Achternaam Verandering?

24-03-2020 22:40 41 berichten
Hoi!
ik ben bijna 19 jaar en ik wil echt heel graag mijn achternaam veranderen naar die van mijn moeder. de achternaam van mijn vader klinkt namelijk op een geslachtsdeel. vroeger ben ik er mee gepest maar nu reageren mensen er meer geschockeerd op. ik heb online research gedaan sinds het gepest startte, maar het is zo onduidelijk. is het gratis als de naam bespottelijk is? of is het altijd rond de €900? mijn ouders zijn nog samen trouwens. via de regel B3 kan je tussen de 18 en 21 jaar het gemakkelijkst je achternaam veranderen, maar de informatie erover is erg weinig. iemand die van het onderwerp af weet en mij kan helpen/informeren?
alvast bedankt!
jaeb schreef:
26-03-2020 18:50
Ja klopt via B3 zou ik het kunnen doen. maar als je het wilt doen via de regel dat je de achternaam wilt van je moeder moeten je ouders gescheiden zijn
Dat staat niet in die folder hoor.
Tiana_76 schreef:
26-03-2020 19:06
Dat staat niet in die folder hoor.
Dus als ik via B3 de andere achternaam van de ouder wil ipv zeggen dat mijn naam bespottelijk is krijg ik dan sowieso een andere achternaam? want met bespottelijk is de kans dat het niet bespottelijk genoeg is waardoor het niet door kan gaan. maar als de persoon waar je je nieuwe achternaam van wilt overnemen (in mijn verhaal mijn moeder) je je hele leven heeft verzorgt kan dat dan gewoon?
pipootje schreef:
26-03-2020 08:27
Trots op je achternaam,,? Waarom,?
Omdat zijn familie onder die naam een hoop goede dingen hebben gedaan. Dat hij onderdeel is van die familie.

To fijn dat je vader het prima vind! Ik hoop dat het je lukt of dat je er mee leert dealen.
Doorenvogels55 schreef:
25-03-2020 21:42
Wat vul jij veel in voor een ander.
Wat dan? Ik probeer haar te helpen het probleem een beetje te relativeren. Ik geef haar suggesties voor als het te duur is of afgekeurd er mee te leren dealen. Ik zeg toch niet dat ze er iets mee moet doen? Rare opmerking.
jaeb schreef:
27-03-2020 01:03
Dus als ik via B3 de andere achternaam van de ouder wil ipv zeggen dat mijn naam bespottelijk is krijg ik dan sowieso een andere achternaam? want met bespottelijk is de kans dat het niet bespottelijk genoeg is waardoor het niet door kan gaan. maar als de persoon waar je je nieuwe achternaam van wilt overnemen (in mijn verhaal mijn moeder) je je hele leven heeft verzorgt kan dat dan gewoon?
Dat staat er wel. Je herroept dan de achternaamkeuze van je ouders (toen jij werd geboren konden ze kiezen tussen moeder en vader).
Alle reacties Link kopieren
Garantie heb je nooit TO, maar ik zou gewoon een verzoekschrift indienen. Er wordt door rechters veel makkelijker mee omgegaan dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren
zou je hier je achternaam anders willen neerzetten ( je zegt dat hij veel voorkomend is) dan kunnen we misschien mee oordelen of je kans maakt om het als bespottelijk te laten verklaren.

nog een optie is een partner zoeken, trouwen en zijn naam aan nemen :p
Alle reacties Link kopieren
Je mag als je na 1998 geboren bent (en dat ben je volgens mij) en nu 18, 19 of 20 jaar oud bent de achternaam van je andere ouder aannemen. Dan herroep je als het ware de keuze van je ouders: bij je geboorte konden je ouders kiezen welke achternaam jij kreeg, die keuze herroep je dan.
Dit wordt dus sowieso goedgekeurd, maar is inderdaad wel duur.
Promethium schreef:
27-03-2020 14:18
Je mag als je na 1998 geboren bent (en dat ben je volgens mij) en nu 18, 19 of 20 jaar oud bent de achternaam van je andere ouder aannemen. Dan herroep je als het ware de keuze van je ouders: bij je geboorte konden je ouders kiezen welke achternaam jij kreeg, die keuze herroep je dan.
Dit wordt dus sowieso goedgekeurd, maar is inderdaad wel duur.
kan het van 18 tot 20 of tot 21? ik ben over een jaartje 20 namelijk dus dan moet ik snel nog even sparen.. tot 21 heb ik de tijd zat dus dat is wel belangrijk om te weten
Alle reacties Link kopieren
jaeb schreef:
11-04-2020 04:51
kan het van 18 tot 20 of tot 21? ik ben over een jaartje 20 namelijk dus dan moet ik snel nog even sparen.. tot 21 heb ik de tijd zat dus dat is wel belangrijk om te weten
Tot en met 20. Dus als je 20 bent kan het nog, als je 21 bent niet meer.
Als je deze zomer even keihard werkt, heb je dat bedrag zo bij elkaar. Op vakantie gaan zit er toch niet in nu.
Alle reacties Link kopieren
Doet mij denken aan die presentatrice van vroeger, ene Cindy P........

Ik hoop dat het gaat lukken voor je TO, als jij daar gelukkiger van wordt, zou ik het gewoon doen.
Voor iedereen een groene tuin
Hoi iedereen!
ik heb het geld gespaard en heb via b3 alle vragen ingevuld in het formulier.
moet wel de geboorteakte meesturen. heb die ook aangevraagd bij de gemeente maar ik denk dat ze door Rona dicht zijn, dus het kan nog wel duren voordat ik die ontvang.
Wil wel iedereen bedanken voor de hulp! wanneer mijn naam veranderd is stuur ik wel weer een bericht !! (ik hoop snel)

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
jaeb schreef:
14-05-2020 02:25
Hoi iedereen!
ik heb het geld gespaard en heb via b3 alle vragen ingevuld in het formulier.
moet wel de geboorteakte meesturen. heb die ook aangevraagd bij de gemeente maar ik denk dat ze door Rona dicht zijn, dus het kan nog wel duren voordat ik die ontvang.
Wil wel iedereen bedanken voor de hulp! wanneer mijn naam veranderd is stuur ik wel weer een bericht !! (ik hoop snel)

Dankjewel!
Fijn voor je. Hopelijk snel voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Veel geluk! Ik hoop dat het er snel doorheen is TO :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven