Borstvoeding geven aan mijn tweeling

11-08-2020 14:50 33 berichten
Bijna 11 weken geleden ben ik moeder geworden van twee prachtige jongetjes. Ze zijn geboren met 35+6, spontaan en op de natuurlijke wijze. De eerste kwam aardig op gang, maar nummer 2 heeft een week op de NICU gelegen vanwege ademhalingsproblemen. Na 2 weken in het ziekenhuis mochten we met z'n allen naar huis. In die twee weken heb ik gekolfd en zijn mijn zoontjes langzaam van de sonde op de fles over gegaan. Mijn productie kwam heel goed op gang en ik kolfde 250 a 300cc per kolfsessie. De eerste dag thuis ben ik overgegaan op volledig borstvoeden. Tot zo'n 4 dagen geleden. 's avonds waren de baby's erg ontevreden aan de bost tot gillen en schoppen aan toe. Ik had het vermoeden dat ik niet genoeg voeding meer had. We gaven dan een flesje uit de vriezer (had ik genoeg vanuit het ziekenhuis). De afgelopen dagen ben ik gaan kolven om een beter idee te krijgen van wat ze drinken. Ik merkte toen dat mijn rechterborst aanzienlijk minder produceert dan de linker en dat ik steeds net niet genoeg voeding heb om ze tevreden te houden. Ik kolf smorgens 100 a 150cc extra, samen met een flesje uit de vriezer drinken ze dit dat 's avonds. Ik blijf zoekende hoe ik ze zo kan voeden dat ze beide tevreden zijn en ik dacht misschien krijg ik hier waardevolle tips. Ik heb vanmorgen gebeld met la leche leage. Daar kreeg ik de tip voor prematuren spenen (die heb ik besteld) en toch weer aan de borst voeden, omdat ze die beter leeg drinken dan de kolf. Maar ik blijf zoeken hoe ik het verschil in productie op kan vangen. De baby die rechts drinkt (ik wissel per voeding) is minder tevreden en komt dus eerder weer. Ik voed die dan weer rechts. Maar als baby 2 dan komt die dan eigenlijk rechts moet drinken is die borst zo goed als leeg..... nu kolf ik dan zodat ik het eerlijk kan verdelen. Ook merk ik dat de voeding minder wordt naarmate de dag vordert. Het blijft een zoektocht en zooo anders dan toen ik mijn dochter voedde, die had altijd meer dan genoeg.

Iemand een briljant idee om me weer op weg te helpen?
Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Waarom leg je de baby die sneller komt want aan de rechterborst gedronken weer rechts aan en niet links?
Omdat ik wil dat die borst meer gestimuleerd wordt, omdat die zo weinig produceert....dat was mijn logica tenminste
Alle reacties Link kopieren
Even tussendoor hoor:
HELD!

ik vind het knap wat je doet!
lilalinda schreef:
11-08-2020 14:59
Even tussendoor hoor:
HELD!

ik vind het knap wat je doet!
Nou dit! Meid, mijn complimenten.
Ik wilde zelfs met één baby al niet beginnen aan borstvoeding. Laat staan twee tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even contact zoeken met lactatie deskundige. Ik voedde ook twee kinderen tegelijk maar daar zat leeftijdsverschil tussen. Dus niet hetzelfde.

Ik gaf in mijn geval jongste de meest producerende borst als eerste
Alle reacties Link kopieren
Respect hoor, ik vond 1 baby aan de borst al best intensief, jij doet er gewoon 2!

Kunnen het geen regeldagen zijn? In dat geval: aanleggen, aanleggen, aanleggen…extra stimuleren zodat ze productie omhoog gaat
Alle reacties Link kopieren
Het is erg warm en je zit waarschijnlijk met regeldagen.
Enige wat je kunt doen is aanleggen, aanleggen en dat nog een keer of 100.


Ik had bij mijn tweeling een betere drinker en een mindere. De betere drinker kreeg mijn mindere borst zodat die zoveel mogelijk gestimuleerd werd. Ik wisselde op een gegeven moment niet meer per voeding (ik werd gek) maar per dag. Dat gaf rust.

Hoe vaak voed je ze? Op verzoek of op schema?

Zorg dat je zelf genoeg drinkt! 3 liter is minimaal met dit weer met 2 aan de borst.
Alle reacties Link kopieren
En: mijn baby’s gingen ‘s avonds clusteren. Waren alleen maar tevreden bij mij aan de borst, zelfs als ze niet echt dronken. Ging na paar weken vanzelf over.
Dankjulliewel! Het voelt ook als een hele prestatie :hyper:
Maar het is ook een zoektocht, vooral door die ene borst die minder productief is. Anders zou het geen probleem zijn. Maar ik vindt full-time kolven ook zonde als het niet echt nodig is. Ze zeggen overal dat een vrouw goed een tweeling moet kunnen voeden, en dit geloof ik ook! Maar er komt wel meer denkwerk bij kijken dan ik dacht. Vooral de productie rechts omhoog brengen is nu belangrijk denk ik.
Alle reacties Link kopieren
En ik zou stoppen met “eerlijk verdelen”, als het goed is regelen je baby’s zelf wat ze nodig hebben. Hebben ze wat minder gedronken, dan melden ze zich eerder en leg je eerder aan. Dat helpt je productie ook
Ten eerste, knap. Ik vond het met 1 kind tegelijk al erg moeilijk. Dus neem mijn tip dan ook aub niet als dogma.
Maar ik zou het kind dat eerst rechts gevoed werd (en eerder komt) daarna links aanleggen. Hooguit zou je tussen twee voedingen in dan misschien alleen rechts extra kunnen kolven en de gekolfde melk na de voeding erbij geven.
Maar dat maakt het wel heel druk voor jou en dat maakt je de komende dagen dan echt even slaaf van voedingen. Dus of je dat ervoor over hebt (met de hitte erbij).
Volgens mij is het verder geloof ik best normaal dat niet allebei de borsten evenveel geven.
Of misschien elk kind een eigen borst toebedelen? Dan heeft het kind met de mindere borst voorlopig wat vaker honger en zul je vaker aan moeten leggen. Maar dan hoef je niet extra te onthouden wie wat wanneer heeft gekregen. En het kind dat vaker gevoed wordt zorgt door vaker aanleggen voor een hogere productie binnen een paar dagen.
Kunst voor jou is om hoe dan ook stressvrij te blijven. Dus het proberen te nemen zoals het komt, zonder zorgen of schuldgevoel naar een kind. Ook als dat het kind is dat even een paar daagjes wat harder moet werken.
ANOMUS schreef:
11-08-2020 15:08
Het is erg warm en je zit waarschijnlijk met regeldagen.
Enige wat je kunt doen is aanleggen, aanleggen en dat nog een keer of 100.


Ik had bij mijn tweeling een betere drinker en een mindere. De betere drinker kreeg mijn mindere borst zodat die zoveel mogelijk gestimuleerd werd. Ik wisselde op een gegeven moment niet meer per voeding (ik werd gek) maar per dag. Dat gaf rust.

Hoe vaak voed je ze? Op verzoek of op schema?

Zorg dat je zelf genoeg drinkt! 3 liter is minimaal met dit weer met 2 aan de borst.
De regeldagen zijn een heel vak apart, maar dan geef ik er volledig aan toe, dat is geen probleem. Ik heb ze dus ook even per dag van borst laten wisselen, maar dan heb ik aan het einde van de dag en kind wat volledig over de zeik is omdat hij (denk ik) niet genoeg voeding krijgt en dus niet wil gaan slapen.

Ik voed ze op verzoek (ze laten er nu wat langer tussen zitten maar de eerste weken was het gerust 1 a 1,5 uur, dat was intens met 2), tijdens de dagen dat ik kolfde, kolfde ik elke 2,5 a 3 uur. Als ik het voor elkaar kreeg om vet genoeg van te voren te kolven (8 uur kolven, 10 uur honger) dan ging dat erg goed op verzoek. Vaak liepen ze die tijd dan in de loop van de dag in. Maar als ik om 8 uur kolfde en ze hadden meteen honger, dan moest ik kolven als ze honger hadden en moesten ze dus (huilend) wachten tot ik gekolfd had. Meestal kolfde ik 's morgens genoeg om ze 100cc te geven en had ik nog over. De voedingen daarna liep het van 90, 80 terug naar 70 cc en waren ze dus niet zo tevreden meer. Tussen 6 en 11 drinken ze net een voeding meer dan ik heb en gaf ik ze dus de melk die ik 's morgens over had een en flesje uit de vriezer. Nu denk ik dat ik misschien daarom ook juist 's avonds niet de stimulans kreeg om meer te gaan produceren...

Maar twee gillende, schoppende baby's aan je borst maakt het niet makkelijker om je geduld te bewaren :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Super dat je volhoudt! Het is geen wedstrijd van de ene borst tegen de andere. Vaker van borst wisselen mag ook. Ik had er per keer maar 1 aan de borst, maar links was bij mij ook de sterkste kant. Dat is bij al mijn kinderen zo gebleven. Is ook heel normaal dat 1 kant meer melk geeft dan de ander. Dus als rechts leeg is ga je gewoon met links verder met kind 2. Ik vind het overigens echt top dat je borstvoeding geeft. Is tegenwoordig minder normaal schijnbaar en zeker bij een tweeling. Misschien kun je een lactatie kundige mee laten kijken bij het aanleggen?
Bolletje88 schreef:
11-08-2020 15:36
Super dat je volhoudt! Het is geen wedstrijd van de ene borst tegen de andere. Vaker van borst wisselen mag ook. Ik had er per keer maar 1 aan de borst, maar links was bij mij ook de sterkste kant. Dat is bij al mijn kinderen zo gebleven. Is ook heel normaal dat 1 kant meer melk geeft dan de ander. Dus als rechts leeg is ga je gewoon met links verder met kind 2. Ik vind het overigens echt top dat je borstvoeding geeft. Is tegenwoordig minder normaal schijnbaar en zeker bij een tweeling. Misschien kun je een lactatie kundige mee laten kijken bij het aanleggen?
Dankje! Het aanleggen is gelukkig geen probleem. Ze happen ondertussen goed en drinken ook krachtig, dus daar Maak ik me niet zoveel zorgen om. Nu ik zo lees en nadenk. Moet ik misschien de eerste links geven, dan de tweede rechts laten beginnen en daarna links geven. Wie weet helpt dat wat. Mocht ik er in de komende week niet uitkomen ga ik zeker een lactatiekundige inschakelen. Helaas vond ik de LK in het ziekenhuis niet zo kundig, volgens mij wist ik na mijn bv cursus 3 jaar geleden meer dan zij een ze gaf veel tegenstrijdige adviezen. Zo heb ik meerdere keren om een kolf moeten vragen de eerste avond in het ziekenhuis en leken ze er allemaal niet zo'n haast mee te hebben. Ik vind dat iedereen volledig zelf niet weten hoe ze hun baby's voeden. Maar als ik alle voordelen van borstvoeding lees, wil ik mijn zoontjes dit niet onthouden. En na een hele positieve ervaring met mijn dochter weet ik ook dat ik het kan. Een tweeling is gewoon even een nieuwe uitdaging. Ze groeien overigens erg goed, dus ik ben niet bang dat ze echt te weinig krijgen. Maar heb ze het liefst ook tevreden (zodat we kunnen slapen ;-) ).
Alle reacties Link kopieren
Het is heel normaal dat een borst meer productie heeft dan de andere :) het is ook normaal dat je later op de dag minder hebt omdat je de hele dag druk in de weer bent geweest. Ik kan mij goed voorstellen dat dit met een tweeling een extra uitdaging is. Blijven aanleggen is het enige wat je kan doen om de productie op te krikken. Mocht dat te lang duren dan is er niets mis mee of het toch te combineren met wat kunstvoeding. Het is nogal wat voor je lichaam om voor 2 baby's borstvoeding te produceren. Gelukkig heb je nog een voorraad in de vriezer. Ik kan mij ook voorstellen dat ze met deze hitte ook extra willen drinken omdat ze dorst hebben (en niet perse honger).
Alle reacties Link kopieren
Hier geen ervaring met een tweeling (wel ervaring met twee kinderen aan de borst). Theoretisch zou je genoeg melk moeten hebben voor 2 à 3 kinderen en als ik het zo lees zit dat ook wel goed denk ik. Je wilt de productie zo gelijkmatig mogelijk hebben en wellicht drinkt de 1 beter/meer dan de ander. Ik denk ook dat je het 'probleem' in stand houdt door dat flesje in de avond te geven.

Is het een optie om het als volgt aan te pakken: je neemt grofweg tijdsblokken van 3 uur en daarin geef je baby 1 links en baby 2 rechts en voed je ze volledig op verzoek. Dus als baby 1 binnen dat blok nog een keer (of meerdere keren) wil drinken, geef je links nogmaals en vice versa. Na grofweg 3 uur (of wat dan ook handig is, kan ook op gevoel) draai je het om en geef je baby 1 rechts en baby 2 links. Geen idee of dit werkt, misschien vragen aan de lactatiekundige of dit een optie is.

Hoe gaan de nachtvoedingen?

Ik zou trouwens sowieso een IBCLC-lactatiekundige benaderen (kijk op LLL in jouw regio) en leg jouw vraag voor. Er zijn vast handige trucs voor. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
11-08-2020 16:05
Het is heel normaal dat een borst meer productie heeft dan de andere :)
En dit.
ConnieFeer schreef:
11-08-2020 16:18
Hier geen ervaring met een tweeling (wel ervaring met twee kinderen aan de borst). Theoretisch zou je genoeg melk moeten hebben voor 2 à 3 kinderen en als ik het zo lees zit dat ook wel goed denk ik. Je wilt de productie zo gelijkmatig mogelijk hebben en wellicht drinkt de 1 beter/meer dan de ander. Ik denk ook dat je het 'probleem' in stand houdt door dat flesje in de avond te geven.

Is het een optie om het als volgt aan te pakken: je neemt grofweg tijdsblokken van 3 uur en daarin geef je baby 1 links en baby 2 rechts en voed je ze volledig op verzoek. Dus als baby 1 binnen dat blok nog een keer (of meerdere keren) wil drinken, geef je links nogmaals en vice versa. Na grofweg 3 uur (of wat dan ook handig is, kan ook op gevoel) draai je het om en geef je baby 1 rechts en baby 2 links. Geen idee of dit werkt, misschien vragen aan de lactatiekundige of dit een optie is.

Hoe gaan de nachtvoedingen?

Ik zou trouwens sowieso een IBCLC-lactatiekundige benaderen (kijk op LLL in jouw regio) en leg jouw vraag voor. Er zijn vast handige trucs voor. Succes!
Ik denk ook wel dat ik genoeg voeding heb voor allebei. Het probleem is vooral dat 1 of allebei de jongens 's avonds helemaal overstuur raken aan de borst (volgens mij omdat er niet genoeg uitkomt) hij wil dan dus ook niet goed meer drinken omdat hij ligt te gillen en schoppen. Ik wil op dat moment wel graag dat hij gaat slapen... En dat gaat op die manier dus niet gebeuren.
Denk je dat het ook een probleem is als ik dan het flesje geef dat ik smorgens heb gekolfd? Dat is voeding van dezelfde dag, dus volgens mijn beredenering gooit het mij productie niet in de war, maar misschien denk ik dan te makkelijk.... Het flesje uit de vriezer kan ik proberen weg te laten. Desnoods overdag tussendoor nog extra kolven.

Er is niets mis met kunstvoeding, maar dat wil ik het liefst vermijden als het niet echt nodig is. Eerst wil ik proberen of ik een andere oplossing kan vinden.
Ik vind jouw optie om in blokken te voeden trouwens ook nog wel het proberen waard, die houd ik zeker in mijn achterhoofd.
Alle reacties Link kopieren
Nou, maar ik zou dit even checken bij een lactatiekundige, mijn ervaring is dus dat de productie niet statisch is gedurende de dag, maar meer dynamisch. Voorbeeld: ik had in de vroege ochtend en rond 1500 altijd relatief veel opbrengst bij het kolven. Waarschijnlijk kwam dat overeen met het ritme van mijn kind. Dus ondanks dat je wel jouw gekolfde melk geeft, geef je jouw lichaam op dat moment van geven van de fles niet de stimulans om meer melk te produceren. En zoals hierboven volgens mij al werd gezegd, werkt een baby vaak vele malen beter in het opkrikken van de productie dan een kolf. Ook (zei iemand hierboven ook al geloof ik) is dat clusteren vlak voor de lange slaap echt heel normaal babygedrag. Het lijkt dan alsof ze niet tevreden zijn (heb zo vaak gedacht bij mijn eerste dat ik niet genoeg had). Je kan dan letterlijk de hele avond met babies aan de borst liggen en dat is volkomen normaal. Wat ik vaak deed als ik dacht dat er niet genoeg was tijdens die clustermomenten: wisselen van kant. Dus bij loslaten en onrust wisselen en dan weer door laten drinken. Weer los, weer wisselen. Ik kan me voorstellen dat je dit ook met 2 kan doen. Dus steeds wisselen. Enorme boost voor de productie, ze krijgen dan de 'vettere achtermelk' (alhoewel dit ook al weer iets achterhaald blijkt te zijn?), en tukken dan hopelijk daarna voor meerdere uren achtereen. Het is dan voor hun ook een soort bijkomen en verwerken van de prikkels van de dag (iets met onaf zenuwstelsel). Wellicht zal dit de eerste dag(en) wat pittiger zijn als je dat flesje weglaat. Maar als het goed is moet jouw lichaam snel de signalen doorkrijgen om dan meer voeding op dat moment te gaan produceren. Nogmaals, dubbelcheck dit ook bij de lactatiekundige.
Flesvoeding, zijn mijn tweelinghelft en ik (uiteraard ook prematuur) ook gewoon groot op geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt op zoek gaan naar een lactatiekundige met ervaring/ als specialiteit meerlingen. Ik denk dat je vaker moet aanleggen om je productie te verhogen. En nogmaals, het is heel normaal dat je ene borst meer melk produceert dan de andere en dat je productie verschilt over de dag. Dat blijft gedurende de hele borstvoedingsperiode zo. Waarschijnlijk valt het je nu pas om omdat je tweeling aan beide borsten tegelijkertijd drinkt en is het je bij je eerste niet opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij doe je het al super goed!! De tip om een gespecisliseerde lactatie kundige bij je thuis te laten komen is al gegeven zag ik, dat wilde ik ook aanraden! Ik heb mijn tweeling ook 7 maanden gevoed en in het begin flink gezocht. Twee verschillende drinkers en ook verschillend producerende borsten. Ik probeerde wel eerlijk om te wisselen maar al snel had ik door dat mijn minder drinkende dochter een knalborst in de ochtend echt niet weg kreeg gewerkt, dus daar leer je in mee bewegen, echt! Het is een behoorlijke puzzel soms, maar toch ook wel echt mooi en iets om heel trots op te zijn dat je ze voedt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven