Baby weigert KV en fles

31-12-2025 16:08 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen,

Mijn baby is zeven maanden oud en kreeg tot nu toe volledige borstvoeding.
Sinds twee maanden kreeg ze op het kdv afgekolfde melk. In eerste instantie was ze een fles weigeraar, maar met veel geduld ging het steeds beter. De afgelopen periode dronk ze zonder problemen uit de fles.

Nu dat goed ging wilde ik in deze vakantie overstappen op kunstvoeding. De eerste fles ging er zonder problemen in. Daarna ook nog wat flesjes gegeven. Ze dronk maar de helft, maar ze dronk.

En opeens weigert ze pertinent alles. Ze wil absoluut geen fles, ook niet met afgekolfde melk.
Ook haar groenten en fruit verlopen problematisch terwijl ze in eerste instantie alles gretig op at.

Er zit een tandje aan te komen, zeggen we al maanden. Ze heeft lang diarree gehad en een verkoudheid, maar volgens de artsen niets buitengewoons.

Consultatiebureau raad aan om de fles overdag aan te bieden en wanneer ze niet drinkt, dan niet, en alleen de eerste, laatste en nachtvoedingen aan de borst.

We hebben dit geprobeerd, maar de kleine houdt het langer vol dan ik en na twee dagen overdag 8 uur niks eten vond ik het welletjes.

Wat nu? Straks moet ze weer naar het kdv en ik krijg nu al stress omdat ze weer flessen weigert. Heeft iemand de ultieme tip?
Een kleine update:

Ik had het in eerste instantie niet genoemd omdat ik niet zeker was of het relevant was:

Een aantal dagen geleden zat dochter opeens van het een op andere moment onder de uitslag en had ze opgezwollen oren. Ze had een fles gedronken, de grootste kwantiteit tot dan toe, maar het was niet de eerste fles.
De volgende dag was de uitslag weg.

Daarna meende ik wel rode vlekken rond haar mond te zien, elke keer als ik de fles aanbood. Ze dronk niet/nauwelijks dus er kwam meer melk naast haar mond dan in haar mond.

Vandaag een papje geprobeerd. Ik kreeg enkele lepels naar binnen door haar zelf een lepel te geven en dan snel wat pap erin wanneer ze haar mond open deed. Daarna weer helemaal rood.

Nu denk ik dus: is dit misschien een koemelk allergie?
elfje26 schreef:
01-01-2026 20:01
Een kleine update:

Ik had het in eerste instantie niet genoemd omdat ik niet zeker was of het relevant was:

Een aantal dagen geleden zat dochter opeens van het een op andere moment onder de uitslag en had ze opgezwollen oren. Ze had een fles gedronken, de grootste kwantiteit tot dan toe, maar het was niet de eerste fles.
De volgende dag was de uitslag weg.

Daarna meende ik wel rode vlekken rond haar mond te zien, elke keer als ik de fles aanbood. Ze dronk niet/nauwelijks dus er kwam meer melk naast haar mond dan in haar mond.

Vandaag een papje geprobeerd. Ik kreeg enkele lepels naar binnen door haar zelf een lepel te geven en dan snel wat pap erin wanneer ze haar mond open deed. Daarna weer helemaal rood.

Nu denk ik dus: is dit misschien een koemelk allergie?
Dat zou zeker kunnen. Je zou kunnen zien of ze het beter doet op andere voeding (voor bij allergie, zoals pepti), maar zou het zeker met CB overleggen! Als je kind steeds last krijgt van de flesvoeding is het op zich wel logisch dat ze er een afkeer van krijgt.
@elfje dat is zeker niet ondenkbaar hoor.
Mijn oudste dochter had ook zulke klachten na de 1e keer kunstvoeding.
(Ook inclusief benauwdheid )
Bleek inderdaad een koemelk eiwitten allergie te zijn.(overige klachten van je dochter passen er ook wel bij)

Kinderarts gaf bij ons aan..dat het best kan dat ze niet reageert op borstvoeding. (Ondanks dat ik zelf koemelk producten eet)
Maar wel.op kunstvoeding.

Misschien verstandig morgen de huisarts even te bellen.

Onze dochter deed het wel goed op. Nutrilon pepti voeding. (Zie google)
Ons kind deed precies hetzelfde als die van jou en heeft nooit meer uit de fles gedronken. Ook geen gekolfde melk meer.

Het KDV ging daar prima mee om. Zij gaven pap met een lepeltje, en groente/fruit hap, brood enzo. In de pap zat poedermelk. En daarnaast slokjes water uit een cupje, antilekbeker of rietjes-beker over de hele dag heen. Het is geen pasgeborene meer, dus het is niet meer zo strict op de voeding iedere 3 uur.

Het enige lastige was dat ik af wilde bouwen met borstvoeding, maar dat heb ik uiteindelijk pas een jaar later gedaan.
Hoe gaat het nu met je dochter?
Dag allen,

Het gaat goed met dochter want ik geef momenteel weer volledig borstvoeding.
Het cb was gisteren dicht dus ik heb op z’n vroegst maandag of dinsdag een update.
Heel goed Elfje. Weer even rust voor je dochter en voor jou. Maar ook even een hart onder de riem want je wilde vast met een reden stoppen met borstvoeding en het lijkt mij best moeilijk/lastig als dat niet lukt doordat dochter dat niet accepteert. Dit is het enige juiste dat je kon doen voor dochter maar je moet jezelf daarvoor wel aan de kant zetten. Natuurlijk doe je dat met liefde maar het is ook heel lastig en frusterend soms en tegelijkertijd is dit wel wat het ouderschap is. Anyway, misschien vul ik dingen teveel in maar in ieder geval een dikke knuffel en... alles is een fase. Voor je het weet kletst en eet ze de oren van je hoofd ❤️.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven