Dochter doet niets aan school

27-01-2023 22:42 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter zit in een vmbo-basis brugklas. Ze doet werkelijk waar helemaal niets aan haar schoolwerk. Als ze een so of proefwerk heeft neemt ze de boeken waaruit ze moet leren nog niet mee naar huis. (ze hebben een leerplein met kluisjes voor hun boeken e.d.) Nu is het frappante dat ze allemaal cijfers haalt rond de 7. Op haar rapport heeft ze een zes voor Nederlands vanwege dyslexie, drie achten en de rest allemaal zevens.

Als we er wat van zeggen dan wordt ze boos en zegt ze dat ze gewoon goede cijfers haalt. Als ze hoge cijfers haalt dan is ze een nerd zegt ze.

Hoe kunnen we haar het beste stimuleren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij haar op school maakt ze het huiswerk op school en het leerwerk thuis. Vindt het echt heel fijn voor haar dat ze op het gemak deze cijfers haalt. Ben ook zeker trots op haar. Vindt het alleen erg jammer dat ze het leerwerk niet thuis oefent. Al met leerkracht in gesprek geweest. Zij ziet ook wel dat dochter beter kan dan wat ze laat zien. Voor opstromen naar kader heeft ze weer te lage cijfers. Dan moet ze gemiddeld 7,5 staan.
Miss wilt ze niet opstromen. Ik heb ook vmbo gedaan en uiteindelijk hbo afgerond. Maar ze is nog zo jong.
Alle reacties Link kopieren Quote
takje5 schreef:
28-01-2023 15:25
Bij haar op school maakt ze het huiswerk op school en het leerwerk thuis. Vindt het echt heel fijn voor haar dat ze op het gemak deze cijfers haalt. Ben ook zeker trots op haar. Vindt het alleen erg jammer dat ze het leerwerk niet thuis oefent. Al met leerkracht in gesprek geweest. Zij ziet ook wel dat dochter beter kan dan wat ze laat zien. Voor opstromen naar kader heeft ze weer te lage cijfers. Dan moet ze gemiddeld 7,5 staan.
Bijzonder....mijn oudste is ook opgestroomd maar ze stond gemiddeld een 7. Ik zou daar toch over in gesprek gaan. Dit slaat nergens op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
28-01-2023 15:35
Bijzonder....mijn oudste is ook opgestroomd maar ze stond gemiddeld een 7. Ik zou daar toch over in gesprek gaan. Dit slaat nergens op.
Doorstroom eisen verschillen per school. Als de eisen daar gemiddeld 7,5 of hoger is, dan slaat dat wel ergens op. Die keuze wordt niet zomaar gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
takje5 schreef:
28-01-2023 15:25
Bij haar op school maakt ze het huiswerk op school en het leerwerk thuis. Vindt het echt heel fijn voor haar dat ze op het gemak deze cijfers haalt. Ben ook zeker trots op haar. Vindt het alleen erg jammer dat ze het leerwerk niet thuis oefent. Al met leerkracht in gesprek geweest. Zij ziet ook wel dat dochter beter kan dan wat ze laat zien. Voor opstromen naar kader heeft ze weer te lage cijfers. Dan moet ze gemiddeld 7,5 staan.
Wat gaf de leerkracht aan mbt “dochter kan beter” of was dat de enige conclusie? Was dochter bij het gesprek? Wat wilt je dochter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou ik als ouder niet accepteren. Als ze erdoor raakt zonder iets te doen dan zit ze beneden haar niveau. Bovendien kan je daar niet de hele middelbare school mee wegkomen, het wordt elk jaar moeilijker. Als ze nu niet de routine leert van regelmatig te studeren, zal ze in de hogere jaren problemen krijgen wanneer er plots wel moet gestudeerd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
30-01-2023 23:32
Zou ik als ouder niet accepteren. Als ze erdoor raakt zonder iets te doen dan zit ze beneden haar niveau. Bovendien kan je daar niet de hele middelbare school mee wegkomen, het wordt elk jaar moeilijker. Als ze nu niet de routine leert van regelmatig te studeren, zal ze in de hogere jaren problemen krijgen wanneer er plots wel moet gestudeerd worden.
Mee eens dat het handig kan zijn om te leren studeren.
Hoe zou je dat als ouder dan aanpakken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Butterfly_fly schreef:
31-01-2023 05:28
Mee eens dat het handig kan zijn om te leren studeren.
Hoe zou je dat als ouder dan aanpakken?
Moeilijke vraag, want ik heb zelf geen kinderen en dan is het makkelijk praten natuurlijk.
In ieder geval zou ik niet willen dat ze in een "lagere" richting zitten terwijl ze een moeilijkere richting makkelijk zouden aankunnen, maar gewoon geen zin hebben om iets te moeten doen voor school. Dus ze zouden in ieder geval de hogere richting moeten proberen. Maar in Nederland zit je dan wel met die CITO toets en een advies dat bindend is denk ik? Als ze daarvoor ook al niet hun best doen zit je dan wel met een probleem. In België zijn die adviezen niet bindend.

Sowieso zou ik controleren of ze genoeg gestudeerd hebben door bvb. de leerstof te overhoren en taken na te kijken denk ik.

Een kind dat zich helemaal uit de naad werkt en alsnog niet slaagt en daardoor doodongelukkig wordt is een ander verhaal natuurlijk, die zou ik natuurlijk wel in een richting willen die bij hem/haar past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
30-01-2023 23:32
Zou ik als ouder niet accepteren. Als ze erdoor raakt zonder iets te doen dan zit ze beneden haar niveau. Bovendien kan je daar niet de hele middelbare school mee wegkomen, het wordt elk jaar moeilijker. Als ze nu niet de routine leert van regelmatig te studeren, zal ze in de hogere jaren problemen krijgen wanneer er plots wel moet gestudeerd worden.
Wat wil deze dochter worden? Iets waarvoor je ook een hoger niveau nodig hebt? Of gaat haar hart uit naar een beroep waar dit een voldoende niveau is?
En ze kan altijd nog stapelen natuurlijk. Ze heeft nog een leven lang leren voor zich.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
31-01-2023 17:39
Wat wil deze dochter worden? Iets waarvoor je ook een hoger niveau nodig hebt? Of gaat haar hart uit naar een beroep waar dit een voldoende niveau is?
En ze kan altijd nog stapelen natuurlijk. Ze heeft nog een leven lang leren voor zich.
zou me vooral verbazen als ze al weet, wat ze wil worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
31-01-2023 17:47
zou me vooral verbazen als ze al weet, wat ze wil worden
Oh dat ook nog ja.
Ik wisselde op die leeftijd nog jaarlijks van wat ik wilde worden inderdaad. En niets van die dromen is wat ik nu doe.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
31-01-2023 17:47
zou me vooral verbazen als ze al weet, wat ze wil worden
Dit. Op 12 jaar weet je dat gewoon nog niet. Daarom zou ik willen dat ze binnen hun mogelijkheden zo hoog mogelijk inzetten, om zoveel mogelijk opties open te houden.

Ik moet er wel bij zeggen dat er in België niet zoiets bestaat als opstromen, enkel afstromen, dus je sluit wel heel veel deuren door op 12 jaar al onder je niveau te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
31-01-2023 17:58
Dit. Op 12 jaar weet je dat gewoon nog niet. Daarom zou ik willen dat ze binnen hun mogelijkheden zo hoog mogelijk inzetten, om zoveel mogelijk opties open te houden.

Ik moet er wel bij zeggen dat er in België niet zoiets bestaat als opstromen, enkel afstromen, dus je sluit wel heel veel deuren door op 12 jaar al onder je niveau te gaan zitten.
Dat is toch ook gewoon de bedoeling? Als een kind een bepaald advies krijgt dan is dat volgens de basisschool het hoogst haalbare niveau. Het zal vast wel eens gebeuren dat een kind een te laag advies krijgt, net als dat het ook wel zal gebeuren dat een kind een te hoog advies krijgt,maar over het algemeen is het de bedoeling dat een kind uitstroomt naar een niveau dat past.

Het lijkt mij ook niet prettig voor een kind om ver boven hun niveau te beginnen omdat ouders zo hoog mogelijk inzetten. Afstromen is ook weer niet zo leuk, lijkt me.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
31-01-2023 17:15
Moeilijke vraag, want ik heb zelf geen kinderen en dan is het makkelijk praten natuurlijk.
In ieder geval zou ik niet willen dat ze in een "lagere" richting zitten terwijl ze een moeilijkere richting makkelijk zouden aankunnen, maar gewoon geen zin hebben om iets te moeten doen voor school. Dus ze zouden in ieder geval de hogere richting moeten proberen. Maar in Nederland zit je dan wel met die CITO toets en een advies dat bindend is denk ik? Als ze daarvoor ook al niet hun best doen zit je dan wel met een probleem. In België zijn die adviezen niet bindend.

Sowieso zou ik controleren of ze genoeg gestudeerd hebben door bvb. de leerstof te overhoren en taken na te kijken denk ik.

Een kind dat zich helemaal uit de naad werkt en alsnog niet slaagt en daardoor doodongelukkig wordt is een ander verhaal natuurlijk, die zou ik natuurlijk wel in een richting willen die bij hem/haar past.
In Nederland kan een leerling opstromen, dus er is nog “niks” aan de hand.
Zolang het kind goed in zijn/haar vel zit zie ik het probleem niet zo. Je kunt een kind niet dwingen te leren, dat werkt vaak averechts.

Daarom ben ik ook benieuwd hoe de school / mentor erin staat. Zien zij mogelijkheden of is dit wat voor de leerling het beste is op dit moment.
Als ze op latere leeftijd wel verderop wilt komen dan kan dat altijd nog.
butterfly_fly wijzigde dit bericht op 31-01-2023 19:53
Reden: Lang leve de autocorrect.
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Butterfly_fly schreef:
31-01-2023 19:24
In Nederland kan een leerling opstormen, dus er is nog “niks” aan de hand.
Wat een mooie autocorrect :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Loosduinen schreef:
31-01-2023 19:31
Wat een mooie autocorrect :)
:lol:
Rosanna1985 schreef:
31-01-2023 17:15
Moeilijke vraag, want ik heb zelf geen kinderen en dan is het makkelijk praten natuurlijk.
In ieder geval zou ik niet willen dat ze in een "lagere" richting zitten terwijl ze een moeilijkere richting makkelijk zouden aankunnen, maar gewoon geen zin hebben om iets te moeten doen voor school. Dus ze zouden in ieder geval de hogere richting moeten proberen. Maar in Nederland zit je dan wel met die CITO toets en een advies dat bindend is denk ik? Als ze daarvoor ook al niet hun best doen zit je dan wel met een probleem. In België zijn die adviezen niet bindend.

Sowieso zou ik controleren of ze genoeg gestudeerd hebben door bvb. de leerstof te overhoren en taken na te kijken denk ik.

Een kind dat zich helemaal uit de naad werkt en alsnog niet slaagt en daardoor doodongelukkig wordt is een ander verhaal natuurlijk, die zou ik natuurlijk wel in een richting willen die bij hem/haar past.
Waarom? Ze haalt ruime voldoendes.
Rosanna1985 schreef:
30-01-2023 23:32
Zou ik als ouder niet accepteren. Als ze erdoor raakt zonder iets te doen dan zit ze beneden haar niveau. Bovendien kan je daar niet de hele middelbare school mee wegkomen, het wordt elk jaar moeilijker. Als ze nu niet de routine leert van regelmatig te studeren, zal ze in de hogere jaren problemen krijgen wanneer er plots wel moet gestudeerd worden.
Dit kun je best denken.

Maar hoe zie je dat voor je? Ga je en 14 jarige puber aan haar haar erbij slepen? Je kunt ze niet continu bij de hand nemen. Uiteindelijk moeten ze het wel zelf doen.
Je kunt je steun aanbieden, veel praten om haar een ander inzicht te geven, maar ze moeten het uiteindelijk echt zelf doen.
Moiren schreef:
31-01-2023 20:05
Waarom? Ze haalt ruime voldoendes.
En vooral ook hoe dan? DIt kan je bij een 8 jarige doen. Maar niet meer bij een 14 jarige (goed mss sommige wel, heel meegaande types, dochter heeft ook 1 vriendin waarbij dat zou kunnen),

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven