Bloeddruk stijgt weer, bang voor herhaling 1ste zwangerschap

23-06-2009 12:35 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik pre-eclampsie gehad. Ik ben daarmee in het ziekenhuis beland en mijn zoon is uiteindelijk, met een flinke groeiachterstand, bij 37 weken gehaald met een keizersnede.

Nu ben ik bijna 23 weken zwanger van de tweede. Als ik niet zwanger ben heb ik een lage bloeddruk (ongeveer 110/60). Dit had ik ook nog bij de laatste controle, nu 3 weken geleden. Vanmorgen was mijn bloeddruk echter 125/82 (thuis gemeten). Nu is dat normaal gesproken geen schokkend hoge bloeddruk, maar wel een sterke verhoging in korte tijd. Bij mijn vorige zwangerschap begon de bloeddruk ook rond dit termijn te stijgen en ik ben uiteindelijk opgenomen met een bloeddruk van 160/108. Nu maak ik mij natuurlijk meteen zorgen over herhaling.

Ik heb al gebeld naar het ziekenhuis en word zo teruggebeld door een verloskundige. Waarschijnlijk kan ik vanmiddag nog even langs komen voor bloed- en urine- onderzoek en hopelijk een echo om te controleren hoe het met de doorbloeding van de navelstreng gaat.

Ik weet dat hoge bloeddruk en ook pre-eclampsie veel minder vaak voorkomt bij een tweede zwangerschap, maar vraag me toch af of er vrouwen zijn die hier ervaring mee hebben en hoe dat verlopen is. Ik heb eigenlijk vooral behoeft om het even van me af te schrijven, want ik baal er ontzettend van en maak me zorgen. Ik had zo gehoopt dat deze zwangerschap zonder complicaties zou verlopen....
The time is now
Banba, ik kan me voorstellen dat je je rotschrikt! Kan je helaas niet helpen, maar wil je vooral heel veel strekte wensen. Hopelijk valt het mee.
Ik snap heel goed dat je een bloeddrukmeter gekocht hebt. maar toch zou ik uitgaan van de bloeddrukmeter van de verloskundige. Praat daar eens over met je verloskundige.

je kunt ook psychisch je bloeddruk omhoog jagen. (mijn man is daar een ster in mijn zijn witte jassen bloeddruk!)
Dank je Apricot.

@Misschicken, helaas is in het verleden gebleken dat mijn bloeddrukmeter vrij nauwkeurig overeenkomt met die in het ziekenhuis. Dat ik psychisch mijn bloeddruk omhoog jaag zou inderdaad kunnen, maar toen ik het vanmorgen mat was het met de gedachte; 'oh volgende week weer een afspraak bij de gyn, laat ik eens even kijken hoe het eigenlijk met mijn bloeddruk is' (in de drie weken daartussen niet gemeten). Ik kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat de verhoging kwam door zenuwen of ongerustheid.
The time is now
Het is heel eng. Je kunt er alleen niets aan doen. 80 is geen schokkend hoge bloeddruk, en ook met een hoge bloeddruk kun je het nog héél lang uithouden. Ik heb alleen geen positief verhaal voor je helaas.

MC, psychisch je bloeddruk omhoog jagen heeft hier niet zoveel mee te maken. Ik heb ook een witte jassen bloeddruk, maar van een witte jassen bloeddruk krijg je geen bloeddruk met een onderdruk van 120. En bij een thuismeter heb je dat effect helemaal niet, omdat je in je eigen omgeving meet.
Toen ik ooit thuis moest meten, een periode lang, had ik thuis een maximale bloeddruk van 85 (onderdruk, buiten zwangerschap) en toen ik diezelfde bloeddruk met dezelfde meter dezelfde dag bij de HA liet meten had ik een véél hogere bloeddruk.
Idd, de wittejassenbloeddruk stuwt alleen de bovendruk omhoog.

Banba, ik weet (denk te weten!) dat Eowynn het de tweede keer ook heeft gehad.

Ik heb zelf de eerste keer ook hoge bloeddruk gehad, op het laatst 150/115 maar was geen reden om kind te halen. Tweede zwangerschap wel wat verhoging (normaal 120/80, toen 130/95) en ook zo rond de 25 weken, maar omdat dat verder stabiel bleef was er ook niets aan de hand.
Bedankt voor je reactie Thyra, 80 is over het algemeen inderdaad geen hoge bloeddruk, maar in vergelijking met mijn 'normale' bloeddruk is hij toch wel een stuk hoger. Ik heb de zwangerschapskaart van mijn vorige zwangerschap er even op nagekeken en toen had ik rond deze termijn ook een bloeddruk van 120/80 en begon de vlos dat zorgelijk te vinden, bij 130/95 ben ik overgedragen aan de gyn.

Wat rot dat je tweede zwangerschap zo verlopen is. Is het uiteindelijk wel goed gekomen met jou en de baby?
The time is now
quote:Thyra schreef op 23 juni 2009 @ 12:54:

Het is heel eng. Je kunt er alleen niets aan doen. 80 is geen schokkend hoge bloeddruk, en ook met een hoge bloeddruk kun je het nog héél lang uithouden.

MC, psychisch je bloeddruk omhoog jagen heeft hier niet zoveel mee te maken. Ik heb ook een witte jassen bloeddruk, maar van een witte jassen bloeddruk krijg je geen bloeddruk met een onderdruk van 120. En bij een thuismeter heb je dat effect helemaal niet, omdat je in je eigen omgeving meet.

Toch wel, wij hebben eens een meter mee naar huis gehad, om te kijken of hij thuis ook van die rare metingen had.

En toen bleek dat als ik hem onverwachts overviel, "hop ik ga NU meten" een normaal beeld gaf, terwijl als ik dan de meter op tafel liet liggen en het 10 minuten later nog eens deed, hij weer een rare meting had.

En het lijkt me dat als je je onderbewust een beetje loopt op te vreten dat je in dezelfde periode zit als waar het de vorige keer mis ging, je zo ook je bloeddruk kan opjagen.

Ik wil hier zeker niet mee zeggen dat het geen herhaling is van preclampsie, maar ik zou eerst naar de verloskundige gaan voordat ik me bang zou maken... (en ook daar heb ik begrip voor!)
Sarah, bij mij gaat het beiden omhoog, kennelijk
@Sarah, heb je bij je tweede zwangerschap nog bloeddrukverlagers gekregen? Of is de bloeddruk vanzelf stabiel gebleven?
The time is now
Ik heb het alleen bij mijn derde zwangerschap gehad. Ik dacht dat alleen de onderdruk erg belangrijk was. Onder de 80 is mooi, boven de 80 maar onder de 90 betekent in de gaten houden. Bij mij is bij een onderdruk van 99 toch besloten in te gaan leiden omdat medicatie een week nodig heeft om aan te slaan en ik dan al overtijd zou zijn. Voordeel vond ik ook dat ik dan niet om de dag naar het ziekenhuis moest en geen zorgen had over mijn baby.

Bel je verloskundige. Ze zal toch wel rekening houden met je vorige zwangerschap?
@Louise: ik heb al gebeld met het ziekenhuis, ik word zo (al duurt dat al best lang) teruggebeld door de verloskundige.
The time is now
quote:Banba schreef op 23 juni 2009 @ 12:59:

@Sarah, heb je bij je tweede zwangerschap nog bloeddrukverlagers gekregen? Of is de bloeddruk vanzelf stabiel gebleven?Bij beide geen medicijnen gehad. Bij de eerste wel veeeeeeeeel rust genomen, maar toen kon dat ook natuurlijk. Bij de tweede ging ik altijd wel samen met oudste op bed (overdag) dus dat scheelde ook wel denk ik. En ik ben al vrij vlot vanaf thuis gaan werken ipv naar kantoor. Dus als jij dat soort mogelijkheden hebt; doen!
Ik werk op het moment al niet ivm een wondinfectie aan mijn been en werkte sowieso maar één dag per week. Om diezelfde reden doe ik het ook al dagen heul kalm aan, dus daar zal het niet aan liggen. Ik heb aan de telefoon nog gevraagd of die infectie (of de antibiotica die ik ertegen krijg) invloed kan hebben op de bloeddruk, maar dat zou niet het geval zijn.
The time is now
Kan die wond infectie geen invloed hebben op je bloeddruk vraag ik me af?

Maar zolang je onderdruk onder de 95 blijft is het wel ok, maar overleg even met je vlos, wat voor jou een te hoge onderdruk is.
Banba, begrijp ik het goed dat er nog helemaal geen medicijnen zijn ingezet? Dan is er nog een wereld te winnen volgens mij. Ik slikte wel bloeddrukverlagende middelen tijdens mijn tweede zwangerschap en toen de bloeddruk toch ging stijgen, werd de dosis gewoon verdubbeld en werd mijn bloeddruk weer netjes.
Idd, eens met Mirjam. "Gewoon" medicijnen slikken dan maar.
Nee, ik slik inderdaad geen medicijnen op dit moment. Die heb ik bij de eerste zwangerschap wel gehad en die zijn ook op een gegeven moment verdubbeld. Helaas hadden ze aan het eind niet meer het gewenste effect en steeg mijn bloeddruk toch nog door.

Voor mezelf maakt het me ook allemaal niet zoveel uit, maar ik maak me vooral zorgen om de baby. Ons zoontje heeft nog een tijd in het ziekenhuis moeten blijven en was enorm verzwakt. Ook later hebben we nog allerlei toestanden gehad als gevolg van de groeiachterstand en moeilijke start. Het lijkt me echt vreselijk om dat allemaal nog een keer te moeten meemaken en hoop zo dat we dit kindje gewoon mee naar huis kunnen nemen.(Al besef ik dat dat doemdenken en op de zaken vooruit lopen is).
The time is now
Op zich is een hoge bloeddruk niet zo erg.

Hoe was je placenta na je eerste zwangerschap? Te klein? Werkte hij goed? Heb je toen lang een hoge bloeddruk gehad?

Op zich is er niets geks aan dat je bloeddruk nu wat stijgt, maar ze zullen je wel in de gaten houden en eventueel al een lage dosis bloeddrukverlagers geven.

Dat is alleen maar goed. En zonder het verhaal van je zoontje te bagatelliseren, baby's kunnen nog véél meer hebben dan dat. Ik snap je helemaal hoor, had precies hetzelfde. Ik zou er niet ál teveel rekening mee houden dat je een normale bevalling en kraamtijd hebt.
Banba, sowies is je bloeddruk in het midden van je zwangerschap (dus een paar weken terug) altijd op zijn laagst. Dus daardoor is het verschil met nu ook al iets groter, maar wel te verklaren. Sowieso zal -als in het worst case scenario- herhaling optreedt van de ellende uit je eerste zwangerschap, dit waarschijnlijk een paar weken later zijn dan toen, waardoor je kindje alweer iets groter en sterker is. Het is medisch vastgesteld dat de kans op pré-eclampsie bij een tweede zwangerschap van dezelfde man, (een stuk) kleiner is, en dat als het toch gebeurt, het later in de zwangerschap gebeurt.
@Thyra, bij mijn eerste zwangerschap had ik een erg kleine placenta, die op het laatst niet meer goed functioneerde. Na de geboorte heb ik nog een paar weken last gehouden van een hoge bloeddruk en ook de medicijnen daartegen nog doorgeslikt. Rationeel gezien weet ik het ook hoor, dat er nog niet zo gek veel aan de hand is. Maar emotioneel (versterkt door hormonen) vind ik het allemaal maar lastig.

@Mirjarm, klopt inderdaad dat de kans een stuk kleiner is, de gyn had het in het voorgesprek over een kans van ongeveer 10%.
The time is now
quote:Mirjam762 schreef op 23 juni 2009 @ 13:27:

Banba, sowies is je bloeddruk in het midden van je zwangerschap (dus een paar weken terug) altijd op zijn laagst. Dus daardoor is het verschil met nu ook al iets groter, maar wel te verklaren. Sowieso zal -als in het worst case scenario- herhaling optreedt van de ellende uit je eerste zwangerschap, dit waarschijnlijk een paar weken later zijn dan toen, waardoor je kindje alweer iets groter en sterker is. Het is medisch vastgesteld dat de kans op pré-eclampsie bij een tweede zwangerschap van dezelfde man, (een stuk) kleiner is, en dat als het toch gebeurt, het later in de zwangerschap gebeurt.En vanuit dit soort vooronderstellingen zijn ze bij mij véél te laat begonnen met medicijnen......
Ah Banba, wat een angst hé? Ik ga niet mijn verhaal hier typen, wil ik je niet aandoen. Wat ik je wel wil zeggen is dat je moet zorgen dat je je bloeddrukmeter niet je hele dag moet laten bepalen. Op een gegeven moment stond ik er mee op en ging ik er mee naar bed. Elke keer ff checken of ie al gezakt was. Geen doen, raakte er alleen maar verder mee van slag.

En een groeiachterstand hoeft niet persé! Mijn zoon was precies goed! En ik had vanaf week 12 al een hoge bloeddruk.

Heel veel succes en probeer te genieten van je zwangerschap!
Toffifee, jouw kind had geen tijd voor een groeiachterstand, lijkt me, hij werd al heel vroeg geboren. Die bloeddrukmeter zou ik zelf wel zsm het huis uit doen. Je wordt goed genoeg in de gaten gehouden door de VK, (waarom loop je eigenlijk niet bij de gyn? ik had geen keus bij de tweede, en ik moest naar de gyn) en door je bloeddruk te meten kun je er nog niets aan veranderen. Hij stijgt, of hij stijgt niet, maar als hij stijgt kun je er niets aan doen. Rust nemen helpt een beetje, als het door stress komt, maar tegen een hoge bloeddruk door (beginnende) zwangerschapsvergiftiging helpt ook rust nemen niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven