Beperken aantal speelafspraken?

17-09-2020 16:12 66 berichten
Hebben jullie ooit het aantal speelafspraken van je kind beperkt?

Zoon (4) spreekt het liefst iedere dag na school met een vriendje af. Hij is enigskind, dus ik snap de behoefte aan een speelmaatje wel. Maar met ook nog wat activiteiten in het weekend vind ik het wel heel vol. Of ligt dat aan mij?
Nooit gedaan, maar alle vriendjes wonen hier op loopafstand. Dus ze lopen in de praktijk toch heen en weer tussen huizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik beperkte het op die leeftijd ook, vond het soms te vermoeiend. Hier werkte het beste om dat ‘s ochtends te zeggen en niet ‘s middags als hij zich al helemaal verheugd had en al wat afgesproken had.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Rozetje is pas 3, maar volgend jaar als ze naar school gaat heeft ze ook drie dagen BSO, Hopelijk is dat voldoende om de andere twee middagen niet plat gegooid te worden met speelafspraakjes :)
Waarom wil je het beperken? Heb jij er last van?
Juist leuk als ze elke dag afspreken zou ik zeggen.
Tiana_76 schreef:
17-09-2020 16:13
Nooit gedaan, maar alle vriendjes wonen hier op loopafstand. Dus ze lopen in de praktijk toch heen en weer tussen huizen.
Van aanwaaien is hier geen sprake. Daarvoor moeten ze te veel oversteken. Dat duurt dus nog een paar jaar.
aardbeienslof schreef:
17-09-2020 16:16
Waarom wil je het beperken? Heb jij er last van?
Juist leuk als ze elke dag afspreken zou ik zeggen.
Ik heb er geen last van. Ik ben alleen bang dat het te vermoeiend is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook erg gezellig als er iedere dag wat wordt afgesproken, maar ik vind het wat minder gezellig als ze eind van de week niet te genieten zijn. Ik beperk het dus ook. 'Beperken', want ze mogen bij mij 4 van de 5 dagen wat afspreken.

En dan geef ik inderdaad 's ochtends al aan dat er 's middags niet gespeeld mag worden en dat wordt dan ook wel geaccepteerd.
-Rosings- schreef:
17-09-2020 16:15
Rozetje is pas 3, maar volgend jaar als ze naar school gaat heeft ze ook drie dagen BSO, Hopelijk is dat voldoende om de andere twee middagen niet plat gegooid te worden met speelafspraakjes :)
Waarom dan? Vind je dat vervelend, als je kind bij andere kinderen speelt of zij bij jou? Ik vind dat echt gezond voor mijn kind, leren met anderen samenspelen. Op de Bso gebeurt niet alles gezamenlijk en soms was dochter daar alleen maar een middag aan het hangen als ze geen zin had.
Belle73 schreef:
17-09-2020 16:15
Ik beperkte het op die leeftijd ook, vond het soms te vermoeiend. Hier werkte het beste om dat ‘s ochtends te zeggen en niet ‘s middags als hij zich al helemaal verheugd had en al wat afgesproken had.
‘s Ochtends vast zeggen is wel een goeie.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen beperking er in, de ene dag lukt het niet (vriendjes naar bso, sport, oma, eerdere afspraken) en de andere dag wel. Soms ook een dag meerdere afspraken/vriendjes die voorbij vliegen en soms eindigen ze met een groepje van 5 in de speeltuin. Toen kind nog pas net 4 was heb ik wel eens gezegd nu niet omdat hij te moe werd van iedere dag afspreken.
Bloemenzee schreef:
17-09-2020 16:18
Ik ben alleen bang dat het te vermoeiend is.
Dat merk je snel genoeg. Als hij te vermoeid is zal hij ook minder zin hebben om een speelafspraak te maken en dan trekt dat vanzelf wel weer recht.
Alle reacties Link kopieren
Nee mochten altijd spelen.
O zeker wel.
Bloemenzee schreef:
17-09-2020 16:18
Ik heb er geen last van. Ik ben alleen bang dat het te vermoeiend is.
Als je zoon moe is dan spreek je toch een keer niet af. Ik zou niet op voorhand beperken
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
17-09-2020 16:19
Waarom dan? Vind je dat vervelend, als je kind bij andere kinderen speelt of zij bij jou? Ik vind dat echt gezond voor mijn kind, leren met anderen samenspelen. Op de Bso gebeurt niet alles gezamenlijk en soms was dochter daar alleen maar een middag aan het hangen als ze geen zin had.
Weet ik eigenlijk niet, kan nu natuurlijk moeilijk al zeggen dat ik het teveel gedoe vind, want het is niet eens zo ver.
Het LIJKT me gedoe iig en druk als het bij ons is, je kan ze ook niet altijd maar bij anderen laten spelen en niet terug uitnodigen natuurlijk. Misschien is het wel heel fijn als ik dan even een paar uur voor mezelf heb.

Ik zal er openminded in gaan staan en zien hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
17-09-2020 16:15
Rozetje is pas 3, maar volgend jaar als ze naar school gaat heeft ze ook drie dagen BSO, Hopelijk is dat voldoende om de andere twee middagen niet plat gegooid te worden met speelafspraakjes :)
Oei, mijn kind vind dus dat ze nóóit kan afspreken omdat áltijd naar bso moet. Lees 3 dagen bso, 1 dag oma en dus ‘maar’ 1 dag om af te spreken.

Omdat ze dus weinig vrijheid daarin heeft beperk ik het eigenlijk nooit, want die ene dag geeft nog weleens teleurstellingen: Zorgvuldig uitgezocht met wie ze deze week wil, kan Pietje niet, of Pietje wil die dag nét met een ander spelen. En niet kunnen spelen met Pietje betekent de hele week niet kunnen spelen met Pietje.
Alle reacties Link kopieren
Heiterundsanft schreef:
17-09-2020 16:21
Dat merk je snel genoeg. Als hij te vermoeid is zal hij ook minder zin hebben om een speelafspraak te maken en dan trekt dat vanzelf wel weer recht.
Dit. Mijn ervaring is dat het in golven gaat. Soms spelen ze ineens een week iedere dag, soms twee weken niet. En als er een week is dat ik denk 'go, ze zijn moe van het weekend/ ik wil graag dat ze fit het weekend in ga' dan beperk ik het vooraf.

Ik zou niet nu al gaan bedenken hoeveel dagen per week je kind mag spelen.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
17-09-2020 16:18
Ik heb er geen last van. Ik ben alleen bang dat het te vermoeiend is.
Mooi toch.....lekker spelen en dan op tijd naar bed!
Alle reacties Link kopieren
Ik beperkte het alleen als ik merkte dát het te vermoeiend was

Anders niet
Ja. Om meer dan 1 reden.

En al helemaal niet elke dag.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 16:47
20.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
17-09-2020 16:36
Mooi toch.....lekker spelen en dan op tijd naar bed!

Precies.

En wat doet je kind dan als het niet afspreekt? Wordt het daar niet moe van?

Ik vind het een beetje raar al vooraf dit soort regeltjes te maken, laat ze lekker spelen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Luci_Morgenster schreef:
17-09-2020 16:44
Ja. Om meer dan 1 reden.

En elke dag kan al helemaal niet.
Kutmoeders zijn we.
Alle reacties Link kopieren
Wij beperken het, maar wel na ervaren te hebben dat elke dag afspreken teveel is. Dochter heeft nog zwemles, speelt cello (eigen keus, kwam ze zelf mee!) En daarnaast mag ze 2x per week max afspreken. Merk dat dat echt genoeg is.
Star3 schreef:
17-09-2020 16:45
Kutmoeders zijn we.
Yup.

Werk, logistiek: school zit hier niet om de hoek. Dus als ik op de fiets ben kan er sowieso niemand mee.
Partner met nachtdiensten, zelf moe, kind moe, nare pijn, geen vervoer, geen oppas willen spelen, pijn, genezen van ingrepen en behandelingen, andere afspraken. Sport, visite ect.

En soms gewoon geen zin.

Loedermoeder ben ik.

Als ik gezond was geweest was ik meer aan het werk en waren er sowieso elke week 3/4 dagen dat het niet kon.
En ze kunnen altijd met buurkinderen spelen op het pleintje.
En anders was het lekker sporten en spelen met de kinderen van het KVD.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven