6 maanden en veel krampen

12-08-2009 11:12 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:

Ik heb een lief meisje van 6 maanden. En zoals de titel zegt, heeft zij nog steeds veel last van krampen. Nu weet ik dat dit de eeste drie, vier maanden heel normaal is, maar ik heb altijd begrepen dat deze krampjes na vier maanden toch wel over moeten zijn.

Momenteel heeft ze (voor mijn gevoel) vooral 'snachts last van deze krampjes: vannacht had ze om half twee gedronken en ben ik vervolgens tussen twee en zes zoet met haar geweest. Zolang ik haar beentjes omhoog hield en rechts haar buikje masseerde was ze stil en viel ze in slaap. Zodra ik stopte, begin het huilen en overstrekken weer. Onnodig om te zeggen dat dit me op den duur opbreekt: ik werk er nog naast en op mijn vrije dagen heb ik nog een peuter rondscharrelen.

Ik heb deze krampjes rond vier maanden voorgelegd aan mijn huisarts. Deze gaf aan dat hij dacht dat het aan mijn voedingspatroon ligt (ik geef bv). Zonder echte tips hoe dit aan te pakken, ben ik zelf wel zo gezond mogelijk gaan eten (dus veel volkorenproducten, 200 ml zuivel, iedere dag drie stuks fruit en veel groente en zo mijn mogelijk snoepen, hoewel dat niet altijd goed lukt...).

Afgelopen week heb ik deze krampjes wederom aangegeven op het cb. Daar heb ik ook aangegeven dat ik me er tevens zorgen om maak omdat darmproblemen bij ons in de familie voorkomen (man, zijn vader en zijn opa hebben/hadden alledrie een chronische darmontsteking en ook bij mijn familie komen darmproblemen voor). Van de arts bij het cb kreeg ik te horen dat het veel te vroeg is om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen / constateren. Ze gaf aan da meis waarschijnlijk te gulzig drinkt (ze dinkt binnen vijf minuten iedere borst leeg. In het begin pakt ze supergoed, als de melk niet snel genoeg meer komt laat ze vaak los). Nu kan dit, maar ik laat haar natijd wel goed boeren. Tevens gaf ze aan dat het misschien honger was en dat ik fruit en groente maar samen en versneld moest gaan invoeren.

Overigens hebben zowel ha en cb-arts aangegeven dat het geen melkallergie is: daar is ze te vrolijk voor, komen de krampen niet na elke drinkbeurt en ze heeft geen exceem. Klinkt me logisch in de oren.

Sinds een week eet ze nu fruit en groente. Ze vindt het raar, snapt nog niet goed hoe zo'n lepel werkt, maar vooral fruit vindt ze erg lekker. Aan haar luiers zie (en ruik) je dat ze zeker wat binnen krijgt. Gisteren heeft ze een kwart banaan op en 'savonds twee lepels erwtenpuree.

Probleem is, dat nu ze eet ik het idee heb dat de krampen 'savonds en 'snachts zijn toegenomen én heviger zijn. Mevrouw drinkt nog één à twee keer 'snachts, dus eigenlijk lijkt die honger me niet erg logisch. Maar ik weet ook niet zogoed wat ik moet doen.

Zijn krampen op deze leeftijd normaal? Als het honger is, moet ik haar dan vaker aan gaan leggen? Ook als ze niet uit zichzelf komt? Of moet ik toch meer op m'n strepen staan en vragen om verder te kijken? Wanneer komt meis op een leeftijd dat krampen niet meer "normaal" zijn?

Een hoop vragen en een heel verhaal. Ik heb al bedacht een "krampendagboek" bij te houden met haar eetpatroon, haar krampen en haar poepluiers (meestal heeft meis na flinke krampen een volle poepluier, maar ook weer niet altijd. Vannacht waren het een paar grote scheten). Iemand nog andere tips voor me? Of iemand die me kan vertellen dat dit er gewoon bij hoort (hoe zielig ik het ook vind voor meis en hoe afgepeigerd ik er ook van raak)?
Wat ontzettend vervelend zeg voor je meisje en voor jou! Ik heb niet hetzelfde meegemaakt. Maar mijn zoontje heeft KMA gehad (en reflux en verstopping.) Wij liepen al in het ZH, maar eerst werd het ook weggewuifd. Hij was groot genoeg en had een mooi huidje, dus KMA kon het zijn. Nou hij had het dus wel. Vervolgens was nog niet alles over. Bleek dat hij ook nog ernstige reflux had en verstopping. Nu hebben we overal medicijnen voor en is het een heerlijk opgewekt kereltje.

Ik zou zeker weer aan de bel trekken! Wij hebben ook voet bij stuk gehouden en zie het resultaat!

Ik hoop dat je iemand vindt die wel wil luisteren en niet alles wegwuifd. Succes!
Oh als ik je verhaal lees, komen die gevoelens weer helemaal boven, wat een drama en vooral snachts. Ik herken veel in je verhaal. Mijn zoontje was op het oog een blozende bolle en gezonde baby met een gaaf huidje. Sliep overdag prima en een goedlachs kereltje. Alleen snachts...drama..

Met vijf maanden werd hij nog steeds minimaal 1 a 2 keer wakker snachts om te drinken. (de oudste sliep na 8 weken door, pfff wat een verschil).

Was een gulzige drinker en super onrustig, met name snachts dus. Ik liep indertussen 24 uur per dag met een hoofd vol watten van de vermoeidheid (terwijl ik dus ook weer drie dagen aan het werk was).

Ik ben ook 'door blijven zeuren' en mocht toen naar de kinderarts. Conclusie: koemelkallergie! Ik ben toen gestopt met de bv en overgegaan op speciale voeding, ik kreeg er een ander manneke voor terug!

De kinderarts legde me uit dat kindjes met krampen gulzig drinken omdat pijn de zuigreflex aanwakkert. En dat het wel vaker gebeurt dat kindjes er wel goed uitzien en de klachten snachts erger zijn. Snacht gaan de darmen op een soort slaapstand zeg maar en werken dan anders, bij kma kan dat verhevigde klachten geven.

Probeer anders eens een week streng te eten/drinken zonder zuivel of produkten met zuivel erin (kaas, boter etc) en kijk eens of je verschil merkt? Als je merkt dat ze rustiger is, dan weer een paar flinke glazen melk drinken en als het dan weer drama is, heb je je bewijs. Zo wordt het bij artsen trouwens ook aangetoond, de zogenaamde provocatie-eliminatietest. Maar dat kun je zelf ook testen op deze manier dus.

Succes, ik weet dat het slopend is! (en zoooo zielig voor je kleintje...)
Martine, precies hetzelfde hier! Mijn eerste sliep ook met 8 weken door!

Kijk er echt van op: begreep dat met KMA er toch meer symptomen moeten zijn... Meis is overdag zo gezellig en vrolijk. Zo af entoe een krampje, maar het merendeel van de problemen zijn toch 'snachts... Toen je koemelkvrij ging, sliep je kindje toen ook snel door? (Of is dat weer iets te voorbarig ?)

Tje, zit nu echt te twijfelen (CB-arts zei letterlijk: er wordt tegenwoordig veel te veel en te snel naar KMA gewezen).

hm. Vanaf vandaag dan maar even melkvrij: kijken of we verschil merken. Bedankt voor jullie berichtjes!
Hey Rok!

Mijn tweede (ook een meissie) had er ook tot 6 of 7 maanden last van, maar ze was in het geheel vrij onrustig. (Qua gedrag)

Hier is het redelijk onder controle gehouden met sab simplex, maar dan nog was het soms afzien. Gelukkig ben ik gestopt met (buitenshuis) werken sinds haar geboorte, maar ik kan me voorstellen dat het superzwaar moet zijn voor je.

Ik lette wel op met wat ik at, maar eigenlijk maakte het vrij weinig uit; ze had er altijd wel last van.

Dus geen tips voor je, wel een welgemeende sterkte!
He Sarah! Tot zeven maanden? oooo, dan ben ik er bijna

Ik let ook op wat ik eet en dat maakt geen donder uit, hoewel ik het idee heb dat als ik wat vetter gegeten heb, zij wat meer last heeft.

En thuis zitten: bevalt het je?
.
Roque, ach mijn cb arts zei bij mijn dochtertje met flinke voorkeurshouding dat ik overbezorgd was, op eigen initiatief een fysio opgeziocht, ze bleek een dusdanige wervelverschuiving te hebben (lang leve de vacuumpomp..) dat ze een beenlengteverschil van 5 cm had! Ze kunnen zoveel zeggen, maar van een cbarts heb ik niet altijd zo'n hoge pet op dus...

En stel nou dat het geen kma allergie is. Tuurlijk dat kan, maar dan zou ik het wel uitgesloten willen hebben en niet 'omdat er zo vaak naar verwezen wordt'. An dan nog: stel je nou voor, de cbarts heeft gelijk: in 80% van de gevallen wordt het te snel gesuggereerd en blijkt het niet zo te zijn, en zij zit bij die 20%...

Op je andere vraag terug te komen: ja inderdaad, dat zou wel erg optimistisch zijn! :-)

Maar vanaf dat hij dieetvoeding kreeg is hij nog een paar maanden maar 1x per nacht gekomen, maar dat was nooit meer dan 1x per nacht en dan was hij ook beter te troosten en sneller weg te leggen, dus die 15 minuutjes per nacht braken me niet zo op. Dat was meer ook omdat het zo in zijn systeem zat denk ik weleens, een paar troostslokjes en het was weer goed.

Vanaf een jaar sliep hij echt door (hij is nu anderhalf). Ik ben de afgelopen maanden pas echt weer mezelf geworden!

Ik ben benieuwd de komende dagen, laat je het weten?
quote:roque schreef op 12 augustus 2009 @ 13:54:

He Sarah! Tot zeven maanden? oooo, dan ben ik er bijna

Ik let ook op wat ik eet en dat maakt geen donder uit, hoewel ik het idee heb dat als ik wat vetter gegeten heb, zij wat meer last heeft.

En thuis zitten: bevalt het je?

Soms niet Maar meestal wel. Als oudste volgend jaar naar school gaat, wil ik weer gaan studeren. Zie ik ook wel naar uit moet ik eerlijk bekennen

@Qwertu; hier idd ook naar de drinktechniek laten kijken, dat was hier niet het probleem. Wat dan wel, daar zijn we nooit achter gekomen
Nee, nog niet naar de drinktechniek laten kijken. Las net op het bv-topic dat dit idd ook een probleem kan zijn ivm lactose/vet-verhouding. Ik heb er eigenlijk nooit naar laten kijken omdat meis goed drinkt, ik geen kloven heb/had, ik verder geen pijn aan mijn tepels/borsten heb of wat dan ook. En die scheten heeft ze sinds ze vast voedsel binnen krijgt. Daarvoor had ze uiteraard ook wel eens last van scheetjes, maar niet zulke harde . Maar goed: het kan nooit kwaad om het uit te laten sluiten. Beter de makkelijke opties eerst afgaan en dan pas de drastische opties. En liever een verkeerde drinktechniek dan kma . Ga zometeen eens kijken of ik het telefoonnummer van de lactatiekundige nog ergens kan vinden.

Wat betreft spruw: zij heeft geen witte puntjes en bij mij is ook niets te zien. Maar als de lactatiekundige dan toch komt, zal ik er ook even naar laten kijken / het opperen.

Sarah: wat heerlijk: studeren! Ik zit er ook over te denken. En dan het liefst iets commercieels. Maar wat dan en welke richting... Heb jij al een idee wat en hoe?
O ja, ik lees nu qwertu, das een goeie!

Mijn dochtertje had op den duur ook steeds sneller honger, ik heb dat toen aan de lactatiedeskundige gevraagd en leerde toen dat ze bij mij steeds de voormelk dronk (rijk aan suikers, niet aan vetten) en daardoor sneller honger kreeg. Ze was ook een tijdje erg gulzig en de voormelk stroomt snel en makkelijk, als je na een paar minuten bij de vettere achtermelk komt, die meer verzadiging geeft, is het wat moeilijker om die eruit te krijgen, vaak worden de kleine gulzige slokjes dan ook langer en rustiger. Maar ja tegen die tijd liet ze los en legde ik haar aan de andere borst. Waar het verhaaltje weer opnieuw begon.

Wie weet ook nog iets om aandacht aan te schenken?
En wat betreft eetgerelateerd: ik heb eigenlijk een heel vast eetpatroon (zelfde momenten van de dag melkproducten, zelfde moment van de dag volkorenproducten enz.) Alleen het beleg en het avondeten wisselen van samenstelling, dat dan weer wel . Maar goed: op dit eetpatroon vooral 'snachts problemen (en een enkele keer begin van de middag).
Ik heb wel een idee waar ik nu helemaal enthousiast over ben, maar ik weet niet of ik dat over een klein jaar nog steeds ben, zowel; dan ga ik ervoor. Ik wil graag een ontwerp-adviesbureau aan huis beginnen en dan ga ik dus een opleiding voor tuindesign doen
Cool! Klinkt echt heel leuk!

(Wil je niet oefenen op onze voortuin ? Ik heb me erg aangepast aan de doelgroep waar ik mee werk, zal ik maar zeggen, qua voortuin )
Ben al druk bezig met onze eigen tuin (gróót....) ben nog wel een jaar druk daarmee, dus dat komt dan weer goed uit
Ik zit trouwens te bedenken: als het aan een verkeerde drinktechniek ligt, dan zou ze toch op crechedagen minder last moeten hebben? Terwijl dat echt geen flikker uitmaakt. Erger zelfs: als ze een keer een flesje kunst heeft gehad zijn de krampen zelfs een stuk erger. Gisteren heeft ze van de vijf voedingen drie flessen (bv) gehad en het was vannacht echt hopeloos...

(Of kun je behalve een verkeerde drinktechniek mede een verkeerde kolftechniek hebben waardoor de flesjes bv ook teveel lactose bevatten?
Hier kreeg madam op crechedagen KV (toen ze 5/6/7 maanden was) en ik merkte geen verschil....
Ja als je net zo kolft als zij drinkt: (wat ik dus deed toen ik kolfde voor mn dochter), dan kan dat. Ik kolfde dus maar kort aan de ene kant en als het echte sproeien stopte, dan ging ik al door naar de andere borst, om na max. twintig minuten alweer achter mn pc te zitten.

Maar als ze na een flesje kunst, waar weer veel meer koemelk inzit dan je eigen melk ook zo'n last van heeft...sja dan denk ik toch weer aan mn zoontje, waar dat ook zo bij was....
Ik kolf dubbelzijdig en stop als er geen druppeltje melk meer uitvalt

En mijn kv (ze heeft nu ongeveer zes flesjes gehad) is wel hypo-allergeen.
OK, Roque, heb het even gelezen.

Mijn gedachten nu zijn deze. Ik zou als ik jou was nu stoppen met de bijvoeding en tijdelijk teruggaan naar volledige bv en dus ook geen kv. Een lactatiekundige (zo snel mogelijk) laten meekijken naar het aanleggen en dan ook 's nachts heel alert zijn op het aanleggen. Blijft het daarna nog steeds een probleem dan is er wat anders aan de hand.

Blijft het dan nog een probleem dan zou het natuurlijk kunnen zijn dat datgene wat bij jou klachten veroorzaakt bij haar ook klachten veroorzaakt. Bekende darmkrampen-veroorzakers zijn kool, prei, ui, knoflook en peulvruchten (kikkererwten, linzen, kidneybonen enz). Levert dat dan ook niets op dan zou ik een verwijzing willen naar een kinderarts. Of ben ik dan te voorbarig?

Ik zou nu stoppen met de bijvoeding omdat 2 nieuwe dingen tegelijk bijvoeden best heftig kan zijn voor zo'n kleintje. Minismollie heeft in het begin na het bijvoeden ook meer last van haar buik gehad dan voorheen. Laat die darmen maar weer even helemaal tot rust komen. Verder zou ik het idee van de erfelijkheid gewoon serieus nemen, of het nou wel of niet te vroeg is om daar iets over te zeggen. Laat een maag-darm-leverarts of een kinderar

ts maar vertellen of het wel of geen goed moment is om dat te beoordelen. Feit is dat er genoeg mensen zijn die hetzelfde hebben en dus zou jouw dochter dat ook kunnen hebben.

Dus nog even kort:

1) NU een lactatiekundige bellen voor een consult

2) NU stoppen met bijvoeden

3) Als de klachten blijven ook als je top aanlegt en niet bijvoedt verdere stappen ondernen dwz kinderarts.

Sterkte
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik blijf je topic even volgen want zit met iets soortgelijks met mijn zoontje van ruim 4 maanden. Enige verschil is dat hij geen bv krijgt maar al maanden kv. Hij heeft echter al vanaf het begin darmproblemen, gebruik nu Omneo voeding maar nog steeds wat klachten. Hij poept dus maar 1 x in de 4 dagen. Maar produceert dan geen harde keuteltjes ofzo. Hij krijgt het er gewoon niet uit en heeft hier geregeld krampen door! Ook bij ons in de familie veel personen (waaronder ik zelf) met darmproblemen.

Sterkte, ik hou je topic zeker in de gaten!
morgenavond komt de lk langs. Ze gaf telefonisch aan dit probleem zo eigenlijk niet te kennen (al 6 mnd voeden, verder geen problemen, wel genoeg melk en goed groeien) maar komt wel langs om live te zien of ze iets voor me kan betekenen. Ben benieuwd .
En stoppen met de bijvoeding dus: doe ik . Dank voor je heldere post smollie!
Graag gedaan hoor Roque! Laat je even weten hoe het verder loopt? Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd wat de lk gaat zeggen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Goe dat de lk komt Roque! Ben benieuwd.

Smollie, ben dr helemaal mee eens, goed gepost!

trouwens,

Hypo-allergene kunstvoeding bevat nog steeds de koemelkeiwitten in een vorm waar een kindje met kma niet tegen kan trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven