Autisme en aanpassingen op de middelbare school

27-08-2018 19:07 183 berichten
Een tijd geleden opende ik een topic over mijn brugklasser (gaat nu naar de tweede),, die enorm moe werd van school. Na uitgebreid lichamelijk onderzoek werden we doorverwezen naar de ggz. Daar denken ze aan autisme (moet nog vastgesteld worden). Mij valt dat nogal rauw op mijn dak, want ik zag dit niet aankomen. Ik heb namelijk voor mijn gevoel een ontzettend sociaal kind. Toch zie ik wel in dat ze een punt hebben, maar er komt dus nog nader onderzoek.

Nu vraag ik me af wie hier ervaring mee heeft. Welke aanpassingen zouden hem kunnen helpen om de schooldagen makkelijker te maken? Het duurt nog even voordat het onderzoek is afgerond en ik wil voorkomen dat mijn zoon in een burnout terecht komt voordat het zover is.
redbulletje schreef:
27-08-2018 19:10
Ik wist als puber nog niet dat ik ASS had, maar ik had het liefst thuisonderwijs gehad een aantal uur per week. Trok die drukte op het middelbaar totáál niet. Geen eigen plekje meer, elk uur verkassen, lange reistijd (15km fietsen of in 'n veel te drukke bus die er door de vele stops bijna even lang over deed) Gelukkig kon je in mijn tijd nog goed spijbelen.
En één vrije dag per week, dus vier ipv vijf dagen les? Had dat ook geholpen?
Tessa44- schreef:
27-08-2018 19:42
Dat laatste is niet helemaal waar, bij de middelbare school van mijn zoon mag een kind die dat nodig heeft zich terug trekken, op plekken speciaal hiervoor. Op school dus. Ik weet dat een jongen waarbij mijn zoon op de lagere school in de klas zat, hiervoor in aanmerking komt, en het gaat hartstikke goed met hem.
Dat klinkt wel fijn voor mijn zoon. Hij wil niet opvallen, denk ik, maar het is wel een mooie optie.
Puntpaprika schreef:
27-08-2018 19:55
Ik heb hier beroepsmatig veel mee te maken. Het is verstandig om het onderzoek even af te wachten en als je de uitslagen hebt besproken kunnen de hulpverleners hier ook in meedenken. Het hangt er sterk vanaf waar je kind precies last van heeft en zo moe van wordt, is dat de drukte in het algemeen, het tempo in bepaalde lessen, de sociale contacten, het plannen en overzien van het huiswerk..?
Het verschilt ook per school in hoeverre ze ervaring hebben met ASS. Vaak zijn oplossingen als een vast aanspreekpunt (mentor/zorgcoordinator) die op vaste momentjes bespreken met je kind waar hij tegenaan loopt en dat samen oplossen erg waardevol. Soms wordt er afgesproken dat een kind 'altijd kan binnenlopen', maar guess what, initiatief hiertoe nemen is nou juist het lastige vaak.
We weten nog niet precies wat de triggers zijn inderdaad. Wel dat het sterk schoolgerelateerd is, dat is duidelijk te merken in de vakanties. Geduld hebben dus...
lemoos2 schreef:
27-08-2018 19:57
Op onze school hebben ze speciale ruimtes waar leerlingen prikkelarm kunnen verblijven. Sommige leerlingen hebben voldoende aan een klein pauzelokaal, anderen nemen echt een half uurtje in hun uppie rust met een koplefoon op.

Leerlingen die helemaal over hun toeren dreigen te raken (fiets kapot op weg naar school, kluisjessleutel vergeten, kortom een gewone pechdag die steeds hoger oploopt) kunnen hun leerlingenpasje op de tafel van de docent leggen en naar de rt-ruimte. Ambulante begeleiders bekijken dan of een leerling terug kan naar de lessen of daar werkt aan zijn/haar schoolwerk.

Een leerling kan niet tegen stresskippen van klasgenoten. Die komt vijf minuten later binnen bij toetsen (vast tafeltje, eerste tafeltje bij de deur). Deze leerling maakt toetsen supersnel maar die kan niet omgaan met 28 medeleerlingen die nog even snel elkaar uitleg geven of in de overdrive gaan (“Ooooooh ik weet echt helemaal niets meer!”).
Dat klinkt heel goed, echt aangepast aan het kind. Ik hoop dat onze school ook lekker flexibel is. Met kleine aanpassingen kun je al veel goeds doen.
MrsLady schreef:
27-08-2018 19:59
Tja... Ligt er een beetje aan waar hij tegenaan loopt. Ik heb mijn diagnose 5 maanden voordat ik naar de middelbare school moest gekregen en toen hebben mijn ouders besloten om me naar het speciaal onderwijs te laten gaan. Een beslissing waar ik ze achteraf heel dankbaar voor ben (en toen ik er eenmaal zat ook al hoor). Daar heb ik uiteindelijk mijn VWO-diploma kunnen behalen. Tegenwoordig is er met het passend onderwijs ook al wat meer mogelijk dan toen ik op de middelbare school zat (heb in 2013 mijn VWO-diploma behaald). Voor mijn werk kom ik nu op scholen en zie ik dat veel middelbare scholen in de omgeving hier bijvoorbeeld maatwerkklassen hebben waar kinderen die dit nodig hebben wegens een zorgvraag zich terug kunnen trekken om bijvoorbeeld rustiger te werken. Wacht eerst het onderzoek en hun adviezen af en ga daarna met school in gesprek zou ik zeggen.
Wat is dat dan goed verlopen! Ik schrok wel behoorlijk van het auti-woord, moet ik zeggen. Toch wel wat vooroordelen hier. En dat terwijl ik al een ADHDer in huis heb en dus alles weet van vooroordelen...
Pipo8888 schreef:
27-08-2018 21:37
En één vrije dag per week, dus vier ipv vijf dagen les? Had dat ook geholpen?
Nee dan is de verhouding nog scheef. Als jouw zoon zo slim is dat ie met twee vingers in zn neus vwo aan kan kan ie wellicht grotendeels thuis studeren en ook alleen voor de zinvolle uitleg en proefwerken naar school gaan.
Malagueña schreef:
27-08-2018 20:15
Je kunt het beste even de situatie voorleggen aan de zorgcoördinator van de school. Die kan met je meedenken over de mogelijkheden zowel op school zelf als daarbuiten (een school die meer zorg kan bieden of een school voor speciaal onderwijs). Zo kun je met elkaar kijken hoe de periode tot de uitslag van het onderzoek (en hopelijk bijbehorende advies mbt onderwijsbehoeften) zo goed mogelijk te overbruggen.

Thuisonderwijs doet vaak meer kwaad dan goed wanneer er sprake is van psychische / psychiatrische problematiek. Mogelijk kan tijdelijk vermindering van de onderwijsuren wel helpen.

Privé onderwijs moet je zelf betalen.

Speciaal onderwijs kan tegenwoordig ook zonder diagnose (en is er, zeker voor ASS’ers, ook vaak op Havo/Vwo niveau), maar als er toch al een onderzoekstraject loopt dan kan dat zeker helpen om te kijken wat een kind nodig heeft qua ondersteuning en daarmee de best passende oplossing te vinden.

Succes!
Is de zorgcoordinator de beste insteek? Of de mentor?
Yellow002 schreef:
27-08-2018 20:57
Hier ook beroepsmatig regelmatig met zulke situaties te maken.

Aangezien er al een onderzoek loopt, zou ik de resultaten even afwachten zodat er specifieke adviezen aan jullie maar ook aan de school gegeven kunnen worden. Dit omdat het ene kind met autisme het andere kind niet is.


Wel zou je vast contact op kunnen nemen met de zorgcoördinator van de school om hem/haar te informeren en wellicht zijn er- ter overbrugging al wat aanpassingen te doen om te voorkomen dat je kind oververmoeid raakt.

Algemene dingen die nog wel eens helpen;
- een vaste contactpersoon op een vaste dag en tijd die de dag- of weekplanning doorloopt met de jongere.
- afspraken over time-out mogelijkheden.
- van sommige vakken waar kind goed in is niet alle lessen volgen. Dus als er bijv 4 uur Nederlands ingepland staat: 2x in de les en 2x in een andere ruimte met zo min mogelijk prikkels.
- tijdelijk verkorte lesdagen (bij ons is dan de route dat de jeugdarts van de GGD de jongere en ouders daarover spreekt en adviseert over de (tijdelijke) belastbaarheid van de jongere.
- een vriend/klasgenoot betrekken die bij praktische dingen even kan helpen. Bijv. Hij onverwacht lesuitval of lokaalwijziging etc.


Soms blijkt speciaal onderwijs passender. Er is zeker wel speciaal onderwijs op havo en vwo niveau.
Als dit aan de orde is zal de school het samenwerkingsverband betrekken. Zij kunnen ook adviseren over welke school dan passend is. Je hoeft niet zelf te zoeken. Het samenwerkingsverband geeft dan ook een toelaatbaarheidverklaring (TLV) af.
Goed tips, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Vindt je kind zijn school/klas wel leuk?
Mijn zoon kreeg een depressie toen hij naar de brugklas ging, hij ging door een rouwproces volgens de psycholoog.

Van een veilige, kleine dorpsschool naar een leerfabriek in de stad waar ook in de havo/vwo brugklas nogal wat ”krachtwijk kinderen” zaten. Grote bekken, vechten, mijn zoon werd knettergek.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Pipo8888 schreef:
27-08-2018 21:45
Wat is dat dan goed verlopen! Ik schrok wel behoorlijk van het auti-woord, moet ik zeggen. Toch wel wat vooroordelen hier. En dat terwijl ik al een ADHDer in huis heb en dus alles weet van vooroordelen...
Ach, je bent niet de enige wat dat betreft. Het is fijn dat ze het al eens hebben laten vallen zodat het geen hele grote shock is mocht dat er inderdaad uit komen. Het kan echter nog altijd een andere kant uit gaan, dus ik zou het lekker afwachten. ADHD en autisme zijn heel erg aan elkaar verwant. Inmiddels werk ik als kind- en jeugdpsycholoog en ik zie bijna dagelijks hoe lastig het soms is om het één van het ander te onderscheiden. Het lijkt bij jongeren met een hogere intelligentie toch in veel aspecten erg op elkaar, maar de problemen worden vanuit iets anders verklaard. Met een hoge intelligentie kun je gewoon veel van je sociale onvermogen camoufleren als persoon met autisme. Dat heeft voor- en nadelen, maar zorgt er ook voor dat jij waarschijnlijk je zoon niet direct in het beeld herkent. Het beeld dat je waarschijnlijk hebt is het stereotype beeld van de klassieke autist of de nerd. Terwijl je nog zoveel meer varianten hebt. Ik zou voor nu het onderzoek afwachten en de handvatten die daaruit naar voren komen.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
27-08-2018 21:47
Is de zorgcoordinator de beste insteek? Of de mentor?
Ik verwacht dat een mentor je doorverwijst naar de zorgcoördinator. Dat is uiteindelijk degene die aanpassingen / extra ondersteuning regelt.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Waar wordt je kind onderzocht? De grote Jeugd-GGZ instelling, in Groningen bijvoorbeeld, kent maar twee smaken: autisme en adhd.
Echt elk kind dat ik ken, dat daar is geweest, is met één van deze twee diagnoses thuisgekomen.

Als je kind slimmer uitvalt dan gemiddeld is het daar misschien op de verkeerde plek.

Filmpje over misdiagnoses van James T. Webb.

http://videos.med.wisc.edu/videos/32540
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Mijn twee zoons hebben ass

Beiden hebben met ondersteuning regulier vo doorlopen. Ze hebben een zorg coach en bijv. Extra tijd. Ook een ruimte om tot rust te komen als het even te veel wordt.
Snoesje666 schreef:
27-08-2018 22:40
Vindt je kind zijn school/klas wel leuk?
Mijn zoon kreeg een depressie toen hij naar de brugklas ging, hij ging door een rouwproces volgens de psycholoog.

Van een veilige, kleine dorpsschool naar een leerfabriek in de stad waar ook in de havo/vwo brugklas nogal wat ”krachtwijk kinderen” zaten. Grote bekken, vechten, mijn zoon werd knettergek.
Idem, maar dan zelfs zonder de grote bekken/vechters. Ik had gewoon in zo'n klein dorpsschooltje moeten kunnen blijven met een vaste plek en met individuele begeleiding en maar 'n paar dagdelen per week aanwezigheidsplicht.
Ceylon schreef:
27-08-2018 19:27
Er zijn aparte middelbare scholen voor deze kinderen. Het nadeel is wel dat het meestal VMBO niveau is. Wat prima is als je een VMBO kind hebt, maar minder geslaagd als het VWO haalbaar is. Nog een nadeel; er blijken voornamelijk jongens te zitten.

Voordeel is natuurlijk; kleinere klassen en docenten die hiermee om kunnen gaan.

Ben alleen de naam van de school even kwijt.
Leo Kanner College in Leiden? Die krijgt zoveel aanmeldingen dat ze steeds kinderen moeten afwijzen.
Snoesje666 schreef:
27-08-2018 22:40

Van een veilige, kleine dorpsschool naar een leerfabriek in de stad waar ook in de havo/vwo brugklas nogal wat ”krachtwijk kinderen” zaten. Grote bekken, vechten, mijn zoon werd knettergek.
Dat heeft niet zozeer met autisme te maken. Dat vinden bijna alle leerlingen hinderlijk.
pejeka schreef:
27-08-2018 19:46
Heel fijn. Ik hoop dat hij en zijn medeleerlingen van school komen met dezelfde kennis in hun kop als wij in de jaren '80.

Mar belangrijker is: waarom zijn er steeds meer kinderen die speciale aandacht nodig hebben? Zou dat zomaar iets te doen kunnen hebben met de steeds onstabielere gezinssituaties?
Steeds meer scholen voegen zich samen door de leerlingenkrimp. Zowel bestuurlijk als echt met zijn allen in een gebouw. Vaak lukt het dan niet om dit goed te managen omdat dat met een kleine school nou eenmaal veel makkelijker is. En daardoor ontstaan vaak scholen waar het een puinhoop is, onder andere met de lessen.
Dat is lastig voor “gewone” leerlingen maar helemaal voor kinderwn met autisme, dyslexie, adhd etc.
Snoesje666 schreef:
27-08-2018 22:51
Waar wordt je kind onderzocht? De grote Jeugd-GGZ instelling, in Groningen bijvoorbeeld, kent maar twee smaken: autisme en adhd.
Echt elk kind dat ik ken, dat daar is geweest, is met één van deze twee diagnoses thuisgekomen.

Als je kind slimmer uitvalt dan gemiddeld is het daar misschien op de verkeerde plek.

Filmpje over misdiagnoses van James T. Webb.

http://videos.med.wisc.edu/videos/32540
Dat klopt. Er zijn heel veel kinderen die een verkeerde diagnose hebben en daarom de verkeerde hulp krijgen. Helaas wordt in de media veelal alleen gesproken over dyslexie, al wordt “autisme” bij slimme kinderen ook steeds vaker genoemd.
KaoloTheDog schreef:
28-08-2018 14:27
Leo Kanner College in Leiden? Die krijgt zoveel aanmeldingen dat ze steeds kinderen moeten afwijzen.
Dan moet je ook maar net in Leiden wonen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in Groningen (provincie+stad) is VSO op Havo of Vwo-niveau volgens mij niet mogelijk. Of er moet net iets nieuws zijn gekomen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
27-08-2018 21:47
Is de zorgcoordinator de beste insteek? Of de mentor?
Een mailtje naar mentor en zorgcoordinator dat je graag met hen om de tafel gaat zitten voor overleg. Bij aanpassingen zit een zorgcoordinator er (bij ons dan) altijd bij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben tegenwoordig zo veel kinderen gedragsproblemen, die vervolgens met een etiketje worden afgeplakt?

Zou het feit dat er steeds meer gebroken gezinnen, vechtscheidingen, geconfronteerd worden met gedwongen samengestelde gezinnen, ouders die nooit thuis zijn en dat ene uurtje "quality time" per werkweek schiet dan ook niet op, enz. ook mee kunnen wegen in het feit dat steeds meer kinderen niet lekker in hun vel zitten, wat zich uit in hun gedrag?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-08-2018 19:31
Waarom hebben tegenwoordig zo veel kinderen gedragsproblemen, die vervolgens met een etiketje worden afgeplakt?

Zou het feit dat er steeds meer gebroken gezinnen, vechtscheidingen, geconfronteerd worden met gedwongen samengestelde gezinnen, ouders die nooit thuis zijn en dat ene uurtje "quality time" per werkweek schiet dan ook niet op, enz. ook mee kunnen wegen in het feit dat steeds meer kinderen niet lekker in hun vel zitten, wat zich uit in hun gedrag?
Deze vlieger heb je in dit topic al opgelaten. Moet dat nog een keer?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
28-08-2018 19:36
Deze vlieger heb je in dit topic al opgelaten. Moet dat nog een keer?
Blijkbaar wel, aangezien niemand zich ervan bewust lijkt te zijn hoe groot de impact op kinderen is in de situaties die ik noemde. Blijkbaar denkt iedereen nog steeds dat het allemaal komt vanwege factoren buiten hun eigen invloedssfeer. Denk dan nóg eens, zou ik zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, Pejeka.

Tsja, wij zijn na de geboorte van zoon beiden drie dagen gaan werken en op woensdag werd hij vertroeteld door opa&oma. Inmiddels 30 jaar samen. Ik denk dat we redelijk aan jouw ideaalbeeld voldoen.

Nooit problemen gehad met ons kind, wel met school. De juffen lieten de Dymo Labelwriter volop draaien, maar de juiste etiketten zaten er niet bij.

Gelukkig zijn er mensen als Solomio en Lady Voldemort die je kind kunnen begrijpen zonder het ooit te hebben gezien. Het heeft ons veel ellende bespaard, dat mensen je de juiste richting wijzen. Maar het is keihard vechten geweest met school, vooral op de middelbare.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven