Dochter van 14 wilt niet meer naar vader
zaterdag 30 augustus 2025 om 19:46
Hallo, ik ben op zoek naar ouders die hun kinderen in co ouderschap opvoeden. Meer bepaald met kinderen die niet meer naar de andere ouder willen.
Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken, ik wil mijn dochter niet in de steek laten en haar steunen, maar ik moet me aan een vonnis houden.
Ik informeer me binnenkort om te weten te komen welke juridische stappen mogelijk zijn.
Dit is al jaren aan de gang en ze is gewoon meermaals erg teleurgesteld in haar vader. Er is vanalles gebeurd waardoor ze niet meer bij hem wilt wonen...
Er is een zus die 2 jaar jonger is. Zij tilt er niet zo aan en heeft minder moeite om naar haar vader te gaan. Ze beaamt wel dat het klopt wat er allemaal al is gebeurd, maar zij kan dit beter relativeren. Zij eist wel om altijd bij zus te kunnen blijven en wilt niet alleen naar haar vader.
Ter info, ik ben Belgisch.
Alvast bedankt
Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken, ik wil mijn dochter niet in de steek laten en haar steunen, maar ik moet me aan een vonnis houden.
Ik informeer me binnenkort om te weten te komen welke juridische stappen mogelijk zijn.
Dit is al jaren aan de gang en ze is gewoon meermaals erg teleurgesteld in haar vader. Er is vanalles gebeurd waardoor ze niet meer bij hem wilt wonen...
Er is een zus die 2 jaar jonger is. Zij tilt er niet zo aan en heeft minder moeite om naar haar vader te gaan. Ze beaamt wel dat het klopt wat er allemaal al is gebeurd, maar zij kan dit beter relativeren. Zij eist wel om altijd bij zus te kunnen blijven en wilt niet alleen naar haar vader.
Ter info, ik ben Belgisch.
Alvast bedankt
zondag 31 augustus 2025 om 10:04
Wel daarom ben ik op zoek naar ervaringen. Ik vraag me af hoe groot de kans is dat de rechter het vonnis wilt wijzigen op basis van wat mijn dochters daar meemaken?
Parentificatie, gebrek aan structuur en zorg en aandacht? Minimale bijdrage aan de kinderen (koopt geen kledij, medicatie, draagt niet bij aan hobby's).
Hij heeft geen tijd of geld is steeds zijn argument.
Ik weet, met of zonder vonnis, mijn oudste is niet meer naar daar te krijgen. Behalve voor een dagje of zo...
Parentificatie, gebrek aan structuur en zorg en aandacht? Minimale bijdrage aan de kinderen (koopt geen kledij, medicatie, draagt niet bij aan hobby's).
Ik weet, met of zonder vonnis, mijn oudste is niet meer naar daar te krijgen. Behalve voor een dagje of zo...

zondag 31 augustus 2025 om 11:11
Ze kunnen eventueel gehoord worden.
Maar de rechter hoeft er niet verplicht rekening mee te houden.
Getuigen voor een rechtbank kan voor een 12- of 14-jarige bovendien behoorlijk heftig zijn.
Zeker omdat het dus zo'n onzeker resultaat geeft.
Hoe gezellig is de sfeer als je vader weet dat je voor de rechtbank hebt verklaard niet meer naar je vader te willen.
En die rechter je toch verplicht. Of de boel hoogstens omzet van co-ouder naar 10-4.
In principe kan vader ook bij elke keer als je ze bij jou houdt - tegen het huidige vonnis in - klacht neerleggen bij politie.
Met 1 klacht wordt meestal niet veel gedaan.
Na een aantal klachten kan het zijn dat het gerecht wakker wordt en dat je als moeder voor de rechtbank mag / in de cel belandt wegens obstructie van het ouderschapsplan.
Een vader met op dit moment co-ouderschap moet er al héél erg de kanten vanaf lopen - met hard bewijs - om in één keer voor de rechtbank van 50 % naar "af en toe een dag" mét alimentatie te gaan.
Ik zou dus eerder mikken om bij die rechtbank stap voor stap gedaan te krijgen. Nu officieel naar 9/5 of 10/4, daarna naar weekendvader, ...
En hou daarbij ook alle berichten bij als hij weer eens wil wisselen of als jij ze "gratis" mag opvangen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 31 augustus 2025 om 12:21
Naar de rechtbank gaan om de omgang te wijzigen is als een loterij: je weet nooit wat er uitkomt.Sieglinde schreef: ↑31-08-2025 10:04Wel daarom ben ik op zoek naar ervaringen. Ik vraag me af hoe groot de kans is dat de rechter het vonnis wilt wijzigen op basis van wat mijn dochters daar meemaken?
Je moet niet denken dat je je 'recht' gaat halen. De rechter gaat op basis van de bewijsstukken vaststellen wat zij eerlijk acht en in het belang van de kinderen, de bril van de rechter is altijd anders dan die van de moeder.
Er komt zelden uit wat je verwacht. Meestal is geen van de betrokkenen blij met de uitspraak.
Wat staat in het vonnis over hoeveel ex moet bijdragen aan kleding en hobby's?
zondag 31 augustus 2025 om 12:30
Stap 1: zorg dat je bewijsstukken geordend en overzichtelijk zijn als ware het de administratie van een accountantskantoor.
De rechter gaat niet door een berg appjes en filmpjes heen waden om een beeld te kunnen krijgen.
Uitgeprint, gedateerd, getiteld met een onderwerp. Vraag een advocaat je te helpen.
Bijvoorbeeld:
- niet uitgevoerde ouderdagen
- bedreigingen
- niet bijgedragen kosten
Enzovoort enzovoorts. De advocaat weet ze vast betere namen te geven en je nog wat suggesties te doen voor categorieën.
De rechter gaat niet door een berg appjes en filmpjes heen waden om een beeld te kunnen krijgen.
Uitgeprint, gedateerd, getiteld met een onderwerp. Vraag een advocaat je te helpen.
Bijvoorbeeld:
- niet uitgevoerde ouderdagen
- bedreigingen
- niet bijgedragen kosten
Enzovoort enzovoorts. De advocaat weet ze vast betere namen te geven en je nog wat suggesties te doen voor categorieën.
zondag 31 augustus 2025 om 12:47
in hoeverre speelt jouw perceptie van vader een rol? ouders doen het allemaal op hun eigen manier, en ook op hun eigen manier fout. Als je als moeder een bepaald beeld hebt van je ex, zal je dat onbewust doorgeven aan je kind. Bv door hen te valideren als ze zeggen dat papa geen aandacht heeft. Stek je jezelf constructief op en probeer je je ex te steunen? Of ga j e mee in: je moet er heen van de rechter en zo stom dat hij wel met haar op vakantie gaat? Ik ken jij en je ex niet hoor, en kan dus niet oordelen. ik zie echter wel vaak dat dit soort (onbewuste) ondermijning een rol speelt bij kinderen, zeker als er een sterk loyaliteitsgevoel isSieglinde schreef: ↑30-08-2025 20:58Hoi,
Super bedankt voor alle reacties. Hun vader sloeg toen ze kleiner waren. Nu dreigt hij nog. Hij heeft een heel complexe persoonlijkheid (neemt medicatie tegen angsten), ik durf het geen narcisme noemen want dat is tegenwoordig heel snel gezegd. Maar goed, ikzelf ben niet objectief, er is een reden waarom ik het co ouderschap heb aangevochten in de rechtbank. Helaas kreeg ik ongelijk. Er was namelijk geen sprake van verwaarlozing of mishandeling...
Mijn oudste maakt zich steeds erg veel zorgen om haar vader omdat hij haar betrekt bij zijn financiële en relationele problemen (intussen al aan zijn 10e relatie). Hij is een warhoofd, erg chaotisch, geen structuur, en ze kunnen niet op hem rekenen.
De zorg is heel basic, hij kookte nooit (intussen verbeterd), ze krijgen er weinig tot geen kleding (telkens kleding van hier mee), er is geen aandacht naar hen toe, hij is niet betrokken bij school of hobby's. Zijn relatie en eigen leven komen op de 1e plaats (zegt hij letterlijk). Ze kunnen hem niks vragen, hij belooft dingen die nooit gebeuren, hij heeft in al die jaren nog nooit vakantie genomen voor hen, maar is deze zomer 10 dagen naar Kroatië gegaan met zijn huidige vriendin...
Valkia-the-bloody hoe was dit juridisch geregeld bij jullie?
zondag 31 augustus 2025 om 13:02
Ik vind dit een heel goede reactie. Hebben ze het echt zo slecht bij papa en worden ze geslagen?noorderlicht76 schreef: ↑31-08-2025 12:47in hoeverre speelt jouw perceptie van vader een rol? ouders doen het allemaal op hun eigen manier, en ook op hun eigen manier fout. Als je als moeder een bepaald beeld hebt van je ex, zal je dat onbewust doorgeven aan je kind. Bv door hen te valideren als ze zeggen dat papa geen aandacht heeft. Stek je jezelf constructief op en probeer je je ex te steunen? Of ga j e mee in: je moet er heen van de rechter en zo stom dat hij wel met haar op vakantie gaat? Ik ken jij en je ex niet hoor, en kan dus niet oordelen. ik zie echter wel vaak dat dit soort (onbewuste) ondermijning een rol speelt bij kinderen, zeker als er een sterk loyaliteitsgevoel is
Of heb jij er gewoon geen zin in en ziet ge dat de kinderen ook niet meer willen/ durven?
Kinderen hebben recht op twee ouders, en in het andere huis gaat het soms wat anders. Dat is helemaal niet erg.
In principe gewoon naar vader. De kosten zal ook iets over vastgesteld zijn, die moet hij gewoon bijdragen. Verder zijn jouw financiën jouw probleem, jullie zijn uit elkaar.
zondag 31 augustus 2025 om 13:20
Of je leest even wat beter. Echt wtf.Magick88 schreef: ↑31-08-2025 13:02Ik vind dit een heel goede reactie. Hebben ze het echt zo slecht bij papa en worden ze geslagen?
Of heb jij er gewoon geen zin in en ziet ge dat de kinderen ook niet meer willen/ durven?
Kinderen hebben recht op twee ouders, en in het andere huis gaat het soms wat anders. Dat is helemaal niet erg.
In principe gewoon naar vader. De kosten zal ook iets over vastgesteld zijn, die moet hij gewoon bijdragen. Verder zijn jouw financiën jouw probleem, jullie zijn uit elkaar.
zondag 31 augustus 2025 om 13:34
Dus. Kinderen zijn geslagen toen ze jonger waren. Oudste wil niet meer naar vader, jongste wil alleen als oudste met haar meegaat. Is voor mij voldoende info hoor.Magick88 schreef: ↑31-08-2025 13:02Ik vind dit een heel goede reactie. Hebben ze het echt zo slecht bij papa en worden ze geslagen?
Je bent aan het victimblaimen.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
zondag 31 augustus 2025 om 13:58
Sieglinde schreef: ↑30-08-2025 22:57Ik heb zeker voldoende materiaal: ze heeft heimelijk gefilmd terwijl ze werd betrokken tijdens ruzies met zijn vriendin. Tijdens slopende discussies ook...
Ik heb er alles voor over om hen gelukkig te zien dus ik neem desnoods een flexijob naast mijn fulltime baan. Ik heb een goed netwerk en veel steun van mijn ouders. Ik zou genoeg hebben aan het deel kindergeld dat hij krijgt maandelijks (hier is dat gemiddeld zo'n 230 euro). Ik heb op dat moment die bijdrage aan hem gevraagd omdat ik gefrustreerd ben dat hij zo minimaal doet voor hen. Deze maand zijn ze 3 dagen bij hem geweest...
Hun vader sloeg toen ze kleiner waren. Nu dreigt hij nog. Hij heeft een heel complexe persoonlijkheid (neemt medicatie tegen angsten
Mijn oudste maakt zich steeds erg veel zorgen om haar vader omdat hij haar betrekt bij zijn financiële en relationele problemen (intussen al aan zijn 10e relatie). Hij is een warhoofd, erg chaotisch, geen structuur, en ze kunnen niet op hem rekenen.
Ik denk dat jij eens heel goed moet gaan nadenken over waar je mee bezig bent, waar jij je prioriteiten daadwerkelijk legt. Hier leg je die duidelijk bij jouw frustratie over hoe weinig hij voor ze doet en hoe weinig ze bij hem zijn, terwijl jouw kinderen héle andere prioriteiten vragen van jou. Ik word er een beetje misselijk van dat je jouw frustratie dat hij te weinig zorg belangrijker vindt dan hun wens om niet (veel) bij hem te hoeven zijn. En op een ander moment gebruik je weer het excuus dat je ze niet thuis kunt houden omdat er nou eenmaal een vonnis ligt, maar je wil het dus ook gewoon niet. Of niet graag genoeg in elk geval want die frustratie vind je belangrijker dan blij zijn voor je kinderen dat ze maar zo weinig bij hem hoefden te zijn.
Ik ben eerder teleurgesteld in de rechtssysteem hier en vrees dat hetzelfde weer gaat gebeuren. Hier heb je als kind de 'plicht' om naar de ouder te gaan en zolang je niet bont en blauw bent geslagen en zolang je eten krijgt is dat genoeg.
Ik heb alles over voor het geluk van mijn kinderen en ik moet ook heel veel aannemen van wat ze mij vertellen. Ik heb dus niet altijd bewijzen.
Ik wil nog even benadrukken dat ze er niet naartoe MOETEN van mij. Ik heb me aan een vonnis te houden. Ik heb al telefoon gehad van de politie... Als ik me niet aan het vonnis houd zal dit in mijn nadeel spelen bij de vraag om het vonnis te wijzigen. Ik wil doordacht en verstandig te werk gaan!
Zoals je ziet ben ik vooral op zoek naar mensen die me kunnen vertellen wat er zou gebeuren indien ik me niet meer aan het vonnis houd, indien mijn dochter een vraag tot wijziging indient wat er dan gaat gebeuren. Hoe groot zijn de kansen dat de rechter haar gelijk geeft? In ieder geval heb ik dinsdag een afspraak voor gratis juridisch advies en van daaruit gaan de sowieso verder.
Ga dan je prioriteiten eens op orde stellen en daarnaar handelen.
zondag 31 augustus 2025 om 14:21
Billy_mean schreef: ↑31-08-2025 14:14Ik vind het dan vooral merkwaardig dat kinderen na een scheiding vooral niet meer naar hun vader willen en wel bij hun moeder willen zijn.
Zijn die vaders dan ineens zo slecht of wordt dat kinderen in hun oor gefluisterd?
Niet zelden is de mede oorzaak van de scheiding dat de vrouw thuis in het eentje de kar moet trekken wat betreft kinderen en huishouden. Na de scheiding blijft de man doen wat hij altijd al deed. Met gevolg dat de kinderen fors tekort komen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 31 augustus 2025 om 14:25
Dat is nogal een aanname zeg.
En nogal ouderwets ook, alsof de meeste mannen niks in huis doen.
En wat heeft dat er mee te maken dat kinderen pertinent niet meer naar hun vader willen, omdat hij de was niet opvouwt?
Het klopt gewoon niet en kinderen zijn enorm beïnvloedbaar dus als je als moeder al je ergernissen ten opzichte van je ex luidruchtig laat merken, zal hun band met hun vader weinig goed doen.
zondag 31 augustus 2025 om 14:34
Nogmaals: de man sloeg zijn kinderen. Vooral dat lijkt me de verhouding tussen vader en kinderen beïnvloed te hebben.Billy_mean schreef: ↑31-08-2025 14:25Dat is nogal een aanname zeg.
En wat heeft dat er mee te maken dat kinderen pertinent niet meer naar hun vader willen, omdat hij de was niet opvouwt?
Het klopt gewoon niet en kinderen zijn enorm beïnvloedbaar dus als je als moeder al je ergernissen ten opzichte van je ex luidruchtig laat merken, zal hun band met hun vader weinig goed doen.
zondag 31 augustus 2025 om 14:39
ja dat kan moeder wel en als je goed leest, is moeder daar ook over na aan het denken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 31 augustus 2025 om 14:41
dat weet je niet. ze geeft haar visie en kinderen zijn heel gevoleig voor onbewuste signalen. ik vind dat je altijd ook naar jezelf moet kijken in zo'n proces en niet zonder meer de ex beschuldigen
zondag 31 augustus 2025 om 14:42
Billy_mean schreef: ↑31-08-2025 14:25Dat is nogal een aanname zeg.
Ik denk eerder dat kinderen niet naar hun vader willen als dingen als eten en persoonlijke verzorging niet op orde zijn. Vriendinnetje van dochter kwam hier wel eens vragen of ik haar haren wilde doen omdat vader dat gewoon niet deed. Papa was van de drie P's wat eten betreft. En ook dat bleef geen feest voor die kinderen.
Verder kind naar school brengen mét de auto zónder jas zich niet realiserend dat dat kind twee keer moet buitenspelen,k in de winter.
Kinderen hebben echt wel door dat de zorg die ze ontvangen minimaal is.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 31 augustus 2025 om 14:44
Ik heb echt moeite met de wijze waarop je vaders en de rol van vaders wegzet.Verbena schreef: ↑31-08-2025 14:42Ik denk eerder dat kinderen niet naar hun vader willen als dingen als eten en persoonlijke verzorging niet op orde zijn. Vriendinnetje van dochter kwam hier wel eens vragen of ik haar haren wilde doen omdat vader dat gewoon niet deed. Papa was van de drie P's wat eten betreft. En ook dat bleef geen feest voor die kinderen.
Verder kind naar school brengen mét de auto zónder jas zich niet realiserend dat dat kind twee keer moet buitenspelen,k in de winter.
Kinderen hebben echt wel door dat de zorg die ze ontvangen minimaal is.
zondag 31 augustus 2025 om 14:45
over aannames gesproken....Billy_mean schreef: ↑31-08-2025 14:25Dat is nogal een aanname zeg.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 31 augustus 2025 om 14:51
TO schrijft: Hun vader sloeg toen ze kleiner waren. Nu dreigt hij nog. Hij heeft een heel complexe persoonlijkheid (neemt medicatie tegen angsten).noorderlicht76 schreef: ↑31-08-2025 14:41dat weet je niet. ze geeft haar visie en kinderen zijn heel gevoleig voor onbewuste signalen. ik vind dat je altijd ook naar jezelf moet kijken in zo'n proces en niet zonder meer de ex beschuldigen
Ik geloof niet dat TO hier zonder meer haar ex beschuldigt. En hoezo zou ze naar zichzelf moeten kijken? Ik begrijp haar wel. Ze wil haar dochters beschermen, maar dient zich aan de wet te houden. En nu gaat ze kijken of daar verandering in kan komen. Lijkt mij allemaal volkomen logisch.
fantasy wijzigde dit bericht op 31-08-2025 14:52
0.35% gewijzigd
zondag 31 augustus 2025 om 14:51
Ik hoorde dan weer van iemand die ik ken dat in België alimentatie enkel voor voeding en kleding is. Dus clubjes, opvang, bril, beugel, schoolkosten, dokterskosten etc. worden alsnog door 2 gedeeld.
zondag 31 augustus 2025 om 14:54
Je stapt wel héél makkelijk over het feit dat vader zijn kinderen sloeg heen. Dat maakt hem bij voorbaat al geen vader van het jaar, ook al schijnt hij tegenwoordig minder last te hebben van losse handjes maar blijft het bij dreigen. Gelukkig is dat helemaal niet schadelijk
Denk je dat dat geen onderdeel kan zijn van het niet naar vader willen?
Maar wel blijven benadrukken dat móeder vast en zeker de kinderen beïnvloedt met nare uitspraken over vader.

Denk je dat dat geen onderdeel kan zijn van het niet naar vader willen?
Maar wel blijven benadrukken dat móeder vast en zeker de kinderen beïnvloedt met nare uitspraken over vader.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 31-08-2025 14:56
8.98% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in