Borstvoeding niet gelukt

11-01-2008 22:32 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu zeven maanden. Voordat ze geboren werd, was ik vast van plan om borstvoeding te geven. Ik zag het al helemaal voor me: kindje lekker drinken bij mama en als mama weer ging werken kwam mama een paar keer per dag naar het kdv toe (dat zit naast mama's werk) om baby te voeden. Vantevoren had ik me goed ingelezen over borstvoeding en ook de borstvoedingsvoorlichtingsavond was bezocht.

Helaas liep het anders. Tijdens de kraamweek was het al één en al tepelkloven (auwww!!) en het aanleggen ging van geen kanten. Baby dronk weinig, kreeg de melk zowat niet uit mijn (platte) tepels, waardoor ik binnen de kortste keren met harde plekken zat. Snel aan de kolf, want borsten moesten leeg ivm dreigende borstonsteking. Ondertussen toch maar proberen er wat bij dochterllief in te krijgen. Zeven voedingen per dag betekende een half uur vantevoren een warmwaterzak op de borsten en na het voeden ijskompressen om zo bij mij de schade te beperken. Na een week of twee toch een borstonsteking met hoge koorts. Na drie weken werd ik ongerust van al die droge luiers en ging ik baby wegen. 't Arme kind zat ver onder haar geboortegewicht. In overleg met het consultatiebureau ben ik direct met flesvoeding begonnen. Tranen bij het eerste flesje, van mij. Omdat ze er als een hongerig wolfje op aanviel en omdat ik haar zó graag zelf had gevoed. Maar het ging echt niet. Ik werd er ziek van en zij groeide er niet van.

Achteraf denk ik: er had een lactatiedeskundige moeten komen. Maar da's dus niet gebeurd. En ik weet niet of dat geholpen had.

Maar waarom word mij toch zo'n schuldgevoel aangepraat door alles om mij heen? Want wat staat er met koeieletters op het pak voeding? Borstvoeding is het beste voor uw kindje! En wat lees je verder zoal: elke vrouw kan borstvoeden, vrouwen stoppen veel te vroeg met borstvoeding, vrouwen geven het te snel op, enzovoort, enzovoort.

Om mij heen heb ik alleen maar schoonzussen en vriendinnen bij wie de borstvoeding prima verloopt. Ben ik de enige met bovenstaande ervaring? Of trek ik het me gewoon teveel aan allemaal?

Liefs, Poekie
Hi Poekie,

Ik heb na de bevalling ook zo aangemodderd met de bv. Ik wilde het ook persé geven, bij mij kwam het niet goed op gang na de bevalling (KS). Na een paar weken was ze nog niet op haar geboortegewicht en ben ik haar gaan bijvoeden met kv. Dat ging allemaal prima, maar toch voelde ik me er niet goed bij. Ik heb op een gegeven moment een besluit genomen: óf volledig op kv óf nog 1 x een poging doen om volledig bv te geven. Ik heb toen een lactactiekundige gebeld (waar ik ook de bv cursus bij gevolgd had). Ik heb echt zitten janken bij haar, het is iets heel emotioneels en ze begreep me volkomen. Ik heb wat tips van haar gekregen en na een paar dagen flink kolven was mijn productie zodanig dat ik mijn meisje volledig kon voeden. Ik heb het bijna 6 maanden volgehouden en toen ik eenmaal ging bijvoeden liep mijn productie flink terug en ben ik gestopt, mede omdat ik het kolven op mijn werk niet meer zag zitten.(ik was 2 x per dag 1 uur bezig)

Zelfs na 6 maanden voeden voel ik af en toe nog wat spijt dat ik het niet langer heb volgehouden, het blijft een heel emotioneel iets, zo'n kindje aan de borst. Ik weet wel dat als ik nog een 2e mag krijgen ik het zeker weer ga proberen en dan veel sneller hulp in ga schakelen als het niet lukt. Ik heb zoveel gehad aan de lactatiekundige, al was het alleen maar voor de emotionele steun. Ik ben heel blij dat het uiteindelijk toch gelukt is, maar het had net zoals bij jou kunnen gaan, dus ik snap hoe je je voelt. Je hoeft jezelf echt niks te verwijten, je hebt gewoon niet de hulp gekregen die je nodig had. Prijs jezelf gelukkig met je gezonde kindje en volgende keer lukt het misschien wel. Je hebt in ieder geval veel geleerd van deze keer.
Hoi poekie!

ok hier zo'n zelfde drama als bij jou, binnen een week enorme kloven geen productie en allemaal profs (CB, verpleging in notabene een PRO-BV ziekenhuis met erkenning van de WHO en my god de kraamverzorgster die een bv certificaat zou hebben die me vroeg of ik me met full-time kolven geen koe voelde) die het afschoven op mijn borstverkleining ipv actief meedenken aan een oplossing!!

Ook ik heb zeker een maand of 9 met een schuldgevoel gelopen (zoon is nu 18 maanden) zeker ook omdat bleek dat hij een KMA had. Uiteindelijk had ik na 6 weken nog productie en liep de melk bij het nemen van een warme douche uit mn borsten. Ik heb mijn zoontje tot 13 weken (en mn eerste menstruatie) nog af en toe aan de borst gehad voor een 'slokkie troost' het echte relacteren en hem weer volledig aan de borst krijgen is helaas niet gelukt.

Als hij erg onrustig was hielp hem dat 'slokkie troost' zo om relaxed te worden dat toen mn borsten er na de menstruatie echt mee stopten ik heb gezworen het bij een 2e gewoon te gaan flikken met die BV.

Inmiddels ben ik 35 weken zwanger van nummer 2, heb een BV-cursus op zitten van de BVN en heb de telefoonnummers klaar liggen voor extra hulp. Mijn man was ook niet happig op het feit dat ik het weer wilde gaan proberen maar heeft mijn verdriet over het mislukken ook gezien, na een goed gesprek steunt hij me nu volledig en heeft alle info van de BVN aandachtig doorgenomen.

Ik ben er nu van overtuigd dat het gewoon gaat lukken, ik weet dat mijn borsten werken en weet evt ook de hulpmiddelen als ze niet voldoende produceren. Deze keer zal ik ook in datzelfde ziekenhuis hameren op een lactatiekundige aan mn bed direct na de bevalling. En weet je?? ik heb er toch zin in!! serieus!

Ga nogmaals een goed gesprek aan met je man en maak duidelijk hoe graag je het wilt, en wat ik ervaar is dat juist die negatieve ervaring me zo veel heeft geleerd, ik weet nu precies wat ik wel en niet wil, hoe hoog of laag de profs ook springen, het gaat nu zoals IK dat wil!!

Uiteindelijk is mn schuldgevoel vanzelf weggegaan, door dat heerlijke vrolijke mannetje wat het super doet en me elke dag weer een verliefd gevoel bezorgd heb ik het uiteindelijk los weten te laten.

succes!
shit, hele reactie geschreven, is 'ie weg.

Kort samengevat: ook hier slechte ervaringen met de reguluire hulp (kraam, vk, cb. Uiteindelijk na 3 mnd wel kind volledig aan de borst gekregen (combi van eigenwijs (kraamtijd elke 2u kolven en 's nachts ook om de productie maar op gang te brengen) + hulp lk)

Je hoeft je niet schuldig te voelen. Maar nu toch alles bij je boven komt, zou ik je aanraden om die info te gebruiken om voor jezelf op een rijtje te krijgen waar het fout is gegaan, wat er anders had gekund (beter). Het veranderd niets aan de situatie bij dit kindje. Maar het kan je wel helpen bij een eventueel 2e kindje. Als je weet wat je valkuilen zijn, ben je er beter op voorbereid en kun je een 2e keer een andere besliising nemen, andere hulp inschakelen.

en daarbij geeft het je inzicht in wat er allemaal fout is gegaan, het zal een hele opeenstapeling zijn. (zo zal een 2e kindje bij mij niet gelijk aangekleed worden, bloot op blootcontact is veel beter voor de bv en toegedekt minstens zo warm als kleertjes) Allemaal kleine dingen. Maar ook allemaal kleine dingen waar je je op dat moment niet bewust van was, dat dat 'fout' was. je ging ervan uit dat iedereen het beste met je voor had en voor jou de beste beslissen nam. En als je dat eenmaal ziet, dan zul je ook beseffen dat jíj niet fout was, dat je jezelf niets hoeft te verwijten en je zeker niet schuldig hoeft te voelen.

Succes
Fijn dat jullie allemaal zo meedenken en reageren. Tijdens de zwangerschap is het onderwerp borstvoeding noch bij de vk noch op de zwangerschapsgym aan de orde geweest. En ik lees hier nu voor het eerst dat ik nog zes weken ná de bevalling een beroep op de vk had kunnen doen. Dat wist ik niet eens. Ik had een prima thuisbevalling. Na twee dagen kwam de vk langs om te vragen hoe het ging. Borstvoeden doet pijn? Doorzetten en veel aanleggen.

Tweede bezoek was op de vierde dag, voor de hielprik. Na zes weken ben ik nog een keer met baby langsgeweest voor een 'afsluitend gesprek'. Ben één minuut binnen geweest. Hoe gaat het met jou en baby? Goed.

Dat van die niplette (zo heet het toch?) is een prima tip, bedankt! Die komt nog wel eens van pas, want bij een volgende wil ik het toch graag weer gaan proberen. Met alle ellende die ik de eerste keer heb meegemaakt wil ik het toch graag bij een volgende nog een keer proberen. Danweet ik precies waar ik op moet letten en zal ik tepelkloven, verstopte melkkliertjes en dreigende borstontstekingen niet zien als iets 'wat erbij hoort', maar als een alarm om onmiddelijk een lactatiedeskundige te bellen. Sterker nog, die ga ik tijdens de zwangerschap al inseinen over mijn achtergrond en die wil ik aan mijn bed zodra ik bevallen ben. En dan: het gaat ook om de combinatie moeder-kind, die is straks ook anders. Nummer twee heeft vast weer een ander drinkgedrag waarmee het misschien wél lukt.
quote:rammelkont schreef op 12 januari 2008 @ 20:06:

Hoi poekie!

ok hier zo'n zelfde drama als bij jou, binnen een week enorme kloven geen productie en allemaal profs (CB, verpleging in notabene een PRO-BV ziekenhuis met erkenning van de WHO en my god de kraamverzorgster die een bv certificaat zou hebben die me vroeg of ik me met full-time kolven geen koe voelde) die het afschoven op mijn borstverkleining ipv actief meedenken aan een oplossing!!

Nou jaaaaaa zeg, dat is toch een belachelijke opmerking, tegen iemand die net bevallen is en probeert haar kind goed te voeden...
quote:Poekie1976 schreef op 12 januari 2008 @ 20:38:

[...]

Nou jaaaaaa zeg, dat is toch een belachelijke opmerking, tegen iemand die net bevallen is en probeert haar kind goed te voeden...

erg he!! die persoon had zelf ook geen kinderen (dus geen ervaring) en ik maar kolven om die productie te krijgen.

verder sluit ik me wat betrefd je eerdere ervaring volledig bij nancy aan!! ik heb nu ook alle negatieve ervaringen gebruikt om het nu zo te laten gaan als ik het wil, de gyn is al volledig op de hoogte en heeft beloofd alles met koeienletters in mn dossier te schrijven

nu nog ff bevallen en die BV laten slagen
Rammelkont, ik wens je een héle goede bevalling en een hele fijne borstvoedingsperiode toe! Hopelijk lukt het deze keer wel, aan je inzet gaat het zeker niet liggen, dat deed het de vorige keer ook niet (aldus de ene ervaringsdeskundige tegen de ander .

Mijn tweede zwangerschap is nog niet in zicht, laat staan bevallen en weer een poging tot BV doen, maar ik ga dit topic wel uitprinten en tzt nog eens aandachtig doornemen!

Liefs Poekie
Poekie, veel succes, en Rammelkont, je weet het bv-vragentopic te vinden he, als je advies nodig hebt? Het barst daar van de ervaringsmoeders voor steun en advies!
Poekie, mijn ervaring met bv is ongeveer gelijk aan die van jou. Mijn eerste kind moest bijna de couveuse in omdat de bv niet op gang kwam (en ik werd nog wel zo goed geholpen in het zh waar ik een week lag). Het werd één groot drama en na twee weken moest ik noodgedwongen op de fles overstappen. Ik vond het vreselijk.

Nu twee jaar later is zoon nummer twee er (twee weken oud). De bv ging weer niet van een leien dakje, maar met heel veel doorzetten, bloed, zweet en tranen en enorm goede tips van een lactatiedeslundige en iemand van het forum die er veel verstand van heeft durf ik heel voorzichtig te zeggen dat het gaat lukken. Helaas wel met wat bijvoeding omdat ook deze zoon startprobleempjes heeft, maar ik geef wel bv! De melk is op gang! Ik had het nooit durven dromen. Ik kreeg nu echt de juiste tips en wat bij mij heel goed heeft geholpen is de eerste twee weken heel veel rust nemen, weinig bezoek en veel steun van mijn man.

Ik wil je alleen een hart onder de riem steken, het kan dus een tweede keer anders gaan dan de eerste keer.

Heel veel succes (en sterkte)!
Jinny, dank je voor je reactie! Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! Fijn dat het gaat lukken met de borstvoeding!

Dat van dat bezoek is een goeie. Ik had me vantevoren voorgenomen bezoek de eerste tijd een beetje buiten de deur te houden, maar toen dochter er eenmaal was, kon ik niet wachten om haar aan iedereen te showen. En die grote familie van mij wilde maar al te graag de nieuwe aanwinst komen bekijken. Maar ik was eigenlijk helemaal niet in staat zoveel bezoek te ontvangen (heel slap vanwege veel bloedverlies), dus dat is ook weer een leermomentje: dat gaat de volgende keer anders!
Hier nog een dramaverhaal. Bij mij is bij mijn eerste kindje wel 2x de lactatiekundige geweest, maar door mijn platte tepels met kloven en borstontsteking kon zij ook weinig meer doen. Uiteindelijk heb ik het met kolven en tepelhoedjes 10 weken volgehouden.Bij mijn tweede kindje zag er ook enorm tegenop om weer aan de bv te ´moeten´. Met pijn en moeite weer 10 weken gedaan, ik was de dagen aan het aftellen dat ik mocht stoppen van mezelf (ik wilde perse nr 2 evenveel geven als nr 1).

Had me voorgenomen er bij nr 2 niet zo´n schuldgevoel van te hebben, maar dat viel niet mee....

Maar het mannetje doet het nu uitstekend op de fles, dus daar houd ik me maar aan vast.
Hoi Poekie, niet schuldig voelen hoor, dat is het echt niet waard.

Ik heb 1 kind zelf gevoed en de ander is groot geworden met de fles.

Bij mij was het bij mijn 2e ook nog bijna verkeerd gegaan, want mijn baby was helemaal geel (dus slaperig) ze wilde absoluut niet drinken.

Ik zat met een paar meloenen voor borsten bijna te huilen in de kraamkliniek, personeel daar zei gewoon Äaaaach wil ze niet drinken?

Uiteindelijk op de 4e dag kreeg ik hulp van een verpleegster die zelf gevoed had, ze haalde gauw een borstpomp en we kolfden alles af....wat een verlichting!

Daarna nog best geworsteld met een slaperig kind, maar goed, gekolfd dus en eenmaal thuis liep het als een tiet!

Nu is mijn dochter net bevallen (degene die dus zelf niet wilde drinken) en zij had ook zulke zere tepels de 3e dag. Niemand die aanbood om haar af te kolven, de lactatiedeskundige zei tegen haar notabene "Nou het beste is om je kindje gewoon een dag niet te voeden.....?!?! Waaaaaat?!

Zij is een beetje boos eerder uit het ziekenhuis gegaan, onderweg een borstpomp gekocht en de rest met de buurvrouw geleerd (buurvrouw gelukkig ook een baby van 14 dagen oud). Het gaat nu gelukkig goed. Het bleek dat hier ook het probleem het aanleggen was, de baby werd ook heel driftig als er niet alah de minuut melk uit kwam.

Maar om nog even op je schuldgevoel terug te komen, en er zal wel iets op dat pak staan dat Bv het beste is maar dan...daarna....is toch die in het pak de beste!

Gewoon een soort reclame slogan! En als je kind het er goed op doet, dan is die toch ook het beste!
Lieve allemaal,

Een update! Ben afgelopen donderdag weer mama geworden, deze keer van een prachtige zoon. Vantevoren verloskundige bijgepraat en consult bij lactatiedeskundige gehad. Onder hun begeleiding én die van de kraamverzorgster geef ik nu sinds-ie er is borstvoeding en het gaat goed!! Uitstekend zelfs. Hij hapt aan, zuigt krachtig, drinkt zich helemaal lam en valt dan als een blok in slaap, om zich na 2-4 uur weer te melden voor een volgende voeding. Wel wat pijnlijke tepels, ook al wat kloven gehad, waardoor aanleggen nog pijnlijk is, maar dat gaat steeds beter. Hij groeit prima en is een heel tevreden, zoete baby. Heerlijk, zo kan het dus ook!!
Hee Poekie, wat een heerlijk nieuws! Gefeliciteerd met je zoon en met een goed lopende bv. Geniet ervan!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Geweldig, wat fijn zeg! En ook nog gefeliciteerd met de geboorte van je zoon.

(Ik kwam er pas na een post van Irenek achter dat dit een oud topic is omdat Ik weet dat haar dochter net zo oud is als mijn oudste en niet meer 1,5...)
Ik kom er nu pas achter dat het een oud topic is

Gefeliciteerd Poekie, en wat super dat het nu wél goed loopt!

(En mag ik dan nóg eens pleiten voor het opnemen van lactatiekundigen in het standaard kraamgebeuren, en in het basispakket?)
Komt goed Wen, komt goed! In het Diac in Utrecht bijvoorbeeld niet gewoon een vplk met aantekening maar een heuse lactatiekundige aan je kraambed. Ik zie het helemaal zitten daar in die kraamsuites

Poekie gefeliciteerd en super dat het nu wel lukt!
Poekie, gefeliciteerd! En wat fijn dat de borstvoeding op gang is!

Tip voor meelezers: kijk even na of je verzekering de hulp van een lactatiekundige vergoedt. Bij mij was dat niet het geval en daar kwam ik pas achter toen ik er eentje nodig had. Verzekering is verder heel goed, dekt erg veel maar net dit dus niet. Ook niet toen ik vroeg of ik het dan op naam van mijn dochtertje kon declareren (zij was te weinig aangekomen daarom had ik lk nodig, dus voor haar gezondheid!). Uiteindelijk was 1 telefoontje genoeg en dat kost dan 10 euro dus waar hebben we het over, maar ik ken mensen genoeg die meerdere consulten aan huis nodig hadden. Voor 1 januari kun je nog wisselen van verzekering.
Poekie, van harte gefeliciteerd met je zoon! En wat fijn dat de borstvoeding nu zoveel beter loopt.

Je hebt al een lactatiekundige gezien begrijp ik. Heeft ze ook verschillende drinkhoudingen laten zien, zodat je de kloven een beetje kunt ontlasten? En heb je goede creme voor je kloven? Fijn he, als het zoveel beter gaat. Dat maakt je vervelende gevoel van de vorige keer misschien ook weer goed.

Geniet van je zoon!
Hier idd twee consulten aan huis gehad, die het me helemaal waard waren geweest om te betalen hoor. Maar ik was toch wel blij met de vergoeding.
-
anoniem_6491bdc7537f8 wijzigde dit bericht op 16-09-2009 22:00
Reden: oud topic
% gewijzigd
Hee Poekie, wat fijn dat het nu wel lukt!

Ik hoop dat het de scherpe randjes van je eerste bv-periode een beetje afhaalt, dat het nu wel lukt.

En gefeliciteerd met je nieuwe mooie verse kindje!
Ik heb de vorige keer in mijn zwangerschap mijn verzekering uitgezocht op de vergoeding van lactatiekundige hulp en op wat andere extra's tav zwangerschap en babytijd. Maar zelfs zonder vergoeding had ik het consult bij de lk alle geld waard gevonden. Ik voed Mini nu zo'n 14 maanden, het geld wat ik heb uitgespaard aan kv dekt meerdere lk-consulten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Gefeliciteerd! Fijn dat het nu lukt met de borstvoeding. Geniet ervan, een kindje aan de borst is zo bijzonder.
Wat leuk, zoveel reacties, bedankt allemaal!

Ik krijg van mijn verzekeraar een consult lactatiedeskundige tot 65 euro vergoed. Inmiddels ook wat 'hulpstukjes' in huis, zoals siliconen borstpads ter genezing van tepelkloven en speciale netbeha's voor 's nachts.

@MarijeMarije: Ja, verschillende houdingen uitgeprobeerd. De rugby-houding bevalt mij tot nu toe het best, maar ga zeker nog verder experimenteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven