Aanraders en miskopen voor je baby/kind

22-04-2014 16:23 273 berichten
Hallo,

Ik ben nu bijna twintig weken zwanger van mijn eerste kindje.

Na de twintig weken echo willen we graag beginnen met het kopen van de baby-uitzet.

Nu gaf mijn schoonzusje al de tip om voor de kleine maatjes kleding te kiezen voor overslagrompers en shirtjes omdat kleintjes het soms echt vervelend vinden als er iets overhun hoofdje moet.

En een vriendin raadde aan om vooral heel veel hydrofiel doeken aan te schaffen om dat de zes die op de uitzetlijsten staan gewoon te weinig zijn, en ze zei ook dat als je voor de maxi-cosi kiest zo'n basis waar je hem op kan klikken echt een enorme aanrader is.

Nu vraag ik me echt af wat de aanraders (en miskopen) van anderen zijn.....

Dus welk merk kleertjes is fijner en waarom, welke verzorgingsproducten, wat staat er niet op de uitzetlijsten maar is echt super handig, wat staat er wel op de lijsten maar heb je echt bijna nooit gebruikt, etc, etc.
Alle reacties Link kopieren
Top:

Bambino sokjes van Kruidvat, de enige die fatsoenlijk blijven zitten zonder te hoeven rommelen met sock-ons e.d.

Elektrische kruik van Zensy, 4 minuten opladen via een snoertje en klaar is Kees, geen geknoei met heet water meer in een aluminium kruik uit het jaar kruik.

Joolz Day, degelijke en stabiele wagen en zeer compact inklapbaar, past volledig in de kofferbak van mijn Citroën C1.

Melkpoedertorentjes, onmisbaar als je flesvoeding geeft!

Difrax flessen i.c.m. de Difrax flesverwarmer.

Jumpsuits c.q. boxpakjes in kleine maatjes, drukknoppen zijn wel een vereiste!

Kruidvat luiers, doen niet onder voor Pampers maar zijn wel bijna de helft goedkoper.

Thermosfles van 0,3 liter voor in de luiertas (HEMA) om te allen tijde (op druk terras, tijdens picknick in het park etc.) een flesje te kunnen maken.

Nuna Lead wipstoel

Dooky voor op de kinderwagen, Maxi Cosi etc.

Verzorgingsspullen van Petit & Jolie, vrij van allerlei rotzooi en volledig op basis van natuurlijke ingrediënten. Heerlijk ik gebruik!

Overslagrompers in kleine maatjes van HEMA.

Flop:

Etos luiers, lekker snel door, zitten voor geen meter en zijn niet voorzien van een

plasindicator.

Verzorgingsspullen van Zwitsal

Badcapes, worden hier niet gebruikt, een hydrofiel is veel makkelijker en zachter.

Kleding met capuchon in kleine maatjes. Niks waard, zo'n opgepropte lap stof in dat tere nekkie.
@Jazzamin, geen luiers zonder plasindicator???? Je hebt toch zeker wel in de gaten of een baby heeft geplast? Ik vind het zelfs enigszins gevaarlijk. Hier een muts van een kraamhulp gehad die afging op die indicators. Volgens haar lijstje had de baby prima geplast, want de indicator was verkleurd. Ze had beter even kunnen voelen hoe zwaar de luier was, want de baby had veel en veel te weinig gedronken en dus ook veel te weinig geplast.
Ik vond die indicators in het begin wel heel fijn. Natuurlijk voel je het ook wel aan de zwaarte, maar je kunt ook af en toe even snel spieken of de luier verschoond moet worden.
Ik heb die indicatoren nooit begrepen. Zag geen verschil met voor en na. Ik voelde gewoon aan de luier.
Tvp
Je kunt toch zien dat de streep geel is of blauw? Tenminste, bij mijn luiers wel.
Ik heb geen idee, snapte de uitleg op het pak al niet. Maar volgens mij hadden Aldi-luiers het ook niet. Ach, ben alweer ff uit de luiers en heb het dus ook nooit gemist. Gewoon voelen werkt ook
Ik koop bij een volgend kindje zeker een dubbelzijdige electrische kolf. Ik heb nu een enkele van avent. Prima ding maar maar voor langdurig gebruik is dubbelzijdig wel veel fijner.

Stokke crusi kinderwagen. Wat een heerlijke robuuste kar is dat! Veel ruimte in het mandje onderin en makkelijk in en uit te klappen. Ik ben een kluns en kan het zonder problemen.

De hydrofieldoeken van de kruitvat zijn erg stug. Ik vind die van hema veel fijner.
Zo zie je maar, het is sterk afhankelijk van je eigen voorkeuren, de grootte, bouw en voorkeuren van baby en het jaargetijde waarin je kindje geboren wordt. Hier een te vroege vogel in januari. Ik had dus een enorm tekort aan kleine kleertjes en we gebruikten bij thuiskomst een hele poos nog 2 kruiken in de wieg. Babykledingmaten slaan trouwens echt nergens op. Ik had een pakje van Feetje in maat 44 dat net zo groot was als een prenatal maat 50

Klein: Prenatal valt het kleinst. Dat was een paar weken de enige maat 44 waar ze inpaste.(en dan tapeten we dr sokjes met leukoplast aan dr broek ) H&M, Petit Bateau, Noppies en Mexx vallen ook redelijk smal/klein.

Groot: Hema: Ik heb van die lieve zachte broekjes in maat 50 die van dr kontje zakken terwijl de pijpjes al bijna te kort zijn. ( Polarn o Pyret (vooral erg breed) Feetje en van Babyface heb ik een huge-ass boxpak (zonder voetjes eraan!) gekregen waarop staat 0-2 maanden.

Een paar aanraders:

- Draagdoek/draagzak

- Broekjes met elastiek en/of koordje. Die kunnen voor kinderen met verschillende posturen.

- Balneum badolie. Veel fijner dan die sterk geparfumeerde Zwitsal/natusan zut en je hoeft ze ook niet meer in te smeren na het badderen (want dat duuuuuurt laaaang volgens veel baby's). Weleda hoor ik ook goede verhalen over.

Niet fijn:

Boxpakjes/broekjes met voetjes ( je weet nooit of hij/zij er in gaat passen, maar voor veel baby's past t niet)

Wat ik persoonlijk totaal niet mis: Flessenwarmer, wipstoeltje, babyfoon, luieremmer en - hou je vast- inbakerdoeken en puckababy's. Die laatste 2 werken voor veel baby's als een trein, maar die van mij krijste en gilde alles bij elkaar (en dan werd ze nog wel ingebakerd door een professional) Ze slaapt meestal heel rustig als ze d'r armpjes maar kan bewegen.

Tip: kijk wat je kunt lenen om uit te proberen. Bijvoorbeeld van andere moeders of, in het geval van draagdoeken en draagzakken bv, via websites. Ik had zo een aantal verschillende flessen gekregen van een vriendin zodat ik kon kijken welke voor mijn kindje het beste werkten. Ook heb ik lekker met de wandelwagens van anderen mogen joyriden. Dat werkt toch fijner dan in de winkel, vond ik.

O en inderdaad: koop niet teveel van te voren, maar er is niks leuker dan alleen of samen met je vriend/moeder/vriendin af en toe eens een met zorg uitgekozen klein kleertje mee naar huis te nemen en daar heel vaak naar te kijken. Je krijgt tenslotte ook nog genoeg dingen die je niet zo heel leuk of zelfs spuuglelijk vind
Omdat ik nu zwanger ben van de tweede haal ik dit topic weer even naar boven, om zelf weer eens door te lezen, en hopende op weer nieuwe tips natuurlijk!
Ik lees lekker mee!
Hier ben ik fan van de boxpakjes zonder voeten eraan! Hema en Lief hebben ze oa. Handig want geen afzakkende broeken maar niet het gedoe dat het snel te strak zit als je kindje iets langer is. Sokken eronder en klaar.

En als je bv gaat geven, dubbel elektrische kolf, ben je sneller klaar en heb het idee dat er ook meer uitkomt omdat beide borsten stimuleerd worden.
Het meeste is al gezegd, maar toch:

- Luieremmer Diaper Champ. De poepluiers gooien we nog gewoon weg in de vuilnisbak buiten, maar verder kan dit ding voor dagen aan luiers aan, zonder dat je het ruikt. En met gewone vuilniszakken.

- Bambino sokjes

- Zachte broekjes

- Verzorgingsproducten van Neutral. En sowieso eigenlijk alleen wasgel en shampoo, de rest niet gebruikt.

- Pacco inbakeringsdoek. Hulde aan het ding dat onze nachtrust we enigszins terug gaf!

- Bij kolven: hele goedkope flessen kopen bij Hema, ipv dure officiele opslagpotjes.

- Bij flesvoeding: thermosfles (kleine) van Hema.

- Maxi cosi zak. Dacht hem in het begin niet nodig te hebben, maar bleek al snel veel handiger dan je slapende kindje een jasje aan te trekken. Dekentje is alternatief, maar toen baby ietsje ouder was ging hij ook regelmatig slapend in romper over in de maxi cosi. Dat voelde met maxi cosi zak een stuk warmer, dan met alleen een dekentje toegedekt

- Standaard voor het badje en dan het badje in de douchecabine zetten. Geen gedoe met emmers water tillen enzo.

- Verdeeldozen van Ikea voor in de commode lades. Hele fijne maat voor luiers, rompers etc en een overzichtelijke commode.

- Hydrofielen, hydrofielen, hydrofielen.

- Dooky ipv paraplu op de wagen.

Iets ouder, de eerste maanden:

- Zacht speelgoed. Zodra ze het vast kunnen houden slaan ze het keihard in hun eigen gezicht. Dus liever speelgoed van pluche.

- Een activitycentre met geluid (batterijen). Ons kind werd tijdens de huiluurtjes van niks anders stil dan dat ding. Wat ben ik blij dat ik dat ding voor een tientje op de rommelmarkt heb gekocht.

- Trappelzak ipv pyjama

- Brede lepeltjes voor de eerste hapjes ipv de dunne dingen die je gratis krijgt bij Babydump. Alles valt er vanaf.

- Grote, lange slabbers (bijv Zeeman) ipv kleine schattige met plaatjes erop. En dan de varianten met drukknopen of touwtjes, ipv over je hoofd heen trekken.

Niet gemist of miskoop:

- Flessenwarmer. Gekolfde borstvoeding warmden we op in een kopje met kokend water en flesvoedingswater maakten we warm met de magnetron of water uit thermosfles.

- Babyfoon met camera. heeft mij geleerd erop te vertrouwe dat het goed gaat, ipv veelvuldig controleren (waar ik heus wel behoefte aan had)

- Wippertje. Kind lag op ons, in de box of op bed (en later op kleed).

- Isofix. Ik vind het vastzetten van de maxi cosi echt een peace of cake. In de winkel deden ze alsof het vreselijk ingewikkeld was. Wel is het veiliger, meen ik.

- Luiertas van de kinderwagen. Wat een stom ding is dat. Gewoon in eerste instantie een gewone tas gebruiken en daarmee merken of je behoefte hebt aan een luiertas en wat dan handig zou zijn.

- zo'n doosje voor de billendoekjes. Ding bleek vreselijk onpraktisch.

- Luiers met plasindicator. In het begin wel gehad, maar was echt niet nodig geweest. Je verschoont het kind in het begin elke 3 uur en je voelt prima of het geplast heeft.

- Aerosleep. Ach het ligt niet in de weg, het dekje dat wij hebben. Maar echt nodig zou het niet zijn geweest denk ik.
Handig topic dus tvp
Met de aerosleep ben ik dan wel weer blij, ons zoontje had erg veel last van reflux, en dus vaak z'n bed nat, die aerosleep beschermt de echte matras en kan zo in de wasmachine! Ik heb ook een waterdichte molton voor nood, maar daar ligt hij op te zweten, op de aerosleep niet.

Ook een aanrader, silly billiez slab; die dingen nemen wel vocht op, maar zijn aan de achterkant waterdicht, dus z'n kleren blijven droog, en ze gaan om de nek heen dicht met drukkers. Slabbetjes die over het hoofd heen moeten met elastiek vind ik dan weer een absolute afrader.

En nog een aanrader nu het kouder wordt: wantjes aan een koord wat je door de mouwen van het jasje heen doet, dan ben je niet steeds de wantjes kwijt.

Zo'n handdoek met een soort capuchon eraan voor na het bad, douchen om je kind in te wikkelen om over de gang te gaan: op zich fijn, maar in NL zijn ze 70x70 of 80x80 daar kon ik m'n ietwat lange jongetje na een maand of vijf-zes niet meer lekker in wikkelen, dan was er altijd nog een stuk bloot.

In Duitsland en bij Duitse webshops verkopen ze ze ook van 100x100 of zelfs 120x120 (ik kreeg er eentje als kraamcadeau van iemand uit Duitsland, en ben na een halfjaar dus hard op zoek gegaan naar een tweede; heerlijk vind ik die! Geef ze nu ook zelf als kraamcadeau waar ik dan een plaatje en naam van het kindje zelf op borduur.)
Tvp
Tvp
Babyfoon gebruiken wij nu met 4,5 nog steeds betonnen vloeren dus hoor echt niets van boven. En dochter wordt nog steeds weleens wakker 's avonds of 's nachts. In de nacht heb ik hem alleen op onze kamer als het hard regent. Schuin dak, dus anders hoor ik echt niks in onze kamer. En op vakantie nemen we hem ook mee. Dan ligt dochter in onze caravan en wij zitten bij schoonouders ernaast spelletjes te spelen ofzo. Wel handig om hem dan ook bij te hebben. Maar heb er geen camera op, dat vond ik dan weer niet nodig.
S
S
Tvp
quote:bloemetje77 schreef op 27 juli 2016 @ 09:17:

Grappig dat wat de één een miskoop vondt, de ander top vindt. Inderdaad afhankelijk van de bouw en behoeftes van je kind en het seizoen denk ik.

Miskoop hier:

-wipstoel, nooit gebruikt, kind wilde er niet in

- flessenwarmer, nooit gebruikt, kind drinkt net zo lief koud

- aerosleep dingen, onzin

- boxpakjes zonder voetjes vind ik niks. Met voetjes vond ik véél fijner. Heb een winterkind met normaal postuur dus misschien daardoor?

- merkkleertjes van Feetje en Lief. Slechte pasvorm en slechte kwaliteit. Veel te breed voor mijn kind (die gemiddeld is).

-babybadje. 1 x gebruikt door de kraamzorg. Daarna alleen de tummytub een paar keer gebruikt. Kind ging al snel mee onder de douche of mee in het grote bad.

-commode waarbij je kind van de zijkant moet verschonen. Ik heb een commode waar kind van me af ligt, ik sta zeg maar bij de voetjes. Zo fijn! Beter voor je rug en minder kans op valpartijen.

Top:

-petit bateau rompers, goede pasvorm en blijven mooi

- hema rompers en broekjes, prima voor weinig geld. Blijven precies de periode mooi dat je kind erin past.

- slab met elastieken hals van de Zeeman. Superhandig, zo over het hoofd en niet dat gepriel met een knoopje of touwtje in de nek (ik heb een ongeduldig kind).

- A merk kinderwagen. Ik zie om me heen heel veel moeders lopen met B merken kleine kinderwagens met harde wieltjes die niet in hun kleine auto passen. Als je veel wandelt en ook wel eens in het bos ofzo dan is een A merk echt wel practischer en duurzamer. Als je alleen maar 2 x per week naar de supermarkt loopt zal het niet veel uitmaken.

Haha, verschilt inderdaad erg! Hier waren de boxpakjes MET voetjes juist een vreselijke miskoop. Zoon heeft een lang lijf, dus het paste allemaal net niet.

Verder eens met het merk Feetje; wat een waardeloze kwaliteit.

De wipstoel hebben we hier inmiddels (hij is 5 maanden) bijna versleten, zoveel zit hij in dat ding. Als ik onder de douche ga, de was ophang...en nu met hapjes voeren.
Top aankopen hier:

- maxicosi onderstel, met kinderwagenbak, buggy en autozitje. Koste klauwen vol geld, maar werd en wordt iedere dag gebruikt. Lekker robuust dus zelfs in het bos rijdt ie makkelijk.

- wipstoeltje. Toen ze er eenmaal in wilde, hebben we m heel veel gebruikt. Vooral tijdens het hapjes geven. Tot 9 maanden denk ik, omdat ze niet goed rechtop kon zitten.

- Box (oké niet gekocht, maar gekregen). Kind is 11 maanden en speelt er nog iedere dag wel even in. Ze kan niet kruipen, dus heeft ook nog niet veel ruimte nodig haha.

- Babyfoon met camera. Al was het alleen maar om te zien wat ze uitspookt in bed als ze geen zin heeft om te gaan slapen of als ze wakker aan het worden is. Leuker dan tv kijken

Miskopen:

- Draagdoek ( Ik zal waarschijnlijk de enige zijn). Één keer gebruikt. Wat een gedoe om kind erin te krijgen. Lukte alleen met z'n tweeën. Snap niet hoe anderen dat hun in eentje doen.

- enkele spijkerbroeken in kleine maat. De meeste zijn heel stug. Heb overigens ook een hele soepele gehad. Ze bestaan dus wel.

- boxpakjes. Irritant bij verschonen. Eentje heeft ze maar twee keer gedragen en de andere nooit gebruikt.

- kolfapparaat en sterilisator. Kind wil geen fles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven