Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
S-Meds schreef:
14-07-2019 08:58
zij betalen de zorgtoeslag voor thuisblijfmoeders
Jep. En doen over het algemeen wel degelijk aan ontwikkeling. Ontwikkeling heeft namelijk geen donder te maken met niveau of functie. Er zijn weinig (beroerde) werkgevers die hun mensen anno 2019 niet aanzetten tot ontwikkeling.

Een beetje werkgever kent het beroemde ‘wat als we in ze investeren en ze gaan weg versus wat als we het niet doen en ze blijven’ zo langzamerhand wel.
AnnabeldeDertiende schreef:
14-07-2019 09:07
Jep. En doen over het algemeen wel degelijk aan ontwikkeling. Ontwikkeling heeft namelijk geen donder te maken met niveau of functie. Er zijn weinig (beroerde) werkgevers die hun mensen anno 2019 niet aanzetten tot ontwikkeling.

Een beetje werkgever kent het beroemde ‘wat als we in ze investeren en ze gaan weg versus wat als we het niet doen en ze blijven’ zo langzamerhand wel.
Natuurlijk doe je in laaggeschoold werk ook aan ontwikkeling. Alleen al door het feit dat je steeds met wisselende collega’s te maken hebt en in 30 jaar tijd op wisselingen van management meemaakt etc. Je werk is toch gewoon een groot deel van je leven. Je moet het zien te rooien met je team en de mensen heb je niet zelf uitgekozen dat is ontwikkeling in een hele zuivere vorm. Zou je op je werk een rare opmerking maken over homo’s bijvoorbeeld dan krijg je geheid het deksel op je neus. Heb je dus niet zo’n werkcontext dan heb je ook weinig mensen die een spiegel voor kunnen houden of van jou verwachten dat je aan zelfrefectie doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vooral heel veel vooroordelen over en weer.

Op pagina 1 zijn er een paar zeer verstandige posts geweest en op pagina 11/12 neemt iedereen elkaar weer de maat, echt het gekift over en weer is niet van de lucht.
Alle reacties Link kopieren
Net beweert iemand nog dat werken/carriere nastereven niet automatisch betekend geen tijd te hebben voor je dierbaren. Het een sluit het ander niet uit lijkt mij...iemand die fulltime werkt besteedt toch zeker ook aandacht en tijd aan het gezin. Alsof iemand die ervoor kiest fulltime dan wel partime voor het gezin te zorgen alleen maar de hele tijd zit te knutselen met de kinderen.

En ja hokjesgeest....want velen denken dat moeders die thuisblijven en er voor kiezen hun kinderen geheel zelf op te voeden achter blijven in hun ontwikkeling. Lui zijn en zich afhankelijk opstellen tov hun partner.
En dat al die vrouwen bij een scheiding in de bijstand terecht komen.

Het niet hebben van een carriere op je 25ste of 30ste wil niet automatisch zeggen dat je op je 50ste/60ste er berooid en totaal onderontwikkeld bij zit.
Daarmee gaan jullie er dan wel vanuit dat een thuisblijfmoeder uberhaupt recht heeft op zorgtoeslag. Als je partner zoveel verdient dat je het tegenwoordig kan permiteren om thuis te blijven, dan heb je geen recht op zorgtoeslag hoor! :roll:
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
14-07-2019 08:56
Oh, nou werkte je ineens wel? Bedoel je nou dat moeders wel mogen werken, maar alleen thuis? Of mogen ze wel werken maar geen carrière maken?

Als je zelf altijd hebt gewerkt, dan weet je als geen ander dat werken en voor de kinderen zorgen prima samengaan en begrijp ik niets van je hele post.
Mogen? Dat bepalen jij of ik toch niet voor een ander? Ik heb geen bal te maken met hoe anderen hun leven inrichten...interesseert me niets. Ik heb altijd gewerkt maar nooit een carriere nagestreeft. Ik zie dat los van elkaar en daar ging het hier toch ook over? Ik wilde mijn kinderen geheel zelf opvoeden zonder enige vrom van opvang en dat is wat ik heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 08:58
zij betalen de zorgtoeslag voor thuisblijfmoeders
Ja tuurlijk....alle thuisblijfmoeders hebben zorgtoeslag nodig, logisch.
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:27
Ja tuurlijk....alle thuisblijfmoeders hebben zorgtoeslag nodig, logisch.
even teruglezen
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:23
Mogen? Dat bepalen jij of ik toch niet voor een ander? Ik heb geen bal te maken met hoe anderen hun leven inrichten...interesseert me niets. Ik heb altijd gewerkt maar nooit een carriere nagestreeft. Ik zie dat los van elkaar en daar ging het hier toch ook over? Ik wilde mijn kinderen geheel zelf opvoeden zonder enige vrom van opvang en dat is wat ik heb gedaan.
nee daar ging het niet over
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:14
Net beweert iemand nog dat werken/carriere nastereven niet automatisch betekend geen tijd te hebben voor je dierbaren. Het een sluit het ander niet uit lijkt mij...iemand die fulltime werkt besteedt toch zeker ook aandacht en tijd aan het gezin.

Hoe zit het dan met de kindertjes van wie de ouders nooit tijd hadden?

kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:14
En ja hokjesgeest....want velen denken dat moeders die thuisblijven en er voor kiezen hun kinderen geheel zelf op te voeden achter blijven in hun ontwikkeling. Lui zijn en zich afhankelijk opstellen tov hun partner.
En dat al die vrouwen bij een scheiding in de bijstand terecht komen.

De term "bijstandsmoeder" komt toch ergens vandaan. En volgens mij heeft niemand het gehad over "lui".
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:23
Ik heb altijd gewerkt maar nooit een carriere nagestreeft. Ik zie dat los van elkaar en daar ging het hier toch ook over? Ik wilde mijn kinderen geheel zelf opvoeden zonder enige vrom van opvang en dat is wat ik heb gedaan.

Nee, het topic gaat over een zeer scheve verdeling van de financiën of huishouden binnen een relatie, waarbij de man meestal degene is die er het gunstigst uitspringt. Het discussiepunt volgens de OP is waarom vrouwen dat zichzelf aandoen.

Zoals ik al eerder schreef herken ik dit niet in mijn wijde omgeving. Dit topic is voor mij een soort timewarp naar de jaren 70 en 80.
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:23
Mogen? Dat bepalen jij of ik toch niet voor een ander? Ik heb geen bal te maken met hoe anderen hun leven inrichten...interesseert me niets. Ik heb altijd gewerkt maar nooit een carriere nagestreeft. Ik zie dat los van elkaar en daar ging het hier toch ook over? Ik wilde mijn kinderen geheel zelf opvoeden zonder enige vrom van opvang en dat is wat ik heb gedaan.

Dus je hebt altijd gewerkt, zonder gebruik te maken van opvang, daarnaast alle tijd gehad om te tutten met de baby, te helpen op school en clubjes, samen te ontbijten, tussen de middag samen met de kinderen te eten en na school vriendjes te ontvangen. En dat allemaal zonder carrière na te streven en toch onafhankelijk te zijn van je man. Misschien moet je ons even vertellen hoe je dat hebt gedaan. Dan kunnen andere ouders ook tijd overhouden om te spenderen met hun dierbaren.
nerdopviva schreef:
14-07-2019 09:37
Dus je hebt altijd gewerkt, zonder gebruik te maken van opvang, daarnaast alle tijd gehad om te tutten met de baby, te helpen op school en clubjes, samen te ontbijten, tussen de middag samen met de kinderen te eten en na school vriendjes te ontvangen. En dat allemaal zonder carrière na te streven en toch onafhankelijk te zijn van je man. Misschien moet je ons even vertellen hoe je dat hebt gedaan. Dan kunnen andere ouders ook tijd overhouden om te spenderen met hun dierbaren.
tupperware!
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 09:29
Nee, het topic gaat over een zeer scheve verdeling van de financiën of huishouden binnen een relatie, waarbij de man meestal degene is die er het gunstigst uitspringt. Het discussiepunt volgens de OP is waarom vrouwen dat zichzelf aandoen.

Zoals ik al eerder schreef herken ik dit niet in mijn wijde omgeving. Dit topic is voor mij een soort timewarp naar de jaren 70 en 80.
Uit eerdere discussies is gebleken dat er op dit forum heel wat vrouwen zitten die (zowat) alles doen in huis. Tot het smeren van zijn boterhammetjes aan toe.
Mijn man zou het ook maar wat graag laten gebeuren - als ik hem de kans gaf....Zijn moeder slooft ook.
impala wijzigde dit bericht op 14-07-2019 09:52
3.30% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Vraag ik me ook af idd waar die term bijstandsmoeder van af komt...
Dat er vrouwen zijn die in de bijstand terecht komen na een scheiding is zeker wel waar.....maar die blijven daar zeker niet voor altijd inzitten....vrouwen die dat wel doen zouden m.i. ook op de arbeidsmarkt weinig kansen maken. Elk gezond nadenkend mens wil toch graag zijn/haar eigen broek ophouden. En niet afhankelijk willen zijn
.Mensen die ik ken die in de bijstand zitten, zijn mensen die in de maatschappij helaas niet mee kunnen...



Verder doelde ik op het meehelpen bij de clubjes en school....en ja sorry je te moeten teleurstellen, maar dat waren heel vaak dezelfde mensen...je zou bijna kunnen zeggen een vast clubje mensen die wel tijd konden en wilden vrijmaken om op practisch gebied uit te helpen. Ik weet niet hoe dat nu op scholen gaat....maar zo n 25 jaar geleden was er echt een tekort aan vrijwilligers op scholen en sportclubjes en zag je altijd dezelfde neuzen op schoolreisjes, kamp, luizen moeder, knutselmoeder, voorleesmoeder , wanderl3daagse, voorstellingen ect.
Met sport de leiders...ophalen, brengen.....ach het interesseerde me niet....ik was er altijd bij en daar kijk ik met een fijn gevoel aan terug.
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:49
Vraag ik me ook af idd waar die term bijstandsmoeder van af komt...
Dat er vrouwen zijn die in de bijstand terecht komen na een scheiding is zeker wel waar.....maar die blijven daar zeker niet voor altijd inzitten....vrouwen die dat wel doen zouden m.i. ook op de arbeidsmarkt weinig kansen maken. Elk gezond nadenkend mens wil toch graag zijn/haar eigen broek ophouden. En niet afhankelijk willen zijn
.Mensen die ik ken die in de bijstand zitten, zijn mensen die in de maatschappij helaas niet mee kunnen...



Verder doelde ik op het meehelpen bij de clubjes en school....en ja sorry je te moeten teleurstellen, maar dat waren heel vaak dezelfde mensen...je zou bijna kunnen zeggen een vast clubje mensen die wel tijd konden en wilden vrijmaken om op practisch gebied uit te helpen. Ik weet niet hoe dat nu op scholen gaat....maar zo n 25 jaar geleden was er echt een tekort aan vrijwilligers op scholen en sportclubjes en zag je altijd dezelfde neuzen op schoolreisjes, kamp, luizen moeder, knutselmoeder, voorleesmoeder , wanderl3daagse, voorstellingen ect.
Met sport de leiders...ophalen, brengen.....ach het interesseerde me niet....ik was er altijd bij en daar kijk ik met een fijn gevoel aan terug.
Vraag je dat serieus af? Het is een probleem en dit wordt ook al vaker door de regering aangegeven. meer dan de helft van de vrouwen zijn niet economisch onafhankelijk en dat drukt op de bijstand. Want een groot deel van hen zal scheiden ook al denken ze daar zelf nu nog heel anders over
Alle reacties Link kopieren
Haha nee geen tupperware.....bespaar me.

Eigen zaak aan huis.....onder schooltijden en s avonds en weekenden. Was idd wel aanpoten ja... maar dat boeide me niet....
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 09:52
Vraag je dat serieus af? Het is een probleem en dit wordt ook al vaker door de regering aangegeven. meer dan de helft van de vrouwen zijn niet economisch onafhankelijk en dat drukt op de bijstand. Want een groot deel van hen zal scheiden ook al denken ze daar zelf nu nog heel anders over
Ik vind dat kul, wat je eerder zei dat je in de bijstand komt als je gaat scheiden en lang niet gewerkt hebt.
Iedereen die wil werken, kán werken. Misschien niet in de best betaalde baan. Maar ook als je járen thuis hebt gezeten, kun je je weer gaan ontwikkelen. Ik ken daar ook genoeg voorbeelden van. Het is echt een kwestie van keuze.
.
impala schreef:
14-07-2019 09:54
Ik vind dat kul, wat je eerder zei dat je dan in de bijstand komt. Iedereen die wil werken, kán werken. Misschien niet in de best betaalde baan. Maar ook als je járen thuis hebt gezeten, kun je je weer gaan ontwikkelen. Ik ken daar ook genoeg voorbeelden van. Het is echt een kwestie van keuze.
Ja klopt maar wat ook nog een probleem is is dat moeders met kinderen tot vijf jaar zijn vrijgesteld van sollicitatieplicht. En er zijn vrouwen die zich dat graag laten aanleunen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 09:52
Vraag je dat serieus af? Het is een probleem en dit wordt ook al vaker door de regering aangegeven. meer dan de helft van de vrouwen zijn niet economisch onafhankelijk en dat drukt op de bijstand. Want een groot deel van hen zal scheiden ook al denken ze daar zelf nu nog heel anders over
Wel up-to-date cijfers gebruiken hoor.
kataravrouw schreef:
14-07-2019 09:14
Net beweert iemand nog dat werken/carriere nastereven niet automatisch betekend geen tijd te hebben voor je dierbaren. Het een sluit het ander niet uit lijkt mij...iemand die fulltime werkt besteedt toch zeker ook aandacht en tijd aan het gezin. Alsof iemand die ervoor kiest fulltime dan wel partime voor het gezin te zorgen alleen maar de hele tijd zit te knutselen met de kinderen.

En ja hokjesgeest....want velen denken dat moeders die thuisblijven en er voor kiezen hun kinderen geheel zelf op te voeden achter blijven in hun ontwikkeling. Lui zijn en zich afhankelijk opstellen tov hun partner.
En dat al die vrouwen bij een scheiding in de bijstand terecht komen.

Het niet hebben van een carriere op je 25ste of 30ste wil niet automatisch zeggen dat je op je 50ste/60ste er berooid en totaal onderontwikkeld bij zit.
Als je vent carrière maakt en alle zorgtaken geheel aan jou overlaat onder het mom van, prima dat je ook wilt werken maar de kinderen en het huishouden blijven wel jouw afdeling, ja, dan wordt de combi werken zonder opvang met tijd genoeg om te luizenpluizen wel een lastige ja.

Zorg en werk zijn prima te combineren. De voorwaarde is wel een fatsoenlijke balans tussen de tijdsbesteding van beide ouders.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 09:58
Wel up-to-date cijfers gebruiken hoor.
Wat is de huidige stand van zaken dan want volgens mij is het alleen maar erger geworden
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 10:04
Wat is de huidige stand van zaken dan want volgens mij is het alleen maar erger geworden
In 2017 60% tegenover 79% van de mannen en het percentage is aan het groeien i.p.v. aan het dalen. Latere cijfers zijn er nog niet.

https://digitaal.scp.nl/emancipatiemoni ... lfstandig/

Kan je gewoon googelen. Of je nou werkt of niet, dit soort kennis kun je gewoon blijven ontwikkelen.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 10:08
In 2017 60% tegenover 79% van de mannen en het percentage is aan het groeien i.p.v. aan het dalen. Latere cijfers zijn er nog niet.

https://digitaal.scp.nl/emancipatiemoni ... lfstandig/

Kan je gewoon googelen. Of je nou werkt of niet, dit soort kennis kun je gewoon blijven ontwikkelen.
bijna met pensioen kind
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
14-07-2019 10:03
Als je vent carrière maakt en alle zorgtaken geheel aan jou overlaat onder het mom van, prima dat je ook wilt werken maar de kinderen en het huishouden blijven wel jouw afdeling, ja, dan wordt de combi werken zonder opvang met tijd genoeg om te luizenpluizen wel een lastige ja.

Zorg en werk zijn prima te combineren. De voorwaarde is wel een fatsoenlijke balans tussen de tijdsbesteding van beide ouders.
Zorg en werk zijn prima te combineren, maar ik kan me maar op een beperkt vlak ontwikkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven