Basisschool kiezen

21-08-2019 11:23 285 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet geloven dat het al zo ver is maar komend najaar verwachten wij gezien onze woonplaats het aanmeldformulier voor plaatsing op basisscholen in de bus.

Mijn zoontje is 2 jaar. En ik ben me dus aan het inlezen op scholen hier in de buurt maar ben heel benieuwd waar andere ouders op letten bij de keuze voor een school.

Tot nu toe heb ik een paar voorkeuren:

1. Het moet een openbare basisschool zijn. Ik wil geen religieuze basisschool of basisschool met religieuze inslag uit principe.
2. Ik wil graag montessori/jenaplan/OGO-onderwijs voor mijn kind. Zelf ben ik een montessori-kind en heb een geweldige basisschooltijd gehad. Ik wil het liefst meerdere jaarlagen in een klas en zelfstandig werken, je eigen interesses ontdekken/exploreren en dat het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden op school net zo belangrijk worden gevonden als de cognitieve vaardigheden.
3. De school moet op een realistische locatie liggen, qua reistijd en brengen/halen. En hij moet plaats hebben (wat nog maar de vraag is).
4. Ik wil geen vrije school. Uit principe.
5. Ik wil een leuk schoolplein, niet zo’n gevangenisbuitenplaatsachtig geval.

Goed, so far, so good.

Maar ik heb ook vragen, dus hoor graag van ervaringsdeskundigen.

- Ik wil graag ervaringen van mensen horen wiens kinderen op een jenaplan/OGO-school zitten, om dat beter te kunnen vergelijken met mijn eigen ervaringen met montessori-onderwijs.
- Ik ben benieuwd wat andere mensen belangrijk vinden bij het uitzoeken van een school, waar jullie op gelet hebben (en ik besef dat wij in Amsterdam een zeer ruime keus hebben en dat voor veel mensen simpelweg er maar 1 of 2 opties zijn, maar toch ben ik benieuwd waarom jullie dan voor school a zijn gegaan en niet voor school b).
- Bestaan er nog scholen waar er geen LVS/CITO wordt gebruikt? Ik heb geen toets gemaakt in mijn hele basisschooltijd behalve de entreetoets, maar zelfs op de site van mijn oude basisschool lees ik dat ze daar tegenwoordig 2x per jaar de CITO afnemen vanaf groep 3. Ik ben eigenlijk tegen al die CITO-toetsen vanaf jonge leeftijd en zou dus het liefst zien dat zoon naar een school ging zonder al dat getoets en gecijfer.
- En ten slotte: op hoeveel scholen ben je gaan kijken? Ik heb er zo 10 waar ik zou willen kijken, maar dat lijkt me ook weer wat veel.

Ik besef dat ik een lastige klant ben qua school, maar ik ben eigenlijk niet zo te spreken over de buurtschool hier, terwijl ik het kdv dat eraan vast zit echt heel fijn vind (oké niet 100% mijn wensen maar dat heb je ws nergens, dat hoeft ook echt niet). Dus ik wil hem eigenlijk niet de meest ‘logische’ overstap laten maken.

Ben benieuwd naar jullie input!
lux- wijzigde dit bericht op 21-08-2019 11:33
0.79% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Mevrouw75 schreef:
23-08-2019 12:46
Oh, je voelt je zielig.
Wat? Ja joh het is lekker normaal om iemand anders altijd voor op te laten draaien. Ik heb het niet over 1 keer uiteraard. Ik ben helemaal niet zielig, je mist volledig het punt.
pipootje schreef:
23-08-2019 16:57
Wat? Ja joh het is lekker normaal om iemand anders altijd voor op te laten draaien. Ik heb het niet over 1 keer uiteraard. Ik ben helemaal niet zielig, je mist volledig het punt.

Nee, nu mis jij volledig het punt. Voor het schoonmaken worden vrijwilligers gevraagd. Als iemand er voor kiest niet in deze taak bij te dragen, laat hij/zij er niet altijd iemand anders voor opdraaien. Die ander KIEST er immers zelf voor om VRIJWILLIG wel bij te dragen.

Jij kunt er ook voor kiezen om niet te gaan. Doordat zij niet gaat word jij niet gedwongen om wel te gaan. Jij stapt nu zelf in de slachtofferrol.
Andersom schreef:
23-08-2019 17:20
Nee, nu mis jij volledig het punt. Voor het schoonmaken worden vrijwilligers gevraagd. Als iemand er voor kiest niet in deze taak bij te dragen, laat hij/zij er niet altijd iemand anders voor opdraaien. Die ander KIEST er immers zelf voor om VRIJWILLIG wel bij te dragen.

Jij kunt er ook voor kiezen om niet te gaan. Doordat zij niet gaat word jij niet gedwongen om wel te gaan. Jij stapt nu zelf in de slachtofferrol.
Oke jij snapt er gewoon niets van. Maar maakt niet uit hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij helpen op school zijn het altijd dezelfde die er alleen zijn voor de leuke klusjes en dezelfde die nooit helpen. Ik help graag op school, ook het luizen pluizen. Voor mij is het de gelegenheid om te zien hoe de school draait, even onofficieel met de juf bij te praten, te zien wie nu kind x is etc. Een juf is ook een mens en voor iemand die je kent, loop je net wat harder als er wat is met het kind.
pipootje schreef:
23-08-2019 18:19
Oke jij snapt er gewoon niets van. Maar maakt niet uit hoor.
Ze snapt prima wat je bedoelt alleen ze is het niet met die mening is. Omdat het lulkoek is.
Lucifer2018 schreef:
23-08-2019 19:47
Ze snapt prima wat je bedoelt alleen ze is het niet met die mening is. Omdat het lulkoek is.

Zoiets inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
23-08-2019 19:25
Bij helpen op school zijn het altijd dezelfde die er alleen zijn voor de leuke klusjes en dezelfde die nooit helpen. Ik help graag op school, ook het luizen pluizen. Voor mij is het de gelegenheid om te zien hoe de school draait, even onofficieel met de juf bij te praten, te zien wie nu kind x is etc. Een juf is ook een mens en voor iemand die je kent, loop je net wat harder als er wat is met het kind.
Wat leuke klusjes zijn is heel subjectief heb ik gemerkt. Ik dacht ook eens een keer: ja, dat wil ik wel, maar dit is nou net een leuk klusje dat iedereen wel wil, dus ik ga nu niet ineens voordringen. Bleek ik de enige te zijn na heel lang leuren en de vaste hulpmoeder kwam ook maar opdagen.
Mevrouw75 schreef:
23-08-2019 20:12
Wat leuke klusjes zijn is heel subjectief heb ik gemerkt. Ik dacht ook eens een keer: ja, dat wil ik wel, maar dit is nou net een leuk klusje dat iedereen wel wil, dus ik ga nu niet ineens voordringen. Bleek ik de enige te zijn na heel lang leuren en de vaste hulpmoeder kwam ook maar opdagen.

Ik vind schoolreis echt echt vreselijk. 1x nooit weer.
Nooit meer voor opgegeven, terwijl ik 'voorrang' heb. Nog voor geen miljoen. Hoeft ook niet, die lijst is een uur na ophangen vol. :-D :-D

Gelukkig heeft deze school niet zo heel vaak dat ze hulp vragen of knutsel/spelletjes hulp nodig hebben.
Ze gaan met hun tijd mee. Knutsels en spelletjesmiddagen worden met de kinderen uit groep 7/8 gedaan.

Lezen met tutors ( kinderen van school zelf) Die vinden dat leuk en werkende ouders hoeven voor 20 minuten lezen of een knutselding geen vrije uren op te nemen.

Bij ons werkt echt 90% beiden minimaal 3/4 dagen of gewoon fulltime.
Schoonmaken gaat vrijwillige ouders en een ingehuurd team.

En een zeer ( met alleen werkende ouders, heel bijzonder) aktieve ouderraad die echt effectief draait. Geen ellenlange vergaderingen over feest en uitjes. :-D
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-08-2019 20:19
Ik vind schoolreis echt echt vreselijk. 1x nooit weer.
Nooit meer voor opgegeven, terwijl ik 'voorrang' heb. Nog voor geen miljoen. Hoeft ook niet, die lijst is een uur na ophangen vol. :-D :-D

Gelukkig heeft deze school niet zo heel vaak dat ze hulp vragen of knutsel/spelletjes hulp nodig hebben.
Ze gaan met hun tijd mee. Knutsels en spelletjesmiddagen worden met de kinderen uit groep 7/8 gedaan.

Lezen met tutors ( kinderen van school zelf) Die vinden dat leuk en werkende ouders hoeven voor 20 minuten lezen of een knutselding geen vrije uren op te nemen.

Bij ons werkt echt 90% beiden minimaal 3/4 dagen of gewoon fulltime.
Schoonmaken gaat vrijwillige ouders en een ingehuurd team.

En een zeer ( met alleen werkende ouders, heel bijzonder) aktieve ouderraad die echt effectief draait. Geen ellenlange vergaderingen over feest en uitjes. :-D
Als alle ouders werken is het ook niet heel gek dat er alleen werkende ouders in de ouderraad zitten.
Lucifer2018 schreef:
23-08-2019 19:47
Ze snapt prima wat je bedoelt alleen ze is het niet met die mening is. Omdat het lulkoek is.
Het is geen lulkoek. Maar gewoon normaal sociaal gedrag en inlevingsvermogen en dat heeft jammergenoeg niet iedereen.
Kijk het is wat anders dan knutselaktiviteiten. Maar die klas en dat speelgoed moet gewoon schoon, daar hebben alle kinderen baat bij. En je kan goede redenen hebben, maar met " gewoon geen zin" voortdurend anderen met iets opzadelen zou niet eens in me opkomen.
Bij ons krijgen ouders die niet komen schoonmaken gewoon een bak spullen mee naar huis.
Betty_Slocombe schreef:
23-08-2019 21:31
Bij ons krijgen ouders die niet komen schoonmaken gewoon een bak spullen mee naar huis.
Precies. Verdeel het gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waarom de schoonmakers dat gewoon niet doen, in een dubbele shift oid.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Betty_Slocombe schreef:
23-08-2019 21:31
Bij ons krijgen ouders die niet komen schoonmaken gewoon een bak spullen mee naar huis.
Doen ze hier ook, bij de kleuters tenminste, hogere groepen weet ik nog niet. Alle kinderen krijgen een bak mee op vrijdag en die moet dinsdag (laatste schoolweek) uiterlijk weer terug zijn. Poetsen gebeurt door vrijwilligers (wie zich heeft opgegeven).

Ze verdelen de activiteiten hier evenredig over de dagen van de week. Hier zijn bijna geen ouders die allebei fulltime werken. Meest voorkomende model is vader 4 dagen p/w en moeder 3 dagen per week.
Nouschi schreef:
23-08-2019 21:35
Ik snap niet waarom de schoonmakers dat gewoon niet doen, in een dubbele shift oid.
Er is geen geld om de schoonmakers te betalen.
NYC schreef:
23-08-2019 21:36
Doen ze hier ook, bij de kleuters tenminste, hogere groepen weet ik nog niet. Alle kinderen krijgen een bak mee op vrijdag en die moet dinsdag (laatste schoolweek) uiterlijk weer terug zijn. Poetsen gebeurt door vrijwilligers (wie zich heeft opgegeven).

Ze verdelen de activiteiten hier evenredig over de dagen van de week. Hier zijn bijna geen ouders die allebei fulltime werken. Meest voorkomende model is vader 4 dagen p/w en moeder 3 dagen per week.

Bakken mee bij ons ook en in de hogere klassen nemen de kinderen zelf wat schoonmaakspullen mee aan het eind van het jaar. En in de laaste week is er dus naast de vrijwillige ouders een klein echt schoonmaakteam dat 1 avond word ingehuurd. Kost de school iets van 150 euro.


Denk ook dat overgrote deel inderdaad niet beiden fulltime werkt.

Betekend niet dat de dingen die school graag wil precies samenvallen met de dagen en uren dat mensen ook echt vrij zijn en kunnen. Onregelmatige uren of precies op de dagen dat je wel beiden werkt. Of oppas hebt /kan en wil regelen, als de ander wel aan het werk is en je nog kinderen thuis hebt of in de avonden ect.

Dus hier hebben ze de meeste dingen anders aangepakt. Dat als er echt ouders nodig zijn voor een uitje of hulp ze meer kans hebben op die hulp. Want voor elk wissewasje ( ja dat vind ik van die knutsel en spelletjesmiddagen) vrij moeten nemen of van alles regelen kunnen of willen veel mensen niet als ze gewoon 3/4/5 dagen werken.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 21:48
26.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
23-08-2019 21:18
Het is geen lulkoek. Maar gewoon normaal sociaal gedrag en inlevingsvermogen en dat heeft jammergenoeg niet iedereen.
Kijk het is wat anders dan knutselaktiviteiten. Maar die klas en dat speelgoed moet gewoon schoon, daar hebben alle kinderen baat bij. En je kan goede redenen hebben, maar met " gewoon geen zin" voortdurend anderen met iets opzadelen zou niet eens in me opkomen.
Lees jij nou eerst eens wat ik schrijf.
Mevrouw75 schreef:
23-08-2019 21:16
Als alle ouders werken is het ook niet heel gek dat er alleen werkende ouders in de ouderraad zitten.
Ik had er een smilie achter moeten zetten. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
23-08-2019 21:41
Er is geen geld om de schoonmakers te betalen.
Dat of het gaat ten kostte van wat anders. Nou, geef mij dan maar een bak lego naar huis...
Lucifer2018 schreef:
23-08-2019 21:44
Bakken mee bij ons ook en in de hogere klassen nemen de kinderen zelf wat schoonmaakspullen mee aan het eind van het jaar. En in de laaste week is er dus naast de vrijwillige ouders een klein echt schoonmaakteam dat 1 avond word ingehuurd. Kost de school iets van 150 euro.


Denk ook dat overgrote deel inderdaad niet beiden fulltime werkt.

Betekend niet dat de dingen die school graag wil precies samenvallen met de dagen en uren dat mensen ook echt vrij zijn en kunnen. Onregelmatige uren of precies op de dagen dat je wel beiden werkt. Of oppas hebt /kan en wil regelen, als de ander wel aan het werk is en je nog kinderen thuis hebt of in de avonden ect.
Dat is ook zo, en sommige activiteiten spreken je misschien ook niet aan terwijl ze vallen op dagen dat je wel zou kunnen. Allemaal legitieme redenen.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
23-08-2019 21:48
Dat of het gaat ten kostte van wat anders. Nou, geef mij dan maar een bak lego naar huis...
Uitstapje naar Artis ( groep 5 geloof ik) had wat mij betreft bv geschrapt mogen worden. Gaat iedereen zelf wel heen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
pipootje schreef:
23-08-2019 21:18
Het is geen lulkoek. Maar gewoon normaal sociaal gedrag en inlevingsvermogen en dat heeft jammergenoeg niet iedereen.
Kijk het is wat anders dan knutselaktiviteiten. Maar die klas en dat speelgoed moet gewoon schoon, daar hebben alle kinderen baat bij. En je kan goede redenen hebben, maar met " gewoon geen zin" voortdurend anderen met iets opzadelen zou niet eens in me opkomen.

Je bent geweldig! Echt waar, hulde.

Je weet toch helemaal niet wat die anderen wel doen? Zulke dingen moet je groter zien, de een helpt op school, de volgende helpt op de sport, de derde knutselt vrijwillig met jouw demente oma. Niet iedereen hoeft in gelijke mate precies op hetzelfde moment dezelfde taken uit te voeren.

Maar ik ken dit gezeur zo goed. Ik hielp zes uur per week op school bij handvaardigheid, vrij onzichtbaar voor ouders van de kinderen bij mijn kinderen in de klas. Er werd gekletst dat ik me mocht op schoolreis want had dat jaar nog niks in de klas van kind gedaan. En natuurlijk moest ik ook een bak blokken schoon maken want jeetje de taken moesten wel eerlijk worden verdeeld.

Ieder draagt naar vermogen bij in de maatschappij dat kun je niet meten.
Andersom schreef:
23-08-2019 22:14

Je weet toch helemaal niet wat die anderen wel doen? Zulke dingen moet je groter zien, de een helpt op school, de volgende helpt op de sport, de derde knutselt vrijwillig met jouw demente oma.
Nou, dat.
Ik ben ook niet gaan helpen op het groep8kamp op 2 uur fietsen terwijl daar heel veel ouders nodig waren. Het voorafgaande weekend zat ik wel twee hele dagen bij de sport van hetzelfde kind (daar waren trouwens nog meer ouders nodig)..
Alle reacties Link kopieren
Bij ons kwam het neer op 3 openbare scholen in de buurt. Eigenlijk hadden we al eerder gekozen, door voor het kdv in dit kindcentrum (kdv + school + bso) te kiezen. Wij hebben familie in het basisonderwijs, daar hebben we nog wel aan gevraagd of het beeld dat we van de school hadden klopte, dat ik de directeur kende (en dat een leuke man is) vond ik ook fijn en toen het eenmaal zover was hebben we nog de rapporten van de onderwijsinspectie doorgenomen.

Bij het keuzegesprek (daarna werd je rondgeleid door oudere kinderen waar je ook vragen aan kon stellen, dat vond ik ook erg leuk bedacht) hebben we ook nog gevraagd naar hoe het contact tussen ouders en leraren verloopt. Ik vond het toen een fijn idee dat het eerste kwartier na sluitingstijd ‘inloop’ is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg trouwens ook aan de oudere kinderen hoe ze dat nou vonden, al die CITO-toetsen. En toen zeiden ze “Het zijn niet echt toetsen-toetsen, je weet alles al. Het is meer voor de juf ook, dat ze weet of ze misschien iets is vergeten uit te leggen.” Dat zijn natuurlijk maar 3 leerlingen die er zo over dachten, maar ik vond het wel een fijn antwoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven