4 maanden zwanger, nog moe en hoofdpijn
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:04
Hallo,
Ik ben 16 weken zwanger van ons tweede kindje. Van tevoren had ik me enorm verheugd om weer zwanger te zijn. De zwangerschap van ons eerste kindje is zonder problemen verlopen, dus ik had er echt weer zin in.
In het begin van mijn huidige zwangerschap voelde ik me al niet fit, moe en vaak hoofdpijn, maar ik dacht dat dat wel over zou gaan na een week of 12. Nu dus 16 weken zwanger en de klachten worden er zeker niet minder op. Ben (tijdelijk?) gestopt met werken, slaap iedere middag omdat ik de dag niet doorkom en heb dus dagelijks enorme hoofdpijn.
De vk geeft aan dat het nog over zou kunnen gaan, maar meestal na 16 weken is dit wat het is. Ik merk dat ik dus minder geniet van de zwangerschap als dat ik zou willen en wordt gek van die hoofdpijn. Herkent iemand dit?
Ik ben 16 weken zwanger van ons tweede kindje. Van tevoren had ik me enorm verheugd om weer zwanger te zijn. De zwangerschap van ons eerste kindje is zonder problemen verlopen, dus ik had er echt weer zin in.
In het begin van mijn huidige zwangerschap voelde ik me al niet fit, moe en vaak hoofdpijn, maar ik dacht dat dat wel over zou gaan na een week of 12. Nu dus 16 weken zwanger en de klachten worden er zeker niet minder op. Ben (tijdelijk?) gestopt met werken, slaap iedere middag omdat ik de dag niet doorkom en heb dus dagelijks enorme hoofdpijn.
De vk geeft aan dat het nog over zou kunnen gaan, maar meestal na 16 weken is dit wat het is. Ik merk dat ik dus minder geniet van de zwangerschap als dat ik zou willen en wordt gek van die hoofdpijn. Herkent iemand dit?
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:10
Ja ik, het is mijn eerste zwangerschap en ik word GEK van de pijn in mijn kop. Kots me helemaal binnenstebuiten van de hoofdpijn en kan zelfs bij tijden niet slapen van die kloppende kop.
Vandaag 14 weken zwanger en nog geen enkele verbetering. Sleep me nog af en toe naar mijn werk, maar moet vaak kotsend (migraine-aanval) het pand verlaten. Vannacht ook kotsend doorgebracht en ben nu net uit bed. Zie sterretjes en heb nog steeds hoofdpijn.
Helaas kan ik niks meer voor je betekenen dan herkenning. Een oplossing heb ik niet.
Vandaag 14 weken zwanger en nog geen enkele verbetering. Sleep me nog af en toe naar mijn werk, maar moet vaak kotsend (migraine-aanval) het pand verlaten. Vannacht ook kotsend doorgebracht en ben nu net uit bed. Zie sterretjes en heb nog steeds hoofdpijn.
Helaas kan ik niks meer voor je betekenen dan herkenning. Een oplossing heb ik niet.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:10
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:12
Ik ben nu bijna 20 weken zwanger van mijn 2e en heb bij deze zwangerschap ook veel hoofdpijn, in tegenstelling tot bij mijn 1e waar ik juist blij was van de maandelijkse hoofdpijn af te zijn. Mijn vk wees me erop dat het heel goed aan drukte/spanning/stress zou kunnen liggen en daar kan ik me ook wel in vinden. Het is zo anders om zwanger te zijn terwijl je al de zorg hebt voor een peutertje! Dat herken je vast zelf ook wel.
Gelukkig gaat het bij mij de laatste weken wel stukken beter met de hoofdpijn. Van vermoeidheid heb ik geen last gehad. Ik denk inderdaad dat je binnenkort het ergste achter de rug moet hebben.
Gelukkig gaat het bij mij de laatste weken wel stukken beter met de hoofdpijn. Van vermoeidheid heb ik geen last gehad. Ik denk inderdaad dat je binnenkort het ergste achter de rug moet hebben.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:14
Herkenbaar. De hele zwangerschap ben ik moe, moe, moe geweest.
Ik had ook zo de hoop toen de eerste drie maanden voorbij waren; en nu zal het beter gaan, zal ik me fitter voelen. Maar dat moment is niet meer gekomen.
Hoofdpijn had ik ook regelmatig dus liet wel regelmatig mijn bloeddruk checken en mijn urine nakijken op eiwit, blijf daar alert op.
En veel veel drinken.
Ik had ook zo de hoop toen de eerste drie maanden voorbij waren; en nu zal het beter gaan, zal ik me fitter voelen. Maar dat moment is niet meer gekomen.
Hoofdpijn had ik ook regelmatig dus liet wel regelmatig mijn bloeddruk checken en mijn urine nakijken op eiwit, blijf daar alert op.
En veel veel drinken.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:22
quote:Deerne schreef op 14 augustus 2009 @ 15:15:
Ik gebruikte wel dagelijks propanolol.
Heb er net even op gegoogled en er staat uitdrukkelijk bij dat je dit niet mag gebruiken tijdens zwangerschap en moet overstappen op een ander bloeddrukverlagend middel.
Paracetamol zonder coffeine mag wel, maar dat helpt niet bij migraine.
Ik gebruikte wel dagelijks propanolol.
Heb er net even op gegoogled en er staat uitdrukkelijk bij dat je dit niet mag gebruiken tijdens zwangerschap en moet overstappen op een ander bloeddrukverlagend middel.
Paracetamol zonder coffeine mag wel, maar dat helpt niet bij migraine.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:24
Oké, ik begrijp dat het dus een probleem is dat veel vaker voorkomt. Ik baal gewoon dat ik bijna niks kan, incl. het genieten van het opnieuw zwanger zijn.
Het is waar dat het leven natuurlijk drukker is met een kleuter. Hij gaat wel naar de opvang toe, zodat ik ook echt mijn rust kan nemen en als mijn vriend thuis is doet hij ook veel overnemen van mij, dus dat is heel lief.
Maar ondanks dat, lijkt het allemaal niet minder te worden. Ik vind het naar dat alles me teveel is, wil wel even stofzuigen, maar dat wil ik al een dag of 6 en heb het nog steeds niet gedaan, omdat ik er geen energie voor heb.
En wat is Propanolol?
Ik zal idd regelmatig een check laten doen. Dat is wel handig.
Het is waar dat het leven natuurlijk drukker is met een kleuter. Hij gaat wel naar de opvang toe, zodat ik ook echt mijn rust kan nemen en als mijn vriend thuis is doet hij ook veel overnemen van mij, dus dat is heel lief.
Maar ondanks dat, lijkt het allemaal niet minder te worden. Ik vind het naar dat alles me teveel is, wil wel even stofzuigen, maar dat wil ik al een dag of 6 en heb het nog steeds niet gedaan, omdat ik er geen energie voor heb.
En wat is Propanolol?
Ik zal idd regelmatig een check laten doen. Dat is wel handig.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:28
over propranol tijdens de zwangerschap:
Uit waarnemingen bij de mens zijn aanwijzingen verkregen dat de stof schadelijk kan zijn voor het verloop van de zwangerschap en voor de vrucht (doorbloedingsstoornissen van de uterus, groeiremming van de foetus, bradycardie, ademhalingsdepressie en hypoglykemie bij de neonaat zijn beschreven).
propranol is een bloeddrukverlager, en wordt ook gebruikt om een migraine aanval te voorkomen.
Kun je niet (tijdelijk) een hulp in de huishouding nemen?
Uit waarnemingen bij de mens zijn aanwijzingen verkregen dat de stof schadelijk kan zijn voor het verloop van de zwangerschap en voor de vrucht (doorbloedingsstoornissen van de uterus, groeiremming van de foetus, bradycardie, ademhalingsdepressie en hypoglykemie bij de neonaat zijn beschreven).
propranol is een bloeddrukverlager, en wordt ook gebruikt om een migraine aanval te voorkomen.
Kun je niet (tijdelijk) een hulp in de huishouding nemen?
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:31
Propanolol mag je inderdaad niet zomaar gebruiken, maar ben even gestopt toen ik wist dat ik zwanger was en dat was een drama, kon helemaal niets meer. dis in overleg met gyn toch weer begonnen met een lagere dosering. julius moest wel 24 uur ter observatie op de kinderafdeling liggen in verband met mogelijke afkickverschijnselen, maar kon er niet iets blijvends aan overhouden.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:36
Over hulp in de huishouding denk ik serieus na. Mijn vriend heeft een drukke baan en een studie waar hij eens in de twee weken één of twee nachten door van huis is. Hij kan natuurlijk ook niet met alles bezig zijn. Had eerlijk gezegd net mijn hulpje opgezegd.
Deerne, jij slikte dit dus al. Het lijkt mij niet handig dat ik dit nu ga slikken, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik sinds tijden niet zoveel migraine gehad heb als nu in mijn zwangerschap.
Ik hoop dat rust en regelmaat gaat helpen, maar weet het gewoon niet zo goed meer.
Deerne, jij slikte dit dus al. Het lijkt mij niet handig dat ik dit nu ga slikken, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik sinds tijden niet zoveel migraine gehad heb als nu in mijn zwangerschap.
Ik hoop dat rust en regelmaat gaat helpen, maar weet het gewoon niet zo goed meer.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:41
ik doe de opleiding verloskunde en heb deze klacht vaker gehoord tijdens mijn stage. mijn ervaring hiermee is dat acupunctuur nog wel eens wil helpen. ikzelf stond een beetje sceptisch tegenover oosterse en alternatieve geneeswijzen maar heb in 6 weken tijd van de 3 mensen met klachten 2 mensen gezien waarbij ze door acupunctuur verdwenen en 1 iemand waarbij het draaglijker werd. ik zou het dan ook zeker een kans geven en gewoon een keer proberen. wel even overleggen met je arts/vk natuurlijk.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:45
Ik heb acupunctuur al geprobeerd, bij mij verergerden de klachten. Ipv 2-3 dagen per week migraine ging ik naar fulltime migraine.
Maar bij gekmakende hoofdpijn is het de moeite van het proberen waard. Ik ben na 3 behandelingen gestopt. Het hielp overigens wel tegen de vermoeidheid, voelde me echt energieker en opgeruimder totdat de migraine in 4-voud toesloeg.
Maar bij gekmakende hoofdpijn is het de moeite van het proberen waard. Ik ben na 3 behandelingen gestopt. Het hielp overigens wel tegen de vermoeidheid, voelde me echt energieker en opgeruimder totdat de migraine in 4-voud toesloeg.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:48
Het is helemaal normaal en idd vervelend. Maar als je gewoon je verwachtingspatroon bijstelt en niet meer denkt dat zwanger zijn leuk moet zijn, scheelt dat al een heleboel! Je bent zwanger omdat je een kind wil, en vooral de uitkomst van dat proces is geweldig. Sterkte, hoop dat je je snel beter voelt!
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:49
Mijn eigen vk raadde me dat ook al aan. Misschien toch wel een idee om dat te gaan doen. Ik zag het eerlijk gezegd niet zo zitten.
Het is gewoon bijzonder dat paracetamol sommige dagen gewoon niet helpt. Zoals vandaag bijvoorbeeld!
Ga zo mijn zoontje halen, maar eigenlijk kan ik beter even in bed gaan liggen. Maar er zit toch ook een stukje schuldgevoel naar hem toe.
Het is gewoon bijzonder dat paracetamol sommige dagen gewoon niet helpt. Zoals vandaag bijvoorbeeld!
Ga zo mijn zoontje halen, maar eigenlijk kan ik beter even in bed gaan liggen. Maar er zit toch ook een stukje schuldgevoel naar hem toe.
vrijdag 14 augustus 2009 om 15:51
Je hebt gelijk dat het verwachtingspatroon anders moet zijn, maar dat klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het is.
Ik krijg nu wel wat meer rust dat ik me ziek heb gemeld, vond ik namelijk ook een drama. Maar het is niet anders. Ik probeer het gewoon van dag tot dag te bekijken en ieder uurtje wat wel goed gata is in ieder geval mooi meegenomen.
Ik krijg nu wel wat meer rust dat ik me ziek heb gemeld, vond ik namelijk ook een drama. Maar het is niet anders. Ik probeer het gewoon van dag tot dag te bekijken en ieder uurtje wat wel goed gata is in ieder geval mooi meegenomen.