Au Pair in huis

31-03-2021 14:29 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om verschillende redenen overwegen vriend en ik een au pair in huis te nemen voor onze kinderen.

Vriend is enthousiast, ik twijfel nog heel erg. Belangrijkste reden is dat wij in een 'gewoon' rijtjeshuis wonen, dus dat de ruimte in huis beperkt is. Het lijkt me dat we dan erg op elkaars lip zitten, zeker in deze tijd van thuiswerken. Ik ben nogal op mijn privacy gesteld.

Verder ben ik benieuwd of er ook au pairs zijn die er 's nachts uit gaan voor de kinderen, mocht dit nodig zijn. Wie heeft er ervaring met zelf een au pair in huis, en wil mij hier wat over vertellen?

Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren
Vieww schreef:
31-03-2021 14:53
Dank voor jullie reacties.

Vanwege medische redenen kan ik in de nacht niet altijd makkelijk uit bed. Vriend kan dit wel, maar is niet altijd thuis (want draait ook nachtdiensten), waardoor ik met een probleem zit als de jongste (6 maanden) in de nacht zorg nodig heeft.

Tot nu toe hebben we dit opgelost met ouders/schoonouders/logeerpartijtjes, maar dit is op lange termijn geen structurele oplossing. We hoopten dat de jongste snel zou doorslapen, maar omdat het er niet naar uit ziet dat dit snel gaat gebeuren, kijken we nu naar alternatieven.

We hebben een ongebruikte zolder, dus met een goede schoonmaakbeurt en wat nieuw meubilair heeft de au pair daar ongeveer 20 m2 voor zichzelf. Wel een wasbak, geen douche of toilet.

Nachtnannies zijn onbetaalbaar (hebben we al naar gekeken). En omdat vriend ongeveer 1 á 2x per week nachtdienst heeft, leek het wellicht een optie te zoeken naar een au pair die dit tegen bijbetaling wil doen.

Ik begrijp dat ik opzoek moet naar een dik, lelijk en oud mannetje :biggrin:
Neeee! Die gaan weer voor je kinderen :mrgreen:
Vergis je niet in de inbreuk op je privacy zeker met maar een badkamer en keuken .
Saivash schreef:
31-03-2021 14:51
Tja, waarom wil ze überhaupt een au pair? Misschien is TO wel ziek of wat dan ook. We weten het niet en kunnen daar dus niet over oordelen, denk je niet?
Ik oordeel niet, ik stel een vraag. En daarop kan inderdaad het antwoord komen: omdat ik ziek ben. Maar die informatie is (nog) niet gegeven. Dus, tot nader order denk ik niet dat ik deze vraag niet mag stellen.
lilalinda schreef:
31-03-2021 14:57
een au-pair mag je maximaal 3 avonden in de week inzetten (in totaal 30 uur, max 5 dagen)
dan zijn er ook nog rechten mbt vrije dagen (vrije weekenden), het wordt nog een flinke puzzel
Precies. Daarnaast is een au pair over het algemeen niet pedagogisch opgeleid. Bij een gastouder aan huis of (nacht)nanny is dit wel het geval. Die kunnen ook een VOG, Registratie in kinderopvang register (= dus kinderopvangtoeslag), goedkeuring door GGD en EHBO diploma overhandelen. Een au pair kan je vergelijken met een tiener die een oppas baantje heeft. Prima als je dat wilt maar realiseer je wel dat er inderdaad flink wat regelgeving om heen zit.
Alle reacties Link kopieren
Aan een nanny uit het buitenland zitten nogal wat regels om hun grenzen te bewaken. Ook werken ze max aantal uren per week (30) en weet ik niet of ze snachts mogen werken hoor.
Alle reacties Link kopieren
In een kleinere woning lijkt me het heel erg pittig, zeker als je gesteld bent op je privacy.

Mijn zus, broertje en ik zijn opgegroeid met au pairs en nanny's. Als kind weet je natuurlijk niet beter en vooral mijn moeder was ook altijd in de buurt dus ik heb het helemaal niet als vervelend ervaren. Sterker nog, als ik kinderen zou hebben en ik heb er budget en ruimte voor dan zou ik het ook overwegen. Maar! Alleen als er ruimte is! Dat is zo belangrijk. Een eigen woon/slaapruimte en vooral een eigen badkamer. Vergeet niet dat een au pair zich ook soms wil terugtrekken of vrij heeft. Het zijn inderdaad vaak jonge meiden die ook hun privacy willen en daar ook recht op hebben.

Overigens zijn ze er volgens mij niet om 's nachts te werken. Dat zou ik nooit vragen en ik denk dat je als kind dan ook het liefst bij mama of papa bent.
Je kunt ook een mannelijke au pair nemen natuurlijk, dan kan je man zich zorgen maken in plaats van jij. Ik hoor wel eens dat mannelijke au pairs wat minder ingewikkeld doen dan de gemiddelde 19 tot 22-jarige jongedame met een tussenjaar. Je mag ze maar x uur per week inzetten en dat is te weinig voor dagelijks brengen naar school, halen van school en een paar uur oppassen. Hangt natuurlijk wel van je werkweek af.
Apollos_Belt schreef:
31-03-2021 14:46
Neem dan een oude lelijke man.
Echt een bom onder je relatie.

Vanaf 2:48
https://youtu.be/wY5-8kvMEh0
:-D
Al even geleden, bedankt.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
31-03-2021 15:01
Ik oordeel niet, ik stel een vraag. En daarop kan inderdaad het antwoord komen: omdat ik ziek ben. Maar die informatie is (nog) niet gegeven. Dus, tot nader order denk ik niet dat ik deze vraag niet mag stellen.
Ik ben inderdaad ziek. Als er brand is en ik moet met kind het raam uit springen, dan lukt dat net. Als mijn jongste ziek is en 5x per nacht verschoond/getroost moet worden, is dit niet haalbaar.
Omdat ik het zielig vind hem de hele nacht te laten huilen, zoek ik iemand die die verzorging van mij kan overnemen.
mammezel schreef:
31-03-2021 15:01
Ik oordeel niet, ik stel een vraag. En daarop kan inderdaad het antwoord komen: omdat ik ziek ben. Maar die informatie is (nog) niet gegeven. Dus, tot nader order denk ik niet dat ik deze vraag niet mag stellen.
Dus nu weet ik het en heb ik begrip voor de hulp die TO 's nachts nodig heeft.

TO, je spreekt over een zolder. Is daar licht, is die geïsoleerd? Want anders: in de winter ijskoud, in de zomer (of op dagen als vandaag in België) bloedheet.

Ik denk dat inderdaad enkel een schoonmaakbeurt niet voldoende is als officiële woonruimte. Maar ik ken je huis natuurlijk niet.
Vieww schreef:
31-03-2021 15:05
Ik ben inderdaad ziek. Als er brand is en ik moet met kind het raam uit springen, dan lukt dat net. Als mijn jongste ziek is en 5x per nacht verschoond/getroost moet worden, is dit niet haalbaar.
Omdat ik het zielig vind hem de hele nacht te laten huilen, zoek ik iemand die die verzorging van mij kan overnemen.
En een gastouder die nachtopvang doet? Is dat niet iets? Die zijn er namelijk wel.

Of een student? Die vast 1 of 2 keer per week wil blijven slapen? Die kun je veelal vinden op Facebook groepen van pedagogische opleidingen, sitly.com of oppassen.nl
anoniem_402361 wijzigde dit bericht op 31-03-2021 15:07
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
31-03-2021 14:46
Vanaf 2:48
https://youtu.be/wY5-8kvMEh0
Dus https://youtu.be/wY5-8kvMEh0?t=168
Alle reacties Link kopieren
aupair mag vaak maar max 30 uur per week werken. 2 nachtdiensten van 22.00 - 07.00 is al 18 uur en dan kan ze nog 12 uur iets anders doen. En je hebt de aupair continu in huis.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
31-03-2021 14:51
Een au pair is in de eerste plaats een soort uitwisselingsstudent, geen fulltime oppas. Ze mogen maar een beperkt aantal uur per week werken (20 of zo). Dat betekent dat je met opvang voor en na schooltijd, 5 dagen per week, al aan die max zit.
Als je wilt dat ze er 's nachts uitgaat voor je kinderen, heeft ze dus de hele nacht dienst, dat telt ook mee voor het totaal uur / week.

Alleen doen als je het ook leuk vindt om een jaar lang te begeleiden zoals je met een uitwisselingsstudent zou doen. Het zijn vaak jonge mensen, die dit niet in de eerste plaats doen omdat ze oppassen zo leuk vinden. Maar omdat ze op deze manier goedkoop (en zelfs betaald) een jaar in het buitenland kunnen doorbrengen. De au pair draait gewoon als gezinslid mee.
Dank voor deze nuttige info. Ik had me niet gerealiseerd dat de au pairs zulke beperkte uren hebben, met 20 zit je er inderdaad wel snel aan. We hebben voor een paar dagen in de week alternatieve oppas overdag. Hij of zij zou er dan lekker op uit kunnen gaan/vrij kunnen nemen en het land verkennen. Maar goed, je moet maar net iemand vinden die zich aan dat schema wil aanpassen, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
31-03-2021 15:07
En een gastouder die nachtopvang doet? Is dat niet iets? Die zijn er namelijk wel.

Of een student? Die vast 1 of 2 keer per week wil blijven slapen? Die kun je veelal vinden op Facebook groepen van pedagogische opleidingen, sitly.com of oppassen.nl
zoiets lijkt mij ook praktischer.

Overigens lijkt het mij in deze coronatijd ook extra lastig, ook voor de au pair> er zijn voor hem/haar nu ook minder mogelijkheden om in vrije tijd iets buiten huis te doen.
Alle reacties Link kopieren
Er Zijn kdv s die nachtopvang doen voor ouders met nachtdiensten


Is het een oplossing als kind op die nachten alleen gewoon bij je in bed veilig of aan het bed slaapt?


Een au pair is er niet voor nachten in principe. Ik zou het niet doen in een klein huis
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
31-03-2021 15:07
En een gastouder die nachtopvang doet? Is dat niet iets? Die zijn er namelijk wel.

Of een student? Die vast 1 of 2 keer per week wil blijven slapen? Die kun je veelal vinden op Facebook groepen van pedagogische opleidingen, sitly.com of oppassen.nl
Dit is nog wel een idee, thanks. We wonen in de randstad dus dichtbij diverse universiteiten. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Een student inhuren of oudere scholier is een beter idee! Ik heb een dochter bijv van 15 die dat gerust zou doen. (Heeft ruime ervaring met baby’s )
Aliana wat jij benoemt deed ik ook allemaal als gastouder aan huis. Ik werkte van 07.30-19.00 en dan soms langer. En heel soms kwam ik eerder. Je kan dan ook nog via de belasting een groot deel vaak terugkrijgen. Kinderen hebben een vast gezicht en structuur. Alleen in de nacht mis je de oplossing, maar met een au pair los je dit niet op. Tenzij je alleen haar in de nacht laat werken. Als dit mag..

Vriendin van mij deed dit ook.

We gingen stappen, bleven slapen en ze had eigenlijk altijd iemand over de vloer.

Ze verdiende 400,- per maand en daarnaast kost en inwoning.

Ik zou dit nooit willen. En ik vind dat je tegen het magere loontje ook niet veel te veel eisen mag stellen. Je werkt vaak echt geen 5 uur. Je kookt, ruimt af, doet mee met het huishouden, maakt de kinderen vaak wakker, etc. De grenzen zijn heel dun. En de meeste au pairs laten over zich heen lopen. Helaas deed ik dit ook als gastouder en velen met mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik romantiseer het waarschijnlijk maar bij een au pair zijn denk ik ook aan een auto ter beschikking hebben, ook om op vrije dagen meer van NL te zien en vooral eigenlijk dat je in een leuke omgeving zit ( relatief dicht bij grote stad bijvoorbeeld) en niet in Noord Groningen bijvoorbeeld. Misschien speelt dat ook nog mee?
Vieww schreef:
31-03-2021 15:11
Dit is nog wel een idee, thanks. We wonen in de randstad dus dichtbij diverse universiteiten. :lightbulb:
Fijn! Misschien dat je daar iemand kan vinden. Ik heb dit zelf als student gedaan en dit beviel voor beide partijen goed. Een vast tarief per nacht, waardoor je ook gelijk duidelijkheid hebt omtrent de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn god het wereldbeeld mbt mannen dat sommigen hier toch hebben :facepalm:
Honey, you should see me in a crown
absor schreef:
31-03-2021 15:12
Een student inhuren of oudere scholier is een beter idee! Ik heb een dochter bijv van 15 die dat gerust zou doen. (Heeft ruime ervaring met baby’s )

En een kind van 15 hoeft natuurlijk niet zelf de volgende dag naar school :bonk: . Wat een raar advies.

Ik denk dat je man maar een andere baan moet zoeken. Een au pair is geen goede structurele oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
31-03-2021 15:15
Mijn god het wereldbeeld mbt mannen dat sommigen hier toch hebben :facepalm:
Haha, eens. Hoewel ik de reacties ook wel snap hoor, het stond er ook wel erg uitnodigdend.

Reden dat vriend zo 'enthousiast' is, is omdat het alternatief is dat hij zijn baan opzegt en iets heel anders gaat doen zonder nachtwerk. Hij heeft lang en hard gewerkt om hier te komen, dus dat zou wel pijnlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
31-03-2021 15:12
Ik romantiseer het waarschijnlijk maar bij een au pair zijn denk ik ook aan een auto ter beschikking hebben, ook om op vrije dagen meer van NL te zien en vooral eigenlijk dat je in een leuke omgeving zit ( relatief dicht bij grote stad bijvoorbeeld) en niet in Noord Groningen bijvoorbeeld. Misschien speelt dat ook nog mee?
We wonen in de randstad, op loopafstand van bus/trein, en hebben twee auto's, dus dat zal het probleem niet zijn.
Een au pair zou dus de gehele zolder krijgen (aan twee kanten dakkapel dus veel licht en ruimte). We roken niet, gebruiken geen drugs, hebben geen lastige huisdieren, zelden tot nooit ruzie. Geen kinderen met 'special needs' o.i.d. Op zich denk ik dat we best een aantrekkelijk gezin zouden zijn, m.u.v. de nachten dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven