Burnout hulp Friesland/Groningen tips

17-01-2021 20:02 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik loop al een lange tijd rond met een burnout nu al zo'n 5 jaar. Waarin het periodes weer beter ging en ik weer kon werken, maar hierna helaas weer een terugval kwam. Ik heb al veel hulp hierin gekregen alleen heeft niks mij zo goed geholpen dat ik echt weer genoeg energie heb om te kunnen werken en een leuk sociaal leven te hebben. Wat ik al heb geprobeerd is:
-Via de dokter naar de ggz en momenteel nog de praktijkondersteuner van de dokter
-verschillende healing sessies met gesprekken
-paardencoaching
-een coach
Voor mijn gevoel heb ik al veel geprobeerd en ik voel me op het moment een beetje moedeloos. Zelf probeer ik mijn energie op te bouwen met gedoseerd leuke dingen doen met familie/vrienden, fysiek bezig zijn en vind ik het leuk om creatief bezig te zijn. Alleen lukt het me maar niet om uit mijn burnout te komen.. Vooral sociale activiteiten vind ik nog erg vermoeiend en kan hiervan dagen moe zijn.
Ik had de hoop dat iemand een tip heeft voor goede hulp bij mijn burnout. Ik woon zelf in friesland maar zou ook naar groningen kunnen gaan. Ik heb al veel rondgekeken maar zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt :)
thirza22 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 20:07
Reden: Beter verwoord
3.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zelf in een omgekeerde situatie, een bore-out.
Hier ben ik uitgekomen door een talenstudie op te pakken en te gaan zwemmen.

Natuurlijk allemaal wat lastig in coronatijd, maar probeer iets te gaan doen waar jij blij van wordt.

Afrikaanse dans of buikdans kan ook lekker zijn. Even alles letterlijk van je afschudden.

http://www.leeuwarderuitdaging.nl/dmn-dance-studio/

https://www.naomibellydance.nl/groepslessen/lesrooster
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat heb je gedaan bij de ggz?

Je lijkt het vooral in de alternatieve hoek te zoeken. Misscien is een goede psycholoog een goed idee.
Als je 5 jaar een burn-out hebt, dan denk ik dat je je levensstijl er voorgoed in op zult moeten richten, zoals anderen dat ook moeten met ziekten of beperkingen.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
17-01-2021 20:32
Wat heb je gedaan bij de ggz?

Je lijkt het vooral in de alternatieve hoek te zoeken. Misscien is een goede psycholoog een goed idee.
Ik hoop dat ik zo goed op je reageer heb nog niet eerder hier iets geplaatst. Maar ik heb bij de ggz bij een psycholoog gelopen in het begin van mijn burnout, zij focusde vooral op omgaan met perfectionisme op werk. En sloeg de oorzaak van mijn burnout over. Toen ik weer een terugval kreeg na weer werken wilde ik weer via de dokter doorgestuurd worden. Toen is dit afgewezen en kreeg ik als reactie dat als ik er zelf niks aan deed zij mij ook niet konden helpen. Hier ben ik toen erg teleurgesteld in geweest en voelde me niet echt geloofd..
Ik zou nu wel weer naar een psycholoog willen alleen dan naar iemand die me echt verder kan helpen. En dit vind ik lastig te vinden.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
17-01-2021 20:40
Als je 5 jaar een burn-out hebt, dan denk ik dat je je levensstijl er voorgoed in op zult moeten richten, zoals anderen dat ook moeten met ziekten of beperkingen.
Ja het duurt helaas al erg lang .. Het is niet dat ik 5 jaar constant ziek ben geweest. Ik heb in die 5 jaar 3 verschillende werkplekken gehad alleen werd het na een half jaar vaak weer te druk en moest ik hier weer meer stoppen. Ik was toen 21 jaar en jong dus was te gedreven om weer aan het werk te willen gaan weet ik nu.
Thirza22 schreef:
17-01-2021 20:42
Ik hoop dat ik zo goed op je reageer heb nog niet eerder hier iets geplaatst. Maar ik heb bij de ggz bij een psycholoog gelopen in het begin van mijn burnout, zij focusde vooral op omgaan met perfectionisme op werk. En sloeg de oorzaak van mijn burnout over. Toen ik weer een terugval kreeg na weer werken wilde ik weer via de dokter doorgestuurd worden. Toen is dit afgewezen en kreeg ik als reactie dat als ik er zelf niks aan deed zij mij ook niet konden helpen. Hier ben ik toen erg teleurgesteld in geweest en voelde me niet echt geloofd..
Ik zou nu wel weer naar een psycholoog willen alleen dan naar iemand die me echt verder kan helpen. En dit vind ik lastig te vinden.
Perfectionisme is een hele belangrijke factor in het ontstaan van burn out. Een goede psycholoog staat zeker open voor wat de client aandraagt, maar het klinkt alsof zij vinden dat jij niet open staat voor de hulp die de psycholoog biedt. Als dat zo is, heeft therapie niet zoveel zin.
In mijn ervarong werkt therapie vooral als je als client de controle durft los te laten.
5 jaar is erg lang om burn out te hebben.
Welke opties zien de huisarts en ondersteuner nog?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang is het geleden dat je een terug val kreeg en opnieuw een verwijzing hebt gevraagd bij de huisarts?

Wellicht kan je het nog een keer proberen of kan je een second opinie vragen.

Je zegt dat je veel hebt gedaan. Toch heb ik het idee dat er nog veel meer uit te halen is. Voor de duidelijkheid, ik verwijt jou niets! Ik vind het slecht dat ze jou zo minimaal hebben geholpen.

Zou creatieve therapie iets voor je kunnen zijn?

Zou je werk iets voor je betekenen? En zit je daar nog wel goed, of vraagt het teveel van je?
Alle reacties Link kopieren
Of een intensievere (groeps) therapie?
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
17-01-2021 20:49
Perfectionisme is een hele belangrijke factor in het ontstaan van burn out. Een goede psycholoog staat zeker open voor wat de client aandraagt, maar het klinkt alsof zij vinden dat jij niet open staat voor de hulp die de psycholoog biedt. Als dat zo is, heeft therapie niet zoveel zin.
In mijn ervarong werkt therapie vooral als je als client de controle durft los te laten.
5 jaar is erg lang om burn out te hebben.
Welke opties zien de huisarts en ondersteuner nog?
Ja ik vind het zelf ook te lang duren. Ik sta voor mijn gevoel er wel voor open en wil ook best wel kritisch naar mezelf kijken. Als ik bij hun aangeef dat ik het lang vind duren en niet veel vooruitgang zie krijg ik vaak het antwoord er is niks aan te doen en het hoort erbij. Ik zou van alles wel willen proberen alleen merk ik bij hun, dat ik een beetje vast loop. Ik heb van alles wat ik heb gedaan wel veel dingen geleerd. Alleen ben ik nu op een punt waarin ik maar niet mijn energie opgebouwd krijg . En ik ook niet echt in zie waarom dit niet zo is voel me hier erg onzeker door. Hier zeggen hun dan op dat ik dit zelf moet aanvoelen als ik om tips vraag. Maar dit probeer ik natuurlijk al, hou wat ik doe bij in mijn agenda en zo kan ik zien of iets te druk is geweest na de tijd of niet.
Ik hoopte dat er hier mischien iemand is met een tip in de omgeving van Friesland zodat ik dat kan uit proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel baat gehad bij haptonomie. Maar dat valt onder de alternatieve geneeswijzen, dus dat moet wel iets zijn waar je voor open staat dan.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
17-01-2021 20:57
Hoe lang is het geleden dat je een terug val kreeg en opnieuw een verwijzing hebt gevraagd bij de huisarts?

Wellicht kan je het nog een keer proberen of kan je een second opinie vragen.

Je zegt dat je veel hebt gedaan. Toch heb ik het idee dat er nog veel meer uit te halen is. Voor de duidelijkheid, ik verwijt jou niets! Ik vind het slecht dat ze jou zo minimaal hebben geholpen.

Zou creatieve therapie iets voor je kunnen zijn?

Zou je werk iets voor je betekenen? En zit je daar nog wel goed, of vraagt het teveel van je?
Bedankt voor je reactie! Ik zit vanaf juli weer thuis en loop nu alleen nog bij de praktijkondersteuner van de dokter. Ik snap wat je bedoelt. Ik heb zelf het gevoel hierin een beetje pech te hebben gehad qua hulp via de dokter. Tijdens het intake gesprek bij die psycholoog werd mij gevraagd of ik ook aan de anti depresiva wilde. Hier op zij ik eerst dat dit mij niet echt iets leek voor mij ik wilde eerst therapie. De reactie was toen okee dan kies je voor de lange weg. Dit vond ik toen al wat vreemd om meteen aan de medicijnen gezet te worden terwijl dit mijn eerste gesprek nog maar was.. Zo zijn er wel meer dingen gezegd en hierdoor had ik niet het idee of ik bij de dokter hulp kon vinden. De praktijkondersteuner waar ik nu bij zit is wel behulpzaam geweest gelukkig, maar toch sta ik daar nu ook een beetje stil.
Ik ga morgen even opzoeken of er bij mij in de buurt iets is met creatieve therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel gehad aan De Gezonde Zaak. Dit zit in Groningen. Zelf was ik er voor een chronische aandoening maar er zaten ook burn-outs bij mij in de groep.
Je volgt daar een heel traject in verschillende disciplines. Ik vond het fijn en mooi dat je alle tijd krijgt en dat je ook echt leert wat een ziekte of burn-out met je lichaam doet. Ze pakken je hele pakketje aan binnen je grenzen.
Je begint met vijf groepssessies waarin je leert hoe je lichaam werkt en reageert in stressituaties en daarnaast kijken ze wat jij nodig hebt. Iedereen draait dus uiteindelijk zijn eigen plan. Je hebt er zelf een grote hand in.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Thirza22 schreef:
17-01-2021 21:17
Bedankt voor je reactie! Ik zit vanaf juli weer thuis en loop nu alleen nog bij de praktijkondersteuner van de dokter. Ik snap wat je bedoelt. Ik heb zelf het gevoel hierin een beetje pech te hebben gehad qua hulp via de dokter. Tijdens het intake gesprek bij die psycholoog werd mij gevraagd of ik ook aan de anti depresiva wilde. Hier op zij ik eerst dat dit mij niet echt iets leek voor mij ik wilde eerst therapie. De reactie was toen okee dan kies je voor de lange weg. Dit vond ik toen al wat vreemd om meteen aan de medicijnen gezet te worden terwijl dit mijn eerste gesprek nog maar was.. Zo zijn er wel meer dingen gezegd en hierdoor had ik niet het idee of ik bij de dokter hulp kon vinden. De praktijkondersteuner waar ik nu bij zit is wel behulpzaam geweest gelukkig, maar toch sta ik daar nu ook een beetje stil.
Ik ga morgen even opzoeken of er bij mij in de buurt iets is met creatieve therapie!
Zit je ziek thuis vanaf juli of heb je toen weer ondersteuning gekregen van de praktijkondersteuner? Hoe dan ook, probeer vandaag je huisarts te bellen om een afspraak te maken. Laat eventueel dit topic lezen als je het lastig vind om aan te geven dat je meer nodig hebt. Goed van je dat je de antidepressivia geweigerd hebt. Als het niet goed voelt, moet je het niet doen. Het lost tenslotte je burn-out niet op. Het kan je wel ondersteunen in je proces, maar dat kan altijd nog, als je eraan toe bent. Vreemd dat ze dan zo'n reactie geven. Ik zou in Friesland eens informeren bij de GGZ naar creatieve therapie. Of bij de huisarts.

Sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
18-01-2021 09:25
Zit je ziek thuis vanaf juli of heb je toen weer ondersteuning gekregen van de praktijkondersteuner? Hoe dan ook, probeer vandaag je huisarts te bellen om een afspraak te maken. Laat eventueel dit topic lezen als je het lastig vind om aan te geven dat je meer nodig hebt. Goed van je dat je de antidepressivia geweigerd hebt. Als het niet goed voelt, moet je het niet doen. Het lost tenslotte je burn-out niet op. Het kan je wel ondersteunen in je proces, maar dat kan altijd nog, als je eraan toe bent. Vreemd dat ze dan zo'n reactie geven. Ik zou in Friesland eens informeren bij de GGZ naar creatieve therapie. Of bij de huisarts.

Sterkte met alles.
Vanaf juli zit ik weer volledig thuis. Ik loop al langere tijd bij deze praktijkondersteuner. Bedankt voor je hulp, ik zal vandaag even bellen wat er mogelijk is!
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
17-01-2021 23:04
Ik heb heel veel gehad aan De Gezonde Zaak. Dit zit in Groningen. Zelf was ik er voor een chronische aandoening maar er zaten ook burn-outs bij mij in de groep.
Je volgt daar een heel traject in verschillende disciplines. Ik vond het fijn en mooi dat je alle tijd krijgt en dat je ook echt leert wat een ziekte of burn-out met je lichaam doet. Ze pakken je hele pakketje aan binnen je grenzen.
Je begint met vijf groepssessies waarin je leert hoe je lichaam werkt en reageert in stressituaties en daarnaast kijken ze wat jij nodig hebt. Iedereen draait dus uiteindelijk zijn eigen plan. Je hebt er zelf een grote hand in.
Bedankt voor je tip! Hun website spreekt me ook aan, heb een kennismakings gesprek aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
To, ben je in behandeling geweest bij de GGZ Fryslan? Of bij één van de particuliere instellingen? Ik weet uit ervaring dat de particuliere instellingen, zoals Synaeda en PsyQ vooral makkelijke patiënten willen die snel te helpen zijn.
Is er bij jou misschien sprake van een onderliggende aandoening, bijv ADHD, autisme of een persoonlijkheidsstoornis?
Als laatste tip: Helios, praktijk voor beeldende, creatieve therapie in Drachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven