Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond eten in sociale situaties

14-08-2019 08:00 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Sinds een tijdje ben ik na een druk en heftig jaar weer op de goede weg. Ik eet gezonder (sporten deed ik altijd al). Ik wil graag 4 kilo afvallen om weer op mijn oude gewicht te komen want dat was prima. Echter gaat het wel erg langzaam met de kilo's.

Alleen... ik wil eigenlijk minder/gezonder drinken en eten tijdens sociale gelegenheden. Ik kan, als ik alleen ben of thuis met mijn vriend, prima voor de gezonde optie gaan. Maar heb ik bijvoorbeeld een feestje... dan ga ik voor de bijl. Ik had laatst een borrel met collega's om een mijlpaal te vieren, had 3 bier en frietjes op en voelde me daarna echt erg slecht, vooral fysiek dan (weinig energie, buikpijn). Ik baal dan ook van mezelf dat ik niet goed voor mezelf gezorgd heb en wil dit anders doen. Maar ben ook echt een gezelligheidsdier en wil graag meedoen met iedereen. Zit een beetje in tweestrijd met mezelf op zo'n moment.

Of als mijn tante speciaal voor mij dingen in huis haalt zoals tompouchen, ook al heb ik gezegd dat ze dat niet hoeft te doen... Ik kan het dan niet over mn hart verkrijgen om het te laten staan omdat ze speciaal voor mij heeft gehaald en het zelf niet lust. Zeker omdat ze niet super goed ter been is en al die moeite doet speciaal voor mij.

Hoe ga ik hiermee om? Vooral zo'n borrel daar zou ik sterker in mijn schoenen moeten staan, maar heeft iemand van jullie daar goede tips voor? Ik ga daar heen met goede intenties, maar als collega een biertje in mn hand drukt denk ik 'ach, eentje moet kunnen'. En dan worden het er wat meer, en krijg ik honger en zin in vette hap.. Binnenkort staan er meer sociale dingen gepland; een concert, een bruiloft, mijn eigen verjaardag, meerdere zakelijke diners...
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-08-2019 14:44
Het is toch een gezonder alternatief met meer nuttige voedingsstoffen ipv de lege calorieen die friet met snacks leveren. Voel je je daarna tenminste niet rot over de slechte maaltijd.
Hoezo zou een baguette (wit brood) meer voedingstoffen bevatten dan een vleeskroket en patat (aardappel)? Juist witbrood is maagvulling waar je verder weinig aan hebt. Behalve dan dat het lekker is :)
.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer vooral dingen te eten die ik een 10 geef en niet dingen die voor mij een 3 of 4 zijn. Tompoezen vallen voor mij in de categorie 3 of 4. Met een goedgevulde maag van huis vertrekken helpt bij daar ook bij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-08-2019 14:44
Het is toch een gezonder alternatief met meer nuttige voedingsstoffen ipv de lege calorieen die friet met snacks leveren. Voel je je daarna tenminste niet rot over de slechte maaltijd.

Afvallen kan ook prima zonder zogenaamd ‘gezond’ eten. Dat zijn namelijk twee heel verschillende dingen.
Enige is dat ‘gezond’ eten meestal inhoudt minder dense, dus dat je er grotere porties van kan nemen om dezelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen en gevoelsmatig dus meer kunt eten.
.
lilalinda schreef:
14-08-2019 14:55
Niks mis met een portie frites hoor, heerlijk!
Past ook prima binnen een gezonde levensstijl
Natuurlijk, maar als je op dieet bent en snel resultaat wil dan voel je je door een junkfoodmaaltijd wel weer af en terug naar start geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-08-2019 16:08
Natuurlijk, maar als je op dieet bent en snel resultaat wil dan voel je je door een junkfoodmaaltijd wel weer af en terug naar start geplaatst.
Maar juist als je je levenlang slank wil blijven, moet je op een andere manier naar voedsel gaan kijken
en door het te verdelen in 2 groepen:
groep1, zeer gezond, maar beetje saai
groep 2, lekker, maar slecht/junkfood

Houd je de drang naar groep2 erg in stand. Ik eet gewoon patat, zeker 2x per maand. En zie dat niet als zondigen of junkfood, maar gewoon als iets waar ik zin in heb
impala schreef:
14-08-2019 14:56
Hoezo zou een baguette (wit brood) meer voedingstoffen bevatten dan een vleeskroket en patat (aardappel)? Juist witbrood is maagvulling waar je verder weinig aan hebt. Behalve dan dat het lekker is :)
Haha, als je gezond wil doen neem je een waldkornbroodje ipv wit.
Voor mezelf gaat 't om de moraal, als ik gezondere producten kies voel ik me toch meer gemotiveerd door te zetten. Als ik dieet mag ik best een dag een snack of friet, maar als je zoals TO meerdere dagen moet socializen dan is de kans groter dat je het dieet weer aan de wilgen hangt.
lilalinda schreef:
14-08-2019 16:12
Maar juist als je je levenlang slank wil blijven, moet je op een andere manier naar voedsel gaan kijken
en door het te verdelen in 2 groepen:
groep1, zeer gezond, maar beetje saai
groep 2, lekker, maar slecht/junkfood

Houd je de drang naar groep2 erg in stand. Ik eet gewoon patat, zeker 2x per maand. En zie dat niet als zondigen of junkfood, maar gewoon als iets waar ik zin in heb
Friet bij een etentje zie ik ook niet als junkfood hoor, maar een grote friet speciaal met frikandel en kroket wel.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-08-2019 16:14
Friet bij een etentje zie ik ook niet als junkfood hoor, maar een grote friet speciaal met frikandel en kroket wel.
maar dat krijg ik niet eens op!
dat zijn 2 maaltijden
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-08-2019 16:12
Haha, als je gezond wil doen neem je een waldkornbroodje ipv wit.
Voor mezelf gaat 't om de moraal, als ik gezondere producten kies voel ik me toch meer gemotiveerd door te zetten. Als ik dieet mag ik best een dag een snack of friet, maar als je zoals TO meerdere dagen moet socializen dan is de kans groter dat je het dieet weer aan de wilgen hangt.
Als ik wil afvallen, dan eet ik evengoed af en toe een kroket (zonder brood) of een patatje.
Een kroket is helemaal niet zo'n slecht tussendoortje. Beter dan een broodje kaas.
Voor mij is juist brood iets dat ik dan echt vermijd. Vooral witbrood. Maar ook volkoren slechts met mate. Ik let verder niet erg op de calorieën. Een beetje vet kan geen kwaad.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk niet fraai van je tante om eten op te dringen tegen je zin. Ze wil duidelijk je wil breken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-08-2019 16:48
Ik vind het eigenlijk niet fraai van je tante om eten op te dringen tegen je zin. Ze wil duidelijk je wil breken.

Ja vast puur kwade bedoelingen. :wtf:
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
14-08-2019 16:52
Ja vast puur kwade bedoelingen. :wtf:
Vermomd als hartelijkheid wil ze haar van haar goede voornemens afbrengen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-08-2019 17:44
Vermomd als hartelijkheid wil ze haar van haar goede voornemens afbrengen.

Sure.
.
retrostar schreef:
14-08-2019 16:48
Ik vind het eigenlijk niet fraai van je tante om eten op te dringen tegen je zin. Ze wil duidelijk je wil breken.
Mee eens. Daarom is een plan maken en ook bedenken wat je gaat zeggen en doen (bv. opstaan en weglopen) in zulke situaties handig. Dat oefen je dan in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-08-2019 16:48
Ik vind het eigenlijk niet fraai van je tante om eten op te dringen tegen je zin. Ze wil duidelijk je wil breken.
Ligt aan tante en haar leeftijd.
Mijn oma bleef voor mij chocolademelk in huis halen, terwijl ik al lang en breed zwarte koffie dronk.
En haar dat al eens vertelde.

Maar als ze dan met een groot glas chocomel naar me toe kwam, "speciaal voor jou, moppie", dronk ik het toch maar op
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-08-2019 19:46
Ligt aan tante en haar leeftijd.
Mijn oma bleef voor mij chocolademelk in huis halen, terwijl ik al lang en breed zwarte koffie dronk.
En haar dat al eens vertelde.

Maar als ze dan met een groot glas chocomel naar me toe kwam, "speciaal voor jou, moppie", dronk ik het toch maar op

Net als m’n moeder, die kan ook zo heerlijk aandringen dat ik iets lekkers neem. Dan denkt ze dat ik te bescheiden ben ofzo, en ze wil graag zorgen. Dat is echt niet om mij bewust te saboteren.
.
hamerhaai schreef:
14-08-2019 08:44
Je lichaam is een vuilnisbak, dus eten omdat het anders zonde is, is geen goede optie.
Mijn lichaam is toch echt geen vuilnisbak hoor. Ben je niet toevallig de G vergeten van geen?
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de late reactie. Wat een hoop reacties en goede tips :) Dankjulliewel! Moet denk ik misschien wat meer af en toe een heel klein lekker dingetje pakken tussendoor, dan ga ik wellicht niet zo makkelijk voor de bijl als het me wordt aangeboden. En nog meer goede inzichten, wat fijn! Het is soms ook gewoon lastig, maar jullie hebben me weer nieuwe inspiratie en moed gegeven om door te gaan.

Reactie op iets wat eerder genoemd werd in het topic: nee, 4 kilo is niet veel en klinkt als mierenneuken. Maar ik wil voorkomen dat ik er straks 10 moet afvallen, zeg maar. Dat is nog veel moeilijker.
Anoniem262821034 schreef:
14-08-2019 19:50
Net als m’n moeder, die kan ook zo heerlijk aandringen dat ik iets lekkers neem. Dan denkt ze dat ik te bescheiden ben ofzo, en ze wil graag zorgen. Dat is echt niet om mij bewust te saboteren.
Haha ja tante is heel lief en schattig en heeft het hele eind naar de supermarkt gelopen om die dingen te halen, terwijl ze slecht ter been is. Is gewoon omdat het een schat is en zeer zeker niet omdat ze me wil saboteren ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven