Bakfiets met wat oudere kinderen

24-06-2021 21:16 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb een kind van...
robijntje95 wijzigde dit bericht op 14-12-2021 10:33
83.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vanaf een jaar of 7 is mijn ervaring dat het wel een beetje klaar is met een bakfiets. Kan wel maar de keuze valt toch vaker op zelf fietsen (bakfiets wordt dan ook een beetje klein)
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets regelmatig kleinere stukjes (school, speeltuin, winkel) met twee of drie 5/6 jarige in de bakfiets. Of ik zet er één achterop en de rest in de bak. Ik heb ook wel eens een 7 en een 11 jarige in de bak gehad.

Ik merk wel dat het gewicht soms flink is. Prima voor kleine stukjes maar voor langere stukken niet ideaal.

Ik heb trouwens een tweewieler. Niet elektrisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst een volwassen vrouw in een bakfiets zitten. Het was geen gezicht maar fysiek kon het.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook wel eens in de bakfiets. Heerlijk ;-D
Alle reacties Link kopieren
Voor een kind van 7 zou ik eerder investeren in een goede fiets en een hoop fietstraining. Dan fietst hij binnen de kortste keren gewoon veilig en vlot naast je.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een elektrische bakfiets waar ik nog steeds regelmatig mijn 3 kinderen in vervoer. Ze zijn 5, 7 en 10. Die van 10 heeft een verstandelijke beperking en is niet verkeersveilig. Hij blijft braaf stilzitten in de bak, dus dat gaat nog steeds prima. Als hij zou wiebelen zouden we denk ik omvallen. De bakfiets is wel zwaar als ze er alledrie in zitten, lastig om van de standaard te krijgen soms.

De bakfiets is de beste aanschaf ooit voor ons! 7 jaar geleden aangeschaft en hij wordt nog steeds een paar keer per week gebruikt. Maar als mijn oudste geen beperking had, zou ik hem nu denk ik niet vaak meer gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
24-06-2021 21:19
Vanaf een jaar of 7 is mijn ervaring dat het wel een beetje klaar is met een bakfiets. Kan wel maar de keuze valt toch vaker op zelf fietsen (bakfiets wordt dan ook een beetje klein)
Mijn kind is niet zo groot en zwaar..Het is meer van wordt het gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Robijntje95 schreef:
24-06-2021 21:56
Mijn kind is niet zo groot en zwaar..Het is meer van wordt het gedaan?
Wat maakt dat nou uit? Als jij het doet wordt het gedaan.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik zie om mij heen weinig bakfietsen met grote kinderen zoals de mijne. Logisch ook, want ze kunnen op die leeftijd gewoon zelf fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is 150 lang en zit er nog wel eens in. Ivm naar school en dan niet op de fiets kunnen ivm naschoolse activiteiten.
Gaat prima. Heb wel een 3-wieler omdat mijn kinderen niet zo goed stil kunnen zitten.
Kan me echt geen bal schelen wat mensen denken :)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Een kind van 7 in een bakfiets? Wat een betutteling. Kind kan gewoon fietsen hoor.
ExodusRedux schreef:
24-06-2021 22:18
Een kind van 7 in een bakfiets? Wat een betutteling. Kind kan gewoon fietsen hoor.
Wat een dom gelul toch weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het te zwaar worden toen de oudste acht was. Maar er gingen regelmatig vriendjes mee naar huis in dat ding.
Konden ze ook lopen? Ja, maar het was ook een attractie.

Ik mis de bakfiets vooral voor boodschappen. Er kon zo handig veel in, bloemen, boodschappentas, paar plantjes..
Wij hebben een urban arrow. Ik had laatst iemand van 26 jaar in de bakfiets ;) Dat ging prima, ze vond het ook comfortabel zitten en het was goed te doen, maar wel elektrisch natuurlijk. Hoeveel kinderen wil je erin vervoeren? Voor meer dan drie kom je al snel op een driewieler. Je kunt ook nog een zitje achterop doen voor jonge kinderen. Driewielers zijn minder comfortabel voor degene in de bak (meer hobbels door twee wielen voor).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de zevenjarige juist zo snel mogelijk zelf leren fietsen in het verkeer. Dat is nu nog relatief makkelijk, omdat je de andere kinderen op jouw fiets/in een bakfiets kunt vervoeren en je dus maar op één kind tegelijk hoeft te letten.
Tegen de tijd dat de tweede zelf gaat fietsen is het echt heel fijn als de oudste al een beetje weet waar hij/zij op moet letten in het verkeer - en dan nog is het spannend, met een echte beginner en een kind dat toch heus ook nog wel wat te leren heeft, de weg op. Het lijkt nu misschien handig, de hele bubs in een bak, maar op de langere termijn maak je het jezelf er juist lastig mee.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
24-06-2021 22:22
Wat een dom gelul toch weer.
Niks dom gelul.

Het doel moet zijn je kind opvoeden tot zelfstandige mensen die zich zelf kunnen redden als ze volwassen zijn.

Je zelf veilig door het verkeer kunnen bewegen hoort daar bij.

Opvoeden betekent ook op tijd loslaten en je kind zelf laten oefenen met allerlei dingen.

Kind is nu 7 en to wil de bakfiets nog aanschaffen.

En straks is het kind van to 10. Wil zelfstandig naar een vriendje fietsen. Heeft dan nauwelijks verkeerservaring en dus een veel grotere kans om te verongelukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er vooral van laten afhangen hoe jong de jongere kinderen zijn. Als er nu nog een baby is kan je nog heel veel jaar plezier hebben van een bakfiets en kan de oudste er in als dat zo uitkomt. Ik zie hier regelmatig grotere kinderen in een bakfiets zitten, vaak vriendjes die met de auto naar school worden gebracht en dus in de bakfiets mee gaan om te spelen.
sugarmiss schreef:
25-06-2021 05:30
Niks dom gelul.

Het doel moet zijn je kind opvoeden tot zelfstandige mensen die zich zelf kunnen redden als ze volwassen zijn.

Je zelf veilig door het verkeer kunnen bewegen hoort daar bij.

Opvoeden betekent ook op tijd loslaten en je kind zelf laten oefenen met allerlei dingen.

Kind is nu 7 en to wil de bakfiets nog aanschaffen.

En straks is het kind van to 10. Wil zelfstandig naar een vriendje fietsen. Heeft dan nauwelijks verkeerservaring en dus een veel grotere kans om te verongelukken.
Wie zegt dat To dat kind altijd in de bakfiets meeneemt? En wat is er zo anders aan drie kinderen in bakfiets meenemen tov auto? In de bakfiets heeft je kind nog goed zicht op verkeer, in auto zit kind 9 van de 10 keer achterin lijkt me. Dus daar valt minder te leren qua verkeersinzicht. Ik snap het commentaar nooit zo. Mooi toch dat TO een fiets pakt ipv auto en ik snap best dat het makkelijk is de kinderen dan allemaal in de bakfiets mee te nemen, net zoals je wel eens een auto zou pakken omdat je geen zin hebt in op losse kinderen letten.
Alle reacties Link kopieren
Ja het kan maar ik zag wel dat als ze eenmaal een jaar of 7/8 zijn ze net als de rest zelf willen fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad investeren in de 7 jarige, om die veilig te leren fietsen. Ik zou het juist 'eng' vinden om een kind bijna niets te leren in het verkeer en op een dag gaan ze toch echt zelf op de fiets naar een vriendje. En dan zijn ze veel minder bekend in het verkeer.
Misschien dat je buiten de bakfiets om wel eens met de 7 jarige fietst maar dat is wat anders dan dagelijks door het verkeer manoeuvreren.
sugarmiss schreef:
25-06-2021 05:30
Niks dom gelul.

Het doel moet zijn je kind opvoeden tot zelfstandige mensen die zich zelf kunnen redden als ze volwassen zijn.

Je zelf veilig door het verkeer kunnen bewegen hoort daar bij.

Opvoeden betekent ook op tijd loslaten en je kind zelf laten oefenen met allerlei dingen.

Kind is nu 7 en to wil de bakfiets nog aanschaffen.

En straks is het kind van to 10. Wil zelfstandig naar een vriendje fietsen. Heeft dan nauwelijks verkeerservaring en dus een veel grotere kans om te verongelukken.
Ze zegt nergens dat haar 7-jarige nooit meer zelf zal fietsen hè.

Laatst 2 pubermeiden met een bakfiets gezien. 1 van de 2 met een beenblessure en 2 krukken in de bak en de ander fietsen. Het zag er niet heel comfortabel uit met het geblesseerde been maar ze hadden veel lol :-D
Alle reacties Link kopieren
Beschuitmetjam schreef:
25-06-2021 19:06
Ik zou inderdaad investeren in de 7 jarige, om die veilig te leren fietsen. Ik zou het juist 'eng' vinden om een kind bijna niets te leren in het verkeer en op een dag gaan ze toch echt zelf op de fiets naar een vriendje. En dan zijn ze veel minder bekend in het verkeer.
Misschien dat je buiten de bakfiets om wel eens met de 7 jarige fietst maar dat is wat anders dan dagelijks door het verkeer manoeuvreren.
Het een sluit het ander toch niet uit?
Onze oudste van 8 gaat soms in de ochtend in de spits in de bakfiets. En op andere dagen op z’n eigen fiets.
Net als dat sommige kinderen soms met de auto worden gebracht en soms met de fiets gaan.
Dan zegt toch ook niemand dat je moet investeren in veilig leren fietsen?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Ronja schreef:
25-06-2021 14:37
Wie zegt dat To dat kind altijd in de bakfiets meeneemt? En wat is er zo anders aan drie kinderen in bakfiets meenemen tov auto? In de bakfiets heeft je kind nog goed zicht op verkeer, in auto zit kind 9 van de 10 keer achterin lijkt me. Dus daar valt minder te leren qua verkeersinzicht. Ik snap het commentaar nooit zo. Mooi toch dat TO een fiets pakt ipv auto en ik snap best dat het makkelijk is de kinderen dan allemaal in de bakfiets mee te nemen, net zoals je wel eens een auto zou pakken omdat je geen zin hebt in op losse kinderen letten.
Precies.
Ik heb helemaal geen auto en waar anderen de auto nemen, neem ik weleens kind in de bakfiets. En mijn kind fietste op haar 3e stukken van 15 km.

Dat laatste was met een bakfiets trouwens heel handig. Dan kon ik lekker ver weg en op de terugweg konden beide in de bak.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 19:18
10.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
25-06-2021 19:14
Het een sluit het ander toch niet uit?
Onze oudste van 8 gaat soms in de ochtend in de spits in de bakfiets. En op andere dagen op z’n eigen fiets.
Net als dat sommige kinderen soms met de auto worden gebracht en soms met de fiets gaan.
Dan zegt toch ook niemand dat je moet investeren in veilig leren fietsen?
Dat staat niet in de OP, hoe vaak het kind in de bakfiets gaat. Ze doet het voorkomen alsof het om elke dag gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven