Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
@Kikkie: je moet dit middel dus ook blijven slikken na de bevalling begrijp ik? Het lijkt me toch dat er een mogelijkheid moet zijn om met hoge bloeddruk borstvoeding te kunnen geven. Informatie inwinnen bij een kinderarts/borstvoedingscentrum/lactatiedeskundige lijkt me dan ook zeker de moeite waard.

Het schijnt bijvoorbeeld dat er ook een anti-depressiva is die je naast de BV kunt gebruiken terwijl ik iemand ken die op aanraden van de huisarts gestopt is met BV vanwege anti-depressiva, zij baalt hier nu flink van want ze had het graag langer gedaan.

P.S. Wanneer ben je nou uitgerekend? Goed om te horen dat je nu zwanger bent nadat je gestopt bent met schrijven bij ons eind 2006, begin 2007 topic.
Haha, ik was weer eens mosterd zie ik. Mirjam was me al voor.

Als we nou gewoon flink blijven posten op dit topic (minimaal elk half uur ), dan blijft hij wel hoog staan.
En up :-)

(P.S. Pebbles; mijn dochter is jonger dan de jouwe; ze is van half januari, dit naar aanleiding van jouw vraag laatst)
hi pebbles!

bedankt voor je snelle reactie. Ik ben december 2007 uitgerekend, na twee keer mis, mag het nu echt zo zijn.

Ik moet de medicatie inderdaad afbouwen na de bevalling, dus ik zal niet gelijk mogen stoppen. Mijn vraag staat na aandringen van mijn kant uit bij de kinderarts. Ik heb er moeite mee dat niemand mij een duidelijk ja of nee antwoord geeft met duidelijke be-argumentatie. gyn zegt dat het wel mogelijk moet kunnen zijn maar wist het ook niet precies. Dus ik ben benieuwd waar de kinderarts mee komt.

Hoe is het met jouw kleintje? (die niet zo klein meer zal zijn :-)
En wat zonde Pebbles, van die kennis van jou die stopte met bv vanwege de medicatie. Dat is bijna nooit echt nodig; er is meestal wel een veilig alternatief te vinden. Ik heb deze keer ook weer een PPD gehad en slikte ook een tijdje een bv-veilig antidepressivum (Zoloft was het, en dat bedoelde jij waarschijnlijk ook). Ik ben er alleen te snel weer mee gestopt en heb het toen nog een paar maanden zwaar gehad, maar NU ben ik gelukkig weer helemaal ontzwangerd :-) en zijn alle vervelende hormoontjes lekker opgehoepeld :-)
Kikkie, had je mijn reactie ook gelezen?
mirjam ik zie nu je reactie pas.

Bedankt zeg! Ik wil heel graag het artikel hebben, ik zal je zo even mailen. Dus als ik het goed begrijp ik Propranalol nog iets beter om te nemen dan labetalol? Ik ga dit zeker even aankaarten.
Is goed hoor, ik mail je het zodra ik mail van jou heb. En het was bij mij wel grappig. Ik slikte eerst nog Methyldopa na de bevalling (want ook veilig én het verhoogt je melk-aanmaak een beetje, altijd handig natuurlijk). Maar eventuele depressieve klachten kunnen er ook door verergeren en omdat ik al een PPD had, heb ik mijn internist om een andere middel gevraagd. Ik had een consult bij de internist-in-opleiding en ik stelde voor dat hij me Propranolol voor zou schrijven (haha, lekker bijdehand van me). Hij dook in zijn boek en kwam met iets anders. Maar hij moest even overleggen met zijn begeleider; een internist. Toen hij terugkwam van dat overleg, zei hij dat hij toch ging voorschrijven wat ik had voorgesteld..ha! :-)
Ik had het ondertussen al gezien Mirjam. 1 van de beruchte MAF moeders toch?

Super dat het nu weer goed gaat als je zo'n historie hebt met PPD's.

@kikkie: december al, dat schiet lekker op. Spannend! Floor is van december 2006 dus is nu al weer ruim 9 maanden, het hele kleine is er nu wel vanaf ja. Maar het gaat hartstikke goed, we genieten volop van haar. Ze krijgt nog steeds BV.

Succes met de laatste loodjes.

en dit is dus ook weer een up
Kikkie (oeps, bijna je echte naam ingetypt), het artikel zit al in je mailbox
Ja Pebbles, inderdaad, 1 van die MAF-moeders. Maar het is er een beetje stilgevallen geloof ik. En Hanna (niet haar echte naam) is volgende week 9 maanden maar die blijft nog wel "lekker" lang klein (nog geen 7 kilo), heb ik lekker lang een baby'tje :-)
Wat een ukkepuk nog zeg die Hanna, heerlijk. Floor is ondertussen al 9 kilo dus dat kleine is er nu echt wel vanaf.

Jammer dat het bij de MAF moeders wat stiller geworden is, de laatste keer dat ik daar kwam was het nog helemaal gezellig en drukker dan bij ons.

Maar kom gerust bij ons langs als je het leuk vindt, we hebben veel januari mama's onder ons.

(zo blijft dit topic wel hoog maar het wordt wel erg off-topic geklets)
Bedankt voor jullie snelle reacties, Athena en Pebbles! Ik doe mijn best om op mezelf te letten, maar dat komt meestal pas op het laatst.. Blij om te horen dat mijn mannetje er in principe geen last van heeft! Nog een paar weekjes bikkelen en dan is hopelijk alles weer een beetje op de rit..

Fijne avond nog..
Kikkie, als je arts het nou niet zo heeft op een artikel van internet (die artsen heb je) zou je ook een lactatiekundige kunnen bellen en die advies laten geven aan de arts, dat maakt vaak net wat meer indruk.

Ik geef vandaag precies een half jaar bv aan Jommetje! Joepie!

(okee, + 20 maanden aan Meisje-Klein, maar dat telt niet, toch? )
Tila, ik ben het op zich met je eens. Maar in mijn geval wordt mijn artikel toch ook ondersteund door het advies van mijn eigen internist? Volgens mij hoeft de arts juist niet overtuigd te worden, eerder Kikkie zelf.
Mirjam, daar heb je gelijk in, ik las het een beetje scheef, dacht dat artsen allebei negatief waren. Sorry!
kikkie, ik heb een vriendin die zowel tijdens de zwangerschap als de bv een medicijn tegen hoge bloeddruk moest slikken (ze slikte iets anders, maar veranderde van medicijn voor de zwangerschap en is hiermee doorgegaan met de bv) ik zal haar mailen voor de juiste naam en vragen wat zij slikte en wat ze nu slikt. (je hebt nu natuurlijk niks aan deze posting, maar ik wil alleen even laten weten dat er zeker weten een medicijn is wat je mag slikken bij zwangerschap en bij bv, en zij heeft zonder medicijnen echt een hoge bloeddruk) Ik mail haar zo even en als ik antwoord heb, zal ik het hier schrijven..
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Het klopt dat ik meer bevestiging zoek omdat de antwoorden van verschillende doktoren anders zijn. Huisarts (die de medicijnen heeft uitgeschreven toen ik nog niet zwanger was) zegt nee, gyn zegt zou moeten kunnen, maar met een behoorlijke twijfel.

Maar heb net het antwoord van de kinderarts via de gyn gekregen en het moet gewoon mogen met mijn medicijnen, eindelijk een stevig antwoord. Het wordt meer gedaan in het ziekenhuis waar ik loop en ze zullen de kleine zo wie zo goed in de gaten houden door mijn medicijn gebruik.

Ben helemaal blij en opgelucht, wil zo graag bv geven en werd al behoorlijk door omgeving ontmoedigt want de algehele mening is medicijnen > geen borstvoeding.
nee hoor, dat is in elk geval zeker niet waar!
ik bedoel dat mijn omgeving die mening erop nahoudt.
Hallo,

Ik heb ook even een vraag.

Mijn twee weken oude zoon drinkt goed uit de borst, maar hij drinkt wel om de twee uur...en per drink-sessie drinkt hij echt 30-40 minuten (ik hoor hem slikken!). Ik krijg hem ook niet eerder losgekoppeld.

' s Nachts slaapt hij een keer een periode van 4 uur, maar daarna dus weer om de twee uur..

Heeft iemand tips voor me hoe ik die duur of frequentie kan beinvloeden? Ik ben hier nogal moe van, en ga twijfelen of hij dan wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is een flinke kerel, bij geboorte al 4250 gr.

Een speen probeer ik al, maar die snapt hij nog niet zo goed, en houdt hij niet zelfstandig binnen.

Misschien hoort dit er (nu) bij, en moet ik me erbij neerleggen, maar ik hoor graag jullie meningen en ervaringen!

Dank, en groet, Kinke
Hoi Kinke, je zou hooguit kunnen (laten) controleren of hij goed aangelegd is. Hoor je hem slikken? Sorry, dat schreef je al. Dus dat zit goed. Met een speen moet je nu liever nog niet beginnen, i.v.m. de mogelijke tepel-speenverwarring die dat kan opleveren (dan "snapt" hij de borst misschien op een gegeven moment niet meer). Het klinkt overigens heel normaal hoor, 30 à 40 minuten drinken per keer. Dit wordt op den duur wel korter, maar is voor nu heel normaal. Inderdaad, je er (letterlijk) bij neerleggen is het beste; zorg voor je eigen rust, ga even slapen als hij slaapt, eet goed, ontvang niet teveel bezoek als dat je vermoeit. Go with the flow meid..en over een paar weken gaat het vast al "beter".
Dank je!
@kinke: om de 2 uur klinkt inderdaad heel normaal. Voor de melkproductie is dat ook heel goed. Het gaat best snel dat er meer tijd tussen komt, waarschijnlijk duurt dat niet zo heel lang meer. Ik weet niet precies meer wanneer er bij mij meer tijd tussen zat maar met een week of 5 was het volgens mij al rond de 3 uur. Het lange drinken duurde nog wel wat langer voordat dat beter werd, pas bij een maand of 4 als ik het me goed kan herinneren. Voor die tijd was het wel steeds ongeveer een half uur.
Kinke, zoon woog ook zoiets bij geboorte. Het is gewoon hoor elke twee uur. En de duur is ook niet ongewoon. Lekker relaxen, goed boek erbij of leuke televisie serie kijken. Over een paar maanden slokt hij alles in 5 minuten weg en zul je terug verlangen naar die tijd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven