Baby naar kdv, ritme proberen aan te wennen?
zaterdag 30 mei 2020 om 09:59
Ik vraag me af hoe andere mama's dit doen.
Onze situatie:
Baby is nu 14 weken en gaat over een maand naar kdv (3 dagen per week). Tot nu toe alle slaapjes en voedingen op verzoek gedaan, wat tot een redelijk vast ritme heeft geleid (al lijkt ze dat de afgelopen week weer volledig om te gooien). Baby is in de avond onrustig, of heeft dan haar moppermomentjes, dus nog geen vaste bedtijd dan. Meestal is de laatste voeding tussen 10 en 11, en dan gaat ze (definitief) naar bed. Dan slaapt ze of door tot half 9 en doen we dan de 1e voeding, of ze komt een keer in de nacht tussen 4 en 6 en is de volgende voeding rond 10.
Nu weigert baby sinds week 8 de fles dus ze zit volledig op bv (proberen ondertussen alles om dit op te lossen), daarom wil ik in ieder geval 's ochtends voordat ze naar kdv gaat een voeding doen.
Nou heb ik heb ik zelf het idee dat babies zich geen ritme op laten leggen dus ik vraag me af wat wijsheid is. Ideaal gezien zouden we haar 'schema' een paar uurtjes naar voren schuiven. Ik zou de komende maand kunnen proberen of we dat geleidelijk kunnen doen, maar baby kennende weet ik niet of dat zin heeft.
Of gewoon doorgaan met alles op verzoek en verandert alles vanzelf wel omdat ze zo moe gaat zijn van de dagen op kdv?
Onze situatie:
Baby is nu 14 weken en gaat over een maand naar kdv (3 dagen per week). Tot nu toe alle slaapjes en voedingen op verzoek gedaan, wat tot een redelijk vast ritme heeft geleid (al lijkt ze dat de afgelopen week weer volledig om te gooien). Baby is in de avond onrustig, of heeft dan haar moppermomentjes, dus nog geen vaste bedtijd dan. Meestal is de laatste voeding tussen 10 en 11, en dan gaat ze (definitief) naar bed. Dan slaapt ze of door tot half 9 en doen we dan de 1e voeding, of ze komt een keer in de nacht tussen 4 en 6 en is de volgende voeding rond 10.
Nu weigert baby sinds week 8 de fles dus ze zit volledig op bv (proberen ondertussen alles om dit op te lossen), daarom wil ik in ieder geval 's ochtends voordat ze naar kdv gaat een voeding doen.
Nou heb ik heb ik zelf het idee dat babies zich geen ritme op laten leggen dus ik vraag me af wat wijsheid is. Ideaal gezien zouden we haar 'schema' een paar uurtjes naar voren schuiven. Ik zou de komende maand kunnen proberen of we dat geleidelijk kunnen doen, maar baby kennende weet ik niet of dat zin heeft.
Of gewoon doorgaan met alles op verzoek en verandert alles vanzelf wel omdat ze zo moe gaat zijn van de dagen op kdv?

zaterdag 30 mei 2020 om 10:01

zaterdag 30 mei 2020 om 10:04
Ik denk dat TO meer doelt op het vroeg moeten opstaan en baby dus wakker moeten maken (aangezien baby normaal tot half 9 slaapt).
TO, onze baby gaat sinds 3 weken naar het kdv en wij hebben geen voorbereidingen getroffen of geprobeerd te schuiven oid. Gewoon ‘s ochtends die voeding geven op de tijd dat het nodig is om op tijd bij het kdv te zijn. De rest van de dag wijst het zich dan vanzelf.

zaterdag 30 mei 2020 om 10:06
Hier gaat het kdv gewoon mee met het ritme van onze baby. Onze dochter is bijna 14 weken oud en laat zich niet in een schema vast leggen, zo heel langzaam merk ik dat ze meer flesvoeding wil en worden de slaapjes overdag langer.
Vaak zo rond de leeftijd van 7/8 maanden zitten ze op het kdv in een ritme van twee slaapjes (ochtend +middag), fruithap (zo rond 9 uur), brood/broodkorst (11:30) en avondeten (17:00 uur)
Komt goed. Echt.
Vaak zo rond de leeftijd van 7/8 maanden zitten ze op het kdv in een ritme van twee slaapjes (ochtend +middag), fruithap (zo rond 9 uur), brood/broodkorst (11:30) en avondeten (17:00 uur)
Komt goed. Echt.

zaterdag 30 mei 2020 om 10:12
Dat idd ja. Ik maak me verder niet zo veel zorgen, baby past zich echt wel aan, maar ik krijg er geen voeding in als mevrouw nog slaperig is, dus ik vraag me af of ik het wakker wordt moment een beetje zou kunnen afdwingen door geleidelijk te gaan schuivenIk denk dat TO meer doelt op het vroeg moeten opstaan en baby dus wakker moeten maken (aangezien baby normaal tot half 9 slaapt).

Het enige wat me een beetje zorgen baart is de overgang nu ze nog de fles weigert namelijk...

zaterdag 30 mei 2020 om 10:14
Ook daar dealt het kdv wel mee. Het is niet de eerste flesweigeraar die ze daar krijgen.Patatje15 schreef: ↑30-05-2020 10:12Dat idd ja. Ik maak me verder niet zo veel zorgen, baby past zich echt wel aan, maar ik krijg er geen voeding in als mevrouw nog slaperig is, dus ik vraag me af of ik het wakker wordt moment een beetje zou kunnen afdwingen door geleidelijk te gaan schuiven![]()
Het enige wat me een beetje zorgen baart is de overgang nu ze nog de fles weigert namelijk...
Je zou evt kunnen kijken naar live daar voeden.
zaterdag 30 mei 2020 om 10:17
Je wil dus eigenlijk proberen om je baby eerder wakker te laten worden in de ochtend en ook eerder te laten slapen 's avonds? Ik zou het op z'n beloop laten. Maak je baby gewoon zo laat mogelijk wakker als ze naar het kdv moet, desnoods leggen ze haar daar weer direct in bed. Mijn ervaring is dat het ritme van een baby continu verandert en je daar maar het beste zoveel mogelijk in mee kan gaan.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zaterdag 30 mei 2020 om 10:20

zaterdag 30 mei 2020 om 10:22
Dat had onze baby ook, die was bijna letterlijk nog nergens geweest/amper iemand anders gezien dan ons als ouders en grote broer. Die was keikapot de eerste dagen en daar ook best huilerig en onrustig. Gaat nu supergoed.

zaterdag 30 mei 2020 om 10:41
zaterdag 30 mei 2020 om 10:55
Hier baby van nu 16 weken. Het schoof idd vanzelf toen ze naar de opvang ging. Hier ligt ze in de cosleeper. Ben haar op gegeven moment rond acht uur daarin gaan leggen. Eerste avonden de hele avond naast gelegen lezend. Sliep ze half en half niet. Sinds een half weekje gaat ze ‘gewoon’ tussen half acht en acht naar bed.
Ik gebruikte baby in een droomritme als basis in mijn achterhoofd.
S morgens komt t helaas wel voor dat ze rond half zes zes uur komt voor drinken en dat ik haar dan om acht uur half negen wakker moet maken om naar de opvang te gaan.
Tip: s middags sliep ze hier ook steeds rond ophaaltijd (17 uur ong) dus nu breng ik haar lopend met de wandelwagen. Moet wel kunnen natuurlijk kost me wel 20 min enkele wandeling maar ze leggen haar voor t laatste slaapje dan in de wagen te slapen en kan ik haar zo slapend mee nemen naar huis.
Ik gebruikte baby in een droomritme als basis in mijn achterhoofd.
S morgens komt t helaas wel voor dat ze rond half zes zes uur komt voor drinken en dat ik haar dan om acht uur half negen wakker moet maken om naar de opvang te gaan.
Tip: s middags sliep ze hier ook steeds rond ophaaltijd (17 uur ong) dus nu breng ik haar lopend met de wandelwagen. Moet wel kunnen natuurlijk kost me wel 20 min enkele wandeling maar ze leggen haar voor t laatste slaapje dan in de wagen te slapen en kan ik haar zo slapend mee nemen naar huis.
where ever you go, go with your heart

zaterdag 30 mei 2020 om 11:22
Oh, bij mij hoefde dat niet. Oudste leverde ik om 6.30 af, die had om 6 uur nog geen trek. Dat was in pyjama in het autostoeltje en gaan. Kdv deed de ochtendroutine.Meauve01 schreef: ↑30-05-2020 10:41Ik kan me herinneren dat de baby op ons kdv ‘ontbeten’ moest hebben (dwz eerste voeding van de dag) bij het afleveren en verder veerden de leidsters mee met het ritme van baby. Misschien overleggen met het kdv hoe zij dit zien en ervaren? Wellicht kunnen ze je geruststellen en tips geven.

zaterdag 30 mei 2020 om 14:42
Dat is wel een goede om na te vragen, of ze gevoed moet arriveren. Het zou wel mijn voorkeur hebben (anders zit ik een uur later alsnog te kolven), maar ze laat zich ook niet zomaar wakker maken.
Laatst heeft de arts op het cb tevergeefs een kwartier geprobeerd haar wakker te krijgen voor een ogen check, hield haar nog net niet ondersteboven
Dus we gaan zien of een eerdere voeding lukt, anders maar pas na een tijdje kdv
Laatst heeft de arts op het cb tevergeefs een kwartier geprobeerd haar wakker te krijgen voor een ogen check, hield haar nog net niet ondersteboven

zaterdag 30 mei 2020 om 18:03
Patatje15 schreef: ↑30-05-2020 14:42Dat is wel een goede om na te vragen, of ze gevoed moet arriveren. Het zou wel mijn voorkeur hebben (anders zit ik een uur later alsnog te kolven), maar ze laat zich ook niet zomaar wakker maken.
Laatst heeft de arts op het cb tevergeefs een kwartier geprobeerd haar wakker te krijgen voor een ogen check, hield haar nog net niet ondersteboven![]()
Haha!
Houd ook de optie in je achterhoofd om je kolftijd te gebruiken om later te beginnen en zo dus te kunnen voeden als ze wakker wordt.