Baby 1 week oud/ nog geen ritme voeding

24-07-2024 09:55 106 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige week bevallen van ons zoontje was een pittige bevalling die uiteindelijk een keizersnede is geworden.

Nu loop ik tegen het volgende aan;

Ik merk dat het echt zoeken is naar een ritme qua voedingen. We proberen zo rond de 3 a 4 uur aan te houden. Ik leg hem dan eerst aan m'n borst en daarna krijgt hij nog flesvoeding omdat ik nog niet genoeg aanmaak. Als hij eerder komt leg ik hem eerder aan. Het hele proces van voeden duurt dan ook zeker 50 min tot ruim een uur en daarna nog krampjes en boertjes. Hij wil ook niet altijd lekker in slaap vallen daarna. Soms is het dan al weer tijd voor de volgende voeding zelfs. Ik merk dat ik zelf heel onrustig wordt van hoe het nu gaat. Vooral in de avond en nacht is het onrustig. Hebben jullie nog tips?

Ps. Kolven ben ik mee gestopt. Lichamelijk heb ik heel weinig energie. Ik doe ook nog niet verschonen omdat ik nog niet zo lang kan staan. Mijn man is een engel en doet het meeste nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel vaker aanleggen, zo komt je productie beter op gang.
Hij is een week oud, die heeft en hoeft nog geen ritme.
Lekker in bed kruipen met dat kind en voeden op verzoek. Dat ritme komt wel een keer.
Alle reacties Link kopieren Quote
To, je bent net bevallen en je baby is nog maar net geboren. Het is allemaal nog helemaal nieuw voor jullie allemaal. Het kost tijd om er aan te wennen en om in een ritme te komen.

Super goed dat je hem eten geeft wanneer hij het nodig lijkt te hebben. En sommige baby's hebben gewoon wat meer tijd nodig om in slaap te vallen. Net zoals je volwassenen hebt, die al slapen voor hun hoofd het kussen raakt en anderen hebben een half uur nodig. Vergeet niet dat nog niet zo lang geleden, zat hij in jouw buik, kon hij gewoon slapen wanneer hij wilde.

Zolang je het idee hebt dat hij geen ongemak ervaart, zal je het gewoon tijd moeten geven. Probeer zelf je goed je rust te pakken om te herstellen, want een keizersnede is niet niets. En fijn dat jij en je partner samen een team zijn als het gaat om baby verzorging.

Geef het tijd. :hug:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoewel pittig is dit wel normaal voor de newborn fase. Er is geen ritme en drinken of borstvoeding kan de eerste 6-8 weken nog moeizaam gaan. Krampjes horen er in deze fase ook bij. Kijk wat je kunt opbrengen maar probeer ook waar het kan rust te nemen. Met de baby mee slapen. Wellicht komt de baby ook tot rust in draagzak/doek of wandelwagen.
Dat een voeding 20-30 min duurt is normaal. Dat heb je nu dus 2 x omdat baby eerst borst en dan fles krijgt. Wellicht kun je nog proberen om toch wat vaker aan te leggen zodat je de melkproductie stimuleert en baby vaker kleine beetjes kan drinken (helpt mogelijk ook tegen krampjes).
Trek je de borstvoeding niet meer, dan is KV ook een prima optie. Voor jezelf zorgen en rust nemen is het belangrijkst.
Ritme hoef je eerste weken echt nog niet na te streven.
ginnydamrak wijzigde dit bericht op 24-07-2024 10:09
Reden: Typfout
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Och lieve TO! Geen tips voor jou, maar dit is echt volkomen normaal de eerste paar weken na de geboorte. :hug: Gefeliciteerd met je kindje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Voeden duurde hier ook zo lang, zoon was een hele langzame drinker. Het is allemaal normaal, en ook dat je het zwaar vindt is heel begrijpelijk. Als je borstvoeding niet trekt is flesvoeding ook een prima oplossing, dan kun je evt. afwisselen met man.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd met de geboorte van je kindje en sterkte met het herstel.

Ik zou je net als bovenstaande forummers aanraden om dat hele ritme de komende tijd los te laten en te varen op de behoeften van je kersverse baby. En die van jou, niet te vergeten! Dus als je kindje ligt te slapen, pak jij ook je rust. En voeden op verzoek. Het is ongetwijfeld even erg wennen (dat is een baby sowieso) maar het geeft je op de langere termijn veel meer rust.
Alle reacties Link kopieren Quote
O, en ook eens dat KV echt een alternatief is als zelf voeden uiteindelijk niet lukt of te veel energie kost.
Alle reacties Link kopieren Quote
GinnyDamrak schreef:
24-07-2024 10:05
Wellicht kun je nog proberen om toch wat vaker aan te leggen zodat je de melkproductie stimuleert en baby vaker kleine beetjes kan drinken
Ik zat bij allebei om de 2 uur de eerste tijd. Zeker als je nog niet genoeg produceert moet je heel vaak aanleggen. Eigenlijk bleven ze hier op kleine beetjes per keer zitten, maar dat vond ik niet erg.

Verschonen deed ik alleen als het nodig was - ik ging geen lege luier omwisselen. Daar heb ik dus nooit een ritme in gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een ritme moet je niet verwachten in de eerste 3 maanden.
En om je melkproductie op te krikken moet je je kind vooral veel aanleggen en liefst zo min mogelijk bijvoeden met flesjes.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is echt heel normaal!
Is het je eerste?

Als je borstvoeding wil geven moet je of kolven of stoppen met bijvoeden. Dat kun je het best overleggen met een lactatiekundige. Maar je borstvoeding komt niet op gang als je het op deze manier blijft doen.

Mijn kind gaat al naar de middelbare dus ik weet niet meer zo goed wanneer er een ‘ritme’ kwam, maar ik weet wel dat zodra ik dacht het ritme door te hebben, het ritme weer veranderde. Pas na een jaar ofzo werd het een beetje voorspelbaar (en dan veranderen de dutjes weer en is het weer zoeken).

Ik weet wel nog dat ik het ‘t makkelijkst vond om op vaste tijdstippen altijd te voeden. En ja, in het begin ben je alleen maar aan het herstellen en aan het voeden. Ook dat gaat voorbij!
Alle reacties Link kopieren Quote
Geef jezelf tijd!
Je baby heeft nog een maagje van een druif. En baby moet nog leren zelf drinken.

Inderdaad, alles met elkaar duurt het in het begin een uur. En dan heb je 2 uur ertussen en dan weer een uur. Baby's kostten een bak tijd en energie. Man en ik (ik heb ook een keizersnede gehad) zeiden dan tegen elkaar: 'tot zo!' Als we gingen slapen. Want we waren ontzettend in de weer met alles.

Heb je een kraamhulp? Je mag verlengen van de kraamzorg met een negende en tiende dag als je dat wilt. Weer wat extra handjes.

Maar die eerste 6 weken is echt aanpoten, zeker ook als je zelf in de lappenmand ligt met een keizersnede.

Het komt goed, echt waar!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat jij beschrijft is volkomen normaal.
Laat het idee van een ritme los. Ga volledig voeden op verzoek. En doe de flesjes weg.

Dit is een zware periode, duurt nog wel een paar weken, maar het wordt beter

Zie het als je hoofdtaak de komende weken: voeden en verschonen.
En de baby is aan je vastgeplakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de reacties, fijn om te horen dat het normaal is. Ik wordt er zo onzeker en verdrietig van. Ik voel me dan echt alsof ik het niet goed doe.

Bijvoeden met fles is wel echt nodig omdat hij blijft zoeken naar melk maar ik het op dat moment gewoon niet heb..

We hebben ook geen kraamzorg meer trouwens, kregen maar 3 dagen ivm personeelstekort.

En het is inderdaad de eerste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van harte met je kleintje! De eerste weken zijn gewoon vaak heel pittig. Bij mij kwam er rond 6/7 weken een beetje ritme in en een voedingssessie duurde gerust 50 minuten, vooral de avonden kostten veel tijd. Bijvoeden kan er voor zorgen dat je productie achterblijft en omdat je kindje steeds meer voeding nodig heeft wordt het dan soms alleen maar lastiger. Ik zou proberen een duidelijke keuze te maken tussen BV + kolven of KV want met combineren maak je het denk ik onnodig zwaar voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zoeken voor melk is ook heel normaal.
Jouw lijf moet nog afstemmen op de baby. En de baby moet nog oefenen.
En soms heb je de hele dag de baby aan je lijf geplakt zitten.
Plakdagen zijn heel erg normaal.

Ik had je zo graag een kraamhulp gewenst die je een hele dosis zelfvertrouwen had laten tanken. Want je doet het echt super!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Mwrosa schreef:
24-07-2024 10:30

Bijvoeden met fles is wel echt nodig omdat hij blijft zoeken naar melk maar ik het op dat moment gewoon niet heb..
toch is het echt beter om de flesjes weg te laten
En heel vaak aan te leggen. Bij elk kikje. En dat houdt dan in, dat je vrij continue aan het voeden bent.
Maar dan komt je voeding goed op gang en kun je terug naar minder.

zolang jij flesjes blijft inzetten, komt de productie niet optimaal op gang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt hier hulp vinden bij borstvoeding: https://www.borstvoeding.nl/ Dan hoef je het niet allemaal zelf uit te vogelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem eens contact op met een lactatiekundige. Deze kan jou vast goed helpen en gerust stellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
24-07-2024 10:35
Neem eens contact op met een lactatiekundige. Deze kan jou vast goed helpen en gerust stellen.
Dit, zij kunnen goed adviseren en meedenken. Vaak ook vergoed door de verzekering, dus zonde om er geen gebruik van te maken.

En eens dat je vooral zelf moet voeden om je productie op gang te brengen en de flesjes zoveel mogelijk moet minimaliseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd met je zoon!

Wat eigenlijk iedereen al zegt: hij is een week oud, hoezo moet hij in een ritme geduwd worden? Laat het jochie lekker drinken wanneer hij wil. En vaak aanleggen helpt de productie op gang. Mijn dochters hingen de eerste paar weken hele avonden aan de borst. Vermoeiend, maar ze hadden het blijkbaar nodig. Laat zulke kleine baby’s hun eigen ritme maar bepalen, een echt ritme van om de zoveel uur drinken komt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
24-07-2024 10:35
Neem eens contact op met een lactatiekundige. Deze kan jou vast goed helpen en gerust stellen.
Dit. Als je je afvraagt of je het goed doet: hulp inschakelen. Niet wachten en zelf aanmodderen.
Borstvoeding kan echt heel ingewikkeld zijn. Ik vond het echt alles behalve intuitief en het is volsltrekt okee als het niet allemaal vanzelf gaat. Hier twee keer behoorlijke opstartproblemen gehad waarvoor lactatiekundige en zelf logopedie nodig was. Ik ben toen echt goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
24-07-2024 10:35
Neem eens contact op met een lactatiekundige. Deze kan jou vast goed helpen en gerust stellen.

Dit.
En fles is ook prima hè?
Maar als je borstvoeding wil geven dan is het echt continue aanleggen nu.
Kruip in je bed met kind en een boek oid en bereid je voor op een paar dagen alleen maar voeden.
Jullie moeten even op elkaar ingespeeld raken en jouw productie moet omhoog.
Alle reacties Link kopieren Quote
En eens met wat er hier gezegd is: het liefst zo min mogelijk bijvoeden, hoe meer je nu stimuleert, hoe beter je productie gaat zijn.
Als je je zorgen maakt over je productie, dan kan je eens een paar voedingsmomenten kolven om te kijken hoeveel je produceert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aanleggen bij elke kik, veel huid op huidcontact, flesjes weglaten en rust nemen.
Dan komt de melk echt wel.

Het is heel normaal dat het in het begin nog niet goed op gang is en er geen ritme in zit. Probeer te vertrouwen op jezelf en de baby.
Geen ritme hebben is heel normaal, vooral bij borstvoeding. En heb je eindelijk een ritme dan gooit een regeldag alles weer even overhoop. Hoort er allemaal bij.

Neem contact op met een lactatiekundige en zoek ervaringen, bijv op het dragen en bieden forum of bij andere ervaren borstvoedingsmoeders.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven