Derde kindje vernoemen, is dit raar?

20-08-2018 09:17 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik dachten heel lang dat we 2 kinderen wilden. De oudste is vernoemd naar de familie van mijn man en de jongste naar mijn familie. Ze hebben allebei 2 voornamen. Nu is de derde op komst en ik vind het mooi om deze baby ook een tweede naam te geven. Nou dacht ik zelf om haar een tweede naam te geven die is afgeleid van mijn oudste 2. Niet een hele duidelijke vernoeming (dat hebben de andere 2 ook niet) maar gewoon een beetje husselen met letters. Wat vinden jullie, leuk of raar?
Alle reacties Link kopieren
Vernoemen van een derde kind naar de oudste kinderen vind ik bevreemdend. Echter wat jij doet is niet echt vernoemen.
Als ik een Eveline en een Thomas heb en ik noem de derde Melina dan ziet niemand daar een vernoeming in al heb ik de namen van de oudste twee gebruikt.
Dus dan kan je gerust doen.
Als de namen te veel op elkaar lijken dus Eva en Eveline bijvoorbeeld dan zou ik het zeker niet doen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
20-08-2018 09:22
Ik vind letterhusselvernoemingen een mooi woord maar een rare activiteit
Mooi verwoord en mee eens.

Je kind Vernoemen naar een ander kind vind ik helemaal vreemd.

Maar doe het gerust als je met letters gaat husselen want dan heeft toch niemand door dat met de tweede naam van je jongste eigenlijk de bedoeling had te vernoemen naar de twee oudste.
Alle reacties Link kopieren
ladyjaney schreef:
20-08-2018 10:47
Waarom?
Omdat bij vernoemen naar je moeder eer je eigenlijk je moeder dat zij jou op de wereld heeft gezet en je goed heeft opgevoed.

Je vindt die persoon een goed persoon en hoopt dat je dochter net zo'n leuk persoon wordt.

Vernoemen naar een zusje is raar omdat je nog niet weet wat voor mens ze wordt en of ze het dus eigenlijk wel waard is om vernoemd te worden.
Alle reacties Link kopieren
ladyjaney schreef:
20-08-2018 09:55
Oh echt? Nee dat zou ik zelf ook nooit doen... Dat van die stamnamen is een goede tip, dank je!
Ja, ik dacht eerst dat het iets bijzonders was, maar toen ik tegen de 2e aanliep stond ik wel even te kijken. Ik dacht eerst dat het was dat ze het leuk vonden dat elk van de jongens met zijn eerste naam vernoemd was naar een opa of zo. Maar ze vonden het gewoon hele mooie namen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet raar en een leuk idee. Als er een leuke naam ‘uitkomt’ zou ik het doen. Naar jezelf of je man vernoemen vind ik trouwens ook niet raar. Hier ook zwanger van de derde. Ik heb erover gedacht om mezelf te vernoemen maar vind mijn naam niet mooi en kan er ook verder niets van maken. Nu gaat ze waarschijnlijk naar een (nog niet vernoemde) oma vernoemd worden. Niet helemaal letterlijk, vonden we ook te ouderwets, maar voor ons is dit gewoon vernoemen.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste is met zijn 2e naam vernoemd naar een verongelukte broer van zijn oma

Onze jongste heeft als 2e naam de voornaam van mijn vriend
Bij gebrek aan inspiratie

Mijn schoonzus heeft dezelfde voornaam als haar moeder. Schijnt redelijk normaal te zijn in Friesland?
Zij is overigens de 3e dochter
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter is vernoemd naar opa en stief oma, zoon gewoon leuk en andere opa en jongste dochter leuk en naar mijn zus.
Alle reacties Link kopieren
Dus het is zoals bij Trijntje Oosterhuis, Marijn en Eljah wordt Maël? Of als je nog meer husselt Maja? Nee, dat vind ik niets en ook sneu voor het derde kind. Alsof dat kind niet zichzelf mag zijn, maar zich moet meten aan die o zo leuke broers/zussen.
anoniem_235797 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 04:36
Reden: Toevoeging
6.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mensen, het gaat om de tweede naam hè? Niet de eerste, ze krijgt gewoon een unieke naam die niks met de andere 2 te maken heeft.

Maar goed, bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog even de tijd, dus ik ga er nog eens over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
ladyjaney schreef:
21-08-2018 09:12
Mensen, het gaat om de tweede naam hè? Niet de eerste, ze krijgt gewoon een unieke naam die niks met de andere 2 te maken heeft.

Maar goed, bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog even de tijd, dus ik ga er nog eens over nadenken.

Op het onderwerp namen zul je allerhande reacties krijgen omdat het zo persoonlijk is. ;-)
In ieder geval veel succes met kiezen!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
21-08-2018 00:16


Onze jongste heeft als 2e naam de voornaam van mijn vriend
Bij gebrek aan inspiratie
Dat snap ik niet goed. Je hóeft toch geen tweede naam te geven? Als je van alle namen op de wereld er niet 1 mooi genoeg vindt dan doe je toch gewoon geen tweede naam?
Alle reacties Link kopieren
Wat je dus eigenlijk wil doen is de 2e naam van je derde kind samenstellen uit de 1e namen van je oudste twee kinderen. Nee, dat vind ik niet raar. Zeker niet als daar geen extreem vergezochte naam uit rolt.
Gewoon doen!
Nog succes met je zwangerschap.
Valia_1 schreef:
20-08-2018 13:39
Vernoemen van een derde kind naar de oudste kinderen vind ik bevreemdend. Echter wat jij doet is niet echt vernoemen.
Als ik een Eveline en een Thomas heb en ik noem de derde Melina dan ziet niemand daar een vernoeming in al heb ik de namen van de oudste twee gebruikt.
Dus dan kan je gerust doen.
Als de namen te veel op elkaar lijken dus Eva en Eveline bijvoorbeeld dan zou ik het zeker niet doen.
Mijn oudste heet (fictief) Karlijn Marie. De jongste heet Marianne Floor. Het oorspronkelijke idee was Marie-Anne, maar dat vond ik niet mooi staan. Nummer drie, die nooit is gekomen zou dan als eerste naam iets met Floor krijgen. Niemand die daar iets van merkt want die tweede namen gebruiken ze alleen in officiële stukken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vader thuis was het heel gebruikelijk om namen te recyclen... 6 jongens en 5 meiden en ze hebben allemaal overlappende namen.

Mijn vader heette (voorbeeld):
Peter Johannes Nicolaas Maria. Zijn broers heten John Nicolaas Adrianus Maria, Nico Adrianus Petrus, enz. 3 voornamen waarvan de eerste is afgekort en allemaal de toevoeging 'Maria'. Bij de zussen precies hetzelfde... Waren ook veel peetooms en peettantes onder de siblings.

Ik moet eerder zeggen dat ik er voor alleen een derde kindje ook niet voor zou kiezen. Geeft mij een gevoel van ongelijkheid binnen het gezin (ook als het niet direct herleidbaar is). Ik zou het alleen passend vinden als je andere kinderen toch al een opvallend anders zijn dan de jongste, als er bijvoorbeeld 10 jaar leeftijdsverschil is, als de eerste een andere vader hebben of de jongste geadopteerd is ofzo. Dan zou ik het zien als een stukje extra binding.

Maar zoals anderen zeggen: boeiend wat ik er van vind. Het gaat om jullie kind en die mogen jullie (vrijwel) elke naam geven die jullie willen...
Alle reacties Link kopieren
ladyjaney schreef:
20-08-2018 11:43
Nee dat is toch anders. Ik gebruik de letters van de namen van mijn 2 oudste kinderen voor de tweede naam van deze baby. Mijn twee oudsten hebben hele verschillende namen, dus niet zoiets als Kwik, Kwek en Kwak.
Als je er niets over zegt denkt ik dat geen mens (inclusief de twee oudere kinderen) er ooit achter komen dat dit een afgeleide is van de namen van de oudsten. Dus leuk/raar... ik zou geen moment gaan lopen puzzelen met letters naar aanleiding van het geboortekaartje en denken ‘Hey, een soort van vernoeming’. Op het moment dat je er zelf mensen op gaat wijzen kunnen ze er zomaar van alles van vinden. Maakt niets uit wat daarover de consensus van het forum is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon heeft drie namen. Zijn eerste naam is een verzonnen naam, zijn tweede naam is een directe vernoeming naar mijn moeder. Wij hebben het geluk dat haar achternaam, niet verbasterd, een mannennaam is. Wel een ouderwetse,maar een heuse naam en nog een stoere ook! Dus niet iets in de trant van: mijn moeder heet Gerarda, we hebben zoon Gerard genoemd. (Ook een verandering, want de a weggelaten)


Zijn derde naam is een directe vernoeming naar mijn schoonvader.
Ik zou een kind alleen vernoemen naar een ouder kind als deze overleden is. Anders vind ik het raar.

Maar ik vind vernoemen met afleidingen van Namen sowieso raar. Je vernoemt naar oorspronkelijke naam of je kiest een tweede naam maar dan is het in mijn ogen niet vernoemen.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
26-08-2018 11:30
Ik zou een kind alleen vernoemen naar een ouder kind als deze overleden is. Anders vind ik het raar.

Maar ik vind vernoemen met afleidingen van Namen sowieso raar. Je vernoemt naar oorspronkelijke naam of je kiest een tweede naam maar dan is het in mijn ogen niet vernoemen.

Dit zou ik juist raar vinden. Ik hoor het wel eens en het komt mij altijd over alsof kind 2 dan een vervangers is voor de eerste... Of men perse die naam wilde gebruiken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
27-08-2018 16:28
Dit zou ik juist raar vinden. Ik hoor het wel eens en het komt mij altijd over alsof kind 2 dan een vervangers is voor de eerste... Of men perse die naam wilde gebruiken.
Mee eens. Ik zou het nooit doen.

TO: Succes!
Een naam is een naam is een naam. Wat maakt het uit waar het van afgeleid wordt? Doorgaans vraagt niemand daar naar. Lekker doen dus.
Zomerbloem23 schreef:
21-08-2018 04:33
Dus het is zoals bij Trijntje Oosterhuis, Marijn en Eljah wordt Maël? Of als je nog meer husselt Maja? Nee, dat vind ik niets en ook sneu voor het derde kind. Alsof dat kind niet zichzelf mag zijn, maar zich moet meten aan die o zo leuke broers/zussen.
Wat vergezocht zeg.
Alle reacties Link kopieren
ladyjaney schreef:
20-08-2018 09:53
Dat is de manier waarop wij onze kinderen vernoemd hebben. Voor ons is het dus wel vernoemen. Jij vindt het blijkbaar niet mooi, maar dat betekent niet dat we onze kinderen niet vernoemd hebben.
Jullie kunnen sperziebonen ook doperwtjes noemen, maar je gaat andere mensen echt niet wijsmaken dat je doperwtjes eet als je in een bord met sperziebonen aan het prikken bent met je vork. Ook niet als je ze door de aardappels husselt trouwens.
Alle reacties Link kopieren
In het ziekenhuis, 12 jaar geleden, lag ik naast een vrouw die dat gedaan had. Ze kregen onverwacht een derde en weer een knul. Die had de 2 namen van haar zoons gehakt en geplakt. Ik weet niet precies meer wat het was maar het was zoiets als oudste het Lester, middelste heet Onno en de derde heette dan Leon. Ik,vind het typisch.
MarindaH schreef:
20-08-2018 09:37
Ik zou niet vernoemen naar de andere kinderen. Schept een soort... ongelijkheid ofzo, maar ik kan het niet helemaal uitleggen.
Je gunt ook je derde kind een eigen identiteit. Als je het gaat vernoemen naar een ouder kind/oudere kinderen is het net alsof de jongste een afgeleide identiteit heeft. Dat zet een kind op achterstand.
dianaf schreef:
27-08-2018 16:28
Dit zou ik juist raar vinden. Ik hoor het wel eens en het komt mij altijd over alsof kind 2 dan een vervangers is voor de eerste... Of men perse die naam wilde gebruiken.
Ik bedoel natuurlijk wel als tweede naam trouwens. Met voornaam vernoemen zou ik sowieso nooit doen. Tweede naam is over algemeen toch enkel op papier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven