Alleenstaand pleegmoederschap (fulltime)

14-04-2014 18:42 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,



Ik ben 32, single, gek op reizen en ik heb een fulltime baan.

Inmiddels heb ik de mooiste reizen gemaakt en ben ik klaar om mijn kinderwens in vervulling te laten gaan en ik wil dolgraag moeder worden.



Ik ben al 3 jaar weekendpleegmoeder van 2 meiden van inmiddels 7 en 8. Dit zijn best pittige meiden, maar ik geniet intens van mijn weekend per maand met ze.



Het speelde al langer in mijn hoofd en had al eerder aan mijn pleegzorgbegeleider aangegeven dat ik uiteindelijk ook graag fulltime pleegmoeder wilde worden. En inmiddels heb ik dus de knoop doorgehakt, ik ga er voor!



Ik het vanmiddag met mijn begeleider besproken en vanaf April 2015 ben ik matchbaar met een kindje in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Dit geeft mij de tijd om alles op een rijtje te zetten en te kunnen regelen.



Ik werk nu 40+ uur en wil naar 32 uur en 1 dag thuiswerken.

Dit betekend wel dat het kindje 3 dagen naar de kinderdagopvang of oppas zal gaan.



Tuurlijk spelen er dingen in mijn hoofd als: als kinderloze single kon ik mijn droomvent al niet vinden, gaat dat wel lukken als ik single (pleeg)moeder ben?



Ik zou graag in contact komen met andere pleegouders.



Groetjes,



B
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Dat je niet 'gewoon een eigen kind neemt', is begrijpelijk. Voor de een is dat een optie, voor de ander niet.

En natuurlijk weet pleegzorg precies hoe het werkt. Maar je zegt ook nu weer 'natuurlijk hoop ik dat het kindje voorgoed mag blijven'. Maar dat is juist niet de insteek van het grootste deel van pleegzorg. Wordt het voor jou dan niet ontzettend moeilijk als een kind na een jaar toch terug gaat? En kun jij je daar oprecht volledig voor inzetten, terwijl je eigenlijk een kind wilt dat blijft?
Alle reacties Link kopieren
Wow wat goed!! Heb je geen blog die we kunnen volgen? Veel succes in ieder geval!
Ik kan me niet voorstellen dat een pleegzorgkind, wat per definitie 'beschadigd' is, geplaatst wordt bij een nagenoeg fulltime werkende alleenstaande pleegouder. Voor eigen kinderen kan het soms een belasting zijn om lange dagen in de opvang te zitten, en gevoelsmatig is een pleegkind dan beter af in een 'traditioneel gezin' waar een van de ouders veel thuis is.

Misschien is het eerder een overweging om meerdere pleegkinderen te 'nemen', en dan minder te gaan werken doordat je de tegemoetkoming krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Nausicaa over de uitgangspunten van pleegzorg. Er zijn heel weinig kinderen die gelijk geplaatst worden in een perspectiefbiedend gezin. Er moet nog veel uitgezocht worden over de kinderen, uitgangspunt blijft plaatsing bij de eigen ouders, dus daar zal vaak naar toegewerkt worden. Het belangrijkste wat ik wil zeggen is dat langdurige pleegzorg geen adoptie is.

De biologische ouders blijven in beeld en dat is anders dan een buitenlandse adoptie. De kans is groot dat kinderen op termijn terug gaan naar de eigen ouders.

Ik heb beroepsmatig veel te maken gehad met pleeggezinnen. Daar zitten heftige verhalen tussen. Van pleegkinderen die niet kunnen wennen, die in de puberteit toch weer bij bio ouders willen wonen en een gezin dat bedreigd werd door de biologische ouders.

Alleenstaand ouderschap lijkt mij al heel pittig en dan heeft een pleegkind nog veel verzwarende omstandigheden (zorg, bio ouders, besprekingen, bezoeken).
Alle reacties Link kopieren
En in combinatie met veel werken lijkt me dat niet te doen. En eigenlijk ook niet goed voor een kind om en in een pleeggezin terecht te komen en drie dagen in kinderopvang en te maken te krijgen met weekendpleegkinderen.



Zou je bij je werkgever kunnen kijken of je recht hebt op zorgverlof in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf pleegmoeder van 2 kindjes een zus en broertje, werkte hiervoor 4 dagen ben met de plaatsing naar 2 dagen gegaan maar nog was dat te veel en te hectisch waardoor we hebben besloten dat ik nu volledige ouderschapsverlof opneem, want ook daar heb je gewoon recht op.

Het is idd pittig, je krijgt niet alleen 1 kindje, maar ook familie, gezinsvoogd en de pleegzorgwerker erbij, maar hier wordt alles in overleg gedaan, afspraken kunnen in de avonden worden gemaakt en de familiebezoeken in het weekend, hun weten en snappen ook echt wel dat jij je werk nog heb, hoewel ze het wel fijner zouden vinden als je minder zou gaan werken.

Als je liever zou hebben dat een kindje langer bij je blijft kan je altijd vragen of ze iets perspectief biedend hebben voor je.



Succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Mitsjo wat goed dat je dit doet! Doe je het samen met een partner of alleen?



Als ik het ga doorzetten dan gaat het in ieder geval om een perspectief biedende plaatsing.



Reden dat ik dit topic heb geopend is juist om te zien of ik het me niet allemaal te rooskleurig voorstel. Om ervaringen van andere mensen te horen/lezen. En niet over 1 nacht ijs te gaan.



Ik had inderdaad al begrepen dat je recht hebt op 1 maand zorgverlof bij pleegouderschap. Bij het starten van de plaatsing zou ik dit waarschijnlijk dan ook volledig opnemen en aanvullen met vakantiedagen om het uiteindelijk op te gaan bouwen naar een oppas.



Ik heb in het najaar en het voorjaar altijd 2 maanden waarop het op mijn werk erg rustig is, zo'n moment zou dus een prima tijdstip voor een plaatsing zijn.



En ik vind het ook geen punt om enkele jaren te wachten op een kindje dat bij mij en mijn situatie past.



En wellicht is er inderdaad helemaal geen kindje dat bij een alleenstaande pleegmoeder past.



Maar goed we kunnen allemaal wel heel hard dingen gaan afraden en roepen dat iets absoluut niet kan, feit blijft dat er veel meer pleegkindjes dan pleeggezinnen zijn.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Boardbabe: ik zeg niet dat het niet kan, en ik vind het oprecht geweldig wat je nu al voor je weekendpleegkinderen doet. En dat geeft je in elk geval al veel meer inzicht in hoe 'het systeem' werkt, inclusief alle verplichtingen, dan de meeste mensen hebben.



Ik bedoelde het meer als bescherming van jezelf. Als jij heel erg hoopt op een kindje dat blijft, kun je het dan aan als dat toch niet zo is? Want ik denk echt dat er maar heel weinig jonge kinderen zijn waarbij vanaf het begin zeker is dat ze nooit meer naar familie kunnen. En volledige zekerheid heb je nooit. Ik zou zelf die onzekerheid niet aankunnen, dat weet ik wel. Als jij dat wel kunt, prima, ik wilde je er alleen goed over na laten denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het samen met mijn vriend, maar deze maakt zoveel werkuren dat ik er doordeweeks eigenlijk alleen voorsta, in het weekend is hij er 100%

In het begin hebben we het best zwaar gehad, waarvan we beide weleens hebben gedacht, waar zijn we aan begonnen, maar na ongeveer een half jaar is alles een beetje op zijn plek gevallen, iedereen gewend aan elkaar en loopt het nu goed, ze zijn hier nu 1 jaar, de begeleiding is erg goed en je kan altijd met je zorgen of als je even van je af wil praten bij hun terecht.
Boardbabe, naast het pleegouderzorgverlof heb je ook gewoon recht op ouderschapsverlof als je pleegkind langdurig bij je komt wonen en nog geen 8 is. Als je ergens werkt waar dit betaald is, is dat misschien nog een mooie oplossing ergens voor.



Ik denk dat je er goed over nadenkt, dat is het belangrijkste op dit moment. Ik ben zelf ooit het traject ingegaan om als alleenstaande met een weekendkind te beginnen (vond op dat moment full time pleegmoeder worden niet verantwoord/in te passen in mijn leven) maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan.

Als hier ons eigen gezin 'af' is (eerst even bevallen en de eerste paar jaar door ) gaan wij samen weer verder kijken of we nog als pleeggezin willen functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Mitsjo fijn dat het nu allemaal een beetje op de plek is gevallen!



Bedankt voor alle tips. En goed om te weten dat je ook gewoon recht op ouderschapsverlof hebt. Het komende jaar ga ik me eens goed inlezen en wat dingen uitzoeken.



De 2 weekendpleegkids zijn hele pittige en drukke tantes, ik ga ze zometeen weer halen voor een gezellig weekend. Vandaar dat ik ook duidelijk voor 1 kindje zou gaan.



Ik denk dat een schoolgaand kindje inderdaad wat beter past bij mijn drukke werkleven. Maar goed we zien het allemaal wel. Ik ga het allemaal lekker op een rijtje zetten en houd jullie op de hoogte via dit topic.



Fijn paasweekend allemaal.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



Wij hebben een pleegzoon van inmiddels 12. Hij woont 4 jaar bij ons nu. Ook hebben we een eigen dochter van 3,5 en sinds oktober hebben we een pleegzoon van 5 in huis. Op dit moment ben ik ruim 38 weken zwanger.

Beide jongens kwamen als crisis bij ons binnen en van beide weten we nu dat ze blijven.

De oudste is de eerste jaren naar de Bso gegaan en als ik na mijn verlof weer aan de slag ga gaan de kinderen naar een gastouder. Behalve de oudste.



Mijn ervaring met pleegzorg is is dat veel bespreekbaar is en dat er goed gekeken wordt wat bij je past.

Let goed op je eigen grenzen!

En naast ouderschapsverlof is er ook pleegzorgverlof. Dat zijn 4 weken verlof die je aan het begin van de plaatsing kunt opnemen. De werkgever krijgt dan ook gewoon jouw uren betaald.



Succes met je keuzes!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Het is zeker mogelijk, maar ik weet uit ervaring dat het erg zwaar is.

Ik ben al een paar jaar alleenstaand pleegmoeder van een meisje van bijna 8.

Ik werk 3,5 dag en mijn pleegdochter gaat 2 dagen naar de BSO.

Ik zou het leuk vinden om wat ervaringen met je uit te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
hai Doutje,

Wat leuk dat je gereageerd hebt!

En ik zou graag meer over jouw ervaringen horen.

stuur me een mailtje op snowflake_82@hotmail.com



Groetjes B
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Inmiddels een update, afgelopen jaar alles op een rijtje gezet.

Gedurende het jaar werd steeds duidelijker dat de oudste van mijn weekendpleegjes het thuis best moeilijk heeft. En bij moeder erg opstandig gedrag vertoond terwijl ze bij mij gewoon een gezellige 9 jarige is.

Omdat ik vooral bang ben voor hoe het straks in de pubertijd gaat had ik in januari besloten het hele fulltime pleegmoeder zijn in de wacht te zetten. Omdat ik er in de toekomst graag voor het oudste pleegje zou willen zijn en als ik dan al een ander kindje met rugzak zou hebben zou dat waarschijnlijk heel lastig worden.

Onlangs kreeg ik de vraag van moeder en gezinsvoogd of ik haar nu tijdelijk kon opvangen omdat moeder het thuis met allebei niet redde. En sinds 2 weken woont ze nu doordeweeks bij mij en is in het weekend thuis.

En tot nu toe gaat het allemaal erg goed, natuurlijk kost het naast mijn fulltime baan een hoop geregel en energie. Gelukkig kan ik haar uit school halen en werk ik 's avonds thuis verder.

Ik vind het voor haar vooral heel erg rot want ze mist haar mama zo en is erg slecht in het uiten van emotie.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je dat je je fulltime pleegmoeder plannen in de ijskast hebt gezet, ook al bood dat perspectief op een meer 'definitief' moederschap, voor je weekendpleegkinderen.
Everyone has a plan until they get punched in the face
Alle reacties Link kopieren
Woe boardbabe, wat een fijne beslissing van je. Tuurlijk mist ze haar moeder maar dit is wel tien keer beter dan een nieuw adres. Wat fijn ☺
Boardbabe, wat ontzettend lief van je.

Heel anders dan je voor ogen gehad, maar klinkt echt als zijnde het beste voor dat meisje.
Alle reacties Link kopieren
Wow Boardbabe, dat is een grote verandering voor jullie allemaal! Wat een goede beslissing, zeker voor het meisje. Houdt dit in dat zij bij haar moeder is in de weekenden en haar zusje dan bij jou?



Fijn dat je het zo met je werk kan regelen, mocht er toch een full-time pleegkindje komen heb je in ieder geval ervaring met het vinden van een balans met je werk.
Alle reacties Link kopieren
Lief mens ben je
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
wat een bijzondere ontwikkeling! fijn dat je er zo voor haar kunt zijn!



dat weekend pleegouderschap ga ik eens beter bekijken.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Hier weer eens een update. Ze heeft uiteindelijk 2,5 maand bij mij gewoond, was best pittig.

Mijn manager was er niet echt blij mee, was in de drukste periode van het jaar, maar uiteindelijk is het allemaal prima gegaan.



Vorig jaar was het nog even spannend omdat de instanties twijfelden of de meiden misschien toch uit huis moesten.

Afgelopen jaar zijn de meiden weer 1x per maand een weekendje geweest. Een aantal keer samen, maar ook regelmatig om en om.



Het zijn 2 drukke tantes en hebben qua weekend invulling best een verschillende behoefte. De ene wil juist rust en een saai weekend en de oudste gaat dolgraag de hort op.



Eind vorig jaar heb ik ook een leuke man ontmoet, al vrij snel kwamen de pleegdraakjes en mijn toekomstige kinderwens ter sprake.

Onlangs heeft hij ze ook ontmoet, en dat ging perfect. De meiden vonden het spannend maar wel heel gezellig en mijn vriend had van te voren ook behoorlijk de zenuwen.



En voor mij als kers op de kaart ziet hij in de toekomst naast een eigen kindje ook zeker een fulltime pleegkindje als optie. En mocht 1 van de meiden in de puberteit (tijdelijk) uit huis moeten dan ziet hij ook wel mogelijkheden. Maar goed dit was een weekend zonder driftbuien en drama's dus wellicht veranderd hij nog van mening in de toekomst.



Kortom, we zien het allemaal wel.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om een update te lezen.



Ik wens jou, je vriend en je pleegdraakjes alle goeds voor de toekomst !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je ons een update geeft! Heb net je hele topic gelezen, echt bewonderenswaardig wat je doet.

Ik wens je veel geluk!
Alle reacties Link kopieren
Wat mooi hoe jij er bent voor die meiden.



Ik wens jullie heel veel geluk.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven