Bang voor zwemles...
dinsdag 15 september 2009 om 09:53
Mijn dochter van 5 zit sinds een maand op zwemles. Vol goede moed is ze er aan begonnen en ook na de eerste les was ze nog steeds enthousiast. Helaas moest ik switchen met de tijden, waardoor zij sinds haar tweede les in een ander groepje zit. Sindsdien is het helemaal verkeerd. 's Avonds in bed word ik steevast naar boven geroepen en vraagt ze wanneer ze weer naar zwemles moet, wat gepaard gaat met dikke tranen. Ze heeft nu i.p.v. een badjuf een badmeester. Wat ik er tot nu toe van kan zeggen een aardige jongen van een jaar of 25. Maar zijzelf vindt hem te streng, en wil de badjuf weer terug. Ook wil ze graag in alles de beste zijn, en met zwemles is ze dat niet. Ze vindt de oefeningen moeilijk, en hoezeer ik en mijn man ook op haar inpraten dat zwemles er is om te léren, en dat het onmogelijk is om alles direct onder de knie te hebben, blijft die angst voor zwemles. Ik weet hoe ze zich voelt, ik had vroeger precies diezelfde angst, en wil haar zo graag helpen. Maar hoe? Hoe hebben jullie dat aangepakt?
dinsdag 15 september 2009 om 09:56
Ik heb het zelf meegemaakt toen ik klein was. Ik was bang voor de juf in het tweede badje. Drama's waren het. Uiteindelijk hebben mijn ouders mij van zwemles gehaald en een jaar later er weer op gedaan. Toen was ik wel nerveus voor de eerste keer, maar op de een of andere manier niet meer bang en zelfs die nervositeit verdween. Ik haalde ook in no time mijn diploma.
dinsdag 15 september 2009 om 09:57
Als je geen zin hebt in dit drama (want er zijn geen makkelijke trucs om een bang kind weer zelfvertrouwen te geven) zou ik zeggen: lessen opschorten tot over een half jaar of een jaar. Wij hebben onze onzekere, faalangstige zoon nu hij 6 is net op zwemles gedaan, en hij is nu enthousiast en trots, maar ik weet zeker dat hij dat een jaar geleden niet geweest zou zijn. Het is mentaal ook nogal wat!
Ik vind trouwens dat je je kind best serieus mag nemen bij dit soort dingen. Als ze echt echt echt niet naar zwemles wil, waarom niet thuishouden? Natuurlijk, je wilt dat je kind leert zwemmen, maar mag ze in deze enge situatie ook nog een beetje controle houden over wat er gebeurt?
Bij de meeste kinderen werkt trouwens: het moet gewoon, niet zeuren' prima. Maar bij types als je dochter (onzeker en koppig tegelijk, schat ik in) is het juist goed om te laten zien dat ze gehoord worden, dat hun mening belangrijk is, dat je ze wilt steunen in de moeilijke dingen van het leven.
Succes!
(btw, jongere kinderen doen vaak veeeel langer over zwemles en zijn soms net zo snel klaar als kinderen die veel later beginnen maar het heel snel te pakken hebben).
Ik vind trouwens dat je je kind best serieus mag nemen bij dit soort dingen. Als ze echt echt echt niet naar zwemles wil, waarom niet thuishouden? Natuurlijk, je wilt dat je kind leert zwemmen, maar mag ze in deze enge situatie ook nog een beetje controle houden over wat er gebeurt?
Bij de meeste kinderen werkt trouwens: het moet gewoon, niet zeuren' prima. Maar bij types als je dochter (onzeker en koppig tegelijk, schat ik in) is het juist goed om te laten zien dat ze gehoord worden, dat hun mening belangrijk is, dat je ze wilt steunen in de moeilijke dingen van het leven.
Succes!
(btw, jongere kinderen doen vaak veeeel langer over zwemles en zijn soms net zo snel klaar als kinderen die veel later beginnen maar het heel snel te pakken hebben).
dinsdag 15 september 2009 om 10:01
Ik was ook bag bij zwemles. Ik had mijn eerste lessen in een klein badje gehad bij een sauna. Voor mijn diploma moest ik gaan zwemmen in een erg ouderwets heel groot diep bad (3,20) met een heel hoog plafond. kreeg er hoogtevrees van. En mijn juf was ook niet zo prettig. Ik ben toen vehuisd naar een anders bad.
dinsdag 15 september 2009 om 10:02
Is het echt niet mogelijk weer op een tijdstip met badjuf te gaan? Ik zou eerst proberen een gesprek te hebben met de badmeester om te kijken wat zijn ervaring met kind is (misschien is hij wel een keer boos geworden omdat ze niet luisterde en is ze daarom geschrokken). Wellicht kan hij ook een beetje rekening met haar angst houden. Als het daarna nog niet lukt dan niet. Les opschorten en een paar maanden wachten.
dinsdag 15 september 2009 om 10:11
Toen mijn dochter 5 was, was ze ook vreselijk bang. Tranen elke week, zo zielig. Ik heb haar er toen afgehaald met het idee een jaar te wachten. Nou dat werd 3 jaar haha. Ze is nu 8, en heeft hem binnen 4 maanden gehaald. Dat was nooit gebeurd als ze 5 was geweest. Dan had ze er waarschijnlijk jaren over gedaan.
Bij mijn tweede kind ga ik ook wachten tot een jaar of 7. Ze pakken het dan veel sneller op, en zijn minder bang. De zwemleraar zei dat ook.
Bij mijn tweede kind ga ik ook wachten tot een jaar of 7. Ze pakken het dan veel sneller op, en zijn minder bang. De zwemleraar zei dat ook.
dinsdag 15 september 2009 om 10:11
Ik mag hier geen reclame maken maar ik ben in de vakantie met mijn dochter van toen 4 en 3 maanden naar een spoedcursus geweest.
Hier kwamen kindjes zoals mijn dochter die nog nooit les hadden gehad maar ook kindjes die al anderhalf jaar naar zwemles gingen en niet verder kwamen door angst of andere zaken.
Deze cursussen geven geen slagingsgarantie maar ik wil toch even zeggen dat mijn kind twee weken later in het plaatselijke bad als allerjongste haar A diploma in ontvangst nam....
De cursussen worden alleen in vakantie's gegeven en vaak op vakantiebestemmingen.
Ik deed mee in nederland.
Een week lang gaat je kind iedere dag van 08.30 tot 13.00 zwemmen.
Dit gebeurt op een zeer speelse wijze met veel spelletjes en ook liedjes.
Er was een meisje op de cursus dat de eerste dag ontzettend huilde en die haar hoofd absoluut niet onder water deed terwijl ze al lang op zwemles zat.
Na vier dagen dook ze het zwembad in en zwom op haar buik en op haar rug.
Deze cursussen worden overigens nooit gegeven in ondiep water.
De kinderen zwemmen alleen in het diepe.
Ze beginnen met kurkjes en bandjes en de meeste zwemmen na vier dagen zonder enige hulpmiddelen.
Mij heeft het hele traject van zwemmen dus twee weken gekost en mijn kind heeft op zeer positieve wijze haar diploma gehaald...
Hier kwamen kindjes zoals mijn dochter die nog nooit les hadden gehad maar ook kindjes die al anderhalf jaar naar zwemles gingen en niet verder kwamen door angst of andere zaken.
Deze cursussen geven geen slagingsgarantie maar ik wil toch even zeggen dat mijn kind twee weken later in het plaatselijke bad als allerjongste haar A diploma in ontvangst nam....
De cursussen worden alleen in vakantie's gegeven en vaak op vakantiebestemmingen.
Ik deed mee in nederland.
Een week lang gaat je kind iedere dag van 08.30 tot 13.00 zwemmen.
Dit gebeurt op een zeer speelse wijze met veel spelletjes en ook liedjes.
Er was een meisje op de cursus dat de eerste dag ontzettend huilde en die haar hoofd absoluut niet onder water deed terwijl ze al lang op zwemles zat.
Na vier dagen dook ze het zwembad in en zwom op haar buik en op haar rug.
Deze cursussen worden overigens nooit gegeven in ondiep water.
De kinderen zwemmen alleen in het diepe.
Ze beginnen met kurkjes en bandjes en de meeste zwemmen na vier dagen zonder enige hulpmiddelen.
Mij heeft het hele traject van zwemmen dus twee weken gekost en mijn kind heeft op zeer positieve wijze haar diploma gehaald...
dinsdag 15 september 2009 om 10:12
quote:MissMara schreef op 15 september 2009 @ 09:57:
Beetje kort door de bocht, dat hangt van zoveel factoren méér af....
@TO: ik ga mee met Zwieber's post. En als je toch gaat opschorten; zwemmen jullie zelf wel eens met haar? Dat neemt vaak ook veel angst en onzekerheid weg.
Beetje kort door de bocht, dat hangt van zoveel factoren méér af....
@TO: ik ga mee met Zwieber's post. En als je toch gaat opschorten; zwemmen jullie zelf wel eens met haar? Dat neemt vaak ook veel angst en onzekerheid weg.
dinsdag 15 september 2009 om 10:15
Overigens is het verhaal dat een kind ouder moet zijn dus echt onzin.
In Duitsland (vertelde leraar van mijn dochter) zwemmen ze al met kleren aan als ze 2,5 zijn.
Het gaat er maar net om hoe je iets leert.
Mij werd verzekerd dat ik door moest gaan en dat ze dan in oktober haar B zou hebben gehaald.
Ik heb dat niet gedaan omdat ze pas twee maanden op de basisschool zit en ik het allemaal wat veel vind maar het hoeft dus echt niets met leeftijd te maken te hebben.
In Duitsland (vertelde leraar van mijn dochter) zwemmen ze al met kleren aan als ze 2,5 zijn.
Het gaat er maar net om hoe je iets leert.
Mij werd verzekerd dat ik door moest gaan en dat ze dan in oktober haar B zou hebben gehaald.
Ik heb dat niet gedaan omdat ze pas twee maanden op de basisschool zit en ik het allemaal wat veel vind maar het hoeft dus echt niets met leeftijd te maken te hebben.
dinsdag 15 september 2009 om 10:16
dinsdag 15 september 2009 om 10:20
Ik was 5 toen ik mijn B haalde.
Vergelijkingen met Duitsland zijn niet zo zinvol aangezien ze hier met alles 20 jaar achterlopen Voor de mensen die het interessant vinden, hier vind je de inhouden van het Duitse zwemmen (volgens mij hebben ze hier trouwens nog schoolzwemmen ook) http://www.dsv-bfg.de/breitensport/htm/info.htm
Vergelijkingen met Duitsland zijn niet zo zinvol aangezien ze hier met alles 20 jaar achterlopen Voor de mensen die het interessant vinden, hier vind je de inhouden van het Duitse zwemmen (volgens mij hebben ze hier trouwens nog schoolzwemmen ook) http://www.dsv-bfg.de/breitensport/htm/info.htm
dinsdag 15 september 2009 om 10:21
quote:MissMara schreef op 15 september 2009 @ 10:16:
Eh, ik heb het over vaak en soms en niet over altijd of moeten. Uit alles wat ik heb gehoord is dat het voor angstige kinderen (en daar gaat het hier over) vaak een lijdensweg wordt als ze jonger zijn en vaak heel snel gaat als ze ouder zijn.Oke dan heb ik je post idd verkeerd gelezen
Eh, ik heb het over vaak en soms en niet over altijd of moeten. Uit alles wat ik heb gehoord is dat het voor angstige kinderen (en daar gaat het hier over) vaak een lijdensweg wordt als ze jonger zijn en vaak heel snel gaat als ze ouder zijn.Oke dan heb ik je post idd verkeerd gelezen
dinsdag 15 september 2009 om 10:24
Hier is ook nog schoolzwemmen op sommige scholen hoor!
Ik wil ook niet vergelijken met Duitsland maar vaak krijg je van die bull argumenten dat een kind fysiek te klein is om te zwemmen.
Mijn dochter was 99 cm en had het idd een stuk zwaarder dan die grotere kids toen ze met haar lange broek en sneakers baantjes aan het trekken was.
Maar het kon wel en ik denk dat ik een meter langer was dan normaal. Zo veel groeide ik van trots!!!!!
Ik wil ook niet vergelijken met Duitsland maar vaak krijg je van die bull argumenten dat een kind fysiek te klein is om te zwemmen.
Mijn dochter was 99 cm en had het idd een stuk zwaarder dan die grotere kids toen ze met haar lange broek en sneakers baantjes aan het trekken was.
Maar het kon wel en ik denk dat ik een meter langer was dan normaal. Zo veel groeide ik van trots!!!!!
dinsdag 15 september 2009 om 10:25
Geen punt Saar!
Rondje googlen levert op dat 7 of 8 jaar de beste leeftijd is om zwemmen te leren. Daarvoor blijft het lastig: coordinatie, spiersterkte, zelfstandigheid en goed kunnen leren (luisteren, instructie opvolgen) zijn dan nog niet goed ontwikkeld bij de meeste kinderen.
Natuurlijk wil je jdat je kind zo jong mogelijk leert zwemmen, maar ouders die al 2 jaar 2x in de week hun kind naar les brengen en nog geen A diploma in zicht vind ik ook zielig. Onze zoon ging bijv. redelijk laat fietsen zonder zijwieltjes, omdat hij dat eng vond en omdat hij motorisch niet zo sterk was. Ook is hij wat faalangstig. Dat soort dingen zou je als ouders als heel serieuze signalen moeten nemen denk ik, of zwemles wel een goed idee is.
Rondje googlen levert op dat 7 of 8 jaar de beste leeftijd is om zwemmen te leren. Daarvoor blijft het lastig: coordinatie, spiersterkte, zelfstandigheid en goed kunnen leren (luisteren, instructie opvolgen) zijn dan nog niet goed ontwikkeld bij de meeste kinderen.
Natuurlijk wil je jdat je kind zo jong mogelijk leert zwemmen, maar ouders die al 2 jaar 2x in de week hun kind naar les brengen en nog geen A diploma in zicht vind ik ook zielig. Onze zoon ging bijv. redelijk laat fietsen zonder zijwieltjes, omdat hij dat eng vond en omdat hij motorisch niet zo sterk was. Ook is hij wat faalangstig. Dat soort dingen zou je als ouders als heel serieuze signalen moeten nemen denk ik, of zwemles wel een goed idee is.
dinsdag 15 september 2009 om 10:25
Uiteraard neem ik haar serieus, ik weet uit eigen ervaring precies hoe ze zich voelt. Ik heb haar ook al gezegd dat ik haar best van zwemles af wil halen. Ze vroeg toen of de badmeester dan niet boos zou worden. Heb haar toen uitgelegd dat niet de badmeester, maar de papa/mama dat beslissen. En dat de badmeester daar helemaal niks mee te maken heeft, en dat ze dan gewoon nog even zou wachten. Maar ook dat was niet goed: alle vriendinnetjes zitten op zwemles en dan zou zij de enige zijn die niet op zwemles zit... zucht... Dus ook dat is geen oplossing. Heb ook al geprobeerd haar weer in het klasje van de juf te krijgen, maar ik kan gewoon niet op die tijden.
Maar inderdaad, als dit zo door gaat, zijn we over twee jaar nog bezig. Morgen is er toch kijkles, kan ik misschien gelijk de badmeester even vragen wat hij er van vindt.
Maar inderdaad, als dit zo door gaat, zijn we over twee jaar nog bezig. Morgen is er toch kijkles, kan ik misschien gelijk de badmeester even vragen wat hij er van vindt.
dinsdag 15 september 2009 om 10:30
quote:MissMara schreef op 15 september 2009 @ 10:25:
Geen punt Saar!
Is dus niet waar!
Is gewoon een gevolg van al die peuters die maar in karretjes vervoerd worden en niet zelf hoeven te lopen.
Vanaf twee jaar kan je makkelijk leren zwemmen.
Geen punt Saar!
Is dus niet waar!
Is gewoon een gevolg van al die peuters die maar in karretjes vervoerd worden en niet zelf hoeven te lopen.
Vanaf twee jaar kan je makkelijk leren zwemmen.
dinsdag 15 september 2009 om 10:31
quote:neele schreef op 15 september 2009 @ 10:30:
[...]
Is dus niet waar!
Vanaf twee jaar kan je makkelijk leren zwemmen.Nou Neele, fijn dat het mysterie opgelost is! Fax jij het even door aan alle ouders met niet-zwemmende kinderen?
[...]
Is dus niet waar!
Vanaf twee jaar kan je makkelijk leren zwemmen.Nou Neele, fijn dat het mysterie opgelost is! Fax jij het even door aan alle ouders met niet-zwemmende kinderen?
dinsdag 15 september 2009 om 10:32
Ik zou nooit wachten tot kinderen 7 jaar of ouder zijn met zwemlessen. Het is toch ook vor hun eigen veiligheid dat ze kunnen zwemmen?
En zelf regelmatig met je kinderen zwemmen, en zorgen dat ze niet angstig zijn, en watervrij, dan ben je al op de helft van een diploma.
Eigenlijk al van baby af aan, douchen, sproeier in hun gezicht, en met zwemmen ook veel spetteren en onderwater zwemmen.
Tante is badmeester en zegt ook dat het zooo veel scheelt als kinderen geen angst hebben.
Hier ook een woonwijk met veel water & ook schoolzwemmen vanaf groep 3, maar tóch had ik ze in groep 2 op zwemles gedaan, en met 25 minuten les per week, hadden ze binnen een jaar hun A en B
Als je kind nu echt heel angstig is zou ik wel een andere juf of ander zwembad proberen, of een paar maanden stoppen en zelf veel gaan zwemmen met je kind.
En dan toch de draad weer oppakken.
En zelf regelmatig met je kinderen zwemmen, en zorgen dat ze niet angstig zijn, en watervrij, dan ben je al op de helft van een diploma.
Eigenlijk al van baby af aan, douchen, sproeier in hun gezicht, en met zwemmen ook veel spetteren en onderwater zwemmen.
Tante is badmeester en zegt ook dat het zooo veel scheelt als kinderen geen angst hebben.
Hier ook een woonwijk met veel water & ook schoolzwemmen vanaf groep 3, maar tóch had ik ze in groep 2 op zwemles gedaan, en met 25 minuten les per week, hadden ze binnen een jaar hun A en B
Als je kind nu echt heel angstig is zou ik wel een andere juf of ander zwembad proberen, of een paar maanden stoppen en zelf veel gaan zwemmen met je kind.
En dan toch de draad weer oppakken.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
dinsdag 15 september 2009 om 10:34
Wat volgens mij wel echt slecht is, is om je kind te laten gaan als je het zelf ook zielig vindt.
Mijn dochter is na haar spoedcursus nog een week meegezwommen (dagelijks 45 min) hier in het zwembad voordat ze afzwom.
Daar zat een meisje van een jaar of 8 dat iedere dag huilend in het bad lag.
De leraren besteden er niet te veel aandacht aan, het bleek al sinds lang zo te zijn bij haar.
Maar haar moeder troostte haar na afloop van iedere les.
Dat vond ik zo slecht!
Dan geef je je kind dus eigenlijk gelijk dat ze huilt maar je stuurt haar wel terug.
Volgens mij zijn er bij angst twee opties:
-Wacht een paar jaar
- Niet zeuren maar zwemmen
Daar tussen zit niets volgens mij. Anders geef je je kind echt foute signalen.
Mijn dochter is na haar spoedcursus nog een week meegezwommen (dagelijks 45 min) hier in het zwembad voordat ze afzwom.
Daar zat een meisje van een jaar of 8 dat iedere dag huilend in het bad lag.
De leraren besteden er niet te veel aandacht aan, het bleek al sinds lang zo te zijn bij haar.
Maar haar moeder troostte haar na afloop van iedere les.
Dat vond ik zo slecht!
Dan geef je je kind dus eigenlijk gelijk dat ze huilt maar je stuurt haar wel terug.
Volgens mij zijn er bij angst twee opties:
-Wacht een paar jaar
- Niet zeuren maar zwemmen
Daar tussen zit niets volgens mij. Anders geef je je kind echt foute signalen.
dinsdag 15 september 2009 om 10:36
quote:MissMara schreef op 15 september 2009 @ 10:31:
[...]
Nou Neele, fijn dat het mysterie opgelost is! Fax jij het even door aan alle ouders met niet-zwemmende kinderen?
Ik heb geen fax en ik voel me ook niet zo geroepen andere mensen te informeren over hun mogelijkheden.
Alleen het idee dat kinderen 'te zwak' zijn wilde ik even tegenspreken.
[...]
Nou Neele, fijn dat het mysterie opgelost is! Fax jij het even door aan alle ouders met niet-zwemmende kinderen?
Ik heb geen fax en ik voel me ook niet zo geroepen andere mensen te informeren over hun mogelijkheden.
Alleen het idee dat kinderen 'te zwak' zijn wilde ik even tegenspreken.
dinsdag 15 september 2009 om 10:38
quote:Sarah Scott schreef op 15 september 2009 @ 10:31:
Ghehe Neele, durf het bijna niet te zeggen maar ik ben het zowaar met je eens.
Joh Scott, de wonderen zijn de wereld nog niet uit toch?
Ik was het laast heel erg eens met Ninjoo. Ja die dingen gebeuren wel eens.
Vanaf nu gewoon weer altijd oneens ok?
Ghehe Neele, durf het bijna niet te zeggen maar ik ben het zowaar met je eens.
Joh Scott, de wonderen zijn de wereld nog niet uit toch?
Ik was het laast heel erg eens met Ninjoo. Ja die dingen gebeuren wel eens.
Vanaf nu gewoon weer altijd oneens ok?