Wat doen jullie pubers in het weekend?

03-10-2025 17:26 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste dochter is 16, wil in het weekend graag chillen met vriendinnen en vindt het ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Maar bij ons in de omgeving (buitenwijk van een van de grote steden) is werkelijk niets te beleven voor jongeren. Dochter gaat naar feestjes bij vriendinnen en incidenteel naar een schoolfeest, maar verder hangt ze op straat. Dat vind ik persoonlijk niet prettig, zeker nu het weer eerder donker wordt en slechter weer. Het zijn overigens redelijk brave pubers die geen overlast veroorzaken.

Maar ja, wat is het alternatief? Schuurfeesten en zuipketen zijn er niet in de stad, discotheken komen minderjarigen niet in en kroegen richten zich ook niet meer op pubers. Waar kunnen 16- en 17-jarigen nou een leuke avond hebben in een niet al te onveilige omgeving? Wij vinden het prima als ze thuis wat mensen uitnodigt, maar op je eigen kamer leer je geen nieuwe mensen kennen en ze heeft daar sinds kort wel echt interesse in.

Wat doen jullie tieners op vrijdag- en zaterdagavond?
Oudste van 18, bij vrienden of bij ons thuis chillen met een vaste groep van middelbare of van de universiteit. Meeste 1 a 2 biertjes de man/vrouw. Ze houden van gezelligheid maar zijn allemaal geen fan van uitgebreid zuipen. En vinden allemaal de huiselijke gezelligheid prettig. Jongste is 15, leeft voor voetbal en is totaal nog niet bezig met uitgaan of drinken. Is vooral te vinden op voetbalveld.
Hier hetzelfde. Wij wonen in een stad, zodra er buitenevenementen worden georganiseerd in de binnenstad, dan staat het centrum bomvol kinderen. Dat is de enige plek waar ze kunnen “uitgaan”. En de andere weekenden spreken ze ergens thuis af en soms is er een feestje.

Ik vind het jammer, mijn eigen weekenden als 16-17 jarige waren zo tof vroeger!
Yep, ook op straat hangen. In onze stad gaat mijn 17 jarige dochter naar huisfeestjes en als die er niet zijn naar informele bijeenkomsten bij kraakpanden/plekken of gewoon hangen bij de Febo en op straat. Ik vind het ook jammer dat er geen alternatieven zijn!
Ja, toen ik haar leeftijd had, ging ik ieder weekend uit en dat was het absolute hoogtepunt van de week. Zo zonde dat onze kinderen dat moeten missen.
Molly schreef:
03-10-2025 17:44
Ja, toen ik haar leeftijd had, ging ik ieder weekend uit en dat was het absolute hoogtepunt van de week. Zo zonde dat onze kinderen dat moeten missen.
Vraag me dan af waarom dat zo is. Omdat ze niet mogen drinken? Hier kan je nog steeds naar een cafe of dansbar maar dat is helemaal uit de gratie volgens mij.
Ik kan mij niet echt herinneren dat er wat te doen was voor die leeftijdscategorie in mijn eigen jeugd (tweede helft jaren ‘90). Wij hingen ook wat rond. Op vrijdagavond wel eens naar de schaatsbaan of zwembad. Op zaterdagmiddag winkelen (eigen stad of elders). En ‘‘s avonds inderdaad thuis hangen bij elkaar of lokaal trapveldje. De zogenaamde ‘ranjadisco’ heb ik nooit gezien.

Wat de pubers in mijn straat doen: avondvoorstelling bioscoop en aansluitend in de McD hangen. In het speelveldje ‘hangen’. In de herfst en winter zijn er gewoon weinig feesten (sportclubs) of festivals.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Het zijn overigens redelijk brave pubers die geen overlast veroorzaken.

Hoe weet je dat zo zeker?

Groepen mensen bij elkaar geven sowieso overlast. Lachen, roken, gillen, roepen, eventueel muziek.

Mijn net 17 jarige gamed vnml naast sporten
Frankly my dear, I don"t give a damn
La_Galette schreef:
03-10-2025 17:50
Vraag me dan af waarom dat zo is. Omdat ze niet mogen drinken? Hier kan je nog steeds naar een cafe of dansbar maar dat is helemaal uit de gratie volgens mij.
Hier in de stad waren tot een paar jaar geleden wel frisfeesten, maar die leverden te weinig op omdat er weinig werd gedronken en veel geld moest worden uitgegeven aan beveiliging omdat er groepen jongens op afkwamen die meisjes lastigvielen.

Ik ging zelf als tiener (begin jaren 90) meestal naar kroegen waar veel leeftijdsgenoten kwamen. Er was geen deurbeleid en de meeste pubers hadden niet genoeg geld om zich laveloos te zuipen, dus het ging er over het algemeen redelijk braaf aan toe.
molly wijzigde dit bericht op 03-10-2025 18:00
4.14% gewijzigd
La_Galette schreef:

Je mag er wel binnen zegt mijn dochter maar er zijn weinig leeftijdsgenoten en daarom is het niet leuk. En, wat denk ik ook meespeelt: ze willen wel stiekem wat drinken en dat kan daar niet. Op zo’n hangplek is er vaak wel iemand met een illegaal verkregen fles wijn te vinden (denk ik, ik ben er ook niet bij). Daarnaast hebben ze geen geld en kost een cola in zo’n tent al 4 euro.
Molly schreef:
03-10-2025 17:44

Mijn dochter haar avonden zijn nog steeds een hoogtepunt hoor, ook al is het voor een groot deel op straat! Ze weten ook niet wat ze missen en maken het op hun eigen manier gezellig.
Bioscoop, poolen, ergens thuis film kijken, ergens eten.
calvijn1 schreef:
03-10-2025 17:53

Groepen mensen bij elkaar geven sowieso overlast. Lachen, roken, gillen, roepen, eventueel muziek.

Ik durf mijn handen voor in het vuur te steken dat mijn jongste en haar vrienden dit niet doen. Nou ja, lachen misschien.
Maar overlast? Nee.
La_Galette schreef:

Hier in de stad is leeftijd voor alle kroegen 18+ omdat het niet te doen was het alcoholbeleid te controleren.

Dus alle jongeren onder de 18 hebben dikke pech helaas.

Echt jammer wel want ik ging vanaf 16 jaar ieder weekend op stap, vrijdag en zaterdag en op zondag was het ergens uitbrakken, ik heb niet veel op straat rondgehangen.

Maar destijds waren er ook nog die grote discotheken, die lijken allemaal verdwenen te zijn.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Charlotta schreef:
03-10-2025 17:59
Je mag er wel binnen zegt mijn dochter maar er zijn weinig leeftijdsgenoten en daarom is het niet leuk. En, wat denk ik ook meespeelt: ze willen wel stiekem wat drinken en dat kan daar niet. Op zo’n hangplek is er vaak wel iemand met een illegaal verkregen fles wijn te vinden (denk ik, ik ben er ook niet bij). Daarnaast hebben ze geen geld en kost een cola in zo’n tent al 4 euro.
Mijn dochter en haar vrienden (17) komen op de drukke weekendavonden gewoon nergens binnen. Op rustige avonden mogen ze er wel in, dat is in vakanties wel leuk maar verder heeft ze er niks aan natuurlijk.
Dus veel "hang outs" bij vrienden of ons thuis, net waar er plek is of waar de ouders weg zijn. Of in de zomer inderdaad buiten. Soms zitten ze zaterdagmiddag te appen, dan willen ze met z'n allen afspreken maar hebben ze geen huis... Sneu vind ik ook!!
MrsM schreef:
03-10-2025 18:21
Hier in de stad is leeftijd voor alle kroegen 18+ omdat het niet te doen was het alcoholbeleid te controleren.

Dus alle jongeren onder de 18 hebben dikke pech helaas.

Echt jammer wel want ik ging vanaf 16 jaar ieder weekend op stap, vrijdag en zaterdag en op zondag was het ergens uitbrakken, ik heb niet veel op straat rondgehangen.

Maar destijds waren er ook nog die grote discotheken, die lijken allemaal verdwenen te zijn.
Ja precies, dit dus
Ik ging op die leeftijd veel naar concerten en optredens in poppodia. Ook wel naar kroegen, maar achteraf gezien was dat niet altijd een heel veilige omgeving voor een jonge meid.
Lilla schreef:
03-10-2025 18:22
Mijn dochter en haar vrienden (17) komen op de drukke weekendavonden gewoon nergens binnen. Op rustige avonden mogen ze er wel in, dat is in vakanties wel leuk maar verder heeft ze er niks aan natuurlijk.
Dus veel "hang outs" bij vrienden of ons thuis, net waar er plek is of waar de ouders weg zijn. Of in de zomer inderdaad buiten. Soms zitten ze zaterdagmiddag te appen, dan willen ze met z'n allen afspreken maar hebben ze geen huis... Sneu vind ik ook!!
En terecht dat minderjarigen nergens binnenkomen.

Binnenkort is er toch alle tijd om alle uitgaansgelegenheden flink op de kop te zetten?

Ik kijk nog weleens nostalgisch terug op de laatste periode voordat ik uit begon te gaan. Beetje bij elkaar thuis rommelen. Ik kijk ook nostalgisch terug op het vele uitgaan daarna, maar ik vond het ook een stuk minder vrijblijvend. Werd ineens erg duur allemaal bijvoorbeeld. En zeker niet altijd veilig.

Frankly my dear, I don"t give a damn
Paradise schreef:
03-10-2025 18:31

Binnenkort is er toch alle tijd om alle uitgaansgelegenheden flink op de kop te zetten?

Ik kijk nog weleens nostalgisch terug op de laatste periode voordat ik uit begon te gaan. Beetje bij elkaar thuis rommelen. Ik kijk ook nostalgisch terug op het vele uitgaan daarna, maar ik vond het ook een stuk minder vrijblijvend. Werd ineens erg duur allemaal bijvoorbeeld. En zeker niet altijd veilig.
Nou ik weet t niet. In een kroegje of de disco dronken we vroeger cola, of hooguit 2 biertjes en dan was t geld op. Nu mogen ze niet naar dat kroegje of disco, maar ze willen wel ergens samen zijn zonder ouders. Buiten dus. En die biertjes worden mixdrankjes waarbij ze niet in de gaten hebben hoe veel erin zit. Ik vind dat niet perse veiliger of leuker...
Met 3 vriendinnen ergens thuis rommelen is wel leuk, maar mijn dochter heeft een vriendengroep van zo'n 15 pubers.. dat is wel een ander verhaal.
En als zij zelf 18 is, zijn er ook nog 17jarigen in de vriendengroep, dus kunnen ze nog niet met zn allen naar binnen.
Ik snap t beleid heel goed hoor, en niet drinken onder 18 vind ik een goed idee. Maar dit vind ik wel een beetje sneu bij-effect.
Paradise schreef:
03-10-2025 18:31

Over twee jaar is voor een puber niet echt 'binnenkort'. En ze hebben het thuis ook gezellig, maar zoals ik al zei, ze wil ook nieuwe mensen ontmoeten.
Lilla schreef:
03-10-2025 18:46
. Maar dit vind ik wel een beetje sneu bij-effect.
Wat voor effecten zouden er nog meer zijn ? In mijn tijd deed je 8 van de 10 keer je verkering(en) op in het uitgaansleven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
calvijn1 schreef:
03-10-2025 18:38

Dat weet ik niet zeker. Maar ik ken mijn dochter en dat is wel de minste zorg voor mij.
https://www.djguide.nl/events.p/under18
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven