autisme .( vroeger/ nu )

10-09-2007 09:35 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niemand voor het hoofd stoten .......dat als eerste .

Maar ik verbaas me over hoe vaak autisme voor schijnt te komen ( nou geloof ik zomaar dat als je kind iets heeft je daar eerder mee op een forum komt dan wanneer je kind lekker meedraait ) Waren vroeger dan die kinderen die niet leren konden , die gepest werden op school wellicht autisten ? Komt autisme vaker voor dan vroeger of wordt het beter gediagnosticeerd ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
.
Hoi Bgb, ik zag vandaag op de BBC news site (onder Health) dat iemand uitgevonden had dat je ook autistisch kon worden als je in de baarmoeder in de ontwikkelingsfase van foetus, teveel testosterone had gekregen. (autistisch being a supermannelijk brein, zonder emoties haha).

Hoe een zwangere vrouw dan te veel testosterone produceert?!...dat stond er dan weer niet bij....ben ik wel erg nieuwsgierig naar. want ik dacht dat een zwangere vrouw overliep van de progesterone en estrogeen.

Verder kan ik me idd kinderen herinneren in mijn schooltijd, die vast en zeker ADHD hadden, maar gewoon als zijnde vervelende klieren werden bestempeld.

Maar autistische kinderen niet, ik had er voor Rainman nog nooit van gehoord zelfs. Ik zou het wel herinneren als er iemand was geweest die liep te fladderen en rondjes te draaien.

Verder stond er een tijdje terug ook iets op die BBC site over de invloed van gekleurde snoepjes op normale kinderen, (maakte vervelende kinderen van ze) en dat de invloed van kleurstoffen en stoffen die zgnd vershouden toch erg onderschat was.
Ja toetyfroety, las er net toevallig nog wat over,

Toevoegingen aan snoep en drank bevorderen adhd

10-9-2007

Snoep- en drankadditieven zoals kleurstoffen werken bij jonge kinderen hyperactiviteit (adhd) in de hand, stellen Britse onderzoekers van de universiteit van Southampton en Imperial College in Londen in een artikel dat donderdag op de website van The Lancet is gezet.

Driehonderd kinderen van drie/vier jaar en acht/negen jaar waren bij de studie betrokken. Kinderen uit de gemiddelde bevolking, niet-specifiek met een adhd-verleden. De kinderen kregen een week achtereen snoep en frisdrank. Een deel zonder kleurstoffen en conserveringsmiddel (placebo), een deel met. De dobbelsteen bepaalde wie wat die week kreeg. De week daarop kregen de kinderen zo weinig mogelijk kleurstoffen binnen.

Daarna werden de zaken omgedraaid: de groep die eerst kleurstoffen had gehad, kreeg daarna nepdrank en nepsnoep. Aan kleur en aan smaak was niet te zien of te proeven wie wat kreeg.

De kinderen werden met enige regelmaat in de klas geobserveerd. Ook moesten ze elke week aandachtstesten doen. Gestandaardiseerde testen die worden gebruikt om adhd, een combinatie van concentratieproblemen en momenten van extreme activiteit, op te sporen.

Uit het onderzoek blijkt dat kleurstoffen – in een hoeveelheid die een Brits kind gemiddeld binnenkrijgt – in combinatie met conserveringsmiddel (het veel gebruikte natriumbenzoaat) significant hyperactiviteit in de hand werken. En dat veroorzaakt leerproblemen, stellen de onderzoekers. Ze hopen dat de voedingsindustrie hun bevindingen ter harte zal nemen.

Bron: www.volkskrant.nl
Dus daar zijn toch die kleurstoffen BGB )die er vroeger dus niet of minder waren), ok hebben we nog teveel testosteron, milieuvervuiling, betere onderzoeken/meer begrip van hoe de hersenen en alles werken, en mensen die ´afwijken´ vallen eerder op omdat de maatschappij steeds meer van je eist. Zo dan :)
Misschien rare vraag ; lopen jullie kinderen op hun tenen ? Niet spreekwoordelijk maar letterlijk ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2007 @ 20:38:

Misschien rare vraag ; lopen jullie kinderen op hun tenen ? Niet spreekwoordelijk maar letterlijk ?
Het schijnt idd zo te zijn dat als er een dyslexie bij kinderen is ,ze op hun tenen lopen,en ik ben nu een aantal kinderen tegen gekomen die naast hun autisme ook dyslexie hebben,waar ze overigens tegenwoordig een zeer geslaagde therapie voor hebben,ben natuurlijk de naam kwijt,maar schijnt echt goed te zijn
Ja, soms loopt mijn zoon wel op zijn tenen. Hij kan zich af en toe moeilijk staande houden in zijn klas (met een overschot aan macho-jongetjes). Dus dan is het aanpoten voor hem, maar zijn probleem is dan wel dat hij niet weet hoe dat hij precies moet doen.
)
Ik heb een meisje met autisme (en een verstandelijke beperking)

Ik weet niet of jullie kinderen dit ook kunnen maar zij kan perfect iemand nadoen. Ze praat op dezelfde toon dan en trekt er het zelfde gezicht bij.

Ook speelt ze soms voor tomtom. Als ze een keer ergens is geweest weet ze helemaal hoe we de volgende keer moeten rijden.
Wel grappig om te vertellen,mijn zoon J moet soms op zijn tenen lopen,bij de fysio,puur voor de motoriek,iedere keer als hem gevraagd wordt J,ga maar op je tenen staan,doet hij dat letterlijk,hij zet dan een voet op de andere voet,zodat hij op zijn tenen staat.

Dat is een voorbeeld van iets wat hij gewoon nooit zal snappen,dus doen wij het weer voor,en dan lukt het wel
O sorry Bianca, had ik het toch nog verkeerd begrepen :-D

Maar nee, hij loopt niet op zijn tenen. Hij loopt gewoon (een tikje houterig soms, maar meestal niet)
Iris, mijn zoon heeft ook een naam met een J. (in totaal vijf letters). En die van jou? Straks zit het nog in de naam :-)
Mirjam762 schreef op 11 september 2007 @ 21:50:

Iris, mijn zoon heeft ook een naam met een J. (in totaal vijf letters). En die van jou? Straks zit het nog in de naam :-)
Hahaha,nee,hij heeft er maar 4 *sorry*
lol iris :)

Mijn zoon loopt niet op zijn tenen, maar verschrikkelijk naar binnen. Ik blijf het een wonder vinden dat ie niet heel de dag over zijn voeten struikelt. :)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
borodini schreef op 11 september 2007 @ 21:57:

lol iris :)

Mijn zoon loopt niet op zijn tenen, maar verschrikkelijk naar binnen. Ik blijf het een wonder vinden dat ie niet heel de dag over zijn voeten struikelt. :)

J loopt ook erg naar binnen,en struikelt nogal vaak.

Ik wordt altijd zo warm van hem,zoooooo lief,en stuntelig,zo slim,hij kan bv super goed lezen,en weet alle automerken,al van voor hij mama kon zeggen,en andere dingen die hij simpel weg niet kan onthouden :love:

Maar soms moet je gewoon realistisch zijn,en wordt het pijnlijk als andere mensen die hem zien stuntelen,er commentaar op geven,wat hij natuurlijk niet snapt,maar wel voelt als iets wat niet goed voelt
Inderdaad, soms smelt je als moeder, en soms zie je door de ogen van anderen hoe je kind stuntelt/raar doet.

Vorig jaar was ik vaak sudoku's aan het invullen; ik had het boekje altijd ergens in de buurt. Ik wilde op een dag verder gaan met een puzzeltje, toen trof ik naast de vakjes aan "Mama, ik hou van jou" in zo'n heerlijk kinderlijk handschrift. Zo slim, hij wist dat ik dat boekje steeds oppakte en zette het juist daar in.
.
Luna, heerlijk he, om te zien hoe gek je kinderen op elkaar zijn?! Hier net zo; het is babyzusje voor en na en zij begint al te lachen als ze hem ziet. Ik zeg ook altijd tegen hem dat ze naar hem toch echt het meest lacht. Het doet zijn zelfbeeld zo ontzettend goed; iemand die zo tegen hem opkijkt. En ook hij vertelt hele verhalen aan haar. Vorige week een variant van Roodkapje; baby was Roodzusje en er was geen Grote Boze Wolf maar een Grote Boze Broer. Ik lag in een deuk :-) Hij kan dan zo gek doen, geweldig.
Hoi,

Mijn zoontje van 5 loopt wel op zijn tenen maar heeft geen dyslexie. Ook loopt hij fladderend rond en wrijft als hij zit heel veel over zijn bovenbenen. Ook springt hij heel erg veel. Hij springt zelfs op zijn tenen. Hij heeft een autistische stoornis.

Op dit moment vind ik het best zwaar want hij zit in een klas met 36 kinderen en dat is nogal druk voor hem (voor wie niet?). Maar als het goed is gaat hij over een week of 2 naar een cluster 4 school.
Mijn zoon heeft helaas niets met zijn broertje en zusje. Hij vind ze over het algemeen een storende factor in zijn leven :cry:

Op zich vrij logisch, van een baby weet je nooit waar je aan toe bent, gaat ie lachen ? gaat ie huilen ? enz. enz. En zijn zusje 1 jaar jonger is hem geestelijk en lichamelijk voorbij aan het schieten. En dat is voor hem ook heel moeilijk natuurlijk.

Ik dacht nog aan iets echt htk's : Niet meer dan 1 opdacht aan kunnen ( of mss was dat al geschreven ) dus als ik zeg : A, je moet even je glas naar de keuken brengen, dan je schoenen en jas aan doen, en dan kom je weer binnen.... Dan gaat het dushelemaal fout, dan loopt hij halverwege vast in gegil\rondjes draaien of hysterisch lachen ( vooral die laatste is best eng soms ). Bij A is het handiger als je het stap voor stap zegt. Dus : A, ga je glas maar even naar de keuken brengen... als hij dat gedaan heeft de volgende stap in wat hij moet doen.
Oja die van mij heeft ook vrij weinig met zijn 2 jarige zusje. Als ik ff niet kijk dan word ze al half mishandeld!
[
Mijn zoon heeft 1,5 jaar op regulier onderwijs gezeten, maar een klas met 30 kleuters was echt te veel voor hem. Op het laatst zat hij heel de dag op de gang te werken. Had hij daar niet zo veel problemen mee hoor, hij vond het lekker om een rustig werkplekje te hebben, maar ik vond het niet gezond om hem alles altijd alleen te laten doen, ook hij moet leren in groepsverband te werken ( voor zover dat mogenlijk is met hem) dus nu zit hij op cluster 4, en gaat het stukken beter, max 11 kindjes in zijn klas met 2 leerkrachten.
t.
Duidelijkheid,is wat het beste voor J werkt,en idd,ook niet roepen,ga ff je tanden poetsen,schoenen,en jas pakken,dat trekt hij echt niet.

Wat bij ons goed werkt is alles op de klok doen,dus als de grote wijzer op de 12 staat ,ga jij je tanden poetsen enz enz,ik teken dan ook een klok op zijn schoolbord,waarop hij het kan zien,een klok,met een tandenborstel.

Eerder riep ik altijd,we gaan straks dit of dat doen,nou dat trekt hij niet,want wat is straks????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven