Direct flesvoeding geven. Tips gevraagd!

03-02-2009 21:21 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben zwanger en ga gelijk flesvoeding geven heb ik besloten., heb een aantal vragen

-Je krijgt wel stuwing, hoe snel gaat dat weg en wat doe je eraan?

-Maak je voeding vantevoren klaar voor bijv. een dag (mag dit?) of steeds per flesje?

-Gingen jullie snachts naar beneden om fles klaar te maken of had je bijv. thermosfles met heet water naast je bed?(wel voordeel van borstvoeding is dat je het snachts zo bij de hand hebt.. .)

-Je kunt niet op verzoek voeden met fles... Kun/moet je dan echt wachten tot het tijd is (bijv. na 3 uur) voor de volgende voeding?

-Hoe vaak geef je in het begin een flesje? (om de 3 uur?)

-Heb je snel een regelmaat met de fles?

-Welke flesjes bevallen goed? Ik heb nu Difrax en Avent in huis gehaald....Neig naar Difrax ivm kromming in fles tegen buikkrampjes

Kortom, hoor graag jullie adviezen.

Groetjes
quote:[message=2773271,noline]Pink2510 schreef op 19

Ons kindje is super gezond en zeer weinig ziek. Laat je geen schuldgevoel aan praten en wees duidelijk over je voornemen naar de verloskundige en ook aan de kraamverpleegkundige!Fijn voor jou. Maar wat wil je er mee zeggen? Een schuldgevoel aan laten praten is inderdaad niet nodig, maar waarom benadrukken dat je kind ook zonder bv heus wel heel gezond kan worden?
Ja dat klopt. In de kinderopvang waar ik gewerkt heb doen ze dat al lang niet meer. Toch ben ikzelf pertinent TEGEN warm kraanwater. Dat water heeft zeker 's morgens lang stil gestaan in de leidingen en is mijns inziens niet fris.

En ach wat kost het om het even te koken?

Maar dat moet iedereen zelf weten hoor. Ik ben dan ook 35 dus van de ouderwetse

En spenen koken kost me ook geen moeite....zeker bij verkoudheid of op de grond vallen etc..
Oh nee niet weer de discussie over of FV wel goed is he? Hebben we al zo vaak gehad.

Geloof dat TO gewoon tips wil omtrent FV.
quote:__justme__ schreef op 04 februari 2009 @ 17:53:

[...]

Drink jij geen water uit de kraan?

Nederlands kraanwater is hartstikke zuiver. Kan je dus prima aan je zuigeling geven. Niet nu ineens, kan al heel lang.

Wel koud water, geen warm water. Das niet zo gezond hoor.

Stond ook in de link die, ik meen, qwertu gaf.
Ik snap echt niet waarom babies ineens warm water rechtstreeks uit de kraan mogen. In warm water zitten veel meer bacteriën dan in koud water, die zich vervolgens hechten aan de warmwaterleidingen. Bekijk je waterkoker eens van binnen en je kan bedenken hoe ongeveer de warmwaterleidingen van binnen eruit zien. Dat water wil je zelf niet drinken, laat staan een klein babietje. Ik heb jarenlang bij een verwarmingsketelfabrikant gewerkt en die raadde het ook ten zeerste af.

Ik sjokte 's nachts naar beneden voor een fles (of mijn man deed het). Vond het minder gedoe om even een fles koud kraanwater 30 seconden op 900 watt in de magnetron te stoppen en er dan wat scheppen poeder bij te gooien, dan om voordat ik naar bed ging poeder af te meten, water te koken en 's nachts te lopen klooien met juiste mengverhouding koud en warm water.

Voeden op verzoek met de fles gaat prima hoor. Je moet alleen kunnen tellen, zodat je de liter niet overheen gaat. Ik heb dat op de klok eten ook nooit zo goed begrepen. Flesvoeding bouw je langzaam op met 30cc per keer ofzo (van wat ik me nog kan herinneren), en dat doe je dan elke drie uur. Maar ik ben na een week of wat toch echt op verzoek gaan voeden. De ene keer dronk mijn zoon meer per fles dan de andere keer, maar zolang ik kan tellen, was dat prima. Overigens zat mijn zoon ondanks mijn voeden op verzoek met een week of 8 zelf in een ritme van elke 3 uur drinken. En dat is hij blijven doen tot hij 6 maanden was en ik met bijvoeding begon. Van het CB moest ik naar minder voedingen op een dag toe en er langer tijd tussen laten zitten. Maar waarom dat was konden ze me helaas niet uitleggen. Ik snapte zelf ook niet zo goed waarom (behalve dat het handig is voor jezelf als er langer tussenzit). Zolang je niet over de liter gaat (en zelfs daarvan hoor ik soms dat dit wel mag) maakt het natuurlijk niet uit hoeveel flessen je binnen die liter geeft en hoeveel tijd er tussen de flessen zit.

Je moet natuurlijk lekker zelf weten wat je doet, maar bij mijn eerste was de BV ook een drama en bij de tweede liep het echt prima. Ze dronk meteen goed, nooit een kloof of wat dan ook gehad. Het ligt dus ook heel erg aan het kind hoe de BV loopt. Ik had er de tweede keer ook niet zo'n zin in, maar vond die flessen toch ook af en toe een hoop gehannes. Kon nooit zomaar de deur uitlopen, altijd eerst water koken, thermosfles vullen, koud water mee, poeder mee. Heb het de tweede keer dus toch maar weer geprobeerd met in mijn achterhoofd dat ik er ook zo weer mee kon stoppen. En toen ging het dus ineens wel goed.
heb een dochtertje van 9 maanden is mn 2 e kindje

heb ook kromme difrax fles bevalt goed

gaf flesvoeding vanaf 2 weken zelfde problemen als jij schetst had ik dus 2 x beide meisjes 2 weken borstvoeding kunnen geven ik heb het de 2 e x wel geprobeerd ging eerst redelijk maar sja ook borstontsteking tepelkloven rode plekken koorts bijna overspannen ed.

nee k zou niet de voeding voor 1 dag klaar maken heb ik bij 1 e wel gedaan maar lijkt me niet goed ivm mogelijke bacterien maar ook de voeding zakt naar beneden je weet niet zeker hoeveel poeder er dan door zit nee zou ik gewoon niet doen

uitgekookt afgekoeld water deed ik een paar maanden daarna gaf ik gewoon kraan water verwarmd in de magnetron.

ik ging altijd naar de keuken voeding klaar maken mn man heeft er vaak over gehad een flessenwarmer in de slaapkamer neer te zetten maar t is er nooit van gekoemn. heb wel een flessenwarmer gebruikt maar duurde lang voordat water warm was en magnetron is zo klaar.

op vezoek voeden met fles is een groot woord maar onze baby gaf zelf heel goed aan wanneer ze melk wilde ....die tijden hou je in het achterhoofd maar hoeft niet echt. ik heb met de 2 e meer naar t kindje geluisterd en gaat prima.... 1 e gingen we wekker voor zetten s nachts hahahah voor de voeding echt niet nodig hoor t baby tje meld zich wel....en mn 2 e dochtertje sliep soms wel lang door nou dan kreeg ze na 7 uur de fles ipv 6 uur wat er s nachts tussen mag zitten ze werd vrolijk wakker en echt niet met enorme trek! luister naar je kindje...

henriette
quote:mavis79 schreef op 03 februari 2009 @ 21:40:

t lijkt mij ook niet dat je met fles kan voeden op verzoek, dat is echt meer voor borstvoeding omdat deze zich aanpast naar de behoeftes van je kind..als je kind dan bijvoorbeeld nog wat wil drinken omdat het dorst heeft na zijn "maaltijd"zal hij alleen waterige voormelk krijgen en niet de vette achtermelk waar hij van groeit.

kunstvoeding is constant en dus te zwaar om bij elke kik te geven.

Voeden op verzoek betekent in de praktijk om de 3 tot 4 uur een flesje en dus niet de godganze dag maar die borst hoeven aan te bieden hoor. En mocht een kindje heel erg honger hebben, dan is er altijd nog 'voeding voor hongerige baby's'.

Mijn kinderen zijn vanaf het begin af aan met de fles gevoed, niet omdat het moest, niet vanweg gezondheidsklachten o.i.d. GEwono een hele bewuste keuzen. De kinderen waren super tevreden, sliepen snel door, zitten goed in hun vel, etc, etc.

Ik vond flesvoeding de meest ideale voeding: kan het iedereen aanraden.
Hier enkele tips vwb flesvoeding:

Avent flessen schijnen de miste klachten te geven met drinken

Koop zo'n platic verdeeldoosje waar 3 of 4 voedingen (poeder) in afgemeten kan worden. 's Avonds een thermosfles met gekookt water mee + een fles spa blauw.

1 poedervoorraadje + gekookt water + spa blauw, even schudden en 'voila' de voeding is klaar. (kijk van te voren even hoe de verdeling gekookt water en spa blauw moet zijn om drinkbaar warme melk te maken)

De voeding en flessen nam ik altijd mee naar de slaapkamers en hoefde 's nachts dus niet naar beneden voor voeding.

Dit is ook heel handig op vliegvelden enzo, niets geen gedoe met flessenwarmers, op zoek naar een magnetron, etc. Je hebt gewoon altijd je melk op voorraad!

Let op de toevoer van lucht bij de speen van de Avent flessen. Er moet geluid uit komen als de baby drinkt. Als er geen geluid uitkomt zie-ie te strak vast en krijgt de baby dus geen melk.

Let wel op met het losdraaien van de speen: voor je het weet heb je alle melk op je baby ipv in de baby (-;

Succes verder
@Dostinex: heb ik gebruikt. Moet binnen 24 na de bevalling. Mijn huisarts wilde het niet graag geven, maar toch gehad. In t ziekenhuis vonden ze het overigens niet vreemd. De dr daar zei tegen me dat ik de 2 pilletjes in 1 x moest nemen, het was toen 2200 savonds, en dat is denk ik geen goed idee. Ik had best nachtmerries nl dat is een bijwerking. (maar kan ook komen door heftige bevalling, het is natuurlijk een combi).

Je krijgt dus 2 pilletjes en ik zou z egespreid over 24 uur innemen, dan heb je denk het minst bijwerkingen.

Geen enkel pijntje in mn borsten gehad, dat was echt heel fijn. Wat mij betreft een aanrader, maar laat je eens goed voorlichten over de bijwerkingen door je huisarts, dan kan je afweging maken. Overigens hebben heel veel medicijnen zo'n enorme lijst eventuele bijwerkinegn hoor!

Oh ja, wij namen een thermoskan heet water mee naar onze slaapkamer en de poeder, en maakten hem snachts vers klaar. Ze sliep echter al heel snel door = voordeeltje flessenvoeding (= zwaarder)!
He Lente,

Ik heb eigenlijk geen last gehad van stuwing. Kreeg in het ziekenhuis meteen Dostinex, wat de stuwing tegengaat.

Wij maken per voeding (om de 4 uur) een flesje klaar. Geloof dat je het ook wel per 24 uur zou mogen klaarmaken, maar als je toch thuis bent in je verlof is het zo gepiept hoor.

's Nachts hoeven we er ook maar 1 keer uit en dan is het 30 sec in magnetron en sta je binnen no time weer in je slaapkamer. Ik vind het persoonlijk juist onhandig met een thermosfles, omdat ik dan niet goed weet of het te heet of te koud is.

Vanaf dag 1 zit er al enige regelmaat in, eerst begin je om de 3 uur met een flesje. En als het aantal cc verhoogd wordt kan je al gauw naar een fles om de 4 uur. 's Nachts wil hij zich nog weleens wat te vroeg melden, maar dan proberen we het ietwat te rekken maar wij horen snel genoeg aan zijn huiltje of hij gewoon bij ons wil knuffelen of echt honger heeft.

Wij hebben goede ervaringen met de goedkope flesjes van de kruidvat. Hebben ook wel een aventfles in huis, maar die bevalt minder goed.
37 weken zwanger!
Ik heb de Dostinex tabletjes wel allebei tegelijk ingenomen.

Heb de eerste week 's avonds wel last gehad van down gevoelens, wat volgens onze kraamhulp een bijwerking was van de Dostinex. De 2e week voelde ik me psychisch alweer in orde.
37 weken zwanger!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven