baby slaapt amper overdags. tips welkom!

05-11-2008 22:40 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mn baby van 5,5 week wil niet slapen overdags (van 9 sochtends tot 9 s avonds ongeveer)

Al vanalles geprobeerd (ria blom, inbakenen, draagdoek, bijv)

Soms valt ze bij me in slaap na de voeding (borstvoeding) maar als ik haar dan in bed leg is ze binnen 5 min wakker en huilt.

na de laatste avondvoeding lukt het wel beter, dan is ze zo moe van een wakkere dag dat ze na even huilen soms, in slaap valt, en de nachten slaapt ze ook goed genoeg.

Ik heb het idee dat ze overdags te moe word en daardoor ongeveer een uur doet over haar voeding omdat ze steeds in slaap valt, daardoor te weinig binnen krijgt, en daardoor eind van de dag niet alleen ergmoe is, maar ook extra hongerig.

standaard is het van 4 tot 9 ongeveer onrustig zijn en veel huilen.

wat wel werkt vaak is een autoritje en soms met de kinderwagen, soms slaapt ze erna ook nog wat langer, als we op visite zijn (en ze ons hoort praten?) maar als ik gewoon thuis ben alleen dan is slapen ergens anders dan op mij er niet bij, en ik ben niet van het lang laten huilen.

Ik denk dat ze dus gewoon meer moet slapen, en ze daar dan in totaal tevredener van zal zijn. maar hoe krijg je een baby die overal bij wil zijn slapend, zonder dat je zelf de hele dag een baby op je hebt liggen? draagdoek helpt soms een half uurtje, maar is ze dan ook zat..

ik ben benieuwd naar goede ideeen...
Bij ons hetzelfde verhaal.

Zoonlief wilde niet slapen overdag. We pasten de regelmaat en voorspelbaarheid al wel toe, maar slapen wilde hij eerst nog niet. Ik ben er toen eens bij gaan zitten, om uit te zoeken waarom hij niet sliep. Het bleek dat hij zichzelf steeds wakker 'zwaaide'.

Toen na 1,5 maand de Puckbaby gekocht, en dat ging vanaf dag 1 helemaal super. Ik overdrijf niet dat hij er een ander kind (wat slapen betreft) van werd.

Wij wilden ook niet inbakeren (niet inbakenen) omdat we dat te strak vonden.

Vanaf 4 maanden slaapt hij weer zonder Puckababy, in een gewone slaapzak, en dat gaat goed. We hebben nu een superslaper! Hoewel, 's nachts kan hij wel eens wakker worden voor een speentje (afgelopen nacht 5x, gaaaap)
Ik heb dochter ingebakerd met de SwaddleMe, dat is ook wat minder 'heftig'dan de reguliere inbakerdoeken,als je de normale inbakerdoeken 'zielig'mocht vinden. Ik gaf haar ook een speentje voor haar zuigbehoefte. In het begin verzette ze zich ertegen, maar toen ze zich er aan 'overgaf' bood het echt troost en vond (en vindt) ze het heerlijk, ze sliep ineens lekker door. Het zuigen vermindert ook de darmkrampjes, in het begin legde ik haar steeds aan, maar ze kreeg dan alleen maar voormelk binnen waar ze dan weer krampjes van kreeg, dus op een gegeven moment ben ik haar een speentje gaan geven. het was wel even zoeken naar de speen die ze het fijnst vond, uiteindelijk accepteerde ze de speentjes van MAM, dat waren de enige die ze niet uitspuugde.
Zoe, ik heb je posts in het borstvoedingsvragen topic ook gelezen bedenk ik me nu en daarin herkende ik ook heel veel met hoe mijn dochtertje toen was (ben een beetje een zeef, sorry, 10 maanden geleden bevallen ).

Ik ben inmiddels maanden verder en het klinkt zo herkenbaar. En ik vond het ook zo moeilijk in het begin, want op bed leggen was vaak huilen, maar te lang wakker houden kan uiteindelijk ook niet goed zijn (overprikkeld). Ik heb uiteindelijk maar mijn gevoel gevolgd (en dus maar wat gedaan, wel geprobeerd rust en regelmaat een beetje erin te houden) en ik vind dat als ik er achteraf op terugkijk, dat ik het goed heb gedaan, hoe moeilijk het soms ook was. Je gevoel volgen is het belangrijkste, al is het soms moeilijk te bepalen wat je gevoel is . Inbakeren heeft me altijd tegengestaan, dochter was erg alert en beweeglijk en inbakeren is toch een vorm van beperken, het voelde niet goed, ik had het idee dat ze ook graag veel wilde bewegen, al ging het slapen daardoor vaak niet lekker. En ik had het idee dat we die lastige periode gewoon doormoesten en dat het vanzelf beter zou worden. En inderdaad, als ik zie hoe ze nu is en slaapt.... had ik nooit durven hopen een half jaar geleden!

Ik ben erg benieuwd of jouw dochtertje een beetje op mijn dochtertje lijkt (en die van Supersmollie).

Ik ben trouwens ook benieuwd hoe het bij een eventuele 2e zal zijn, mocht dat weer zo'n onrustig kindje zijn. Volgens mij ben je dan wel makkelijker, maar toch zullen de eerste paar maanden zwaar zijn.
Ik heb haar trouwens in het begin vaak aangelegd om haar in slaap te krijgen, als je binnen 3 uur dezelfde borst geeft, krijgen ze niet alleen de voormelk binnen als het goed is. Maar het was hier een goed slaapmiddel. Speen heeft ze van 3 weken tot 5 maanden gehad en die had ze toen ook echt nodig om mee in slaap te komen, maar ze was vaak zo onrustig dat ze 'm eruit wipte, of vanaf 4 maanden er met haar handje uitpakte en ermee ging spelen en weer ging proberen in te doen, maar dan natuurlijk verkeerd. Wij hebben dus nogal slaapdrama's gehad tussen de 4 en 5 maanden, was echt heel zielig. Vaak sliep ze overdag pas na 3 kwartier of helemaal niet, door het spelen met die speen, die ze wel nodig had om mee in slaap te vallen. En toen ontdekte ze met 5 maanden haar duim . Echt heerlijk!
Supersmollie, ja om te beklijven hebben kids minimaal 6 a 8 weken nodig om helemaal aan het inbakeren gewend te zijn, dwz dat ze dus gewend zijn aan de situatie.

We hadden absluut een ander kind, de onrust was er niet meer, want mijn zoontje hield zich uit slaap vanwege zijn beweeglijke handjes.

Dus ik spreek echt uit ervaring, want we hebben echt een ander kindje erdoor gekregen. En in ons geval zelfs een kindje met verboregn reflux en een deels beschadigde slokdarm, maar het werkt bij onze zoon.

We hebben helse weken gehad hier met 18 uur huilen aan een stuk tot we gingen inbakeren. De 1e keer toen de inbaker verpleegkundige kwam om het ons uit te leggen sliep meneertje meteen 3,5 uur aan een stuk, we wisten niet wat we meemaakten. Daarmee kregen we ook meteen een heel vrolijk kindje ervoor terug, want zijn oververmoeidheid, dat opgebouwd was in de weken daarvoor, verminderde met de dagen.

Helaas moeten we nu weer gaan afbouwen, want we zijn inmiddels 7 weken bezig en de andere kant is dat je het niet meer dan 6 a 8 weken mag doen want het moet nog wel 'afgeleerd' kunnen worden en ze mogen er niet afhankelijk van worden.

Dus ja ik schiet je lek.......

Groetjes,

Bianca
hoi

paar keer vandaag geprobeerd opbed te leggen zonder resultaat en ik word er op het eind zo moedeloos van dat ik heel dat rust en regelmaat wil laten varen.. als ik van voeding tot voeding rek met slaapjes tegen me aan, kinderwagen of auto dan is dat slaapgevecht tenminste niet nodig! maar ben ik wel de totale dag met r in de weer..

misschien heb ik de moheidsignalen niet goed gezien vandaag, maar ik weer wel..huilen, daarvan loopt mn energie en hoop zo weg! en als het dan nog een keer gelukt was vandaag..zou hoop geven, maar zo... pff bah (gisteren trouwens wel een uurtje gelukt te laten slapen )

minismollie en snoopy...is het toeval dat dit alle 3 meisjes zijn?
Hoi,

Was het SnoopySnoopy die ergens postte dat haar meisje zo veel en zo snel wilde? Wij hebben heel erg de indruk dat Minismollie graag gewoon met ons wil praten, en dat ze het liefste zo op zou willen staan om een wandelingetje te maken.

Of ik veel van baby's wist voor ik er een kreeg. Ik dacht van wel ja. Maar de realiteit is heel wat anders dan eens iets lezen in een boek, tijdschrift, op internet, iets horen van je vriendinnen of uit je familie. Heule andere koek dan er echt eentje in je armen houden. Heel anders als jouw kind huilt, weet jij veel wat er aan de hand is, en hoe moet je dat weten? Je kent haar toch ook amper? En trouwens, je kunt veel van baby's weten, maar dan weet je toch nog niets van jouw baby? Bijvoorbeeld, mijn kraamhulp vond dat Minismollie niet genoeg dronk en was bang dat ze te veel zou zijn afgevallen. Sja, ik weet het ook niet, hoor, maar ik zag een kind wat sterk genoeg was om de hele buurt bij mekaar te krijsen en enorm met me te vechten als het weer drinktijd was. Maar ja, weet ik veel, ik heb geen verstand van baby's, zij wel... Stom he, ik had gewoon moeten vertrouwen op mijn instinct, maar ja...

Verder heb ik bij bol een boek besteld, Lekker slapen zonder huilen. Overdag slapen is tegenwoordig geen probleem meer, maar mijn lieve popje vindt het tegenwoordig nodig om zo ongeveer elke 2 uur te komen in de nacht. Pfoe... Het boek is een methode om een "slaapprobleem" op te lossen zonder huilen. Misschien ook nog iets voor jou Zoe? Hoewel het mij niet zou verbazen als jij er al snel wat meer rust in hebt, gewoon vanwege het verstrijken van de tijd.

Voor wat betreft het inbakeren. Dat hebben wij hier van de kraamhulp geleerd, gewoon met een ledikantlakentje. Dat doe je dan alleen om de armpjes redelijk strak, maar wel los genoeg zodat ze weer makkelijk los kan komen. De beentjes zijn wel ingepakt, maar losjes. Eerst deden we dat alleen in de nacht, wij hadden wel het gevoel dat het haar een soort geborgenheid gaf die ze in de baarmoeder ook had. Later hebben we het ook overdag gedaan, toen we merkten dat het slapen overdag beter ging als ze ingebakerd was. Ik vond het overigens goed te combineren met voeden "op de klok" wat ik een tijd deed toen Mini wat te veel (voor) melk binnenkreeg en daardoor veel krampjes had en veel spuugde. Maar na een tijdje was de voeding gestabiliseerd en op een dag realiseerden we ons dat we die hele dag niet hadden ingebakerd. En toen ik een nacht steeds vijf minuten na het inbakeren een hele hoop gekreun en gemor hoorde en dan het licht weer aandeed en Minismollie losgewoeld in bed zag liggen besloten we dat lakentje in de wilgen te hangen en is het ook niet meer nodig geweest.

Zoe, zoek voor nu naar een manier waar jij wat mee kan. Je meisje is nog geen 6 weken oud, doe niets waar jij je niet goed bij voelt.

Enne... in toeval geloof ik niet meer...

Smol
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:zoe333 schreef op 07 november 2008 @ 17:55:

hoi

paar keer vandaag geprobeerd opbed te leggen zonder resultaat en ik word er op het eind zo moedeloos van dat ik heel dat rust en regelmaat wil laten varen.. als ik van voeding tot voeding rek met slaapjes tegen me aan, kinderwagen of auto dan is dat slaapgevecht tenminste niet nodig! maar ben ik wel de totale dag met r in de weer..

misschien heb ik de moheidsignalen niet goed gezien vandaag, maar ik weer wel..huilen, daarvan loopt mn energie en hoop zo weg! en als het dan nog een keer gelukt was vandaag..zou hoop geven, maar zo... pff bah (gisteren trouwens wel een uurtje gelukt te laten slapen )

minismollie en snoopy...is het toeval dat dit alle 3 meisjes zijn?Hoe lang denk je dit vol te kunnen houden? Ik zou echt niet afgaan op een ervaring van 1 dag, je moet het echt even doorzetten wil je resultaat krijgen. Echt, je zult zien dat het echt beter gaat na een tijdje. Het boek 'wat je baby vertelt' van Tracey Hogg is ook echt een aanrader om bijv. vermoeidheidsverschijnselen bij je baby te zien. Huilen is ook een teken van vermoeidheid, je moet echt die vicieuze cirkel doorbreken en dat kan alleen door consequent te zijn. Je hoeft je kindje niet te laten huilen als ze in haar bedje ligt, je kunt er gewoon naast zitten en haar troosten terwijl ze in haar bedje ligt, liever niet eruit halen ,want dat zijn weer extra prikkels. Heb je ze vandaag ingebakerd of een speentje geprobeerd?
Op de link die ik gisteren geplaatst heb staan ook tips om je baby te troosten. (het is wel in het engels,als dit een probleem is wil ik het wel voor je samenvatten)
dat boek heb ik idd ook, alleen ben ik nog niet verder dan de eerste bladzijden. werkte het goed voor je?

ik merk hier ook dat het drinken minder goed gaat want ze doet steeds langer erover. de eerste weken 25 min per borst en nu soms zelfs 45 min!! steeds in slaap vallen terwijl (dan wel ...) ik hoop dat ik nog uit dit cirkeltje kom..
Zoe, ik sluit me aan bij Layla. Kan me voorstellen dat je een beetje desperate bent, maar meid, dit is geen oplossing. Zoek naar iets structureels, maar heb wel geduld. Je maakt jezelf helemaal gek als je iedere dag iets anders probeert, en daarmee ook je kindje. Kleintjes zijn zo gevoelig voor spanningen en helemaal voor die van jezelf. Je bent pas 5,5 week onderweg, probeer het wat los te laten. Lees en doe je voordeel met de adviezen die hier worden gegeven, kies iets uit wat goed lijkt/voelt en probeer dat gewoon eens twee weken.

Ik heb bij onze zoon (inmiddels 18 maanden)ook vanalles geprobeerd, zoals je hebt kunnen lezen. wij begonnen daarmee pas met 2,5 maand omdat we dachten dat het zo hoorde, zijn slaapgedrag. Tegen die tijd waren we zelf al bijna aan het einde van ons latijn. Pas aub op dat je het zelf niet zover laat komen. Ik denk dat je idee om constant met je kindje in de weer te zijn om maar huilen te vermijden en slaap te forceren je gaat opbreken. En dan ben je verder van huis, geloof mij! Sterkte!
layla

ik heb het ook nog niet opgegeven, de hele dag geprobeerd zonder resultaat, en dan is het nou eenmaal lastig vol te houden als je zelf op het einde van je latijn bent van de teleurstelling steeds.

nee speentje vind ze niets en inbakeren...tja ik ga niet WEER alles doorelkaar proberen hoor.

de site heb ik idd nog niet god bekeken /tijd voor genomen omdat het engels is. ik ga nog es kijken..
Of het toeval is dat het alledrie meisjes zijn... denk het niet .

Wat ik eerder al schreef, volg je gevoel. Als het voor jezelf fijner voelt haar bij je te laten slapen en in de auto/kinderwagen, gewoon doen. Dan ben je maar wat meer met haar in de weer.... dat gaat vanzelf beter. Ik had soms dagen dat ik echt geen zin had in dat slaap 'gevecht' en dan legde ik haar dus ook niet in bed. Heb je zelf emotioneel ook even wat rust.

Wat layla trouwens zegt, kan heel goed zo zijn, dat je het patroon moet doorbreken. Maar ik weet niet hoe jouw kindje is, maar mijn dochter bleef ook huilen als ik ernaast zat om haar te troosten. Ze wilde en kon gewoon echt niet slapen. Ik heb echt alles geprobeerd, zelfs op een dag geprobeerd te laten huilen (hysterisch krijsen was het meer), dan viel ze uiteindelijk in slaap, om 10 minuten later weer wakker te worden en weer te krijsen tot ze sliep enz. enz. Na 4x na 10 minuten wakker worden en weer krijsen, vond ik het genoeg, dit was het dus niet en ik kon er ook helemaal niet tegen. Maar goed, na weken en maandenlang van alles te proberen... ging ze dus opeens wel goed slapen. En achteraf gezien vind ik dat die eerste maanden nog best snel voorbij zijn gegaan... alleen als je er midden in zit is het echt zwaar.

Supersmollie, ik schreef inderdaad eerder dat mijn dochtertje zo snel alles al wilde. Vanaf dag 1 hoofd goed stevig omhoog houden en alles willen volgen. Ik heb op video staan dat ze met 2 weken oud bij mijn vriend op schoot zat en dat mijn vriend zijn hoofd van links naar rechts bewoog, en ze keek gewoon de hele tijd mee, ook haar hoofd meebewegend! En ik wist wel dat ze dat heel snel deed, maar dat was dus bij 2 weken al! En bij buikliggen ook heel erg rechtop. Omrolllen met 4 maanden, achteruit tijgeren met 6 maanden, vooruit tijgeren met 7 maanden en zich toen ook optrekken aan de box en gaan lopen door de box en langs de meubels. Nu is ze 10 maanden en rent ze achter haar loopauto aan en staat soms los. Ik ben erg blij dat het haar allemaal zo snel gelukt is, hebben we een veel relaxter kind van gekregen . Bij ons was het omslagpunt met 5 maanden toen ze haar duim vond en met 6 maanden, toen ze bedacht dat als je op je buik draait, je ook je hoofd kan neerleggen (had ze haar eerste half jaar nog nooit gedaan!). Toen ging ze dus buikslapen en eindelijk overdag echt goed slapen. Maar daar moest ze dus helemaal zelf achter komen.
Zoe, ik kan me voorstellen dat je moe bent, maar je moet nu echt even doorzetten, je wilt echt niet hetgeen doormaken wat Icke heeft doorgemaakt met haar zoontje, want dat hou je niet vol, het is niet de bedoeling dat je er aan onderdoor gaat. Probeer goed naar je kindje te kijken om te ontdekken waar hij behoefte aan heeft, dat boek van Tracey Hogg kan je goed op weg helpen, er zijn genoeg tips gegeven, kijk waar jij je prettig bij voelt en hou dat consequent vol. Zo'n puckababy of inbakerzak is misschien wel iets voor je? Inbakeren of een speentje geven is echt niet zielig voor je baby hoor, ze verzetten zich er in het begin wel tegen, maar na een tijdje vinden ze het echt heel fijn. (en hun ouders ook!)

Veel succes! Je zult zien dat het over een paar weekjes beter gaat en dan kun je echt gaan genieten van je kindje!
Mijn dochtertje was ook heel druk en onrustig toen ze zo klein was, en ze sliep heel slecht ('s nachts ging het wel redelijk). Op een gegeven moment was ze te moe om te drinken en als ze dan eindelijk in slaap viel, werd ze al heel snel weer wakker omdat ze honger had. Precies de vicieuze cirkel waar jij het ook over hebt.

Tot ik een dag van elf uur 's ochtends tot zeven uur 's avonds met haar op schoot heb gezeten, omdat dat de enige manier was waarop ze af en toe in ieder geval een kwartiertje sliep. Toen mijn man thuis kwam waren zowel Meisje als ik aan het huilen, want ik werd zelf ook diepongelukkig van een zielige baby die te moe was om te slapen.

Wij zijn wel gaan inbakeren en het werkte super. Vanaf dat moment legden we haar ook consequent altijd wakker in bed, om zelf in slaap te vallen. Ze sliep zo twee uur achter elkaar en ze vond het heerlijk.Als ze wakker was, was ze tenminste ook echt wakker en niet half verdwaasd van moeheid. En ja, in het begin heb ik haar af en toe tien minuten laten huilen voordat ze in slaap viel en dat was niet leuk om aan te horen, maar dat is niet meer dan vijf keer geweest. We kregen er een heel andere slaapster voor terug.

Hier dus ook een onrustig meisje dat vanalles wilde en snel is in haar ontwikkeling, en voor ons was rust, regelmaat en inbakeren echt de oplossing.

(Hoi SnoopySnoopy! Wat gaan onze meisjes toch gelijk op!)
Zoe, als ze aan de borst in slaap valt... is ze dan niet gewoon klaar met drinken? Mijn dochter dronk altijd snel, de eerste weken een kwartiertje, maar na 4 weken was ze gewoon na 5 minuten klaar en viel dan ook in slaap.
Oh ja Magica, jouw dochtertje is ongeveer even oud he?

Dat laten huilen, ik kon dat dus echt niet. Ik denk dat het echt per persoon en baby verschilt wat bij je past en wat werkt. Als laten huilen echt niet goed voelt en je je daardoor nog ongelukkiger voelt dan door de onrust, tja, dan werkt het dus niet. Laten huilen is voor mij gewoon nooit een optie geweest. Ik weet dat de meningen erover verschillen, maar ik wil het gevoel hebben dat mijn dochtertje weet dat ik er altijd voor haar ben als ze huilt. Ik heb vroeger helaas anders meegemaakt en alleen daarom al kan ik haar niet laten huilen....
Ik vind 5-10 minuten laten huilen geen probleem, langer trek ik ook niet hoor. Vaak is het wel zo dat baby's even huilen om hun indrukken van die dag te verwerken, maar bij een baby die nog zo jong is vind ik langer dan 10 minuten laten huilen niet verantwoord. Ik las laatst hier op het forum dat het advies van sommige CB's om je kind een half uur te laten huilen ook achterhaald is, omdat uit onderzoek is gebleken dat het niet goed is voor het kind.
Had een heel verhaal maar drukte op het verkeerd knopje:(

In iedergeval:

Ik zou zeker niet lang laten huilen en al helemaal niet als je zelf niet in de buurt bent/ ernaast zit. Gaat ongetwijfeld dwars tegen je gevoel in, dus gewoon niet doen. Je kindje moet zich ook veilig voelen, door het alleen te laten met zijn verdriet maak je het alleen maar erger. Maar dat is mijn overtuiging. Onze zoon huilde vooral als hij in bed lag. Wanneer hij "moest"slapen dus. Hij werd rustiger doordat er iemand bij hem was en we hebben zelfs een periode tot wel 30 minuten met onze armen om hem heen over zijn bedrand gehangen. Zo voelde hij zich veilig en konden wij op een gegeven moment als hij iendelijk sliep weer onze gang gaan. Want op onze buil in slaap vallen en dan verplaatsen, daar trapte hij niet in.

Probeer niet teveel nadruk te leggen op het slapen. Onze zoon "moest" en zou slapen en ik denk dat we dat misschien teveel hebben benadrukt. De spanning die op slapen lag was enorm. en nogsteeds is het een zwak punt van onze zoon en een spanningsveld voor (vooral) mijzelf.

En hier ook een jongetje dat overal supersnel mee was en niets wilde missen, al vanaf dag 1. Heeft er wat mij betreft ingetwijfeld mee te maken.
klinkt hetzelde snoopy. uk hier had haar ogen open toen ze geboren werd en keek de dag erna al in de richting van geluiden, ook je hand volgen een paar dagen later al. haar hoofdje omhoog houden ook al in de eerste week.. als ze op haar zij/buik ligt bij me gaat ze soms al op haar handje sabblen. iedereen die haar ziet vind haar zo helder en alert..

als ik haar na 15 min afkoppel dan heeft ze niet genoeg. ze drinkt goed de eeste 5 min en de laatste 5 minuten. met truckjes als onder voeten kitelen neemt ze mss een slok en dan is het weer over

layla, bedoel je nou dat het met speen ook zo werkt dat je hemmoet geven met tegenzin en volhouden tot ze hem niet meer uitspuugd?
Speen zou ik nit dwingen. Mijn zoontje dronk ad fundum, was in 5 minuten klaar, zeg maar. Viel er ook nooit bij in slaap eigenlijk. Lag op een gegeven moment met zij voetjes te spelen tijdens het drinken. Alles was interessanter dan mamá's borst:) Voor zijn zuigbehoefte had hij zijn speen echt nodig, maar nu nog slaapt hij niet in zonder. Bij babyklein in mijn buik proberen we het echt zonder speen. 'Spenen moet je namelijk ZELF terugstoppen als ze eruit vallen en je kindje ze niet zelf terug kan stoppen maar ook niet zonder "kan". Het os dan wel een heel handig zoethoudertje, maar terugstoppen is ook drama. Slaapt je kindje net lekker(ein-de-lijk) zakt dat ding uit zijn ontspannen mondje en zet hij het weer op een huilen........
Ik heb verschillende spenen uitgeprobeerd en ze spuugde ze allemaal uit, behalve die van MAM. Toen ze zich er eenmaal aan overgaf, gaf het zoveel troost aan haar, die zuigreflex helpt nl. ook tegen darmkrampjes en op een gegeven moment weigerde ik om mijn borsten als speen te laten fungeren (was ook helemaal niet goed om haar constant aan te leggen ivm het teveel binnenkrijgen van voormelk) en om nou de hele tijd mijn pink in haar mondje te houden schoot ook niet op.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar probeer je ook te realiseren dat niet alle babies evenveel slaap nodig hebben. Bij de oudste dacht ik dat een baby minimaal een paar uur per dag moest slapen en probeerde ik dochter dus ook zover te krijgen. Werkte niet echt, want meer dan een uurtje of 2 sliep ze per dag niet. Totdat ik ergens las dat alles tussen de 13 en 20 uur slaap per etmaal normaal was. Er viel een last van me af en ik werd ineens een stuk relaxter: ik had gewoon een wakkere baby.

Ik heb 3 kinderen en alledrie sliepen ze als baby niet veel overdag, max 2-3 uur. Slapen blijft altijd mijn zwakke punt (ik had ook nogeens kinderen die 's nachts beroerd sliepen), maar ik merk dat hoe relaxter ik ben, hoe beter mijn kinderen slapen.

En 1 troost: toen ze 1 jaar oud waren werden de oudste 2 ineens erg makkelijke slapers en dat zijn ze nu nog. Jongste moet nog 1 jaar worden, maar ik heb goede hoop.

Maar goed, wat ik dus eigenlijk wou zeggen: het feit dat sommige babies gewoon niet zo veel slaap nodig hebben was voor mij echt een eye-opener, vooral in deze tijd waarin de RRR verhalen hoogtij vieren. Ik wil overigens niet beweren dat het voor alle babies geldt en afgezien van het slapen ben ik ook erg van de regelmaat.
hm als ik het slapend drinken meereken komt ze wel aan de 13 uur per etmaal... klaarwakkere baby op schoot al hele avond, dus ff niet veel typen
Anky, huilden jouw kinderen dan ook zoveel als de baby van Zoe?

Als je baby klaarwakker is, niet in slaap valt tijdens de voeding is het denk ik een ander verhaal dan bij Zoe.

Mij lijkt het dat haar dochter oververmoeid is, door het in slaap vallen tijdens de voeding krijgt ze niet genoeg binnen, heeft niet genoeg kracht om te drinken etc. een vicieuze cirkel lijkt me. Mijn dochter had precies hetzelfde, toen ze overdag ook goed ging slapen werd het een ander kind, veel alerter, dronk goed etc. en voor ons was het ook een stuk fijner, ik kon echt even bijtanken tijdens haar slaapjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven