Baby wil niet meer zelf in slaap vallen.

29-08-2020 14:48 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand die dit herkent:

Onze zoon van bijna 13 weken slaapt eigenlijk altijd goed, zowel snachts als overdag. Ik weet dat we daar erg blij mee mogen zijn:)

Nu is het zo dat sinds 3 dagen hij slecht in slaap valt. Als ik hem neerleg blijft hij even stil liggen en ik denk dat hij in slaapt valt, na een paar minuten begint hij een beetje te piepen wat na een tijdje overgaat in huilen. Zodra ik hem pak is alles weer goed. Maar als ik hem na wat wiegen neerleg begint het weer met piepen wat huilen wordt.

Op dit moment is hij na 50 minuten in slaap gevallen na het wiegen op schoot en ligt hij in z’n bedje te slapen. Iemand die dit herkent? Hoort het misschien bij de leeftijd van 3 maanden?

Ik ben niet zo’n fan van laten huilen en volgens mij heeft dat op deze leeftijd ook niet zoveel zin? Ik heb het idee dat hij dan eigenlijk alleen maar meer overstuur raakt.

Hij heeft een schone luier en een flesje gehad :)
"Hehe das grappig, als ik niet gelijk ga slapen maar ga piepen komt ze weer terug! Lollllig! :-P)
Haha die gedachte had ik ook, ik heb hem wel even laten liggen maar dan wordt het echt huilen. Ik dacht zelf dat het te vroeg is voor hem om echt die link te leggen. Of heeft hij mij nu al om zijn vingertje gewonden?;)
Wat ik heb geleerd is dat de gewoontes van baby’s kunnen veranderen en ook aanhankelijker zijn bij sprongen.

Je kan ze op die leeftijd niet verwennen! Dus troosten wanneer je denkt dat het nodig is. Misschien helpt het om even je hand bij je baby te houden bij het in slaap vallen?

De mijne viel pas na een maand of 7 / 8 zelf/alleen in slaap dus heb verder geen wijsheid in pacht voor je 😉
Kerstboompje345 schreef:
29-08-2020 14:57
Haha die gedachte had ik ook, ik heb hem wel even laten liggen maar dan wordt het echt huilen. Ik dacht zelf dat het te vroeg is voor hem om echt die link te leggen. Of heeft hij mij nu al om zijn vingertje gewonden?;)
nee, hij heeft gewoon intense behoefte aan je. Babies zijn niet graag alleen. Hij huit van gemis, niet uit geniepigheid
Ik herken wel de machteloosheid. Net als je weet hoe het werkt verandert het weer.

Kind is nog niet heel uitgekookt. Weer zoeken naar wat werkt, voor de tijd dat het zal werken.
Succes!

En veel plezier, mijn jongste is nu zeven jaar en ze knuffelen graag, maar niet zoveel meer als toen ze baby waren.
Maar ze kunnen nu heerlijk veel zelf, elke leeftijd heeft voordelen.
Wen er maar aan dat je nergens aan mag wennen. Hier is dreumes van 1,5 sinds een paar dagen hysterisch aan het huilen als je haar wakker in haar bed legt. Daarvoor ging ze gewoon lekker liggen of soms nog even kletsen en was het geen probleem. Ze is net in slaap gevallen op mijn schoot en daarna heb ik haar weer in bed gelegd. Het moeilijk in slaap vallen komt hier met vlagen en is dan ineens weer over. We doen gewoon wat op dit moment voor ons werkt en dat het vorige week anders was is dan maar zo.
Mijn dochtertje deed dit bijna het gehele eerste jaar.
Ze wilde heel graag geborgenheid voelen.
Na bij de slaap poli te zijn geweest en tips te hebben gekregen gaat het nu sinds kort goed. ( 16 maanden oud)

Ik kreeg de tip om vooral niet te lang laten huilen. Steeds even troosten en weer terug leggen en weer weg. De tijd van het troosten/bij je houden was eerst best lang maar dat werd steeds korter.
Dit gaat wel met periodes beter en slechter.
Maar bij de slaap poli kreeg ik dus te horen dat ze er van terug komen op het idee laat maar gewoon huilen. Ze gaan nu meer naar troosten en weer weg en dat herhalen. En dat ze weten dat mama wel in de buurt is en ook weer terug komt als het nodig is.

Ik denk dat jouw kindje gewoon behoefte heeft om bij jou te zijn en inderdaad te maken hebben met een sprongetje.
05-2019 wijzigde dit bericht op 29-08-2020 15:44
26.86% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
12 weken sprongetje (komt soms iets eerder of later)?
BeaTea schreef:
29-08-2020 14:52
"Hehe das grappig, als ik niet gelijk ga slapen maar ga piepen komt ze weer terug! Lollllig! :-P)

Welnee, daar is dat kind veel te jong voor.
Mijn baby 14 weken heeft dit nu ook. Ik wacht dan heel even of ze stopt met huilen ( bij of in haar slaapkamer)
Ik heb een uilenlampje met kleuren die soms afleiding geeft en een app met ruis.

Meestal merk ik wel gauw of ze gaat stoppen met huilen of dat het volume alleen maar omhoog gaat.... :rofl:
En anders pak ik haar op en leg haar bij me op mijn borst tot ze slaapt en daarna weer terug in haar bedje.
05-2019 schreef:
29-08-2020 15:14
Mijn dochtertje deed dit bijna het gehele eerste jaar.
Ze wilde heel graag geborgenheid voelen.
Na bij de slaap poli te zijn geweest en tips te hebben gekregen gaat het nu sinds kort goed. ( 16 maanden oud)

Ik kreeg de tip om vooral niet te lang laten huilen. Steeds even troosten en weer terug leggen en weer weg. De tijd van het troosten/bij je houden was eerst best lang maar dat werd steeds korter.
Dit gaat wel met periodes beter en slechter.
Maar bij de slaap poli kreeg ik dus te horen dat ze er van terug komen op het idee laat maar gewoon huilen. Ze gaan nu meer naar troosten en weer weg en dat herhalen. En dat ze weten dat mama wel in de buurt is en ook weer terug komt als het nodig is.

Ik denk dat jouw kindje gewoon behoefte heeft om bij jou te zijn en inderdaad te maken hebben met een sprongetje.
Hoe kom je bij de slaappoli? En wat is hun functie/doel? Hier namelijk een zeer slecht slapend kind van 11 maanden en kan hier wel wat hulp bij gebruiken. Hoop op een antwoord, mag ook via PB.
ik ben altijd verbaasd dat er baby's zijn, die überhaupt in bedjes (laat staan in een aparte kamer willen slapen), die van ons zaten als een babyaapje aan je geklit. 24-7
Butterflywhy schreef:
29-08-2020 16:32
Hoe kom je bij de slaappoli? En wat is hun functie/doel? Hier namelijk een zeer slecht slapend kind van 11 maanden en kan hier wel wat hulp bij gebruiken. Hoop op een antwoord, mag ook via PB.
Ik kom met mijn dochtertje al bij de kinderarts. Ik heb toen aangegeven dat het naar bed brengen iedere avond 2 tot 3 uur duurde voordat ze ging slapen en dat ik het daar wel moeilijk mee had. Dat ging al maanden zo en ik wilde graag tips. Zij heeft toen contact opgenomen met de slaap poli en toen hebben we daar een afspraak gehad.

Ik was er zelf al achtergekomen dat in de avond in bad niet bepaald bevorderlijk was en voorlezen ook niet.

Ze geven tips nadat er besproken is hoe jullie avond ritueel eruit ziet.

Ze zeiden :
- regelmaat
- iets vertrouwd mee naar bed zoals speen/doekje
- en in bed leggen maar niet te lang laten huilen. Steeds troosten en zeggen dat je zometeen weer komt kijken. En na iedere 3x even uit bed halen en troosten en weer terug leggen en dan weer weg gaan en zeggen dat je zometeen terug komt.
Ik ging eerst al naar 1 min terug dag later ieder 2 min en daarna op een gegeven moment 5 min. Ze wist dat ik dan terug kwam om te kijken. Op een gegeven moment ging ze gewoon slapen.

En wat bij haar ontzettend heeft geholpen is een droom/slaap beertje van v-tech.
Dat trooste haar en als ze weer wakker werd deed ze hem weer aan en ging dan verder slapen.

Eerste 2 weken dacht ik dat het een miskoop was omdat ze er niets van wilde weten maar nu raad ik iedereen het beertje aan.

Succes en hopelijk gaat het slapen snel beter.
05-2019 schreef:
29-08-2020 17:55
Ik kom met mijn dochtertje al bij de kinderarts. Ik heb toen aangegeven dat het naar bed brengen iedere avond 2 tot 3 uur duurde voordat ze ging slapen en dat ik het daar wel moeilijk mee had. Dat ging al maanden zo en ik wilde graag tips. Zij heeft toen contact opgenomen met de slaap poli en toen hebben we daar een afspraak gehad.

Ik was er zelf al achtergekomen dat in de avond in bad niet bepaald bevorderlijk was en voorlezen ook niet.

Ze geven tips nadat er besproken is hoe jullie avond ritueel eruit ziet.

Ze zeiden :
- regelmaat
- iets vertrouwd mee naar bed zoals speen/doekje
- en in bed leggen maar niet te lang laten huilen. Steeds troosten en zeggen dat je zometeen weer komt kijken. En na iedere 3x even uit bed halen en troosten en weer terug leggen en dan weer weg gaan en zeggen dat je zometeen terug komt.
Ik ging eerst al naar 1 min terug dag later ieder 2 min en daarna op een gegeven moment 5 min. Ze wist dat ik dan terug kwam om te kijken. Op een gegeven moment ging ze gewoon slapen.

En wat bij haar ontzettend heeft geholpen is een droom/slaap beertje van v-tech.
Dat trooste haar en als ze weer wakker werd deed ze hem weer aan en ging dan verder slapen.

Eerste 2 weken dacht ik dat het een miskoop was omdat ze er niets van wilde weten maar nu raad ik iedereen het beertje aan.

Succes en hopelijk gaat het slapen snel beter.
Dank je wel voor je duidelijke reactie. Hoe oud is jouw kindje? Ik vind het lastig omdat hij echt keihard huilt maar ik weet dat k er ooit aan moet geloven hoe zielig ik het ook vind.
Butterflywhy schreef:
29-08-2020 20:14
Dank je wel voor je duidelijke reactie. Hoe oud is jouw kindje? Ik vind het lastig omdat hij echt keihard huilt maar ik weet dat k er ooit aan moet geloven hoe zielig ik het ook vind.
Ik zal je even een privé bericht sturen anders nemen we het hele topic nog over
herfstappeltaart schreef:
29-08-2020 15:35
Welnee, daar is dat kind veel te jong voor.

Tuurlijk is een kind daar niet te jong voor. Die kan iets nieuws en probeert het uit. Dat het na het uitproberen niet fijn aanvoelt voor de baby en een baby gaat huilen betekend niet dat het niet een uitprobeersel was.

En al is het een uitprobeersel, de consequentie vang je als ouder op. Dus troosten en veilig laten voelen.
BeaTea schreef:
29-08-2020 14:52
Dat denken ze dan nog niet hoor.
Ik heb er 1 van 11 maanden, die slaapt op zich heel goed maar kent ook periodes dat het wat minder gaat. Dan is ze opeens weer een paar keer per nacht wakker. Dat duurde dan een paar dagen, hooguit 2 weken en dan was het weer over. Ik kan me herinneren dat tussen de 3 en 4 maanden er hier ook zo'n spook periode was. Ze werd dan alleen wakker in bed en leek zich ervan bewust dat ze alleen was waardoor ze in paniek raakte. Je hoorde haar dan eerst een beetje kreunen en mompelen en opeens zette ze dan een keel op, heel hard! Dat gebeurt nu nog wel eens. Ze doet dat niet om ons te testen, je kan het soort huil vaak al wel wat onderscheiden van elkaar (bv. honger, wil knuffelen, schone luier)

Hier hielp het goed om er even bij te blijven. Stoel bij bed, rustig aaien, speentje weer geven, zachtjes neuriën etc. Wij halen haar zelden uit bed, maar dat komt vnl omdat we zien dat ze heel moe is of nog half slaapt en we haar niet daaruit willen halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven