2e kindje ?Wanneer? eigen leeftijd speelt mee, werk?

05-03-2009 11:22 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie vindt het leuk om een reactie te geven op dit onderwerp:

Hoe weet je wanneer je 'toe' bent aan een tweede kindje?

Ja, ik weet, het moet je gegeven zijn; maar dan; in hoeverre laat je je eigen leeftijd mee spelen (ik ben 36 jr), werk (maar wil ook eigen bedrijfje starten), en ben moeder van een kindje van 2,5.

Ik vind het lastig om een 'keuze' te maken. Gevoelsmatig zou ik graag een tweede willen, maar ik vraag me af in hoeverre ik mijn leeftijd mee laat spelen. Misschien wil ik eigenlijk wel wachten, maar ja, dan zit er straks ook zo'n verschil tussen de eerste.

Kortom, wie heeft hier 'ervaring' mee?

Ik ben benieuwd!

Groetjes
Bij mij was mijn oudste 10 maanden toen ik zwanger werd van de 2e. Toen dochter een maand of 9 was begon het ineens weer te kriebelen en omdat het bij de 1e lang duurde voordat ik zwanger was ging ik ervan uit dat het nu wel weer langer kon duren, ook gezien mijn leeftijd (was inmiddels 38). Tot onze grote blijdschap en schrik was het eigenlijk de 1e maand al raak dus nu heb ik een dochter van 22 maanden en een dochter van 3 maanden. Ik ben heel blij dat ik niet langer gewacht heb, want hoe ouder je wordt hoe meer gezondheidsrisico's voor jezelf en je kindje er zijn. Het is natuurlijk aan jou wat je doet, zeker gezien je plannen om iets voor jezelf te beginnen, maar ik zou zeker niet te lang wachten. Je zwangerschap duurt tenslotte ook 9 maanden, dus dan is je 1e kindje ook al wat ouder. Misschien gaat die zelfs al naar de lagere school tegen de tijd dat je zwanger bent/of bevallen.
wanneer je "toe" bent aan een tweede kindje kun je eigenlijk alleen zelf bepalen. ik weet uit eigen ervaring dat je het inderdaad niet voor het zeggen hebt. toen onze oudste twee werd wilden wij eigenlijk wel graag een tweede kindje, een leeftijdsverschil van ongeveer 3 jaar leek ons wel mooi. maar de tweede keer zwanger worden bleek een heel stuk moeilijker dan de eerste keer. uiteindelijk zit er 5 jaar leeftijdsverschil tussen mijn kinderen en over een ding kan ik je zeker gerust stellen het leeftijdsverschil is absoluut geen probleem, ze vinden elkaar geweldig! en spelen ook graag met elkaar.

leeftijd heeft er natuurlijk in zoverre wel mee te maken dat het moeilijker word om zwanger te worden, maar ik zou me daar niet door op laten jagen. als je besluit om voor een tweede te gaan is dat wel iets waar je helemaal achter moet staan. heel veel succes met je keuze
Zelf heb ik tussen de eerste 2 2 jaar en 8 maanden zitten. De 3e scheelt 3.5 jaar met de middelste. Voordeel is dat ik straks alle tijd heb voor de 3e. Als jij langer wacht jij straks alle tijd voor de 2e.

Voordeel de andere kinderen zijn zelfstandiger en maken alles bewuster mee.

Nadeel je begint weer echt overnieuw qua opvang en werk. Nadeel je wordt wel ouder met alle risico's vandien. Al worden veruit de meeste kinderen ook na je 36e gezond geboren.

Voordeel van sneller op elkaar is dat de belvingswereld van de kinderen dichter bij elkaar is waardoor ze meer aan elkaar zullen hebben, maar ook meer ruzie.

Dat is wat voor jou/jullie het zwaarste weegt. Veel geluk met je keuze.
Bedankt voor de reacties!

Erg prettig te lezen dat er meerder moeders zijn die midden 30 zijn en ja, het is inderdaad zo dat het een keuze moet zijn waar je helemaal achter moet staan.

En ik dacht zelf ook inderdaad, wat als het heel lang duurt, dan ben ik straks bijna 40 als er een tweede komt.

Ik schrijf straks nog even wat uitgebreider, ik moet even zien waar deze reactie nu terecht komt (allemaal nieuw voor mij).

Zal eerst dit bericht eens sturen, volgens mij moet ik ook per reactie kunnen reageren.

Groetjes!
Hoi Marijntje,

Ik ben 36 en tussen mijn jongens zitten 22 maanden (nu 2 en morgen 4). Ik weet nog dat ik voor mijn eerste een hoop 'maars' had. Ik wilde eerst mijn opleiding af, toen was mijn partner begonnen met een nieuwe opleiding, dus die moest eerst af. Ook moest er eerst getrouwd worden en natuurlijk een groter huis.... ga zo maar door. Tot vrienden van ons (zelf ouders van 4 kinderen) zeiden: "Op die manier is er altijd wel een reden om het uit te stellen. Wat willen jullie nou echt?"

Dat was de omslag. In mijn omgeving zijn er een aantal mensen die moelijk en/of nog geen kinderen kunnen krijgen, dus met dat in mijn achterhoofd maar gestopt met de pil. Een maand later was ik zwanger! Met vijf maanden een huis gekocht en verbouwd en nu met twee kinderen nog steeds niet getrouwd!

Toen ik vers bevallen was van mijn eerste, wist ik meteen dat het wat ons betreft niet bij één zou blijven.Bij de 'keuze' voor de tweede speelde ook nog mee dat (andere) vrienden van ons makkelijk zwanger werden van de eerste, maar zes jaar op de tweede hebben moeten wachten en die kwam er uiteindelijk met veel kunst en vliegwerk. Dus toen onze oudste 1 jaar was geworden en ook gezien mijn leeftijd, besloten we voor een tweede te gaan. Achteraf te veel zorgen gemaakt, want ook nu was het in één maand raak.

Ik besef dat het niet bij iedereen zo voorspoedig gaat en prijs mezelf dan ook heel gelukkig dat het ons is gegeven.

Wat ik eigenlijk wil zeggen:

Had ik me laten leiden door al die 'maars', had ik nu waarschijnlijk nog steeds geen kinderen gehad. Eeuwig zonde want ze zijn het beste en het mooiste wat ons had kunnen overkomen!

Ik wens je veel succes toe met jullie keuze.

Groetjes,

Basu.
altijd geweten een 2e te willen, msaar niet vóór de oudste minimaal 2,5 jaar zou zijn. Inmiddels is hij 3 en zijn wij ongeveer driekwart jaar bezig met zwanger worden..... Ideaal leek mij leeftijdsverschil van 3,5, maar dat gaat dus nooit meer gebeuren. Probeer nu dus maar nergens meer op te hopen, behalve dan dat het nog eens lukt.

Toch ben ik blij dat ik niet te vroeg aan een 2e begonnen ben, bijvoorbeeld toen de oudste een jaar werd, met het idee van wie weet duurt het lang (zoals nu het geval is voor mijn gevoel dan he). Stel je voor dat er wel zomaar een 2e "te vroeg" was geweest, dan had ik nu weliswaar 2 kindjes gehad, maar of dat nou lekker in mijn levensritme past? denk het niet.sorry beetje vage post dit,

Nou ja, wij zien het wel dus, hoe het komt.
Wij wilden ze juist het liefst zo snel mogelijk achter elkaar. Eigenlijk met allemaal non-redenen, zoals 'dan hebben ze echt iets aan elkaar', 'je hoeft maar één keer de babytijd door' enz. enz. Het was dus gewoon ons gevoel dat we gevolgd hebben. En het is gelukt - ik ben nu 36 weken in verwachting van nr. 2 en nr. 1 is nu 13,5 maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven