buikslapertje

24-04-2008 21:34 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje Pip wil alleen op zijn buikje slapen. De eerste 14 dagen mocht hij op zijn zij liggen afwisselend met elke voeding een andere zij. Hij is nu zes weken en heeft nog meer dan eerst een hekel aan op zijn ruggetje liggen. Elke keer als ik denk dat hij slaapt probeer ik hem weer op zijn ruggetje te draaien maar dat resulteert nog al eens in een huilpartij waarna ik weer opnieuw moet wachten tot hij diep genoeg slaapt.

Heeft iemand tips of ervaringen met betrekking tot veilig op het buikje slapen?

Marieke
het wordt afgeraden en niet voor niks, maar goed, daar heb jij nu niets aan. Wij hebben een speciaal matrasje voor onze dochters, een soort honingraat matrasje, waardoor ze ook op hun buik liggend kunnen ademen, het heet aerosleep ofzo. Mijn dochter sliep vanaf dat ze zelf kon draaien op haar buik, maar toen was ze een maand of 7 denk ik. Dat matrasje werkt echt wel goed, maar het blijft eng vind ik, zo'n kleintje op zijn buik, maar goed, niet slapen is ook niet goed voor hem en voor jou.
pfoe... geen tips voor zo'n kleintje hier.

Kruimel is inmiddels 8 maanden en die leg ik wel op zijn buik. Die is sterk genoeg om zijn hoofd goed op te tillen etc. Nog steeds niet zonder risico, maar dat durf ik wel aan.

Ik zou in ieder geval zo'n aerosleep matrasje of hoes kopen als je hem op zijn buik wilt laten slapen; dan kan hij doorademen als hij met zijn gezichtje op het matras komt te liggen.

Verder schijnen kindjes de rugligging beter te accepteren als ze ingebakerd zijn. Het op de buik slapen geeft ook een bepaalde mate van geborgenheid, die dan deels wordt overgenomen door het inbakeren. Misschien is dat een idee om eens te proberen?
Hé Marieke,

Je kunt hem op zijn zij leggen met een opgerolde handdoek in zijn rug. Deze vouw je steeds platter op, zodat hij iedere dag ietsje meer op zijn rug ligt, op een gegeven moment kun je hem dan helemaal achterwege laten.

Groeten Marieke
grappig, onze dochter die dus nu een buikslaper is, is in het begin ook ingebakerd geweest, en sliep zo prima op haar rug. Dat is inderdaad de moeite van het proberen waard.
zelfde hier Arwen...
Ik dacht dat buikslapen ook gevaarlijk was omdat baby's minder goed kunnen ademen met de druk van hun eigen lichaampje op de longetjes. Volgens mij heeft het niet alleen te maken met verstikken in het matras.
Het is niet echt goed voor die hele kleintjes, ze zijn nog niet sterk genoeg om weg te kunnen draaien. Als ze bijvoorbeeld een beetje melk teruggeven en ze gaan erin liggen met hun gezichtje, dan kunnen ze gemakkelijk stikken. (wil je geen angst aanjagen, maar het is toch iets om in je achterhoof te houden)

Ik blijf het eng vinden, gelukkig slaapt de mijne op zijn rug. Misschien wel door het inbakeren wat we deden toen hij klein was.

Succes!
Hier ook een echte buikslaper, heeft het uitgegild al die keren dat hij op zn rug werd gelegd.

Wij kochten toen bij de thuiszorgwinkel zo'n soort kussentje waar je je kind op zn zij in legt en dus niet op de buik kan draaien.

Dat heeft gelukkig wel een beetje geholpen maar lang niet zo veel.

Tja en toen hij 2 maanden was heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik hem op zn buik neergelegd en uren lag hij dan te slapen!!

Echt wel dat ik er uren naast heb gezeten, durfde niet uit de kamer weg te gaan maar had er alles voor over als hij maar sliep.

Hij is nu 15 maanden en meneer ligt iedere slaap meteen op zn buik hoor!

Dus tja tips? niet echt, misschien dat kussen van de thuiszorgwinkel?
die speciale matrasjes zijn zo ontworpen dat de melk daar doorheen lekt, zonder problemen. Al met al een heel veilig idee bij buikslapertjes.
Hier helaas een kindje van een vriendin welke ook alleen maar op z'n buik kon slapen.

Maar op een morgen lag hij dood in z'n bedje... wiegedood.

En waarschijnlijk gestikt in z'n matrasje....

Hoeft niet altijd zo te zijn, maar toch wel weer iets om over na te dneken...
die van ons sliep ook echt niet op haar rug en was daardoor dag en nachtwakker! Wijhelemaal kapot en mijn man was zo lief beneden op de bank te gaan liggen met de kleine op zijn buik zodat ik af en toe kon bijtanken. Mijn moeder vertelde dat ik ook een buikslaper was en dat de regels toen veel minder streng waren. Op het CB werd het afgeraden omdat dat nu eenmaal verplicht is. Maar na zoveel dagen en nachten zonder rust wist ik hetook neit meer. Ze kon al wel heel snel haar hoofdje lang omhoog houden en toen hebben we de gok maar genomen. Wel het wiegje strak aan mijn bed zodat ik alles kon horen. Vanaf dag 1 sliep ze door!! Ik slaap nu trouwnes nog steeds het liefst op mijn buik en kan echt niet in slaap komen op mijn rug dusja.....buikslapen kun je ook niet afleren.
Mijn zoon slaapt vanaf zijn geboorte op een aerosleep, ik vond het een heel fijn idee dat hij nooit, of ie nou op zijn rug, buik, zij of op zijn kop lag, kon stikken door dat matras.

En toen bleek het een buikslaper te zijn. Ik heb hem met 6 weken toen ik erachter kwam gewoon op zijn buik laten slapen. Met aerosleep dus.

(ik slaap zelf ook op buik altijd, en idd zoals iemand al zei, is het heel vervelend als het niet kan om wat voor reden dan ook, je kan het niet zomaar afleren
Wij hebben Ylok zodra hij zijn hoofdje kon draaien op zijn buik laten slapen. Hij sliep gewoon echt niet op zijn rug. Hij slaapt wel bij ons op de kamer, zodat we zijn ademhaling in de gaten kunnen houden.

Ylok haatte het overigens zo erg om op zijn rug te slapen, dat ik hem in het begin zelfs op zijn buik in de wandelwagen heb gelegd. Inmiddels ligt hij daarin liever op zijn rug zodat ie wat ziet.
Mijn jongste was ook een echte buikslaper. Wat we ook probeerde,Het slapen in een ander houding was een drama

.Eenmaal op zijn buik sliep hij uren als een roosje.

Ik heb mij er toen bij neergelegd

Vanaf dag 1 een echte buikslaper dus.Wel was hij ook al vanaf het begin heel sterk in zijn nekje.Ik merkte dat hij zich goed kon redden wat dat betreft.

Geen tips eigenlijk.

Ik koos er wel voor om hem nooit alleen te laten slapen.Hij sliep overdag in de woonkamer,s'nachts naast mijn bed. Zo had ik het gevoel dat ik, in ieder geval ,goed toezicht erop kon houden.

Als hij in diepe slaap was,kon ik hem wat meer op zijn zij draaien.

Het speciale matrasje is al genoemd.
Idd hij lag ook op zijn buik in de kinderwagen,knietje eronder,kontje omhoog. Tsja....dat was echt het ultieme relaxen voor hem.
Mijn dochter kan prima op haar rug slapen maar als ze onrustig is (s'avonds en soms s'ochtends vroeg) slaapt ze beter op haar buik. Ze is nu 4 maanden, wanneer kun je je kind wel gewoon op zijn/haar buik laten slapen?
roze wolk, in principe "mag" het gewoon als een kind zelf kan draaien, dan hou je het toch niet meer tegen en kan het geen kwaad. verder moet je zelf maar aanvoelen wanneer je je kind op haar buik legt, dat moet veilig genoeg aanvoelen en je moet het durven. Koop dan in elk geval zo'n matrasje zou ik zeggen.
Hier twee buikslapertjes. Dochter sliep 's nachts in het begin wel goed op d'r rug, maar overdag sliep ze dan gewoon helemaal niet.Zij hed als voordeel dat ze met 12 weken al alle kanten op kon rollen en ging dus al snel liggen zoals ze zelf wilde. Zoontje sliep ook bar slecht op z'n rug, dag en nacht en is niet zo'n snelle. Voor hem hebben we nu inderdaad het aerosleepmatrasje en omdat we hem al behoorlijk jong op zijn buik hebben gelegd hebben we de angelcare babyfoon gekocht. Die geeft een alarm af als de sensor geen beweging (dus ook ademhalingsbeweging) detecteert. Het is gelukkig nog nooit nodig geweest, maar het geeft mij in elk geval een veiliger gevoel en zoontje slaapt heerlijk.
Het zoontje van mijn vriendin is gestikt in zijn eigen braaksel omdat hij op zijn rug lag en niet goed genoeg zijn hoofd opzij kon draaien om het kwijt te kunnen. Hij was toen drie maanden. Ook de rugligging kan dus gevaarlijk zijn.

Hier vier buikslapers, maar met pappa en mamma die ook buikslapen had ik eigenlijk niet anders verwacht. Ik heb geen speciale matrassen en dergelijke. Ze slapen als ze heel klein zijn naast mijn bed. Dus op 30 cm afstand van mijn hoofd. Nu heb ik wel kinderen die al heel snel hun hoofdjes kunnen optillen en draaien. De jongste zelfs met een week al. De kraamverzorgster was er heel erg verbaasd over. Inmiddels is ons dametje een maand of drie en tijgert al gezellig box en bed rond. Het is bij de oudste een keer gebeurd dat hij zoveel moest spugen dat hij nauwelijks lucht kon krijgen (reflux), maar dat een fractie van een seconde, want ik was meteen wakker toen hij begon met spugen. Ik slaap heel erg op het geluid van de kinderen en word dus wakker. En daar durf ik toch wel op te vertrouwen.
De kinderarts merkte laatst op dat het hem was opgevallen dat veel buikslapende kindjes snel zijn met het optillen en draaien van hun hoofdjes. Net alsof hun lijfjes snappen dat om veilig te kunnen slapen op hun buik ze dat moeten kunnen. Hij vond het wel apart.

De fysiotherapeuten zijn trouwens stukken minder te spreken over de rugligging. Voorkeurshoudingen, afplattingen, slechte ontwikkeling van nek en rugspieren is dramatisch toegenomen sinds men de rugligging heeft ingevoerd.
quote:iry schreef op 24 april 2008 @ 23:13:

Idd hij lag ook op zijn buik in de kinderwagen,knietje eronder,kontje omhoog. Tsja....dat was echt het ultieme relaxen voor hem.

Ooh herkenbaar zeg!

Hier precies hetzelfde en meneer is nu 15 maanden en doet het nog steeds zo!
quote:fluffychuzzle schreef op 25 april 2008 @ 09:31:

De kinderarts merkte laatst op dat het hem was opgevallen dat veel buikslapende kindjes snel zijn met het optillen en draaien van hun hoofdjes. Net alsof hun lijfjes snappen dat om veilig te kunnen slapen op hun buik ze dat moeten kunnen. Hij vond het wel apart.

.

Ja hier ook 2 buikslapers die allebei beresterk zijn in nek en rug. Beiden konden vanaf dag 1 hun hoofd optillen tot groot vermaak van kraamzorg en verloskundige. Beiden drukten zich met 6 weken omhoog en leunden op hun armpjes. Ziet er zo schattig uit als ze over het randje van de kinderwagen kijken.

Ik heb na weken vol slaapproblemen de stoute schoenen aangetrokken; een wereld van verschil!!!! Wat sliepen ze daarna goed zeg.

Ja dus ik neem het risico en leg ze op een aerosleep, in een slaapzakje en altijd het luchtrooster open. Maar ik vergeef het mezelf nooit als het misgaat. Hoewel je nooit weet of het daaraan ligt als ze sterven.

weet je er zijn zoveel risico's. Ze kunnen van de trap vallen, onder een auto komen, verdrinken. Als je daar continu mee bezig bent dan word je gek e heb je geen leven meer.

Geniet dus van je kleintjes, hoe ze dan ook willen slapen.
Iry en Parel, zo slaapt Max dus ook nog steeds en Tessa ook met die kont in de lucht. Schattig!
Ik hoorde laatst ook van een ding dat je onder het matrasje legt, of onder het lakentje dat weet ik niet precies. Die meet of er ademhalingsbewegingen zijn en dan alarm geeft als er langer dan een bepaalde periode geen ademhaling meer is geweest.

Volgens mij zijn er zelfs zorgverzekeringen die dat ding (deels) vergoeden. Het heette volgens mij Nanny Care oid.

Ik zou het doodeng vinden om mijn kind zo jong al op de buik te leggen trouwens maar mijn dochter sliep gelukkig ook prima op haar rug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven