12 jarige brutale puber, pfffffffff

26-07-2008 18:07 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Moet even wat van mij afschrijven. Ik ben alleenstaande ouder van 2 kinderen, 1 meid van 12 en een jongen van 8. Nu is de 12 jarige nogal een pittige tante en op het moment weet ik me even geen raad met haar. Ik word echt zo moe van de eeuwige grote mond en het maar blijven doorgaan met het laatste woord willen hebben, terwijl ik al gezegd heb dat het mondje dicht moet. Ze zegt gewoon keihard Nee en lacht me eventueel nog uit in mijn gezicht als het haar uitkomt. Ze scheld mij ook gewoon uit! Ik moet dit kind dus ( heb ik afgelopen week maar uit frustratie besloten) nog steeds naar de gang sturen, dit is toch te gek voor woorden. De straf van vandaag is dat ze een week niet op de pc mag. Ben gewoon even benieuwd of ik de enige ben met dit probleem en zo niet, wat doen jullie er dan aan? ik weet geen oplossing meer te bedenken om haar positief te benaderen op het moment dat ze weer eens te brutaal is, ik kan eigenlijk ook alleen nog maar schreeuwen. ben echt zo moe van dit allemaal. pffffffffffffffffffffffffffffffffffff
Pff ik herken het van onze eigen thuissituatie een paar jaar terug. Ik denk dat - niet in discussie gaan - consequent zijn, dus 1 keer waarschuwen en dan een privilege afpakken of wat je anders voor straf geeft - niet schreeuwen, heel rustig blijven en je stem beheersen - alle dingen die ze wel goed doet, ook al zijn ze voor jou vanzelfsprekend, even benoemen en belonen met een complimentje oid.
Ik vraag me af of het heel anders is met jouw dochter van 12 of mijn zoon van 9. Zo lang je haar nog op de gang kúnt zetten is er geen man overboord.

Probeer voor jezelf eens uit te zoeken of het echt een halszaak is als zij het laatste woord heeft. Je kunt best een samenvatting van de situatie -volgens jou- geven en haar dan nog even laten morren. Gaat sneller over dan als je haar verplicht haar mond te houden -terwijl je zelf lekker wel het laatste woord neemt-

Zij kan alleen maar leren dat dingen geen strijd hoeven zijn als jij er geen strijd van maakt.

De straf, een week geen pc, ja, kan. Betekent wel dat je die hele godganse week sanctieloos bent en zij waarschijnlijk haar kont tegen de krib gooit omdat zij pcloos is. Je maakt het jezelf een stuk makkelijker door haar slechts per dag de pc te verbieden.

Dan is ze misschien alsnog de komende week pcloos, maar dan heeft ze wel invloed op het weer krijgen van die pc, en dus motivatie om haar gedrag aan te passen.

Als je je echt niet meer positief kunt uiten -en hell, ik kan me dat gevoel goed voorstellen- kun je misschien nog een knuffel of een kieteldood op haar loslaten. Het zou zomaar kunnen dat zij juist heel erg behoefte heeft aan te weten dat je haar ondanks alles toch wel lief vindt.
Goeie post Mamz. Helemaal mee eens.

Een week geen pc? Wat heeft ze misdaan om zo'n straf te krijgen?
Pfff, klinkt heavy.

Op tv zie je een hoop programma's met nanny's, maar zelf erin zitten is wel even wat anders lijkt me.

Kun je ondanks alles discussies ook nog normaal kletsen met je dochter? Zitten haar concreet dingen dwars of het puur de fase van de lichamelijke - en emotionele verandering die een puber moet doorstaan?

Lukt het nog om haar complimentjes te geven, iets samen met haar te ondernemen wat ze leuk vindt en dus positieve benadering. Klinkt heel cliché, maar als je zelf aan een ander waar je veel mee in de clinch ligt nog positieve punten kunt opnoemen dan krijg je daar zelf ook een beter gevoel van.

Heb ik moeten leren toen ik met agressieve kids in het speciaal onderwijs werkte en zelfs bij hen lukte het.

Ik kon zo de negatieve cirkel doorbreken voor de leerling én mezelf en dat hielp enorm!

Hoop dat je iets aan mijn reactie hebt, zo niet dan wens ik je hoe dan ook een betere tijd met je dochter toe.
Lastig, en kan me voorstellen dat je dan in een spiraal belandt waarin je alleen maar straft, meer straft en nóg meer straft....

Soms werkt het om de spiraal om te keren: niet alleen maar meer straf op straf, maar beginnen op 0 (dus een aantal zaken zijn niet meer vanzelfsprekend, zoals: computeren, met vrienden afspreken, tv-kijken, etc) en aan goed gedrag een beloning ontlenen. Dan draai je het strafsysteem om in een beloningssysteem. Is niet zo simpel als ik het schrijf hoor, want ook hiervoor moet je een lange adem hebben, maar uiteindelijk heeft het vaak een goed effect.
Peas on earth!
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties, idd is 1 week pc straf wel erg lang- dit realiseerde ik me nadat ik het er al had gezegd- moet er wel bij zeggen dat het hier al de hele week aan de gang is en dat vandaag voor mij echt de druppel was. Maar goed, 1 dag pc straf had beter geweest. Ik zal met haar bespreken dat ze bijv met goed gedrag weer pc kan 'verdienen' of is dit helemaal verkeerd? hihi ik weet het soms echt niet meer met deze meid, ze kan echt soms het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Maar gelukkig is dit niet altijd het geval.

'Probeer voor jezelf eens uit te zoeken of het echt een halszaak is als zij het laatste woord heeft. Je kunt best een samenvatting van de situatie -volgens jou- geven en haar dan nog even laten morren. Gaat sneller over dan als je haar verplicht haar mond te houden -terwijl je zelf lekker wel het laatste woord neemt

Zij kan alleen maar leren dat dingen geen strijd hoeven zijn als jij er geen strijd van maakt-'

Hier kan ik me wel heel goed in vinden, maar tegelijk krijg ik toch het idee dat zij dan maar blijft denken dat tegenspreken ok is? of ligt het aan mij?
je hebt nu een week geen pc gezegd... Je kunt wel bijv doen : bij goed gedrag de komende drie dagen, kunnen jullie samen kijken naar hoe het is gegaan en of de straf verkort/ingetrokken kan worden verder.

Zo ga je kijken naar het goede gedrag, ipv steeds het foute af te keuren.
mosterd.. ;) je had het zelf al gepost..

sweetcandy moet leren eerst beter en meer te lezen, dan pas reageren haha
Geeft niet sweetcandy haha, maar bedankt hoor, ik ga het met haar bespreken. op dit moment ligt ze te slapen op de bank, waarschijnlijk zelf ook uitgeput van het geruzie, ach!
TO, er is niets verkeerds aan, om je fouten toe te geven aan je kinderen. Daardoor nemen ze je ook serieuzer. Als jij nu aangeeft dat die week eigenlijk te veel is, zegt dat dan tegen haar en bespreek hoe jullie het oplossen. Je zou kunnen zeggen dat iedere dag goed gedrag, een dag aftrek van het pc-verbod oplevert.

Overigens zijn er cursussen, hoe om te gaan met pubers. Vooral alleenstaande ouders kunnen hier een steun aan hebben, omdat zij nooit worden ondersteund door een partner. Informeer er eens naar bij Bureau Jeugdzorg.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:ikbenmoeder schreef op 26 juli 2008 @ 18:53:

Hoi allemaal,

Hier kan ik me wel heel goed in vinden, maar tegelijk krijg ik toch het idee dat zij dan maar blijft denken dat tegenspreken ok is? of ligt het aan mij?Tegenspreken is op zich niet zo verkeerd, want het is belangrijk bij het leren vormen van een eigen, onafhaneklijke mening en bij het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid. Maar de toon waarop dit gebeurt, daar kun je je dochter wel op aanspreken. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je best naar haar wilt luisteren, zij ook haar zegje mag doen, maar niet als ze dat brutaal doet oid. En dingen als uitlachen etc is niet acceptabel natuurlijk.

Een kind van 12 jaar kun je, moet je, denk ik niet meer de mond snoeren. Maar je kunt wel aangeven dat je haar alleen als groot behandelt, als ze zich ook als groot gedraagt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Eens met Poez. De toon van tegenspreken doet mij ook mijn zoon naar boven sturen. Eerst maar even flink afkoelen. Maar dat ze zijn eigen mening laat horen is natuurlijk alleen maar goed. Je wil toch geen willoos slaafje -zou wel makkelijk zijn maar niet gezond-

En op zich kun je volstaan met gewoon zeggen dat de toon je bepaald niet aanstaat, en dat je dus niet verder met haar praat zolang die toon zo blijft.
Wijze post poez e.a.

Ik mag hopen dat jullie nog hier rondhangen als "de mijne" aan het puberen gaan

Succes ermee TO ! (f)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik heb er ook eentje die je geregeld achter het behang wenst.

Ik ga negeren, ze wil volwassen zijn , nou dan moet ze ook maar volwassen communiceren, ze ziet dagelijks het voorbeel van haar ouders, die snauwen ook niet tegen elkaar, dus als zij dat wel doet, ga ik negeren, dat is het enige wat helpt en er is totaal geen discussie mee mogelijk, geen laatste woord etc.

gegeven moment komt ze dan toch altijd uit haar snauwerige doen vragen of ze kan praten, tuurlijk kan dat, op een geciviliseerde manier, prima, zolang ze maar wil en dan doen we ff heel gezellig en gaat het weer een tijdje goed,

elke keer steekt het natuurlijk de kop op, want het is een puber, maar ik blijf voet bij stuk houden, er valt met mij altijd te praten maar met respect.

ik mag toch hopen dat ze het gegeven moment doorheeft dat die manier het leukst is.

straffen doe ik niet, hooguit naar de kamer manoeuvreren, snauwkoppen horen er ff niet bij., doei en tot normaals, denk maar ff na.
Beloningssytemen (dingen verdienen) doen het altijd goed! Zelfs bij mij nog haha en dan ben ik zelf al mama.
Wat ben ik blij dit te lezen. Mijn zoon van 12...aarrgghhh. Het hoort idd bij hun fase...is normaal ppffffffffffffffffffft

dat vergeet ik soms..dat hij aan het puberen is!!

En dat moet niet samen gaan met mijn menstruatie.

Consequent zijn en blijven...ze spelen er ook mee. Veel negeren...blijven belonen..ze vragen er op een of ander manier wel om.

Soms denk ik ..ben te soft als moeder...maar aan de andere kant...single mom..yeah..je bent vader en moeder tegelijk...dus ja voor mij al verwarrend..en hoe is het voor hem dan?

hebben net een watergevecht gehad...leuk...echt leuk...ik miste steeds...fun voor hem...na 4 keer was het raak ...guess what!! HIJ BOOS...echt boos..dat ik hem heb nat gemaakt!! Wat denk ik wel...nu heb ik zijn kleren nat gemaakt...met WATER....dat zou ik niet leuk vinden als het bij mij gebeurde!!!! eeehhhhmmmmm!!?? we hebben toch een watergevecht??

dan kan ik denken ...ik wete het niet meer....maar tja..ignore mode on. laten weten dat het een spel is. En thats it!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven