Andere benaming voor Peter/Meter
maandag 3 mei 2010 om 13:49
De discussie over meter en peter heeft me aan het denken gezet. Onze dochter zal niet gedoopt worden, maar we willen toch een soort meter en peter. Zijn er andere benamingen voor meter en peter die ook voor niet gelovige toepasbaar is? Ik vond al iets zoals "Beschermheer", heer is een beetje te maar dat is al in de goede richting. Nu nog een vrouwelijke variant..
Heeft er iemand nog inspiratie?
Heeft er iemand nog inspiratie?
maandag 3 mei 2010 om 13:55
quote:Tinkeldel schreef op 03 mei 2010 @ 13:54:
Eerlijk gezegd heb ik zelfs geen idee waar je het over hebt. Ik neem aan dat Peter Peetoom is? Meter snap ik niet.http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterschap
Eerlijk gezegd heb ik zelfs geen idee waar je het over hebt. Ik neem aan dat Peter Peetoom is? Meter snap ik niet.http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterschap
maandag 3 mei 2010 om 14:02
quote:wallace schreef op 03 mei 2010 @ 13:56:
Peet-oom en peet-tante.
Verder inderdaad afhankelijk wat voor functie ze 'bekleden'.
Ik vind namen met 'knuffel' en 'suiker' een beetje materialistisch klinken; alsof zij alleen zo leuk zijn omdat kind veel van ze krijgt.Dat is toch ook het idee van een peter en meter? Voogdijschap zit er voor zover ik weet niet bij.
Peet-oom en peet-tante.
Verder inderdaad afhankelijk wat voor functie ze 'bekleden'.
Ik vind namen met 'knuffel' en 'suiker' een beetje materialistisch klinken; alsof zij alleen zo leuk zijn omdat kind veel van ze krijgt.Dat is toch ook het idee van een peter en meter? Voogdijschap zit er voor zover ik weet niet bij.
maandag 3 mei 2010 om 14:06
quote:AlettaJacobs schreef op 03 mei 2010 @ 14:02:
[...]
Dat is toch ook het idee van een peter en meter? Voogdijschap zit er voor zover ik weet niet bij.
Mij is altijd verteld dat die peet-oom en peet-tante er júíst zijn voor het geval mijn ouders zouden dood gaan. Dat ik een extra groot kado kreeg op mijn verjaardag was bijkomstigheid.
Ik heb me er zelf verder nooit in verdiept.
[...]
Dat is toch ook het idee van een peter en meter? Voogdijschap zit er voor zover ik weet niet bij.
Mij is altijd verteld dat die peet-oom en peet-tante er júíst zijn voor het geval mijn ouders zouden dood gaan. Dat ik een extra groot kado kreeg op mijn verjaardag was bijkomstigheid.
Ik heb me er zelf verder nooit in verdiept.
maandag 3 mei 2010 om 14:07
"Het peterschap is de hoedanigheid die een (doop-)peter- en meter op zich nemen. Bij een rooms-katholieke doop worden doorgaans twee getuigen gevraagd: een (mannelijke) peter of peetoom en een (vrouwelijke) meter of peettante. Samen zijn zij de doopborgen. Behalve hun functie als getuigen, wordt hen ook gevraagd "een bijzondere zorg en aandacht" te besteden aan de christelijke opvoeding van het kind, in het bijzonder wanneer het kind zijn beide ouders zou verliezen" Wiki
Dit even gekopieerd van de link van Nurse.
Kado's zijn er dus later bij bedacht.
Dit even gekopieerd van de link van Nurse.
Kado's zijn er dus later bij bedacht.
maandag 3 mei 2010 om 14:40
quote:Tinkeldel schreef op 03 mei 2010 @ 14:00:
Is peter en meter dan de officiele naam? Ik vind het klink als iets fouts als beeb en hubbie. Haha!
Bij ons heet dat gewoon 'Peetoom' en 'Peettante'.
Maar mijn zusjes zeiden ook altijd: "dat is mijn oom & tante" als ze het over hun peetoom/peettante hadden.
Is peter en meter dan de officiele naam? Ik vind het klink als iets fouts als beeb en hubbie. Haha!
Bij ons heet dat gewoon 'Peetoom' en 'Peettante'.
Maar mijn zusjes zeiden ook altijd: "dat is mijn oom & tante" als ze het over hun peetoom/peettante hadden.
maandag 3 mei 2010 om 15:22
Ik ben van België, dus het kan daardoor komen dat sommige benamingen anders zijn
Bij ons hebben meter en peter eerder een soort bescherm/voorbeeldfunctie. Ze geven ook kado's bij verjaardagen, kerst, maar dat krijgen ze ook terug van hun pete-metekind.
Ik heb al leuke alternatieven voor peter en meter hier gelezen. Peetoom en Peettante lijkt me tot nu toe de leukste.
Suiker- en knuffel tante en oom vind ik net ietsje minder. Bij suikertante denk ik meteen aan iemand die erg oud is
Bij ons hebben meter en peter eerder een soort bescherm/voorbeeldfunctie. Ze geven ook kado's bij verjaardagen, kerst, maar dat krijgen ze ook terug van hun pete-metekind.
Ik heb al leuke alternatieven voor peter en meter hier gelezen. Peetoom en Peettante lijkt me tot nu toe de leukste.
Suiker- en knuffel tante en oom vind ik net ietsje minder. Bij suikertante denk ik meteen aan iemand die erg oud is
maandag 3 mei 2010 om 15:28
quote:qwertu schreef op 03 mei 2010 @ 14:08:
Waarom zou je iets in willen stellen dat zo vast verbonden is aan een kerkelijk ritueel, zonder het ritueel uit te voeren?We hebben al 2 kindjes en zij hebben reeds en meter en peter, maar er was ook geen doop. Anders hadden we het zeker overwogen om nu ook geen meter en peter te kiezen, omdat dit bij geloof hoort. De traditie om 2 "beschermers" uit te kiezen vinden we wel leuk, maar dus dachten we om een andere benaming te zoeken voor op het geboortekaartje. Onze oudste dochter zegt gewoon oom en tante tegen haar meter en peter.
Waarom zou je iets in willen stellen dat zo vast verbonden is aan een kerkelijk ritueel, zonder het ritueel uit te voeren?We hebben al 2 kindjes en zij hebben reeds en meter en peter, maar er was ook geen doop. Anders hadden we het zeker overwogen om nu ook geen meter en peter te kiezen, omdat dit bij geloof hoort. De traditie om 2 "beschermers" uit te kiezen vinden we wel leuk, maar dus dachten we om een andere benaming te zoeken voor op het geboortekaartje. Onze oudste dochter zegt gewoon oom en tante tegen haar meter en peter.