2 'nachtvoedingen' bij kind van bijna 2 jaar

29-09-2009 09:58 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nachtvoeding is wat overdreven, maar het trekt even de aandacht Kennen jullie het, van die gewoontes die erin sluipen, tot je het helemaal zat bent. Wij hebben op het moment last van een vreselijke 'gewoonte'.

Jongste drinkt nogal veel. Toen we de laatste fles hebben afgewend, kwam daarvoor in de plaats een tuitbeker drinken bij het boekje lezen. Die tuitbeker (avent anti lek) drinkt hij he-le-maal leeg. Vervolgens doet hij halverwege de nacht (ergens tussen 3 en 4) een enorme plas, dat koelt af en hij wordt wakker van die ijskoude kletsnatte luier om zijn billen. Hij roept ons, wij geven hem een schone luier, hij wil wat drinken en krijgt dat ook en vervolgens hebben we rond 6 uur nog een keer dit riedeltje. Met een beetje pech is de plas zo groot, dat zijn luier het niet houdt en staan we midden in de nacht pyama, slaapzak en bed te verschonen. Op het moment lekt hij om de nacht door.

Gevolg: zoon en ik zijn ondertussen allebei even moe, hij is zo chagerijnig op het kdv dat de leidsters het een beetje moe worden en ik ben ook niet meer de fruitigste op mijn werk.

Het lijkt me duidelijk, dat ik dit patroon wil doorbreken Nou weet ik alleen niet wat het beste zou zijn:

1. overdag meer geven zodat hij 's nachts minder dorst heeft of

2. het is geen dorst, maar gewenning.

Ik neig zelf meer naar het laatste, hij drinkt overdag genoeg volgens mij. En ik denk dat het wel lekker is uit zo'n avent beker. Kennen jullie ze, met die zachte tuit? Ik denk dat het misschien nog een beetje 'zuigbehoefte' is (of zuiggewenning) en dat hij de beker automatisch in 1 keer leegdrinkt.

Mijn vannacht bedachte plan van aanpak is als volgt:

1. Overstappen op gewone drinkbekers voor sap, melk e.d. (maar is hij oud genoeg om uit een gewone beker te kunnen drinken?)

2. In de tuitbeker alleen nog water

3. Bij boekje lezen en 's nachts geen volle bekers meer geven, maar een halve.

4. Andere luiers proberen die niet doorlekken

Was deze nachtelijke ingeving een goede? Of hebben andere een verfrissende kijk op de situatie en de gouden tip voor mij?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Oud genoeg om uit een gewone beker te drinken is hij zeker hoor! Die van mij doen dat al vanaf dat ze een jaar waren. Ze krijgen ook wel een een (tuit)fles, maar dan vooral als we weggaan met de auto ofzo.

Introduceer maar snel de beker! Hij zal het superspannend en leuk vinden.

En verder... ik heb een zoon van 4 die ook na het verhaaltje in bed, nog een slok water wil hebben. Overdag weigert hij te drinken en zegt hij altijd dat het pijn doet in zijn buikje. Maar savonds!!! Hij zet de beker aan zijn mond en kloekt hem in no-time leeg. Het begon ook een spelletje te worden bij hem en daarom ben ik resoluut gestopt. Ik doe nog maar een bodempje water in de beker die ik meeneem naar boven en dat mag hij opdrinken. Het kan altijd zijn dat je een droge mond hebt van het eten/het tanden poetsen.

Maar voor de rest: als je dorst hebt, kan je overdag drinken. Het bed is om te slapen. Ik ben zonder uitleg van de een op de andere dag begonnen met dit 'systeem' en zoon heeft er nooit moeilijk over gedaan.

Hopelijk ook zo'n meevaller voor jou? Je kan je soms zo druk maken van te voren, terwijl die kleintjes gewoon hun schouders ophalen en de nieuwe situatie accepteren...
's nachts water geven (sowieso voor zijn tanden) dat is lang zo lekker niet als wat anders, luiers een maat groter kopen wil weleens helpen tegen het door lekken.

En ik zou om te beginnen maar 1x drinken gaan geven, en dan wat minder zodat hij door kan slapen. Overdag meer drinken geven kan ik niks zinnigs over zeggen, geen idee hoeveel hij drinkt, maar met twee kunnen ze wel uit een echte beker drinken dus daar kan je ook mee beginnen in het veranderings proces.

(en met twee is het gewenning en geen behoefte meer)
Ik zou die fles 's nachts gewoon schrappen. Morgenochtend is hij de eerste .

Ook als hij moppert trouwens. Want hij gaat echt niet dood zonder die fles, en voor jullie is het een wéreld van verschil als je er niet om 6 uur wéér uit moet. Niet onderschatten hoor, het effect van gebroken nachten!
kan je hem niet rond een uurtje of 4:00 wakker maken om hem op de wc te laten plassen?
Overstappen naar water. Dat is minder lekker en dan is het vaak snel gedaan met het nachtelijk gedoe. Ik zou wel de antilekbeker met water naast het bed laten staan. Mocht hij dan echt dorst hebben, kan hij nog drinken zonder knoeien.
Gewoon uitleggen dat hij voor het slapen gaan nog een beker (geen tuitbeker of fles btw) wat te drinken krijgt en asl mama en papa slapen niet meer.

Als hij dan wakker wordt, hem even helpen herinneren dat mama slaapt.

Verder eens met Sprankelend.
Bedankt voor de reacties.

De gewone beker ga ik ook snel aanleren. Ik heb daar nogal lang mee gewacht omdat hij tot 1 1/2 jaar borstvoeding kreeg. En ergens kon ik borstvoeding krijgen en uit een gewone beker drinken niet met elkaar rijmen, waren voor mij 2 verschillende levensfases, snappen jullie

@sprankelend, het is een tuitbeker, geen fles meer gelukkig.

@aapje en zusenzo, hij is nog geen 2 dus echt afspraken maken over drinken overdag en slapen 's nachts is nogal lastig. Hij snapt wel veel, maar nog niet alles.

@gigaluilak, ik heb al maat 5 maar dat hielp niet. Ben sinds vannacht over gestapt op een pampers drynight (ipv active fit) eens kijken of dat gaat werken.

@heyjij, op de wc plassen doet hij nog niet. Ik check zijn luier als wij naar bed gaan, maar dan is hij nog kurkdroog. Hij is dus wel bezig met zindelijk worden, kan het wel al ophouden. Maar ergens in de nacht komt er dus een enorme plas uit, die vervolgens afkoelt en hem wakker maakt.

@sprankelend, het effect van gebroken nachten onderschat ik zeker niet Ben ondertussen kapot.

Overstappen op water ga ik dus zeker doen. Ben ik vannacht al mee begonnen, maar toen dronk hij een heleboel water. Dan ga ik dus toch twijfelen of het niet gewoon dorst is. Hij krijgt overdag echt genoeg binnen, ik denk zo'n 6 bekers van circa 300 ml. Lijkt me meer dan genoeg. Ik wil het nu wel echt aanpakken, zie alleen erg op tegen huilbuien 's nachts omdat de oudste dan ook wakker wordt.

En ik weet dat het gewenning is, dat zuigen. De behoefte kan hij ook met zijn duim bevredigen (en dat doet hij ook). Ik denk dat de tuitbekers met de zachte tuit er maar uit moeten. Gewone bekers en harde tuitbeker, dat maakt het misschien ook al minder aantrekkelijk.
Minder in de beker doen?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 29 september 2009 @ 10:44:

Minder in de beker doen?Dat is stap 3 van het stappenplan. Ga ik dus inderdaad doen.
Overdag al bijna twee liter drinken is wel erg veel, zeker als hij dan 's nachts ook nog dorst heeft. Ik weet niet helemaal of dat wel erg gezond is. Kan het ook zijn dat hij uit zoete drankjes zijn energie haalt, in plaats van uit eten? Bij zoveel drinken zou ik denk ik toch eens contact opnemen met cb of huisarts, want het kan ook wijzen op diabetes.

Pampers waren bij ons, voor een kind net wat jonger dan die van jou, beter tegen doorlekken dan andere luiers, en de hoeveelheid water net voor het slapen wat beperken, tot ongeveer 100 ml, hielp ook, maar mijn kind dronk 's nachts al niet meer. Als er 's nachts nog vocht bij zou komen, hield zijn luier het denk ik ook niet meer.
Wij hadden precies dezelfde gewoonte. En nog steeds, zoon is 2,5.

Ik ga hem die lekkere fles niet afpakken, daar is hij erg aan gehecht (idd, zuig-gewenning). Wèl hebben de we de hoeveelheid melk van een volle fles naar 80-100 cc gebracht. Dat maakt hem de pis niet lauw en hij slaapt lekker in èn door. Van de nood een deugd.
Hij drinkt trouwens absurd veel. Klein bloedtestje laten doen?
Xaloy, zoonlief had ook deze gewoonte, tot ik bij de tandarts kwam en doorverwezen werd naar het ziekenhuis om operatief 4 tanden en 4 kiezen te verwijderen omdat deze aangetast waren door het zuur van de melk.

Niet leuk een ventje van 2 zonder voortanden en onder narcose en de drama erna.

Bij mijn tweede dus anders aangepakt.
Voor zo'n klein lijfje is dat het inderdaad wel erg veel vloeistof (hij haalt een deel van zijn vochtbehoefte ook nog uit zijn eten). Bij een overschot aan drinken spoel je de voedingsstoffen uit je eten zo weer uit je lijf.
En eh, als de bovenkant niet open is dan is het gewoon een fles wijsneus
quote:zusenzo schreef op 29 september 2009 @ 11:04:

Xaloy, zoonlief had ook deze gewoonte, tot ik bij de tandarts kwam en doorverwezen werd naar het ziekenhuis om operatief 4 tanden en 4 kiezen te verwijderen omdat deze aangetast waren door het zuur van de melk.

Niet leuk een ventje van 2 zonder voortanden en onder narcose en de drama erna.

Bij mijn tweede dus anders aangepakt.Alléén door het zuur van de melk? Wat voor melk was dat dan? :-)Poeh wat erg. Sta op het punt om de eerste tandarts afspraak te maken, hoop maar dat het goedkomt. Zal het je laten weten.
*Note to self: vanaf vanavond een tandenborstel-moment inplannen na de melkfles*
Xaloy (haha, daar maakt mijn telefoon 'zalig' van), wij geven water met een homeopathische hoeveelheid melk. Misschien doet R het daar ook voor? Direct tandenpoetsen na iets zuurs is namelijk ook niet zo goed, schijnt. Na dat water poetsen we nog. Dat is dus 's avonds, niet 's nachts.
Gewoon halfvolle melk.

Kijk ik wist dit dus ook niet, ik dacht melk, wat kan dat nou kwaad........
Helpt het om de luier te verschonen als jullie gaan slapen? Mijn zoon wordt niet wakker van een erg natte luier, maar ik merkte dat zijn luiers het simpelweg niet redden van half acht tot zeven uur de volgende morgen. Hij krijgt voor het slapen gaan een klein bekertje warme melk en in zijn bed staat een beetje water, maar daar drinkt hij slecht af en toe een slokje uit 's nachts.

Ik verschoon hem nu als ik naar bed ga, zoon slaapt heerlijk door en de volgende morgen is alles nog droog (ik heb overigens de broekjes van Pampers)

Het drinken uit een beker gaan geven, vraag maar eens op kdv, daar zal hij het allang geleerd hebben. en inderdaad water geven. Ik denk dat het een groot deel gewenning is en van veel veel drankjes(sappen e.d. ) krijgen kinderen alleen maar meer dorst.
Ik sta echt verbaasd dat je je afvraagt of hij groot genoeg is om uit een gewone beker te kunnen drinken. Zoon hier dronk al vóór hij 1 was uit een gewone beker. Op het kinderdagverblijf drinken eigenlijk alle kindjes, die groter zijn dan 1 a anderhalf uit een gewone beker.

Zoonlief hier krijgt alleen water voor het slapen gaan. En pampers baby dry luiers in 1 maat groter hebben geholpen tegen doorlekken.
*gaat het avond ritueel omgooien: wish me luck :whoops:*

Mif: 'homeopathisch'
Lika, mijn zoon drinkt vaak uit een beker, maar niet altijd. Hij is er gewoon nog niet goed genoeg in. Kan toch?
Nou succes Xaloy!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven