atheneum of gymnasium?

19-02-2019 15:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog 3 weken, dan moet zoon zich inschrijven op de middelbare school. Hij heeft vwo advies en heeft na minilesjes te hebben gevolgd aangegeven naar de gymnasiumbrugklas te willen. Nu ineens twijfelt hij; toch niet liever atheneum?
Het geval is dat op de school waar hij heen gaat geen atheneum brugklas is. Er is een havo/vwo brugklas waarin lesgegeven wordt op vwo niveau en waarin leerlingen zitten met vwo en havo/vwo advies. Leerlingen met havo advies zitten niet in deze brugklas maar in de havo brugklas.
Daarnaast is er een gymnasium brugklas.

Zoon twijfelt nu of gymnasium niet toch te zwaar is; in de brugklas zullen ze een uur minder Nederlands en Wiskunde hebben omdat ze 2 uur Latijn volgen en wel evenveel lesuren per week hebben als de andere brugklassen. Hij maakt zich zorgen of hij dat lesuur bij wiskunde wel kan missen want de stof is hetzelfde , alleen in minder tijd. En hoewel hij altijd I scores heeft gehad voor cito rekenen (toevallig bij M8 op 1 fout na geen I) is het wel zijn ' minst goede' vak. Voor de rest scoort hij altijd I+.

Voor wat betreft dat vwo: vanuit beide brugklassen moeten leerlingen een 7 gemiddeld staan om naar vwo 2 te mogen. Het is dus niet zo dat hij vanuit gym1 met een 6 door zou kunnen naar vwo 2. Dus dat is geen reden om voor gym 1 te kiezen (zoon kwam met die redenatie, maar die gaat dus niet op)

Wat is wijsheid? de tijd dringt....
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk is het op die school om zelf terug te stappen van gymnasium naar atheneum?

Kan hij het een jaar proberen en als hij het niets vindt naar het atheneum? Of bijvoorbeeld met kerst ofzo...
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
19-02-2019 19:42
Tweetalig wil hij niet; dit wordt hier op maar 1 school aangeboden en die school vindt hij niet leuk.
Net met hem nog eens gesproken. Latijn vindt hij erg leuk; Grieks heeft hij niks mee, voor zover hij dat na 2 mini lesjes kan beoordelen. Verder is het een jongen die slim is maar het ook gewoon heerlijk vindt lekker te gamen in zijn vrije tijd. Dat heeft hij ook nodig om ' af te schakelen'
Het is geen jongen die met plezier huiswerk maakt ;-)
Hij vindt politiek, luchtvaart, geschiedenis en docu's over Noord Korea, JFK, 2e W.O etc erg interessant en daar kan hij zich ook echt in vastbijten. Vindt hij iets niet interessant, of ziet hij ergens het nut niet van in, dan is het ook echt trekken aan een dood paard om het gedaan te krijgen. Wat dat betreft lijkt atheneum me meer op zijn plek. Zelf neigt hij nu ook naar atheneum en dus de h/v brugklas (waar leerlingen in zitten met vwo en havo/vwo advies, niet met enkel havo advies)
Zoals eerder benoemd, voor een vervolgstudie of diploma maakt het echt niet uit of je voor atheneum of gymnasium kiest. Hooguit Latijn kan enig voordeel geven bij geneeskunde of andere studies met latijnse terminologie. Zelf heb ik atheneum als best pittig ervaren, er bleef weinig tijd over voor hobbies, vriendjes etc. zeker in de laatste jaren. Uiteraard leert de ene sneller dan de ander en is dit een persoonlijke ervaring, maar als ik kijk naar hoeveel onnodige vakken ik had met VWO alleen al, ben ik zo blij dat ik er niet nog meer had. Mensen die hier advies geven over ervaringen van 15 geleden o.i.d. moeten beseffen dat het niveau en werkdruk nu echt hoger ligt dan toentertijd. Grieks en latijn voor de leuk is helemaal niet zo leuk als je nog tig andere dingen moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
19-02-2019 20:01
Zoals eerder benoemd, voor een vervolgstudie of diploma maakt het echt niet uit of je voor atheneum of gymnasium kiest. Hooguit Latijn kan enig voordeel geven bij geneeskunde of andere studies met latijnse terminologie. Zelf heb ik atheneum als best pittig ervaren, er bleef weinig tijd over voor hobbies, vriendjes etc. zeker in de laatste jaren. Uiteraard leert de ene sneller dan de ander en is dit een persoonlijke ervaring, maar als ik kijk naar hoeveel onnodige vakken ik had met VWO alleen al, ben ik zo blij dat ik er niet nog meer had. Mensen die hier advies geven over ervaringen van 15 geleden o.i.d. moeten beseffen dat het niveau en werkdruk nu echt hoger ligt dan toentertijd. Grieks en latijn voor de leuk is helemaal niet zo leuk als je nog tig andere dingen moet doen.
+1, helemaal mbt werkdruk!

en Latijn is voor medische studies echt geen must/voordeel, wat bijvoorbeeld een goede kennis van Engels wel is.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
19-02-2019 20:01
Zoals eerder benoemd, voor een vervolgstudie of diploma maakt het echt niet uit of je voor atheneum of gymnasium kiest. Hooguit Latijn kan enig voordeel geven bij geneeskunde of andere studies met latijnse terminologie. Zelf heb ik atheneum als best pittig ervaren, er bleef weinig tijd over voor hobbies, vriendjes etc. zeker in de laatste jaren. Uiteraard leert de ene sneller dan de ander en is dit een persoonlijke ervaring, maar als ik kijk naar hoeveel onnodige vakken ik had met VWO alleen al, ben ik zo blij dat ik er niet nog meer had. Mensen die hier advies geven over ervaringen van 15 geleden o.i.d. moeten beseffen dat het niveau en werkdruk nu echt hoger ligt dan toentertijd. Grieks en latijn voor de leuk is helemaal niet zo leuk als je nog tig andere dingen moet doen.
Maar dan kijk je alleen naar het taalaspect en niet naar het feit dat je bijvoorbeeld ook systematisch leert denken; daar heb ik bij mijn rechtenstudie echt wel voordeel van gehad, terwijl ik met name Grieks heb gedaan en je dat dus voor het taalaspect in dat geval niet had hoeven doen...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Erizon schreef:
19-02-2019 19:35
.
Je kind bewust laten onderpresteren is pas zonde.
Kind stresst nu al dat ie op 't gym een uur Wiskunde minder heeft en aan 't eind van 't jaar wel gemiddeld een 7 moet staan.


Die 7 kan ie waarschijnlijk wel vlot halen op VWO.

Maar hij moet op 't gym én tijd steken in Latijn én in zijn Wiskunde.
En dan nog gemiddeld een 7 halen voor alle vakken.
En hij is nu al aan 't stressen daarover.


Liever een kind dat het eerste jaar enigszins relaxt kan doen dan een kind dat een heel jaar op zijn tenen moet lopen en dan misschien nog strandt op een 6.8.
Hij moet daarna nog 5 jaar door ...


Dat is - wat mij betreft - niet onderpresteren.
Dat is zorgen dat kind niet ontmoedigd is na zijn 1ste jaar.
En nog tijd overhoudt voor hobby's en vrienden.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-02-2019 19:14
Twee keer niet waar...
Det laatste wel. Sommige scholen zetten wel enthousiast gymnasium op het diploma, maar formeel is dat geen niveau in Nederland, en is het vwo. Je doet ook het centraal eindexamen op vwo niveau, daar is geen gymnasium versie van.

Maar dat maakt wat mij betreft niet uit, je gaat niet naar school om het papiertje, en je kunt zeker niet minder met een diploma van het gymnasium. De formele toelating is inderdaad hetzelfde als met ‘gewoon’ vwo, maar bij bv decentrale selectie maakt het regelmatig wel uit (dat zullen ze niet officieel zeggen, maar ik weet dat er bij ons naar gekeken wordt). En ik zie bij mijn studenten ook dat ex-gymnasiasten het gemiddeld makkelijker hebben. Dat wil niet zeggen dat iedere vwo-er een ramp is, of dat gymnasium altijd voor iedereen het beste is. Maar dat je er niks aan hebt ‘omdat het alleen maar zinloze moeite voor dode talen is’ is gewoon echt niet waar.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-02-2019 20:13
Maar dan kijk je alleen naar het taalaspect en niet naar het feit dat je bijvoorbeeld ook systematisch leert denken; daar heb ik bij mijn rechtenstudie echt wel voordeel van gehad, terwijl ik met name Grieks heb gedaan en je dat dus voor het taalaspect in dat geval niet had hoeven doen...
Je leert systematisch denken met een heleboel andere vakken en zeker tijdens de rechtenstudie zelf, het is absoluut geen must om hiervoor Grieks of Latijn voor te nemen.
nausicaa schreef:
19-02-2019 20:22
De formele toelating is inderdaad hetzelfde als met ‘gewoon’ vwo, maar bij bv decentrale selectie maakt het regelmatig wel uit (dat zullen ze niet officieel zeggen, maar ik weet dat er bij ons naar gekeken wordt).
Volgens mij gaat het dan met name ook om de cijfers.
Belg007 schreef:
19-02-2019 20:17
Dat is - wat mij betreft - niet onderpresteren.
Dat is zorgen dat kind niet ontmoedigd is na zijn 1ste jaar.
En nog tijd overhoudt voor hobby's en vrienden.
Dit inderdaad.
Ik zou hem gymnasium laten doen. Hij vindt Latijn leuk (voor zover hij dat nu kan zeggen), heeft interesse in geschiedenis, politiek en leert zo te lezen vrij makkelijk.

Wat betreft zijn interesses in geschiedenis en politiek zijn de klassieke talen een pre om de huidige stand van zaken te leren begrijpen. Mocht het te hoog gegrepen zijn of een flinke puberteit die er ineens inhakt, dan kan hij altijd nog atheneum gaan doen.

Dat je niets aan Grieks en Latijn hebt omdat het dode talen zijn is niet helemaal waar. Je leert bij de klassieke talen meer dan alleen wat woordjes, grammatica en vertalingen maken. Je krijgt veel les in antieke cultuur, leert systematisch denken (waar je bij andere vakken veel plezier van kunt hebben), andere talen worden makkelijker en het vormt je in zijn geheel.

Overigens vind ik een school waar je gemiddeld een 7 moet staan om van 1V naar 2V te mogen niet helemaal fris. Is het niet gewoon een h/v brugklas met als extra optie de klassieke talen? Ik ken geen enkele school waar je in een vwo-brugklas dit gemiddeld moet staan om over te mogen. Wel scholen met h/v-brugklassen die voor de overgang naar 2V een gemiddelde van een 7,8 willen zien.

Heb je geen categoraal gymnasium in de buurt? Misschien is dat wat?
Alle reacties Link kopieren
Iedere studie en zelfs iedere universiteit kiest zijn eigen selectie.
Vaak wegen de cijfers van 5 VWO wel mee!
Blijf wel bij verhaal dat het pakket het belangrijkst is.

Bedankt Nausica voor het bevestigen van VWO verhaal mbt diploma.
Ik wist het eigenlijk wel zeker dat ik op het officiele document niks had zien staan.

Dit alles is voor TO echter van latere zorg.

Goed overleggen thuis en openstaan voor twijfels..
Mijn oudste had hetzelfde, maar uiteindelijk wist ze het en heeft (bijna) nooit spijt gehad.
Ik heb me intertijd opgesteld als een soort praatpaal..

succes TO, leuk avontuur, en echt een nieuwe fase
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
19-02-2019 20:36
Iedere studie en zelfs iedere universiteit kiest zijn eigen selectie.
Vaak wegen de cijfers van 5 VWO wel mee!
Blijf wel bij verhaal dat het pakket het belangrijkst is.

Bedankt Nausica voor het bevestigen van VWO verhaal mbt diploma.
Ik wist het eigenlijk wel zeker dat ik op het officiele document niks had zien staan.

Dit alles is voor TO echter van latere zorg.

Goed overleggen thuis en openstaan voor twijfels..
Mijn oudste had hetzelfde, maar uiteindelijk wist ze het en heeft (bijna) nooit spijt gehad.
Ik heb me intertijd opgesteld als een soort praatpaal..

succes TO, leuk avontuur, en echt een nieuwe fase
Ja, en ik heb naar aanleiding van een andere discussie nog gekeken en ik heb nergens VWO op dat ding staan dus het blijft toch een beetje gek.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
*Toos* schreef:
19-02-2019 20:35
Ik zou hem gymnasium laten doen. Hij vindt Latijn leuk (voor zover hij dat nu kan zeggen), heeft interesse in geschiedenis, politiek en leert zo te lezen vrij makkelijk.

Wat betreft zijn interesses in geschiedenis en politiek zijn de klassieke talen een pre om de huidige stand van zaken te leren begrijpen. Mocht het te hoog gegrepen zijn of een flinke puberteit die er ineens inhakt, dan kan hij altijd nog atheneum gaan doen.

Dat je niets aan Grieks en Latijn hebt omdat het dode talen zijn is niet helemaal waar. Je leert bij de klassieke talen meer dan alleen wat woordjes, grammatica en vertalingen maken. Je krijgt veel les in antieke cultuur, leert systematisch denken (waar je bij andere vakken veel plezier van kunt hebben), andere talen worden makkelijker en het vormt je in zijn geheel.

Overigens vind ik een school waar je gemiddeld een 7 moet staan om van 1V naar 2V te mogen niet helemaal fris. Is het niet gewoon een h/v brugklas met als extra optie de klassieke talen? Ik ken geen enkele school waar je in een vwo-brugklas dit gemiddeld moet staan om over te mogen. Wel scholen met h/v-brugklassen die voor de overgang naar 2V een gemiddelde van een 7,8 willen zien.

Heb je geen categoraal gymnasium in de buurt? Misschien is dat wat?
Ik ben het helemaal met deze post eens. In het geval van jouw zoon zou ik hem bovendien zeker aanraden eerst het gymnasium te proberen. Terugschakelen naar atheneum kan namelijk altijd nog maar andersom niet.

Ik heb zelf gymnasium gedaan en grieks vond ik echt niks maar latijn vond ik fantastisch. Maar wat ik het allermooist vond was de bijbehorende mythologie. Ik heb geen enkele docent zo vol passie zien lesgeven als mijn leraar Latijn en Grieks. Is natuurlijk ook een persoonlijke ervaring maar heeft mij wel laten zien dat je ergens passie voor kunt hebben. Bovendien krijg je bij veel geesteswetenschappen op de universiteit ook filosofie en dan heb je echt wel wat aan je basiskennis klassieke talen (misschien niet het talengedeelte maar wel het historische).

Ik vind idd ook het gemiddeld een 7 moeten staan niet echt aansprekend. Klinkt alsof het exclusief voor de elite is ofzo. Wat nu als je een 9 hebt voor grieks en latijn en voor bijv natuur- en wiskunde een 6.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-02-2019 20:39
Ja, en ik heb naar aanleiding van een andere discussie nog gekeken en ik heb nergens VWO op dat ding staan dus het blijft toch een beetje gek.
Apart he ?!
Ik kan het ook echt niet zeggen hoe het zit.
Ook het verhaal dat Gymnasium moeilijker zou zijn..
Of een hoger niveau.
Heb net de diploma’s (2) bekeken en er staat echt alleen Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs op. ( zijn vrij recent, en ook dus geen VWO)
Heb je op een echt Gymnasium gezeten? Misschien is dat anders, dat ken ik (helaas) niet.
Op de school van mijn kinderen was Gymnasium en Atheneum gewoon een richting, waarbij Gymnasiasten Latijn en Grieks doen, en Atheneum leerlingen meer sport of Technasium volgen maar beide dus vrijwel dezelfde uren maakten.
Leerstof was ook vrijwel gelijk, kan ik me herinneren tot klas 4 en toen kwamen de profielen om de hoek en werd de boel helemaal gehusseld .

Misschien is dit per school verschillend, geen idee.....
anoniem_337593 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 21:05
6.38% gewijzigd
Raveleijn schreef:
19-02-2019 19:11
Uiteindelijk is vakkenpakket NT het enige waarmee je alle studies kan kiezen.
Dit is een echt betapakket ( evt met wiskunde D) en wordt gezien als zwaarste pakket.
Meestal wordt dit pakket gekozen door Atheneum leerlingen omdat gymnasiasten minder vaak beta kiezen.
Dit is echter geen wet van Meden en Perzen.....
Gymnasium heeft geen enkel voordeel en uiteindelijk behaal je je VWO diploma.
Je kind moet doen wat ie leuk vindt en waar ie beste gevoel bij heeft.
Klopt niet. Gymnasiasten kiezen vaker een NT-profiel dan atheneumleerlingen. Dat was al in mijn tijd (lang geleden) en het is nog steeds zo.
*Toos* schreef:
19-02-2019 20:35


Heb je geen categoraal gymnasium in de buurt? Misschien is dat wat?
Dat zou ik dan zeker niet doen. Als het hem dan niet bevalt, moet hij zelfs van school veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die 7 gemiddeld is op alle scholen hier in de buurt en alleen in de brugklas.
Volgens mij vrij normaal....
Dochter heeft drie jaar gymnasium gedaan en is toen overgestapt naar atheneum. Ze is verzot op de verhalen, de cultuur en de geschiedenis maar het taaldeel zelf brak haar op. Ze is heel talig maar spelling was nooit haar sterkste kant en ze struikelde echt over de rijtjes.
Uren leren ging erin zitten en dan stond ze krap een 5,5.
Jongste heeft twee lessen geprobeerd maar toen kwam hij erachter dat de andere kinderen gym hadden tijdens de Latijn les. Dat was het einde van zijn gymnasium carrière
Alle reacties Link kopieren
Roodhaarr schreef:
19-02-2019 20:55
Klopt niet. Gymnasiasten kiezen vaker een NT-profiel dan atheneumleerlingen. Dat was al in mijn tijd (lang geleden) en het is nog steeds zo.

sorry, had de informatie van de onderwijsinspectie, maar die ( en ik ) kan het ook fout hebben...
Heb het zelf niet kunnen checken.
Alle reacties Link kopieren
raffa schreef:
19-02-2019 20:44
Ik vind idd ook het gemiddeld een 7 moeten staan niet echt aansprekend. Klinkt alsof het exclusief voor de elite is ofzo. Wat nu als je een 9 hebt voor grieks en latijn en voor bijv natuur- en wiskunde een 6.
Ik denk ook dat dit het hele idee is. Dat je grieks en latijn erbij moet nemen als andere vakken je gemakkelijk afgaan. Uiteindelijk zijn vakken als wiskb en natk (NT richting) voor veel technische studies verplicht, grieks en latijn zijn dat niet (m.u.v. talen, correct me if I'm wrong). Als je daar dus al moeite mee hebt kan je beter al je aandacht daarop vestigen.
Raveleijn schreef:
19-02-2019 20:52
Misschien is dit per school verschillend, geen idee.....
Op mijn school was het ook zo inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
19-02-2019 16:09
Hier moet er ook gekozen worden tussen een gymnasiumbrugklas of een havo/vwo-brugklas.
Weet iemand waarom er nergens meer gewone vwo-brugklassen zijn?
Hier wel hoor. Maar hier is dan weer geen dakpanbrugklas te vinden.

Overigens rare regel, dat je in de brugklas op alle vakken minimaal een 7 moet staan om van gym 1 naar gym 2 te mogen. Zou mijn school niet zijn en vraag me af of dat wel mag, het blijft tenslotte hetzelfde niveau, het is geen opstromen.
Alle reacties Link kopieren
Klassieke talen is veel meer dan alleen het taalgedeelte. Het is ook leren over geschiedenis, filosofie, politiek - de basis van de moderne tijd. Op mijn middelbare school (lang geleden...) waren de brugklassen wel atheneum/gymnasium gescheiden, in de tweede klas werden deze samengevoegd. Die lessen klassieke talen waren dus in "extra" tijd, en gingen niet ten koste van andere vakken.

Dat betekende ook dat je, als je Grieks en/of Latijn later besloot te laten vallen, niet van klas hoefde te wisselen. Wel heel fijn, zeker op die leeftijd. Ik denk dat het voor jouw zoon makkelijker is om te kiezen, als hij op zijn toekomstige school kan 'overstappen' (klassieke talen laten vallen) zonder dat dat meteen betekent dat hij in een andere klas terecht komt. Dan heeft dat namelijk niet zo'n impact - je gaat gewoon door met de rest van het vakkenpakket.

Uiteindelijk kregen alle leerlingen hetzelfde diploma: VWO. Maar voor mij persoonlijk zijn die lessen klassieke talen, zeker achteraf gezien, een zeer waardevol onderdeel geweest van mijn 'basis' in het leven.

Overigens is het een misvatting dat gymnasiumstudenten zielige nerds zijn die geen tijd hebben voor de leuke dingen in het leven. Wij waren een van de wildste klassen van de school - ik kan me nog een pittige "toespraak" van de directeur herinneren, die speciaal in de klas inbrak om ons eens flink de oren te wassen :$
anoniem_95408 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 21:07
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg
eva1977 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 21:10
97.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overigens rare regel, dat je in de brugklas op alle vakken minimaal een 7 moet staan om van gym 1 naar gym 2 te mogen. Zou mijn school niet zijn en vraag me af of dat wel mag, het blijft tenslotte hetzelfde niveau, het is geen opstromen.
Nee, niet op alle vakken minimaal 7. Het gemiddelde moet minimaal 7 zijn. En nogmaals, dat is op alle scholen hier.
eva1977 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 21:11
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
19-02-2019 20:28

Volgens mij gaat het dan met name ook om de cijfers.
Natuurlijk tellen die ook, een atheneum diploma met alleen maar negens doet het dan leuker dan gymnasium met alleen maar zesjes. Maar bij vergelijkbare cijfers, is gymnasium vaak wel een pre bij toelating. Maar daar zou ik mijn keuze niet op baseren hoor, er zijn maar weinig studies met selectie, en wie weet hoe dat over 6/7 jaar is als zoon daar aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind idd ook het gemiddeld een 7 moeten staan niet echt aansprekend. Klinkt alsof het exclusief voor de elite is ofzo. Wat nu als je een 9 hebt voor grieks en latijn en voor bijv natuur- en wiskunde een 6.
Dan is er niks aan de hand, dat is ruim een 7 gemiddeld toch? Ik heb even op de websites van de scholen in de buurt gekeken en die hanteren echt allemaal de 7 gemiddeld.
Dus havo/vwo brugklas: 6 gemiddeld met max 2x 5 of 1x4 is HAVO 2. 7 gemiddeld met max 2x 5 of 1x 4 is VWO2
Gymbrugklas: 7 gemiddeld voor bevordering naar gym 2. Lager gemiddeld maar wel boven de 6 is bespreekgeval atheneum 2.

Vanaf klas 2 moet je een 6 gemiddeld hebben met max 2x 5 of 1x 4. Echt op alle scholen hier in de regio.
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft diploma’s: feitelijk is vwo de verzamelnaam voor atheneum en gymnasium (en tegenwoordig ook dingen als technasium en tweetalig vwo). Alleen wordt in het algemeen vwo ook gebruikt als men atheneum bedoelt. Dus beiden leiden tot een vwo diploma en geven dezelfde toelatingsrechten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven