Combinatie schoolgaand kind en baby

06-10-2009 10:57 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al: hier in huis hebben we de combinatie van een schoolgaand kind en een baby en ik vind het af en toe behoorlijk lastig.

Voorheen bleef oudste (kindje van vriend, co-ouderschap) over op school. Sinds de komst van jongste en de wijzigingen in werkdagen hebben we besloten daarmee te stoppen, nu komt ze tussen de middag dus gezellig thuis eten. Echt erg gezellig maar in de praktijk niet heel handig met een baby.

Dagen zien er nu als volgt uit: degene die gaat werken brengt oudste naar school, tussen de middag haalt en brengt degene die thuis is. Na schooltijd haalt degene die thuis is ook weer, soms gaat ze meteen met een vriendinnetje mee spelen en wordt ze daar aan het einde van de middag opgehaald door degene die werkt.

Dat betekent dus dat baby vaak mee moet. Soms lukt het net tussen slaapjes door maar soms ook niet en dan moet baby (veel) langer wakker blijven dan hij eigenlijk kan omdat we nog weer naar school moeten. Ik vind het echt zielig dat gesleep auto in en uit meerdere keren per dag.

Er zijn wel opties om het te veranderen zijn maar ik zie overal wel weer een nadeel aan:

* Toch weer laten overblijven tussen de middag, maar daar zal oudste niet blij van worden. Die vond de overbljif niet heel erg leuk en is erg blij dat ze nu thuis komt eten. En zelf vind ik het ook wel een gek idee om naar de overblijf te laten gaan terwijl er iemand thuis is.

* .baby thuis laten?? ehm..eigenlijk geen optie, heen en terug zijn we zo een kwartier/20 minuten weg met de auto, maar ben benieuwd of er veel mensen zijn die dat doen.

* ouders van vriendinnetje vragen of ze mee kan rijden tussen de middag. Woont wel vlak bij maar vind het eigenlijk teveel gevraagd van een ander.

Hoe doen anderen dat? Doe ik er te moeilijk over? Ik vind ook wel wel dat dit nu eenmaal ons gezinnetje is en dit hoort erbij, maar wellicht zijn er mensen met een goed idee hoe het wat makkelijker kan?
Mijn oudste is 5 en de jongste 1. De oudste blijft over dus dat gaat wel goed.

Ik vind het dan weer lastig met zwemles. Zwemles is hier altijd als baby slaapt. Ik ben al een keer op en neer gegaan om zoon daar te brengen terwijl ik de baby liet slapen (ik belde mijn vriend toen ik wegging en toen ik weer thuis was). Maar dat vond ik echt geen fijn idee. Nu past mijn vader op op jongste als we zwemles hebben.
De jonge kinderen hier slapen van 9,30 tot 11,00 en dan weer van 13,30 tot 15,00, gewoon aan laten wennen, zo gaat het op een kdv ook, dus dat zou je thuis ook in kunnen plannen.
Hoe oud is je baby? Hier gaat de kleine mee in de draagdoek als ik de oudste ga brengen of halen van het kdv. En als we met de auto ergens heen gaan leg ik haar van te voren in de Lodger shelter, en hevel haar al slapend over in de maxi cosi als we weg gaan (en weer terug als we weer thuis zijn). Nu gaat dat nog prima, maar ik weet ook niet hoe dat gaat als ze ouder wordt. Ik denk dat het dan wordt als zusenzo voorstelt.

Hoewel... op het KDV slapen kindjes vanaf anderhalf of zo maar 1 keer (vanaf half 1) dus ik denk dat het dan alsnog lastig wordt.
Ik heb een dochter van 6 (groep 3) en een baby van 2 maanden.

Gelukkig hebben we bij ons op school een continu-rooster, dus er is geen tussen-de-middag. Kinderen eten in de klas met de juf een boterham en gaan dan buitenspelen. Je mag ze niet eens ophalen, al zou je willen. Daardoor zijn ze wel vroeger uit (14.45u)

Ik moet ook met de auto naar school. Ook nog een enorm parkeerprobleem, dus ik heb nu met de oudste de afspraak dat ik haar 's ochtends voor de deur afzet en ze zelf de school inloopt. Ben ik in totaal 10 minuten weg. De baby heeft nog niet een heel vast ritme, ze slaapt wel de nachten door, maar wordt ergens tussen 6 en 8 u wakker. Is het 6u dan leg ik haar na de voeding terug en laat haar liggen als ik de oudste naar school breng. (want ik weet inmiddels dat ze dan tot minimaal 9.30u slaapt. Is ze 7u of later wakker dan neem ik haar na de voeding mee naar beneden en leg haar in de box of maxicosi (afhankelijk van hoeveel tijd we nog hebben tot vertrek) Dan gaat ze dus meestal wakker mee, maar kom ik met een slapende baby weer thuis, die dan weer meteen haar bedje ingaat.

's Middags parkeer ik wel altijd de auto, met wachten voor de klas en eventueel afspreken met vriendinnetje ben ik dan minimaal 30 min. weg, dus dan gaat baby altijd mee. Inmiddels is ze daar prima aan gewend, als ze in bed ligt ga ik met de maxi cosi naar boven, haal haar zachtjes uit bed, meteen in de maxicosi en dan de auto in. In 9 van de 10 gevallen wordt ze dan niet eens wakker. Ik heb zo'n adapter voor op het kinderwagenonderstel, dus ik kan haar dan in de maxicosi laten zitten en van parkeerterrein naar de school wandelen. Meestal slaapt ze nogsteeds als we alweer thuis zijn!

Jij hebt natuurlijk een extra rit te doen vanwege tussen-de-middag. Ik heb dat met balletles en zwemlessen. Als we dan uit school komen en 45 min later weer naar ballet moeten, zet ik haar gewoon met maxicosi en al in de box tot we weer vertrekken, dan slaapt ze wel door!

Maar misschien kun je voor tussen-de-middag afspraken maken met die ouders van dat vriendinnetje. Bijvoorbeeld vaste dagen dat jullie beide kinderen meenemen en vaste dagen dat zij dat doen. Zijn zij ook weer geholpen. Misschien dan nog 1 dag overblijven en zo de week zien te plannen.
Ik zit daar ook wel een beetje mee.

Mn dochtertje is nu 3,5 en mn zoontje bijna 1,5.

Op vrijdagmiddag gaat mn dochtertje naar de PSZ om 13:15.

Tot een paar weken terug sliep mn zoontje van 9 tot 10 en hield het dan prima vol om tot 13:30 wakker te zijn.

Nu wil hij in de ochtend echt niet meer naar bed en is dan rond 12:30 echt wel moe.

Ik durf hem toch echt niet alleen in bedje te laten als ik mn dochtertje naar de PSZ breng. Dus zet ik m meestal rond 12:30 in zn kinderstoel met een broodje, zn favoriete knuffel en een filmpje.

Zo neemt hij verplicht even rust (anders loopt hij maar door en wordt huilerig).

Ik zorg ook dat zn luier verschoont is voor we zus naar school brengen. Dan kan hij als we terug komen zo zn bedje in.

Ik moet m dan wel helaas na zo'n 1,5 uur slaap alweer wakker maken, omdat hij ook weer mee moet ophalen. Aan het eind van de dag merk ik dan wel dat hij erg moe is, en gaat hij er dus iets vroeger in als normaal.

Toen hij overigens nog heel klein was en in de kinderwagenbak lag, legde ik hem rond PSZ tijden gewoon te slapen in de bak en kon zo lopend met hem naar school. Merkte hij niets van!
Follow your heart, but take your brain with you....
Oppas inhuren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Pff ik zou doodmoe worden van dat gesleep, en lijkt me niet zo fijn voor de baby.

Volgens mij breekt het jou ook behoorlijk op.

Wat ik zou doen:

-vragen of oudste een paar dagen met de buren mee naar huis mag komen zodat je een beetje rust hebt.

-baby op vaste tijden laten slapen.

-uitzoeken wat oudste niet leuk vindt op de opvang, misschien vindt ze het op bepaalde dagen wel leuk? En dan 1 of 2 dagen wel laten gaan. om haar toch een beetje te laten wennen.

Eerlijk gezegd vind ik het argument om haar niet over te laten blijven omdat er toch iemand thuis is, onzin.

Zoals het er nu naar uitziet ben je helemaal niet 'thuis', je bent de hele dag bezig met ophalen en brengen, ik denk eerlijk gezegd dat degene die 'werkt' het veel rustiger heeft!

Maar ik ben dan ook gewend om op school over te blijven.
Continue rooster ljikt me ideaal, mogen ze wat mij betreft hier ook invoeren.

Oudste zit in groep 3, baby is bijna 4 maanden.

Het speelt hier twee dagen in de week, omdat oudste hier maar de helft van de week is.

We hebben nog niet zo'n vast ritme dat ik precies kan zeggen wanneer baby slaapt en wakker is. De dag wordt nog een beetje bepaald door hoe laat hij 's morgens wakker wordt. Wegbrengen hoeft niet met baby omdat degene die gaat werken dan naar school brengt.

Gisteren kwam het echt ongelukkig uit en was hij eigenlijk rond 11.15/11.30 toe aan slapen maar kon dat uiteindelijk pas rond 13.30 toen we na de middagpauze weer thuis waren. Toen was ie echt uit zijn doen en heeft hij veel gehuild en niet geslapen, pas rond 15.00 uur viel hij in slaap. Gelukkig hoefde ik oudste niet op te halen anders was het helemaal ellendig geweest.

In een draagdoek kan niet, we moeten wel met de auto (voor oudste in heen en weer lopen net te ver, zeker in de pauze

Eerder in de maxicosi leggen is idd een idee. Hij valt nu ook regelmatig in de maxicosi in slaap wanneer we terug rijden naar huis.

Bij het KDV hanteren ze bij ons niet zulke strakke slaaptijden, ik denk dat baby daar ook nog wat te klein voor is. Hij gaat slapen wanneer hij moe is, Meestal is hij zo'n anderhalf uur achter elkaar wakker en daarna is ie wel weer moe, en door het (nog?) ontbreken van een duidelijk ritme is dat dus niet iedere dag gelijk en komt het de ene keer perfect uit en de andere dag lastig.

Oudste gaat pas sinds 3 weken niet meer naar de overblijf, is het heel erg zielig om het terug te draaien en toch weer naar de overblijf te laten gaan? dat zou ik eigenlijk het liefst willen maar weet niet of we dat kunnen maken, ook omdat er dus wel iemand thuis is.
Kan je niet met de kinderwagen gaan en oudste op de fiets? Dan is ze wat sneller.

En als het maar om 2 dagen gaat, zou je ook nog kunnen beslissen haar 1 dag over te laten blijven, en de andere niet. Dan moet oudste een keer water bij de wijn doen, en jongste een keer.
quote:nouschi schreef op 06 oktober 2009 @ 11:40:

Oppas inhuren?Het is mijn vrije dag. En het zijn niet echt tijden waar je een oppas voor in schakelt. Om 12.00 uur moet oudste opgehaald worden, dan eten we thuis en net na 13.00 gaan we weer weg. Dan zou het gaan om twee keer ongeveer 20 minuten, twee dagen in de week.
Ik heb het slapen van de jongste altijd om de schooltijden van de oudste 2 heen gepland. En verder neem ik jongste gewoon altijd mee. Niet ideaal (vooral zwemles is een crime met nogal ondernemende tante van inmiddels 1.5 en broertje van 3), maar ja, het is even niet anders, en speciaal er een oppas voor zoeken vind ik ook weer zo wat (ik betaal al genoeg aan oppas voor opvang na schooltijd op werkdagen, hier in buitenland helaas geen BSO).
quote:charmant schreef op 06 oktober 2009 @ 11:41:

Pff ik zou doodmoe worden van dat gesleep, en lijkt me niet zo fijn voor de baby.

Volgens mij breekt het jou ook behoorlijk op.

Wat ik zou doen:

-vragen of oudste een paar dagen met de buren mee naar huis mag komen zodat je een beetje rust hebt.

-baby op vaste tijden laten slapen.

-uitzoeken wat oudste niet leuk vindt op de opvang, misschien vindt ze het op bepaalde dagen wel leuk? En dan 1 of 2 dagen wel laten gaan. om haar toch een beetje te laten wennen.

Eerlijk gezegd vind ik het argument om haar niet over te laten blijven omdat er toch iemand thuis is, onzin.

Zoals het er nu naar uitziet ben je helemaal niet 'thuis', je bent de hele dag bezig met ophalen en brengen, ik denk eerlijk gezegd dat degene die 'werkt' het veel rustiger heeft!

Maar ik ben dan ook gewend om op school over te blijven.

Rustig voor mezelf is die dag inderdaad niet, maar vind dat dat geen argument mag zijn. Dat "probleem" heeft natuurlijk bijna iedereen met schoolgaande kinderen. Het gaat mij om de combinatie met een baby erbij wat het lastig maakt omdat jongste niet aan slapen toekomt soms.

Oudste is twee jaar naar de overblijf geweest, en dat was prima. Ze vind het fijner om naar huis te gaan. Gewoon de gezelligheid van thuis eten, wat rustiger, ter plekke kunnen beslissen wat ze op brood wil en hoeveel ze wil eten, tot op zekere hoogte in haar eigen tempo kunnen eten zonder een eind tijd omdat er ook nog buiten gespeeld moet worden.
quote:Morrie schreef op 06 oktober 2009 @ 11:54:

Kan je niet met de kinderwagen gaan en oudste op de fiets? Dan is ze wat sneller.

En als het maar om 2 dagen gaat, zou je ook nog kunnen beslissen haar 1 dag over te laten blijven, en de andere niet. Dan moet oudste een keer water bij de wijn doen, en jongste een keer.

het is ongeveer een kwartier lopen, een half uur in totaal dus wat teeel is voor de middagpauze. Ook al gaat zij fietsen, en ik lopen, dan zijn we nog steeds de tijd kwijt

Hmm..1 dag wel en 1 dag niet is misschien een goed alternatief
Hier een zelfde situatie en ik heb het gewoon geaccepteerd voor die 2 dagen dat het aan de orde was. De oudsten vinden de overblijf echt verschrikkelijk, dus waarom laten overblijven als het niet per se hoeft. Dus ja, soms moest ik Mini vroegtijdig uit een slaapje wekken of langer wakker houden dan strikt noodzakelijk was. Dat compenseerde wel weer op de andere dagen.

1x heb ik haar laten liggen. Toen sliep ze net, en zo lekker. Maar man, tien jaar van mijn leven heeft het gekost. Toevallig net op die dag had 1 van de 2 oudsten straf en moest nablijven. Haha! Tot ik rood en bezweet en half hysterisch binnen kwam, de meester zag meteen dat het niet kon en toen konden we gelukkig meteen weg.

Inmiddels komen ze zelf van school naar huis, dat scheelt heel veel stress!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ilja, kun je 1 dag laten overblijven en de andere wel ophalen, dat scheelt al voor baby.

Wat ik zelf doe is oudste ophalen samen met de jongste. Na de boterham leg ik jongste op bed en breng ik oudste terug. Jongste ligt dan dus te slapen terwijl ik snel op en neer fiets met oudste achterop. Als de buurvrouw thuis is, let zij op de babyfoon. En ander buurvrouw fiets hetzelfde op en neer en weet dus ook als er iets met mij gebeurt, dat jongste in bed ligt.

Kinderwagen vind ik ook een goede oplossing, kun je jongste al eerder inleggen en ook in laten liggen. Met een meerijdplankje hoeft oudste niet heen en weer te lopen. In de maxi cosi zou ik niet te veel laten slapen, is niet alleen slecht voor de rug maar uit recente onderzoeken blijken er ook andere risico's aan te kleven (ademstilstand).
Kan je niet met de ouders van het vriendinnetje regelen dat jij de ene dag beide kinderen ophaalt en dat zij dat de andere dag doen? Dan is het niet teveel gevraagd en heb je maar 1 dag in de week dat je je baby mee moet nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven