Werk & Studie alle pijlers

Hoe combineren jullie werk en moederschap

30-05-2025 18:00 121 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.

Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?

Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.

Liefs,
Saskia
Is er een partner? Hoe zijn de taken onderling verdeeld? Ik werkte fulltime, maar mijn partner werkte part-time. Ik zette ouderschapsverlof in voor mijn kind. Kind ging ook naar opvang en later bso. We hadden hulp in de huishouding.

In mijn ervaring is het steeds weer opnieuw balans vinden bij veranderingen. Bijv toen kind naar school ging, toen ik op andere locatie ging werken, toen partner zzp-er werd en straks als kind naar de middelbare school gaat zal dat ook weer zijn.
Ik heb zelf drie kinderen en vind de combinatie werk en gezin ook behoorlijk pittig. Maar:
  • Ik werk fulltime (36 uur). Ik heb een tijdje minder gewerkt (32 uur), maar dat vond ik stressvoller dan fulltime werken, omdat ik nog steeds dezelfde hoeveelheid werk moest afleveren, maar dan in minder uur en tegen minder salaris. Door fulltime te werken heb ik op m’n werk minder het gevoel dat ik achter de feiten aanloop
  • Mijn man en ik hebben - inmiddels - een vrij gelijkwaardige taakverdeling. Dit heeft wel wat strijd gekost en ik heb moeten leren los te laten. Als jij thuis vrijwel alle zorgtaken en al het regelwerk moet doen, is het niet gek dat het je teveel wordt. Je partner moet dus ook aan de bak.
  • Ik probeer zoveel mogelijk uit te besteden. Boodschappen worden bezorgd, de schoonmaakster komt elke week, en de jongste krijgt een warme maaltijd op de opvang.
  • Ik heb alle ambitie buiten m’n gezin en m’n werk losgelaten. Ik sport amper, zie m’n vriendinnen veel minder dan ik zou willen, en m’n huis is regelmatig een puinhoop. Maar als ik daar ook nog veel energie in zou moeten steken, word ik gek.
Maar dan nog vind ik het regelmatig erg zwaar. Nederland is niet ingericht op gezinnen waarbij beide ouders (veel) werken. Dus het ligt niet aan jou als je het soms moeilijk vindt.
Je bent zeker niet de enige. Dat gevoel van constant een beetje tekortschieten is zeer herkenbaar.

Ik werk 32 uur. Maar dat wordt regelmatig verstoord door een ziek kind, keertje naar het ziekenhuis en meer van dat soort ongemakken.

Nu mijn jongste 1,5 is begint het allemaal wat makkelijker te lopen. Ze worden net wat flexibeler, waardoor er ‘s avonds minder drama is. Maar het is gewoon niet mals allemaal :@@:
Hoe ik dat doe? Geen idee. Gewoon doorleven. Werk vind ik vaak makkelijker dan thuis. Daar kan ik mijn eigen tijd indelen.

Thuis heb ik geaccepteerd dat het soms ontploft is en niet zo schoon.

Want ik weet niet in welke tijd ik mijn huis moet opruimen en schoonmaken. Want die tijd heb ik niet…. Ja nu, maar nu ben ik op. Dus ik doe wat lukt en echt moet en de rest komt wel een keer.
Ik ben moeder van een dochter van zeven. Werk zelf 0,6fte (voortgezet onderwijs) en m’n man werkt fulltime met daarnaast een deeltijdstudie. Dochter gaat twee middagen naar de BSO en een middag naar m’n ouders. Qua huishouden hebben we een werkster en worden de boodschappen bezorgd. De overige huis-/zorgtaken komen voor het grootste deel op mijn schouders. Ik heb als voordeel dat we “maar” een kind hebben dat ook niet meer supererg verzorgd hoeft te worden. Ben blij met de balans die er nu is, het is voor iedereen te behappen en we hebben een fijne routine gedurende de week. Wel zou ik, als dochter naar het VO gaat, een dag meer willen werken.
Wees lief voor jezelf!

- taken onderling verdelen;
- schoonmaakster;
- boodschappen laten bezorgen;
- indien mogelijk de kinderen warm laten eten op de opvang, dan hoeven ze daarna alleen nog maar een boterham te eten;
- bij een aantal recepten groot koken. Bijvoorbeeld pastasaus -> grote pan maken, 1 portie om direct te eten en een deel invriezen.
- zak poffertjes invriezen voor noodgevallen. Staan in 2 minuten op tafel en direct blije kinderen;
- gebruik maken van je netwerk. Op de een of andere manier durft niet iedereen om hulp te vragen als dat nodig is. Laten we met elkaar normaliseren dat opvoederschap gewoon héél zwaar kan zijn. It takes a village to raise a child. Dus fijn als je iemand in de buurt hebt die bij lekke band/file/autopech in kan springen;
- ga op zoek naar een goede oppas. Zo kan je ook af en toe een avond de hort op.
Hoe gelijker de verdeling hoe gemakkelijker alles liep.

We begonnen met man fulltime, ik precies halftime. Hierdoor kwamen huishouden en regelzaken allemaal op mijn schouders. Pas toen man ook een hele dag voor de kinderen ging zorgen terwijl ik werkte ging het steeds meer vanzelf.

De zwaarste periode vond ik toen ik niet werkte en alles thuis op mijn schouders neerkwam.
Wij zijn in een tijd dat het moeilijk was 4 dagen gaan werken. En dat was in 1995 niet gangbaar. Ik vrijdag vrij, hij maandag.
Heb je een partner en wat doet deze? Heeft deze ouderschapsverlof opgenomen?

Je kun ervoor kiezen werk en zorgtaken eerlijker te verdelen. Bijvoorbeeld allebei 32 uur. Een huishoudelijke hulp en bijvoorbeeld boodschappen laten bezorgen is erg prettig.

Verdeel ook de regelingen rond om de kinderen samen. Daar gaat ook veel tijd in zitten.

En vooral de lat niet te hoog leggen, het huis hoeft niet perfect schoon te zijn bijvoorbeeld.
.
phlox24 wijzigde dit bericht op 30-05-2025 21:05
99.55% gewijzigd
.
Is de vader in beeld? In principe zou de vraag moeten zijn hoe je werk combineert met het ouderschap, want het is geen 'moeder'ding om het te moeten combineren als er een vader is.
Man en ik werken beiden 4 dagen en ik zou niet anders willen. Daarbij heb ik op dit moment ook een hele flexibele baan, waarbij ik deels thuiswerk. Dat scheelt ontzettend in de spitsuren met halen en brengen van de kinderen.

Nu met dit lange weekend, kan ik mijn thuiswerkdag echt missen. Op die dagen doe ik altijd een wasje of haal ik een vergeten boodschap.
Deze leeftijd vond ik ook heel pittig.
Ik ben nog nooit zo blij geweest toen de jongste 4 werd en ook naar school ging. Wat een last viel er van mijn schouders.
Ik voelde me altijd tekort schieten ergens, kinderen, werk, huis, sociale leven.... Ik kon niet alles doen zoals ik had gewild.

Dus hou vol zou ik zeggen. Hoe ouder je jongste word, hoe meer je weer tot jezelf komt.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Wij hebben een poetshulp die wekelijks komt.
Tuurlijk moet ik het wel bijhouden maar dat lukt prima tussendoor. In hoef geen volledige badkamer meer te poetsen.

Op thuiswerkdagen draai ik veel wasjes.
Scheelt vooral heel veel ruimte in mijn hoofd. Als ik dat allemaal na werktijd nog moet doen, voelt het als enorme klussen.

Ik vindt werken heerlijk; even geen ‘ge-mama’.
Hoezo voelt het alsof je op je werk niet alles geeft? Ben je dan nog veel met thuis bezig?
En waarom denk je je kinderen te kort te doen? Ben je veel met je werk bezig thuis?

Qua huishoudelijke dingen heb ik vooral geleerd dat het niet altijd spik en span hoeft te zijn.
Wij wonen in een huis waar geleefd wordt en niet in een museum.
Ik had een goede balans in werk, kinderen 2 en 5 en huishouden, maar ben onlangs toch ‘uitgevallen’ op het werk. Ik kon er ineens niet meer tegen om elke dag maar weer zoveel te moeten en had sterk het gevoel op alle fronten achter de feiten aan te lopen.
Voor hulp in de huishouding hebben we geen budget en de kinderen gaan al 3 dagen naar de opvang, dus ik zag het even somber in allemaal. Het gaat nu wel iets beter, maar ik snap je volkomen dat je het heftig en intens vindt.
Ik ben minder gaan werken nadat ik een burnout kreeg toen kinderen 3 en 1 waren. 24 uur nu werkt prima voor me. Zeker nu ze beiden op school zitten en ik 2 ochtenden mijn handen vrij heb voor mezelf en huishoudelijke taken.
Ik ben een bewust alleenstaande moeder. Ik werkte eerst 3 dagen per week. Dat vond ik echt een luxe, dat ik 4 dagen thuis met kind was. Die 3 dagen werken waren wel lange en drukke dagen maar voor mij was dat een kwestie van goed plannen. Toen mijn dochter 5 jaar was, ben ik dagen gaan werken.

Wat voor mij werkte:
Op vrije dagen ook koken voor de werkdagen.
Huis op vrije dagen goed schoonmaken, op werkdagen bijhouden.
Boodschappen doen, met kind, op de vrije dagen.
Doreia* schreef:
30-05-2025 21:19
Deze leeftijd vond ik ook heel pittig.
Ik ben nog nooit zo blij geweest toen de jongste 4 werd en ook naar school ging. Wat een last viel er van mijn schouders.
Ik voelde me altijd tekort schieten ergens, kinderen, werk, huis, sociale leven.... Ik kon niet alles doen zoals ik had gewild.

Dus hou vol zou ik zeggen. Hoe ouder je jongste word, hoe meer je weer tot jezelf komt.
Zonder deprimerend te willen klinken: ik vond juist de overgang naar school hel op aarde. Met KDV was het een geoliede machine van 4 dagen per week en altijd open. School daarentegen heeft halve dagen (ik ben toen ouderschapsverlof op gaan nemen), studiedagen, schoolvakanties, juf ziek en geen vervanging, neem een lege wc rol/eierdoos/fles wasmiddel mee, avondvierdaagse en ga zo maar door.
Hoi Saskia,

De leeftijd 1 en 3 vond ik een pittige tijd. Je staat de hele dag aan en de kids hebben je overdag veel nodig. Tegelijk genoot ik ook enorm van die tijd! Ik werkte toen 24 uur en nam 4 uur per week ouderschapsverlof, dus 20 uur. Ene week 2 dagen, andere week 3.
Ik had op mijn werk het gevoel “tot rust te komen”. Ondank dat ik een drukke baan heb; ik kon me daar focussen op 1 ding, in stilte, werd niet non-stop geroepen. Heerlijk.

Mijn partner deed veel thuis. Huishouden hebben we altijd samen gedaan, van koken tot strijken tot ramen zemen.

Ik herken niet wat jij schrijft. Sinds mijn ex en ik gescheiden zijn herken ik het wel. Ik vind het soms pittig. Nooit als ik thuis kom staat het eten klaar, of is de was gedaan. Dus na een drukke werkdag ligt alles nog steeds te wachten.

Hoe is die verdeling bij jou thuis?
Het is ook gewoon veel, zeker in de leeftijd waarin je ze nu hebt. Ze zijn echt nog afhankelijk, ik merk dat het met mijn 2 dochters van bijna 6 en bijna 8 al een stuk minder 'gedoe' is. En dan vooral qua directe zorg, aankleden, eten geven, vooral het zorgen voor. Niet dat ik nu niet moet zorgen, maar het voelt anders, ze kunnen al veel zelf en doen ook veel zelf.

Ja, ik heb meer te regelen mbt hun sportactiviteiten, speelafspraken, school waar ook wel eens wat van verwacht wordt. Maar dat is op de een of andere manier in ons leven makkelijker in te passen.

Oh en de was hoopt zich echt geregeld op, het is hier niet ieder moment van de week spik en span. Ik ben wel heel blij met onze robotstofuiger/dweil, die het grootste gedeelte in ieder geval al schoonhoudt, dagelijks.
Schoonmaakster hebben we geprobeerd, maar vond ik zelf toch niet zo prettig. Boodschappen laten we bezorgen.
Zolang we niet verhongeren, we allemaal schone kleren hebben en we zonder onze nek te breken ons kunnen voortbewegen, ben ik tevreden.

En het scheelt ook heel erg dat ik sinds een goede 3 jaar een hele flexibele baan heb, waar ik zelf mijn 32 uur kan verdelen ( en dat houd wel eens in dat ik op een avond of in het weekend wat uren maak). Die flexibiliteit zorgt voor rust in mijn hoofd. Daarvoor ook 32 uur gewerkt, maar daar werd ik meer geleefd en brachten de kinderen toch ook wel langere dagen door op het KDV. Niet altijd even fijn qua gevoel, maar het was nu eenmaal zo.
Man werkt ook 32 uur en sinds hij op 10 minuten fietsen werkt, is het nog een stuk prettiger geworden.

De momenten dat ik echt even tijd heb( woensdagochtend en vrijdagochtend), kan ik mijn gang gaan, zonder kinderen om me heen. Heerlijk.
Citrus schreef:
30-05-2025 22:16
Zonder deprimerend te willen klinken: ik vond juist de overgang naar school hel op aarde. Met KDV was het een geoliede machine van 4 dagen per week en altijd open. School daarentegen heeft halve dagen (ik ben toen ouderschapsverlof op gaan nemen), studiedagen, schoolvakanties, juf ziek en geen vervanging, neem een lege wc rol/eierdoos/fles wasmiddel mee, avondvierdaagse en ga zo maar door.
Met bso heb je ook gewoon de hele dag opvang en ook in de vakantie. Kost wat, maar minder dan het kdv.
En juf ziek, geen vervanging: de school moet een oplossing bieden als je geen opvang kunt regelen. Meestal houdt dat in dat je kind in een andere klas wordt geplaatst die dag.

Die eierdoos, avondvierdaagse etc: dat klopt ja, en vergeet ook niet de oudergesprekken, zwemles, sportclubs, speelafspraakjes en diverse zorgtoestanden (bv logopedie, brillen, orthodontist, ...) die meestal ook het meeste gedoe opleveren in de basisschoolleeftijd.

Ik werk 32 uur, heb 3 kinderen op de basisschool en heb de 'vrije' 8 uur altijd wel voor zoiets nodig. Gelukkig kan ik mijn uren vrij flexibel verdelen, want het is onmogelijk om alles op een vaste dag te plannen.
Oja, tips, inzichten...

Ik vond meer werken juist makkelijker met kinderen die nog niet naar school gaan. Toen werkte ik fulltime. Maar dat is een keuze waar je achter moet staan, je ziet je kinderen een stuk minder natuurlijk.

En flexibel werk is goud waard. Ik krijg het alleen rond omdat ik die paar uur die ik mis voor bv een gesprek op school, kan compenseren op een andere dag.

Het eeuwige gevoel tekort te schieten en (in mijn geval) schuldgevoel naar iedereen, blijft. Het is gewoon teveel gevraagd om kinderen groot te brengen, de kost te verdienen en dan ook nog een leuk (sociaal) leven te hebben. Dat past niet in 1 leven. In ieder geval niet in het mijne.
Stormkap schreef:
30-05-2025 22:25
Met bso heb je ook gewoon de hele dag opvang en ook in de vakantie. Kost wat, maar minder dan het kdv.
En juf ziek, geen vervanging: de school moet een oplossing bieden als je geen opvang kunt regelen. Meestal houdt dat in dat je kind in een andere klas wordt geplaatst die dag.

Die eierdoos, avondvierdaagse etc: dat klopt ja, en vergeet ook niet de oudergesprekken, zwemles, sportclubs, speelafspraakjes en diverse zorgtoestanden (bv logopedie, brillen, orthodontist, ...) die meestal ook het meeste gedoe opleveren in de basisschoolleeftijd.

Ik werk 32 uur, heb 3 kinderen op de basisschool en heb de 'vrije' 8 uur altijd wel voor zoiets nodig. Gelukkig kan ik mijn uren vrij flexibel verdelen, want het is onmogelijk om alles op een vaste dag te plannen.
In ons kleine dorp is de bso maar 3 dagen per week open en vakantie beperkt. Studiedagen niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven