Baby voor laatste fles nauwelijks wakker te krijgen…

24-05-2025 23:37 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Onze dochter van 4 weken “moet” 6 flessen a 100ml drinken.
Ze weegt 3990 gram en zou dan ongeveer 600ml per dag binnen moeten krijgen.

We geven haar een flesje om de 4u, de laatste fles zou ergens tussen 22;30-23;00 moeten zijn. Echter ligt ze dan in diepe slaap en is ze moeilijk te wekken waardoor een fles geven dan onmogelijk is/ of ze wordt wakker maar drinkt de fles maar voor de helft leeg omdat ze niet goed genoeg wakker is en weer gaat slapen. Overdag meldt ze zich netjes om de 3-4u en slaapt ze niet zo diep als ‘s avonds.

Herkenbaar?
Hoe pakken we dit aan zodat ze wel gewoon voldoende binnenkrijgt om te groeien etc?
Irregular_Choice schreef:
25-05-2025 08:22
Op welke tijden geef je nu de flessen? Want als er tussen de vorige fles en die van half 11 minder tijd zit, kan ik me voorstellen dat ze hem niet leeg drinkt. Je geeft aan dat, als je hem dan niet geeft, ze op de gebruikelijke tijd komt van om de 3-4 uur. Dus half 11 is niet de “gebruikelijke tijd” voor een fles dan?

Ze heeft geen vaste tijden. We geven de fles op verzoek en meestal is dat overdag om de 3-4u. Echter was gisterenavond de een na laatste fles om 19:15. Ze moest qua ml’s nog een fles krijgen aangezien ze anders niet aan de 600ml kwam én aangezien het al 23:15 was… ik heb er ruim 45 min over gedaan om haar een beetje wakker te krijgen, toen dronk ze 30ml maar viel weer in slaap. Ik heb het toen zo gelaten, en toen meldde ze zich om 3:30u klaar wakker, daarna om 6:30, en nu om 9:50 weer.

De laatste fles is dus ‘het probleem’, ze wilt daar niet voor wakker worden. Maar heeft het voor haar ml’s wel nodig.
carpe-diem94x wijzigde dit bericht op 25-05-2025 10:00
2.14% gewijzigd
Frizz schreef:
25-05-2025 09:43
ChatGPT zegt dat JUIST slaperigheid/sufheid een signaal is dat je baby wel degelijk voeding nodig heeft op die leeftijd.
Bij een late voeding is het toch normaal dat ze slaperig zijn? Als ik onze kinderen in de eerste periode wakker maakte voor een late voeding waren ze ook niet echt wakker. Sommige baby’s hebben al snel een dag/nachtritme te pakken en slapen dan heel wat uren achter elkaar. Als je mij ‘s nachts wakker maakt, ben ook suf en wil ik niets eten.
Ik kan me herinneren dat mijn dochter toen nog op 7 voedingen zat (ze was dysmatuur en zat op) en na een week of 4 ook niet wakker te krijgen was. Ik moest haar dus om de 3/3,5 uur voeden maar met een kleinere fles gezien haar gewicht. Ik kreeg haar ook niet echt wakker om 3 uur in de nacht terwijl ze dus om 11.30 nog een fles had gekregen en opgedronken had. Tot we een keer door de wekker zijn heen geslapen en ze pas om 5 uur of zo kwam. Ik heb toen de inhoud van die 7 flessen over 6 flessen verdeeld en ben overdag om de 3 uur blijven voeden en de nachtfles op verzoek. Ze kreeg dus niet minder voeding over de dag heen, kwam ze toch dan kreeg ze meer. Ze kreeg haar laatste fles om 12 uur en ze kwam vervolgens om 6 uur. Hoera, ik noem dat doorslapen! Kijk gewoon naar je kindje. Als ze tekort komen, melden ze zich echt wel.
Carpe-diem94x schreef:
25-05-2025 09:58

De laatste fles is dus ‘het probleem’, ze wilt daar niet voor wakker worden. Maar heeft het voor haar ml’s wel nodig.
Het 'probleem' is dat je in je hoofd hebt dat die flessen 'overdag' gegeven moeten worden.
Nu heeft ze vandaag al 3 flessen gehad, dus dan kom je toch goed uit.

Voor mij was 23 uur ook al midden in de nacht, dan sliep ik al.
Dus ik liet de kinderen dan ook slapen, totdat ze zelf kwamen om een voeding.

Wel belangrijk om dan goed op te letten of ze idd goed wakker wordt en wel een maximum aantal uren aanhouden (dat kan het consultatiebureau je wel vertellen).
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Mijn jongste liet ook al snel de late voeding vallen. Maar die dronk dan wel overdag iedere 3 uur, soms na 2 uren al. Dus die zat alsnog op 7 voedingen op deze leeftijd. Nu, met 4 maanden drinkt ze 6 voedingen.
Mijn oudste pakte juist tot 6 maanden nog een late voeding én nachtvoeding, maar dronk kleine flesjes.
CB vindt hier beide varianten prima. Zo lang kind groeit en blij is.
Solomio schreef:
25-05-2025 09:49
ChatGPT lijkt me niet betrouwbaarder dan het Viva-forum.

Mij ook niet. Maar het feit dat er een indicatie is dat het juist signalen zijn om op te reageren met een voeding is dus reden om met een professional te overleggen.
Frizz schreef:
25-05-2025 10:16
Mij ook niet. Maar het feit dat er een indicatie is dat het juist signalen zijn om op te reageren met een voeding is dus reden om met een professional te overleggen.
Tja, mijn professionals gaven nou juist weer het verkeerde advies.
Dus: professionals, Viva-forum, chatGPT en een beetje aanklooien. Dat is het recept.

Hannah Arendt
Ik zou er zelf gewoon heel voorzichtig mee zijn. Verder heb je aan mij niets, de mijne kwam zo ongeveer om het uur.
Frizz schreef:
25-05-2025 10:23
Ik zou er zelf gewoon heel voorzichtig mee zijn. Verder heb je aan mij niets, de mijne kwam zo ongeveer om het uur.
De mijn huilde nooit, dus ook ik ben niet objectief.
Maar ik weet wel dat het idee 'dat het kind het zelf wel aangeeft' tricky is.

Hannah Arendt
To op verzoek voeden kan ook op jou verzoek zijn he. Dus overdag een fles extra aanbieden bijvoorbeeld.
Op het moment dat jij denkt dat het nodig is.
Maar morgen even overleggen met het cb lijkt mij zeker een goed plan.
Zij hebben vast tips.
Je kan het ook nog zoeken in wakker-maak-tips.
Hoeveel biedt je aan op de andere momenten? En drinkt ze dat leeg?
Moet zeggen, dat ik nog nooit een slapende baby heb kunnen voeden. Daar kreeg je geen druppel in
Voor ik borstvoeding gaf liep ik er ook tegenaan. Nachten veel stress gehad. Ze dronk vaak maar de helft op. Ondanks dat groeide ze heel goed en kreeg de bevestiging dat dit oke was. Via de lactatiedeskundige leerde ik dat 10ml per dag omhoog vaak veel te veel is voor hun kleine maagje. Ze zou op 70ml bij 3 weken moeten zitten dacht ik, maar dat kon ze echt niet opdrinken. Dus wij gingen minderen in combinatie met borstvoeding.
Maar er mocht dan niet meer dan 3 uur tussen zitten.
Carpe-diem94x schreef:
25-05-2025 09:57
Ze heeft geen vaste tijden. We geven de fles op verzoek en meestal is dat overdag om de 3-4u. Echter was gisterenavond de een na laatste fles om 19:15. Ze moest qua ml’s nog een fles krijgen aangezien ze anders niet aan de 600ml kwam én aangezien het al 23:15 was… ik heb er ruim 45 min over gedaan om haar een beetje wakker te krijgen, toen dronk ze 30ml maar viel weer in slaap. Ik heb het toen zo gelaten, en toen meldde ze zich om 3:30u klaar wakker, daarna om 6:30, en nu om 9:50 weer.

De laatste fles is dus ‘het probleem’, ze wilt daar niet voor wakker worden.
Als ze op 5 flessen ook goed groeit met iets minder ml is het ook goed toch?
Het zijn uiteindelijk allemaal gemiddeldes.

Bij borstvoeding weet je ook niet precies hoeveel een baby binnenkrijgt.
chatGPT begint wel steeds beter te worden in betrouwbaar advies. Het is niet meer wat het 2 jaar geleden was.

Die glucosedip is een reëel risico. Maar het kan ook zijn dat je net op het verkeerde moment zit. Baby's hebben een slaapcyclus van ongeveer 45 minuten. Dus in die 45 minuten wisselen diepe slaap en oppervlakkige slaap elkaar af. Je kunt daar dus wat mee spelen: als ze niet wakker wordt, dan is ze een minuut of 20 later misschien juist wel alerter en makkelijker wakker te krijgen.

Ik vind de flesjes ook wel erg groot en weinig trouwens. Als je borstvoeding geeft, dan voed je veel vaker en meestal ook geen 100 ml per keer dus waarom moet dat bij fles dan wel? Je kunt het ook verdelen over kleinere porties die je vaker geeft. Dan leer je ze ook niet van baby af aan al dat je je maag propvol hoort te vullen, heeft ze later ook baat bij. En dan krijg je minder snel zo'n soort diepe comaslaap van zwaar tafelen.
To heb je nog contact gehad met het cb?

Ben wel benieuwd wat het advies uiteindelijk is geworden

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven