Cito Dé uitslag 2013

05-03-2013 15:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zitten er al ouders in spanning ? Ik wel...



Ik heb een ingewikkeld kind (HB, asperger , klas overgeslagen en faalangstig).. Zijn cito kan dus alle kanten op.. Hij heeft een laag zelfbeeld.. dus voor hém zou het zo fijn zijn als de score is wat hij graag wil (VWO)..



Voor óns maakt het niets uit, de school zijn we nog niet uit en hij is toch voor ons al een kanjer.. Maar ja.. dat kan ik wel zeggen, hij ziet dat anders..



Hoe is het bij jullie ? Ook in spanning en is de score wat jullie er van hadden gehoopt / verwacht ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 05 maart 2013 @ 22:37:

Hier in de regio word beweerd door de VO scholen dat ze een NIO inzetten als de CITO- eindtoetsscore en het advies van de basisschool niet overeenkomen. Dit alleen als de toelatingscommissie twijfelt nadat ze de gegevens van het CITO LOVS (gr.3-8) hebben bekeken.



Ik twijfel dan weer aan hun woorden aangezien er elk jaar kinderen per definitie worden afgewezen (zonder NIO) nadat de CITO scores zijn opgestuurd. En dit doen ze dan onder het mom van 'teveel aanmeldingen'.

Jup, en daar kan je dan dus niets aan doen als basisschool en ouders!

Afijn ik las net ook dat een school allang de Cito-scores binnen heeft en wel zegt dat ze er nog niet zijn, Dat snap ik helemaal niet. Waarom zou je dat doen als school zijnde? Bij ons zouden de ouders flink flippen, dat weet ik wel!Je weet nooit precies hoe en wat er zich afspeelt en eenduidige antwoorden naar buiten toe zijn nog steeds handiger voor scholen dan vertellen hoe het daadwerkelijk verloopt.



Poldervrouw ik hoop dat de school die jullie voor hem op het oog hebben open staat voor aanvullend onderzoek. Sterkte met het uitzoeken, regelen, bellen en praten.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had echt een waardeloze Cito score (526 of zoiets) Via een toelatingstest is ze uiteindelijk toch toegelaten tot vmbo Tl op de school naar haar keuze.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
quote:Akakia schreef op 05 maart 2013 @ 22:36:

Nou, met zo'n WISC-uitslag zou zoon linea recta naar het VWO moeten kunnen. Maar dan moet de VO-school wel open staan voor een kind dat begeleiding nodig heeft op andere fronten dan het cognitieve! Hoe oud is de WISC? WISC-uitslag is trouwens m.i. betrouwbaarder dan NIO.hij zat toen in groep 4, dus 3 schooljaren terug.. dat is 2010 denk ik.. Maar zijn IQ verandert niet hoor.. althans.. dat is ons toen verteld.. kan paar punten verschillen maar niet significant..
Alle reacties Link kopieren
quote:Akakia schreef op 05 maart 2013 @ 22:38:

Mijn post van 22.21 was trouwens niet zozeer op jouw situatie specifiek gericht poldervrouw, maar op de eerdere post van hertjehertje.snap ik. leg alleen uit hoe het bij ons op school gaat..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het trouwens realistischer vinden als ze de toetsing van IQ en EQ in 1 test opnemen.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 22:53:

[...]

hij zat toen in groep 4, dus 3 schooljaren terug.. dat is 2010 denk ik.. Maar zijn IQ verandert niet hoor.. althans.. dat is ons toen verteld.. kan paar punten verschillen maar niet significant..Nee, dat zijn IQ niet significant verandert weet ik, maar een WISC-test (en volgens mij andere capaciteitentesten ook) is officieel 2 jaar geldig. Het kan dan dus zijn dat een VO-school een oudere test niet als geldig accepteert, vandaar mijn vraag.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
lavendelbloem,

Zo snel al? Ik werk zelf op het vo en wij krijgen in mei nog aanmeldingen binnen. Onze oudste zit in groep 8 en heb helemaal niet gehoord wanneer hij opgegeven moet worden.





ik weet niet waarom dat op deze school zo is geregeld maar ik begreep dat er meerdere scholen zijn die afsluit data's hebben maar ik denk wel dat als ik toch verander (nouja ik, mijn draakje dan want die moet het tenslotte gaan doen) dat dat nog wel mogelijk zou zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 22:30:

[...]





Wij overwegen nog een NIO, maar pedagoog zegt dat het onzin is.. de WISC is voldoende volgens haar.. Daar komt het HB in naar voren (diagnose was Asperger, HB en ADHD, perfectionistisch, onderpresterend en laag zelfbeeld).. tja. leuke combi.. kan er ook niets anders van maken..Dit zou een goede school voor jouw zoon kunnen zijn: http://www.walburgcollege ... _five-Masterclass&pid=225
Alle reacties Link kopieren
Een IQ verandert niet, maar een hoog IQ wil helaas niet altijd iets zeggen over iemands uiteindelijke prestaties.

Wat de reden ook is voor het onderpresteren, hij presteert helaas op het moment niet zo goed. Daarmee kan ik me voorstellen dat een VWO advies er niet in zit... Ik hoop dat een proefplaatsing een oplossing kan bieden!!



Akakia, als een basisschool de cito in het geheel niet meeweegt in het advies, is een cito toch volledig nutteloos? Ik vind dat een basisschool een advies moet schrijven op basis van hun eigen observaties gedurende 8 jaar in combinatie met de cito scores. Je kunt toch niet één van de twee helemaal buiten beschouwing houden?



Bij mij heeft de cito gelukkig de andere kant op goed gewerkt. Mijn laatste basisschool leraar mocht me niet en gaf een 'havo/vwo combi' advies, terwijl ik altijd hele goede rapporten heb gehad en een cito score had van 550. Mijn middelbare school heeft geen moment overwogen me niet te accepteren in 't vwo.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
eindelijk het is binnen maar het was lager als de drempel toets
Alle reacties Link kopieren
quote:bobbes schreef op 06 maart 2013 @ 13:48:

[...]





Dit zou een goede school voor jouw zoon kunnen zijn: http://www.walburgcollege ... _five-Masterclass&pid=225Helaas ernstig uit de buurt.. Ik woon in het Noorden
Alle reacties Link kopieren
quote:Akakia schreef op 05 maart 2013 @ 22:57:

[...]



Nee, dat zijn IQ niet significant verandert weet ik, maar een WISC-test (en volgens mij andere capaciteitentesten ook) is officieel 2 jaar geldig. Het kan dan dus zijn dat een VO-school een oudere test niet als geldig accepteert, vandaar mijn vraag.Onderzoek werd nog geaccepteerd bleek vandaag .. Was 3 jaar oud bleek overigens..
Alle reacties Link kopieren
De gesprekken zijn inmiddels geweest vandaag.. Ik heb meerdere gesprekken gehad.. OA met IB-er.. Er is overleg geweest met beoogde school en we gaan geen proefplaatsing doen maar starten op de HAVO.. Gezien de problematiek die hij heeft is op- beter dan afstromen..



Het is een heel lang verhaal geworden wat ik hier nu niet neer ga zetten ivm privacy.. Maar het komt er op neer dat er eea is blijven liggen maar aan de andere kant geen communicatie naar ons toe is geweest over observaties in de afgelopen periode.. Dat er een goed beeld is geschetst van mijn kind qua faalangst etc. Dat het vertrouwen bij IB er is dat hij wél VWO kan maar door zijn Asperger en op dit moment belemmeringen zijn .. Door persoonlijke groei die hij nog moet doormaken is de verwachting dat hij wel degelijk naar het VWO kan.. maar dat starten op een lager niveau voor hem nu beter is.. En ze zelfs wel verwachte dat hij in klas 2 op het VWO zou zitten..



Het verhaal is wat meer complex dan wat ik hier nu neer zet hoor, maar dat is verder niet zo van belang.. Ik kreeg nog wat pluimen her en der voor mijn aanpak en opvoeding en hoe we met hem omgingen .. dat was dan wel weer even prettig..



Weet je.. ik ben er klaar mee.. Hij gaat straks naar een andere school en wie weet gaat er wel een knop om en gaat hij de goede kant op.. Hij is nog zo jong.. komt vast wel.. en anders maar met een omweg..
Alle reacties Link kopieren
quote:mamavan4draakjes schreef op 06 maart 2013 @ 16:05:

eindelijk het is binnen maar het was lager als de drempel toetsWat is een drempeltoets ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamayun schreef op 06 maart 2013 @ 15:57:

Een IQ verandert niet, maar een hoog IQ wil helaas niet altijd iets zeggen over iemands uiteindelijke prestaties.

Wat de reden ook is voor het onderpresteren, hij presteert helaas op het moment niet zo goed. Daarmee kan ik me voorstellen dat een VWO advies er niet in zit... Ik hoop dat een proefplaatsing een oplossing kan bieden!!



Nee dat klopt en dat is bij hem zeker zo.. Het Asperger zijn (en ik quote "hij is een tekstboek Asperger kind" is voor hem toch een fiks struikelblok.. Zijn vaardigheden moeten nog tot ontwikkeling komen en bij kinderen zoals hij loopt dat wat gecompliceerder dan bij anderen.. Hij heeft dus tijd nodig.. en de juiste omgeving.. VO school werkt ook mee. Hij krijgt extra begeleiding in de eerste twee jaar in ieder geval (soort rugzak constructie maar dan anders).. De verwachting is wel dat hij het gaat redden.. Opstromen verwachten ze dan ook wel..
quote:Gamayun schreef op 06 maart 2013 @ 15:57:



Wat de reden ook is voor het onderpresteren, hij presteert helaas op het moment niet zo goed. Daarmee kan ik me voorstellen dat een VWO advies er niet in zit...



.Juist bij onderpresteren heeft het kind meer uitdaging nodig, en kan een vwo advies juist wel goed zijn, maar goed daar gaat het topic niet over!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 05 maart 2013 @ 17:56:

[...]





"Zoek naar de school" is niet in alle gevallen zo eenvoudig. Buiten de randstad, buiten de wat grotere steden, zijn de scholen niet zo dik gezaaid. Als de school waar ik mijn zoon op wil hebben, hem niet wil, zal hij moeten uitwijken naar een stad bijna 30 kilometer verderop.Mijn dochter zit 25 km hier vandaan op school. Gezien zijn asperger zal zelfstandig reizen misschien niet mogelijk zijn, maar het is wel gelijk een indicatie voor een taxi.
Alle reacties Link kopieren
Poldervrouw, wat vind je van het gesprek en het advies? Het klinkt wel alsof er goed over is nagedacht en het goed is uitgelegd. Sta je achter deze keus? En wat vindt je zoon ervan? Fijn dat de nieuwe school mee werkt! Heb je er vertrouwen in? Het klinkt wel goed zoals je het opschrijft! En ja, hij komt er wel, natuurlijk :-)



Live, ik geloof niet dat ik ergens heb beweerd dat iemand die onderpresteert niet uitgedaagd hoeft te worden. Maar alsnog bedankt voor je tip.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamayun schreef op 06 maart 2013 @ 22:39:

Poldervrouw, wat vind je van het gesprek en het advies? Het klinkt wel alsof er goed over is nagedacht en het goed is uitgelegd. Sta je achter deze keus? En wat vindt je zoon ervan? Fijn dat de nieuwe school mee werkt! Heb je er vertrouwen in? Het klinkt wel goed zoals je het opschrijft! En ja, hij komt er wel, natuurlijk :-)



Live, ik geloof niet dat ik ergens heb beweerd dat iemand die onderpresteert niet uitgedaagd hoeft te worden. Maar alsnog bedankt voor je tip.



Ja ik sta achter de keuze.. VWO was de wens van zoon en dat steunden we ook op zich.. Er is ook niet gezegd dat hij het niet kan, maar het is niet slim om het nu te doen vanwege hoe hij is.. En zoals gezegd.. het was een lang ! gesprek en de IB-er heeft hand in eigen boezem gestoken én heeft laten zien dat ze goed zicht heeft op mijn kind.. Communicatie is bij haar wel een ding..



Hoe dan ook.. Ik ben tevreden met de keuze, zoonlief ook (al wil hij nog steeds VWO doen) maar hij ziet in dat hij dan óók wat moet gaan doen..



En for the record.. ONS maakt het niveau niet uit.. Als praktijkonderwijs zijn plek is (ook met zijn iq) dan is dat zijn plek.. WIj kiezen alleen maar voor het welzijn van ons kind.. We hadden het alleen graag voor hém gewild.. hij heeft al zoveel ellende achter de rug.. en dit was voor hém echt een ding..



Het komt goed.. met de nodige inspanningen en aanpassingen en fikse begeleiding waar we nu naar op zoek gaan (deels al aanwezig natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
quote:live94 schreef op 06 maart 2013 @ 20:07:

[...]





Juist bij onderpresteren heeft het kind meer uitdaging nodig, en kan een vwo advies juist wel goed zijn, maar goed daar gaat het topic niet over!Dat hang heel erg van het kind af.. In mijn kind is de uitdagiing niet het punt, maar zijn asperger wel..
Alle reacties Link kopieren
quote:kelso schreef op 06 maart 2013 @ 21:43:

[...]





Mijn dochter zit 25 km hier vandaan op school. Gezien zijn asperger zal zelfstandig reizen misschien niet mogelijk zijn, maar het is wel gelijk een indicatie voor een taxi.Geen idee.. daar hebben we nog niets over uitgezocht.. Als het op deze school niet zou lukken dan is het vroeg genoeg om elders te gaan kijken..
quote:kelso schreef op 06 maart 2013 @ 21:43:

[...]





Mijn dochter zit 25 km hier vandaan op school. Gezien zijn asperger zal zelfstandig reizen misschien niet mogelijk zijn, maar het is wel gelijk een indicatie voor een taxi.Ook als hij naar het regulier voortgezet onderwijs gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben destijds met 543 toch op het gymnasium aangenomen, ook al was de ondergrens 545. Het kan soms dus wel dat een school afwijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamayun schreef op 06 maart 2013 @ 15:57:

Akakia, als een basisschool de cito in het geheel niet meeweegt in het advies, is een cito toch volledig nutteloos? Ik vind dat een basisschool een advies moet schrijven op basis van hun eigen observaties gedurende 8 jaar in combinatie met de cito scores. Je kunt toch niet één van de twee helemaal buiten beschouwing houden?



Tuurlijk zegt het wel iets, maar het is een score van slechts 3 enkele ochtenden!!! De Citoscores van het leerlingvolgsysteem van groep 3 - 8 moeten terdege moeten meegewogen, want door de jaren heen schetst dat een goed beeld. En in de meeste gevallen bevestigt de Cito-eindtoets ook het advies. Maar het meewegen van de eindtoetsscore is m.i. niet nodig, want als je na 7,5 jaar een kind nog niet goed in beeld hebt en daar de cito-eindtoets voor nodig hebt, dan heb je je werk niet goed gedaan als school. De Cito-eindtoets zegt wel iets, maar niet zoveel als men vaak gelooft.



@poldervrouw, dat klinkt als een goed gesprek. Fijn dat de IB-er hand in eigen boezem steekt, en het advies: beter opstromen dan afstromen vind ik een hele goede!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
quote:Akakia schreef op 07 maart 2013 @ 20:20:

[...]



Tuurlijk zegt het wel iets, maar het is een score van slechts 3 enkele ochtenden!!!



Precies. Misschien was een kind snipverkouden, stikzenuwachtig of voelde de druk van torenhoge verwachtingen van ouders in de nek.



Als ik ouder was, maar ik ben slechts tante van de 8e groeper, ging mijn kind niet naar een school die selecteert op citoscore.



(Mijn nichtje had een mooie 547 trouwens.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven