, en nu, 25 jaar later, zijn er luizenouders, knutselouders en voorleesouders. In mijn omgeving wisselen ouders die taken af, omdat beiden bij school betrokken zijn. Waarom zouden dit moedertaken zijn? Dat bedoel ik dus met die timewarp.
Meinonaaa schreef:
12-07-2019 17:26
Maar wat is er nou precies mis met parttime werken dan? Als je met 4 dagen werken genoeg verdient is het toch prima? Zou je dan alleen voor de emancipatie fulltime moeten gaan werken om 'maar niet onder te doen voor de mannen'? Ik denk dat het echt de toekomst is dat zowel mannen en vrouwen parttime gaan werken. Je werkt toch om te leven, en niet andersom? Emancipatie gaat toch om de vrije keus? Dan moeten zowél mannen als vrouwen ook de keus kunnen hebben om 'thuis te blijven' of juist fulltime te werken. Zolang het maar een eigen/gezamenlijke keus is en niet door 'de samenleving' opgelegd.
Nog niet alles gelezen, maar wil hier alvast op reageren.
Recentelijk heeft een wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit van Utrecht plaatsgevonden over het parttime werken van Nederlandse vrouwen.
De bevindingen waren oa dat het parttime werken van met name Nederlandse vrouwen dus in veel gevallen geen vrije keuze is, zie link:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/

"In Nederland werken vrouwen veel vaker parttime dan mannen. Ons onderzoek toont dat sociale normen over de prioriteiten die moeders en vaders zouden moeten hebben en over welke partner het meest succesvol mag zijn invloed hebben op de keuzes die mannen en vrouwen in hun leven maken.

Deze keuzes zouden heel anders uitpakken wanneer sociale normen gelijke rollen tussen vaders en moeders zouden benadrukken. Parttime werken van vrouwen bestempelen als ‘een vrije keuze’ is dus een te simpele weergave van de complexe werkelijkheid waarin mannen en vrouwen hun leven invullen." (quote uit bovenstaande link)

We zijn er dus helaas nog lang niet.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 10:20
Ja, en nu, 25 jaar later, zijn er luizenouders, knutselouders en voorleesouders. In mijn omgeving wisselen ouders die taken af, omdat beiden bij school betrokken zijn. Waarom zouden dit moedertaken zijn? Dat bedoel ik dus met die timewarp.
Als je die dingen 25 jaar geleden hebt gedaan dan noem je ze nog steeds zo. Tegenwoordig heet dat gewoon luizenpluis, Wie wil er as maandag helpen met knutselen/ voorlezen/schminken/overblijven etc.
Alle reacties Link kopieren
Rockstarter schreef:
14-07-2019 10:22
Nog niet alles gelezen, maar wil hier alvast op reageren.
Recentelijk heeft een wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit van Utrecht plaatsgevonden over het parttime werken van Nederlandse vrouwen.
De bevindingen waren oa dat het parttime werken van met name Nederlandse vrouwen dus in veel gevallen geen vrije keuze is, zie link:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/

"In Nederland werken vrouwen veel vaker parttime dan mannen. Ons onderzoek toont dat sociale normen over de prioriteiten die moeders en vaders zouden moeten hebben en over welke partner het meest succesvol mag zijn invloed hebben op de keuzes die mannen en vrouwen in hun leven maken.

Deze keuzes zouden heel anders uitpakken wanneer sociale normen gelijke rollen tussen vaders en moeders zouden benadrukken. Parttime werken van vrouwen bestempelen als ‘een vrije keuze’ is dus een te simpele weergave van de complexe werkelijkheid waarin mannen en vrouwen hun leven invullen." (quote uit bovenstaande link)

We zijn er dus helaas nog lang niet.
Het aandeel werkende vrouwen ligt in verhouding met andere Europese landen redelijk hoog. Dat was hoger, maar dat ligt meer aan de stijging binnen de landen die ons hebben ingehaald dan aan de Nederlandse vrouwen.

Jonge vrouwen werken ook nog meer uren dan oudere vrouwen.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 10:33
Het aandeel werkende vrouwen ligt in verhouding met andere Europese landen redelijk hoog. Dat was hoger, maar dat ligt meer aan de stijging binnen de landen die ons hebben ingehaald dan aan de Nederlandse vrouwen.

Jonge vrouwen werken ook nog meer uren dan oudere vrouwen.
qua participatie van vrouwen doen we het echter heel slecht in europa. In andere landen werken de vrouwen niet of nauwelijks parttime
Rockstarter schreef:
14-07-2019 10:22
Nog niet alles gelezen, maar wil hier alvast op reageren.
Recentelijk heeft een wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit van Utrecht plaatsgevonden over het parttime werken van Nederlandse vrouwen.
De bevindingen waren oa dat het parttime werken van met name Nederlandse vrouwen dus in veel gevallen geen vrije keuze is, zie link:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/

"In Nederland werken vrouwen veel vaker parttime dan mannen. Ons onderzoek toont dat sociale normen over de prioriteiten die moeders en vaders zouden moeten hebben en over welke partner het meest succesvol mag zijn invloed hebben op de keuzes die mannen en vrouwen in hun leven maken.

Deze keuzes zouden heel anders uitpakken wanneer sociale normen gelijke rollen tussen vaders en moeders zouden benadrukken. Parttime werken van vrouwen bestempelen als ‘een vrije keuze’ is dus een te simpele weergave van de complexe werkelijkheid waarin mannen en vrouwen hun leven invullen." (quote uit bovenstaande link)

We zijn er dus helaas nog lang niet.
interessant
Mijn man is altijd bij de schoolactiviteiten. Ik ben er nog nooit geweest.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 10:37
qua participatie van vrouwen doen we het echter heel slecht in europa. In andere landen werken de vrouwen niet of nauwelijks parttime
Ik denk dat dat komt doordat de financiële noodzaak in Nederland vaker ontbreekt. En omdat er hier veel parttime banen beschikbaar zijn.
Prima toch, want waarom zou je 5 van de 7 dagen willen werken als dat niet hoeft? Het leven heeft meer te bieden dan werken.
.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 10:37
qua participatie van vrouwen doen we het echter heel slecht in europa. In andere landen werken de vrouwen niet of nauwelijks parttime
In Nederland werken zowel mannen als vrouwen relatief veel in deeltijd.
Bovendien ligt het aandeel werkende vrouwen in Nederland dus vrij hoog en op de Gender Equality index staat Nederland dus ook al behoorlijk hoog in de ranglijsten, alleen de Scandinavische landen staan hoger.
Leeuw32 schreef:
12-07-2019 17:39
De man is vaak ouder en dus verder met carrière is het vaak de vrouw die minder gaat werken. Wat ook niet helpt is dan in NL 4 dagen opvang als veel wordt beschouwd. Ik ben nu pril zwanger en wij overwegen om 4 dagen opvang te doen, dat vinden veel vriendinnen in mijn omgeving te veel. Krijg daar niet malse opmerkingen over dat het “zielig” is.

Wat ik veel in mijn omgeving zie (ook bij mijn man) is dat mannen geen 4 dagen durven te gaan werken omdat ze dan denken een promotie mis te lopen. Tsja en dan gaan veel vrouwen “maar” 3 dagen werken omdat 4 dagen opvang teveel is. Je kunt er ook voor kiezen om dan 4 dagen opvang te doen.

Qua sociaal is hier de afspraak: man doet zijn familie/vrienden en ik mijne. Werkt ideaal, als hij iets vergeet wordt hij inmiddels er ook op aangesproken, in begin van onze relatie was ik dat, maar heb iedereen heel duidelijk gemaakt dat ik niet zijn secretaresse ben. Als hij geen cadeau voor zijn neefje koopt en mij het niet vraagt en we hebben niks is dat zijn verantwoordelijkheid.
Herkenbaar, dat is ook mijn ervaring.
Wij hebben wel doorgezet, ondanks de veelal ongefundeerde (vaak indirecte) opmerkingen uit onze omgeving. We zijn beiden 4, 4,5 dag te blijven werken en hebben de kinderen 3/4 dagen naar de opvang gebracht. Deze opmerkingen, dat het zielig voor de kinderen zou zijn, dat de hechting gevaar zou lopen, dat ik mijn carriere voor de kinderen zou plaatsen etc. werden eigenlijk alleen naar mij toe geuit. Mijn partner is een "super vader" om hij "mee helpt in de huishouden met de kinderen" en een "papa dag" heeft . Er wordt in de huidige maatschappij heel erg met twee maten gemeten. Mijn partner en ik zijn hier beiden erg van geschrokken na de geboorte van onze kinderen.

Veel mensen/ vrouwen geven overigens ook aan dit niet zo te ervaren. Dat klopt ook, wanneer je als gezin aan de maatschappelijke verwachtingen voldoet (man fulltime/ vrouw parttime, niet meer dan 3/3.5 dag), dan heb je geen last van deze sociale normen/ rolpatronen. Dan voldoe je blijkbaar aan de verwachting van veel mensen. Dat wil dus niet zeggen dat de sociale normen niet bestaan en dat je er veel last van kunt hebben als je niet aan deze verwachting voldoet.

Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en het gaat, ondanks (of dankzij?) de twee "veel" werkende en "ambitieuze" ouders heel erg goed met ze. Ze hebben veel geleerd op de kinderopvang, doen het goed op school, veel vrienden en vriendinnen, een goede band met zowel papa als mama (hier gaan ze het zo vaak naar papa als naar mama als er iets is). Voor ons ook belangrijk, we geven een goed voorbeeld aan de kinderen.

Ik ben erg blij dat we het zo gedaan hebben.
Wij hebben nu beiden een zeer goede baan. Dat is goed te combineren met kinderen, omdat wij alles samen doen.
Naast ons werk, doen we ook veel op school/ sportclub etc, we worden gezien als zeer betrokken ouders.
Er wordt ook vaak gezegd dat werkende ouders niet betrokken zouden zijn bij de kinderen. Dat is totaal niet niet onze ervaring.
Zo kan het dus ook en wij zouden niet anders willen.
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
14-07-2019 10:18
Wat wil je hier nou mee zeggen? Ja, er is nog steeds een tekort aan vrijwilligers, onlangs was dat nog uitgebreid in het nieuws.

Altijd aanwezig zijn bij schoolactiviteiten zegt werkelijk geen bal over hoeveel tijd je besteedt aan je kinderen. Dat je het hebt over ‘ouders die nooit tijd hebben’ zegt zoveel meer over jou dan over de tijdsbesteding van die mensen. Ik zou ook niet bij het hoogspringen gaan staan met een moeder waarvan ik weet dat ze zo over me denkt.

Misschien voorzie ik door mijn werk de leerkrachten wel van interessante materialen of leesvoer waardoor ze ook jouw kind beter les kunnen geven. Weet jij veel.
Grappig....het zou me werkelijk aan mn reet roesten wat een andere moeder over me denkt als ik bij hoogspringen sta te helpen.

Daarbij denk ik niet zo....het was destijds gewoon een constatering dat het vaak de dezelfden waren die hielpen op school en anderen nooit eens tijd hadden want.....

Ik zag en zie het zeker niet als alleen een moedertaak.....maar vaders zag je destijds nog niet zoveel. Hopelijk nu wel ...

En dat jij denkt dat meedoen met schoolseactiviteiten voor mij een graadmeter zou zijn voor de hoeveelheid tijd besteedt aan de kinderen zegt meer over jou dan over mij......

En hartstikke fijn hoor dat je lesmateriaal en leesvoer levert aan docenten.....
Rockstarter schreef:
14-07-2019 10:49


Veel mensen/ vrouwen geven overigens ook aan dit niet zo te ervaren. Dat klopt ook, wanneer je als gezin aan de maatschappelijke verwachtingen voldoet (man fulltime/ vrouw parttime, niet meer dan 3/3.5 dag), dan heb je geen last van deze sociale normen/ rolpatronen. Dan voldoe je blijkbaar aan de verwachting van veel mensen. Dat wil dus niet zeggen dat de sociale normen niet bestaan en dat je er veel last van kunt hebben als je niet aan deze verwachting voldoet.

Mijn kinderen zitten nog op de basisschool maar ik ervaar dat dus echt heel anders. Ik heb altijd wat meer gewerkt en verdiend dan mijn man en mijn man doet wat meer zorgtaken. Ik krijg hier zelf nooit commentaar op, ook mijn man krijgt geen commentaar (en ook bijna nooit complimenten). Maar wij zijn dan ook helemaal geen uitzonderingen in onze omgeving. Ik vraag mee serieus af waar die sociale norm nog wel bestaat.
Rockstarter schreef:
14-07-2019 10:22
Nog niet alles gelezen, maar wil hier alvast op reageren.
Recentelijk heeft een wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit van Utrecht plaatsgevonden over het parttime werken van Nederlandse vrouwen.
De bevindingen waren oa dat het parttime werken van met name Nederlandse vrouwen dus in veel gevallen geen vrije keuze is, zie link:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/

"In Nederland werken vrouwen veel vaker parttime dan mannen. Ons onderzoek toont dat sociale normen over de prioriteiten die moeders en vaders zouden moeten hebben en over welke partner het meest succesvol mag zijn invloed hebben op de keuzes die mannen en vrouwen in hun leven maken.

Deze keuzes zouden heel anders uitpakken wanneer sociale normen gelijke rollen tussen vaders en moeders zouden benadrukken. Parttime werken van vrouwen bestempelen als ‘een vrije keuze’ is dus een te simpele weergave van de complexe werkelijkheid waarin mannen en vrouwen hun leven invullen." (quote uit bovenstaande link)

We zijn er dus helaas nog lang niet.


Goed onderzoek zeg, dank voor het delen.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 10:33
Het aandeel werkende vrouwen ligt in verhouding met andere Europese landen redelijk hoog. Dat was hoger, maar dat ligt meer aan de stijging binnen de landen die ons hebben ingehaald dan aan de Nederlandse vrouwen.

Jonge vrouwen werken ook nog meer uren dan oudere vrouwen.


Heb je daar ook linkjes voor? Ik vind dit interessante vergelijkingen.
Alle reacties Link kopieren
kataravrouw schreef:
14-07-2019 11:00
Grappig....het zou me werkelijk aan mn reet roesten wat een andere moeder over me denkt als ik bij hoogspringen sta te helpen.

Daarbij denk ik niet zo....het was destijds gewoon een constatering dat het vaak de dezelfden waren die hielpen op school en anderen nooit eens tijd hadden want.....

Ik zag en zie het zeker niet als alleen een moedertaak.....maar vaders zag je destijds nog niet zoveel. Hopelijk nu wel ...

En dat jij denkt dat meedoen met schoolseactiviteiten voor mij een graadmeter zou zijn voor de hoeveelheid tijd besteedt aan de kinderen zegt meer over jou dan over mij......

En hartstikke fijn hoor dat je lesmateriaal en leesvoer levert aan docenten.....
Dat wat na ‘want..’ komt is vast gewoon een hele legitieme reden.

Jij kan ook niet altijd alles doen, een ander dus ook niet.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 10:48
In Nederland werken zowel mannen als vrouwen relatief veel in deeltijd.
Bovendien ligt het aandeel werkende vrouwen in Nederland dus vrij hoog en op de Gender Equality index staat Nederland dus ook al behoorlijk hoog in de ranglijsten, alleen de Scandinavische landen staan hoger.
nergens in Europa is het verschil in arbeidsparticipatie tussen man en vrouw zo groot als in nl. equality my ass.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-07-2019 11:04
Heb je daar ook linkjes voor? Ik vind dit interessante vergelijkingen.
Deze onder andere:

https://digital.scp.nl/emancipatiemonit ... eu-landen/

En de startpagina:

https://digital.scp.nl/emancipatiemonitor2018/
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 11:06
12.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rockstarter schreef:
14-07-2019 10:49
Herkenbaar, dat is ook mijn ervaring.
Wij hebben wel doorgezet, ondanks de veelal ongefundeerde (vaak indirecte) opmerkingen uit onze omgeving. We zijn beiden 4, 4,5 dag te blijven werken en hebben de kinderen 3/4 dagen naar de opvang gebracht. Deze opmerkingen, dat het zielig voor de kinderen zou zijn, dat de hechting gevaar zou lopen, dat ik mijn carriere voor de kinderen zou plaatsen etc. werden eigenlijk alleen naar mij toe geuit. Mijn partner is een "super vader" om hij "mee helpt in de huishouden met de kinderen" en een "papa dag" heeft . Er wordt in de huidige maatschappij heel erg met twee maten gemeten. Mijn partner en ik zijn hier beiden erg van geschrokken na de geboorte van onze kinderen.

Veel mensen/ vrouwen geven overigens ook aan dit niet zo te ervaren. Dat klopt ook, wanneer je als gezin aan de maatschappelijke verwachtingen voldoet (man fulltime/ vrouw parttime, niet meer dan 3/3.5 dag), dan heb je geen last van deze sociale normen/ rolpatronen. Dan voldoe je blijkbaar aan de verwachting van veel mensen. Dat wil dus niet zeggen dat de sociale normen niet bestaan en dat je er veel last van kunt hebben als je niet aan deze verwachting voldoet.

Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en het gaat, ondanks (of dankzij?) de twee "veel" werkende en "ambitieuze" ouders heel erg goed met ze. Ze hebben veel geleerd op de kinderopvang, doen het goed op school, veel vrienden en vriendinnen, een goede band met zowel papa als mama (hier gaan ze het zo vaak naar papa als naar mama als er iets is). Voor ons ook belangrijk, we geven een goed voorbeeld aan de kinderen.

Ik ben erg blij dat we het zo gedaan hebben.
Wij hebben nu beiden een zeer goede baan. Dat is goed te combineren met kinderen, omdat wij alles samen doen.
Naast ons werk, doen we ook veel op school/ sportclub etc, we worden gezien als zeer betrokken ouders.
Er wordt ook vaak gezegd dat werkende ouders niet betrokken zouden zijn bij de kinderen. Dat is totaal niet niet onze ervaring.
Zo kan het dus ook en wij zouden niet anders willen.
Het was jullie keuze en jullie voelden je daar goed bij. En zo hoort het ook vind ik. Heel jammer dat je daar zoveel commentaar op hebt gekregen....is gewoon niet leuk en ook geheel onterecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een goede ontwikkeling dat minder dan 40 uur per week werken steeds normaler wordt. Het staat je ook niet meer in de weg als je carrière wil maken. De nieuwe generatie (leidinggevenden) wil zelf vaak ook niet meer fulltime werken. Er is veel meer oog voor een goede balans tussen werk en privé.
impala wijzigde dit bericht op 14-07-2019 11:11
2.50% gewijzigd
.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 10:48
In Nederland werken zowel mannen als vrouwen relatief veel in deeltijd.
Bovendien ligt het aandeel werkende vrouwen in Nederland dus vrij hoog en op de Gender Equality index staat Nederland dus ook al behoorlijk hoog in de ranglijsten, alleen de Scandinavische landen staan hoger.


Ah, interessante index. Cijfers voor Nederland zijn hier te downloaden: https://eige.europa.eu/publications/gen ... etherlands

En daarin lees ik dus dat juist op het gebied van werk de gelijkheid achterblijft. Overall staat Nederland op plek 4 binnen de EU-landen, wat betreft werk op plek 20.
Heel slecht doen we het op het gebied van tijd. En dat is dus volgens mij precies de insteek van dit topic: vrouwen regelen het slecht voor zichzelf, financieel minder dan mannen (gemiddeld) en wel het minste vrije tijd omdat ze alle zorgrollen op zich nemen. Wat de vrouw in het topic waar de TO hier naar verwijst ook precies heeft gedaan in de 3 maanden die ze nu samenwoont.

Je conclusie dat het niet zo slecht is als we hier roepen deel ik dus niet.

Even de samenvatting voor Nederland voor de Gender Equality Index:
In de gendergelijkheidsindex 2017 scoort Nederland 72,9 op 100, een stijging van 5,1 punten. Deze score is hoger dan de score van 66,2 voor de EU-28, en de vooruitgang verloopt iets sneller dan gemiddeld in de EU. Nederland is op de EU-indexranglijst geste- gen van de vijfde naar de vierde plaats.

De gendergelijkheidsscore voor het domein gezondheid is in Nederland hoog, waaruit een goed genderevenwicht blijkt in de toegang tot diensten. Sterker nog, Nederland scoort op dat gebied het hoogst van alle EU-28-landen.

De grootste verbetering is zichtbaar in het domein macht, maar dit blijft desondanks het domein waarop Nederland het laagst scoort. De vooruitgang in dit domein in Nederland is grotendeels te danken aan de verbeterde vertegenwoordiging van vrouwen in besluitvormingsfuncties in de economische sector.

De situatie in het domein geld is verbeterd, met tekenen van verbeterde gendergelijkheid in de verdeling van economische mid- delen tussen vrouwen en mannen.

Wat het domein werk betreft, is de situatie licht verbeterd, maar de vooruitgang wordt belemmerd door aanhoudende gendersegregatie. Qua arbeidsmarktparticipatie wordt binnen de EU de 20e plaats ingenomen. In het domein kennis is in Nederland verbetering zichtbaar op het gebied van onderwijsprestaties en -participatie, maar de segregatie op studiegebieden volgens traditionele genderrollen blijft bestaan.

De grootste uitdaging voor Nederland ligt in het domein tijd. In Nederland, alsook in elf andere lidstaten, is de gendergelijkheid in dit domein achteruitgegaan. Kook-, zorg- en schoonmaakwerkzaamheden worden nog steeds voornamelijk door vrouwen uit- gevoerd en in die situatie is geen verandering gekomen.
staat niks over economische onafhankelijkheid en zo gloria vind ik het zeker niet voor een land dat verder overal in de ranking in de top 3 scoort wereldwijd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 11:04
Dat wat na ‘want..’ komt is vast gewoon een hele legitieme reden.

Jij kan ook niet altijd alles doen, een ander dus ook niet.
Dat denk ik ook hoor....dat ze een legitieme reden hadden/hebben. Ik oordeel daar niet over ook al vat je dat wel zo op. Je voelt je duidelijk aan gevallen en daar zul je wel je redenen voor hebben.

Feit blijft dat het vaak dezelfde ouders waren die kwamen opdraven. En zal ik je nog eens iets sterkers vertellen....diegene die je nooit zag hadden ook nog eens de grootste mond over hoe het allemaal moest en vooral over hoe het niet moest. Maar dat is weer een andere discussie denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven