Als zindelijkheid een issue wordt

24-09-2011 23:11 51 berichten
Wij vliegen as zaterdag weer naar mijn schoonouders. Zij komen uit een land waar het vroegah heel normaal was om je kind vanaf een jaar of 1 aan een tafelpoot te binden en net zo lang te wachten totdat er wat in het potje zat. Mijn schoonvader is er tevens van overtuigd dat de snelheid waarmee een kind zindelijk is, ook iets zegt over de intelligentie van het kind.

Nu is mijn zoontje, die in november 3 jaar wordt, overdag geheel zindelijk. Er zijn geen ongelukjes meer en hij gaat vanzelf op het potje zitten. Echter, 's nachts en overdag na het slapen is het een ander verhaal. Als we hem geen luier om doen, wordt hij 's ochtends kletsnat wakker. Daar komt bij dat hij 's nachts altijd in ons bed kruipt. Nu hebben wij een waterdichte molton, maar mijn schoonouders niet. Die vinden dat wij hem dan om 23.00 nog wakker moeten maken en hem op het potje moeten zetten. Mijn man vindt ook dat kind maar zonder luier moet slapen en zo'n plasmatje eronder, maar volgens mij is hij er nog niet aan toe. Het wordt sowieso al een vermoeiende reis enzo en 'moet' hij dan ook 's nachts al zindelijk worden? Ik wilde dat dus eigenlijk rond zijn 3e verjaardag zo voorzichtig aan eens gaan aanpakken.

Vorig jaar had ik er al ruzie over en ik ben bang dat zindelijkheid dit jaar weer een enorme issue wordt.

Wat zal ik doen? Hoe maak je een kind 's nachts zindelijk? Hebben mijn schoonouders gelijk?
Ik denk dat het enige verband met intelligentie is dat je moet begrijpen wat dat gevoel in je blaas betekent (aandrang) en dat je dan naar de wc moet.

Vroeg lopen-laat praten en andersom heb ik ook vaak gehoord, maar ook daar geloof ik niet echt in. Ik was een vroege loper èn een vroege prater (en ook op tijd zindelijk) en onbescheiden als ik ben, vind ik mezelf ook niet bepaald dom.

Geen idee of hier ooit onderzoek naar gedaan is verder. Ik zou de uitkomst best interessant vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven