Dochter van 3 speelt niet...
donderdag 7 augustus 2008 om 13:59
Volgens mij was er al een soortgelijk topic, maar ik kan het niet vinden.
Mijn dochter van 3 speelt dus bijna niet. Zit het liefst de hele dag voor de tv, en ik geef eerlijk toe, ik vond dat ook wel makkelijk. Maar nu wil ik dus die knop omgooien, en vaste tv tijden aanhouden, bijv s'ochtends een uurtje en smiddags een uurtje. Bij oma en papa kijkt ze weinig tv, en is daar heel lief aan het spelen, en hier lukt het me maar niet.
Heb vandaag niet zo'n opperbest humeur, en nadat dochter weer begon te mekkeren over de tv heb ik haar net naar bed gestuurd en gezegd dat we al het speelgoed weg gaan geven aan kindjes die er wel blij mee zijn. Ik heb dus net al haar speelgoed in de hal gezet, zodat dat het eerste is wat ze ziet als ze straks beneden komt.
Het is volgens mij niet zo dat ze teveel speelgoed heeft (ja, ze heeft wel erg veel, maar voornamelijk veel van hetzelfde, dus veel barbies en veel little people ed) Ik heb 3 bakken in de woonkamer, en als ze wil spelen mag ze dus een bak pakken. Heb dit bewust al zo gedaan omdat er anders teveel ligt en ze mss niet weet waar ze mee moet spelen. Buiten spelen doet ze ook niet graag, ik moet er altijd bij zijn.
En terwijl ze op de psz zo ontzetten leuk kan spelen, als ze bij mn ouders op de camping is hoor je haar niet, is ze ook zo lief aan het spelen, waarom lukt het dan thuis niet????
Mijn dochter van 3 speelt dus bijna niet. Zit het liefst de hele dag voor de tv, en ik geef eerlijk toe, ik vond dat ook wel makkelijk. Maar nu wil ik dus die knop omgooien, en vaste tv tijden aanhouden, bijv s'ochtends een uurtje en smiddags een uurtje. Bij oma en papa kijkt ze weinig tv, en is daar heel lief aan het spelen, en hier lukt het me maar niet.
Heb vandaag niet zo'n opperbest humeur, en nadat dochter weer begon te mekkeren over de tv heb ik haar net naar bed gestuurd en gezegd dat we al het speelgoed weg gaan geven aan kindjes die er wel blij mee zijn. Ik heb dus net al haar speelgoed in de hal gezet, zodat dat het eerste is wat ze ziet als ze straks beneden komt.
Het is volgens mij niet zo dat ze teveel speelgoed heeft (ja, ze heeft wel erg veel, maar voornamelijk veel van hetzelfde, dus veel barbies en veel little people ed) Ik heb 3 bakken in de woonkamer, en als ze wil spelen mag ze dus een bak pakken. Heb dit bewust al zo gedaan omdat er anders teveel ligt en ze mss niet weet waar ze mee moet spelen. Buiten spelen doet ze ook niet graag, ik moet er altijd bij zijn.
En terwijl ze op de psz zo ontzetten leuk kan spelen, als ze bij mn ouders op de camping is hoor je haar niet, is ze ook zo lief aan het spelen, waarom lukt het dan thuis niet????
donderdag 7 augustus 2008 om 14:43
Kan je niet aan haar vader vragen wat hij doet waardoor ze daar wel goed speelt.
Nogmaals, volgens mij kunnen kinderen van die leeftijd niet echt lang zelf spelen.
Kan het zijn dat ze het gewoon zo leuk vindt om bij je te zijn dat ze die tijd wil koesteren door alleen maar dingen met jou te doen? (Om eens even helemaal de andere kant op te filosoferen:))
Naar ik begrijp is ze ook bij haar vader en op het kdv dus misschien mist je wel.
Ik vind overigens de optie's die BGB geeft echt goed.
Ga ik zelf ook dingen uitpikken.
Overigens vindt mijn kind het ook heerlijk om te helpen in huis.
Alles duurt eeuwig langer maar samen de wasmachine leeghalen, afwassen, koken, stoffen, ze vindt het feest
Nogmaals, volgens mij kunnen kinderen van die leeftijd niet echt lang zelf spelen.
Kan het zijn dat ze het gewoon zo leuk vindt om bij je te zijn dat ze die tijd wil koesteren door alleen maar dingen met jou te doen? (Om eens even helemaal de andere kant op te filosoferen:))
Naar ik begrijp is ze ook bij haar vader en op het kdv dus misschien mist je wel.
Ik vind overigens de optie's die BGB geeft echt goed.
Ga ik zelf ook dingen uitpikken.
Overigens vindt mijn kind het ook heerlijk om te helpen in huis.
Alles duurt eeuwig langer maar samen de wasmachine leeghalen, afwassen, koken, stoffen, ze vindt het feest
donderdag 7 augustus 2008 om 14:44
Barbies en my little pony's zijn 'moeilijk' speelgoed. Dat is namelijk speelgoed waarbij een hoop fantasie nodig is om het leuk te maken. Je moet er als het waren een verhaal omheen verzinnen en dat is voor sommige 3 jarige heel erg moeilijk. Haartjes kammen en aankleden is maar heel even leuk.
Misschien dat speelgoed wat 'makkelijker' is beter aanslaat. Denk aan puzzeltjes, balspelletjes, dingen met geluid of dingen als treinbanen. Dingen die al een vorm van entertainment in zich hebben.
En tv hoeft niet per defenitie slecht te zijn. Zolang het niet de hele dag is. Misschien kun je eens wat dvdtjes aanschaffen die wat interactiever zijn. Meedansen (ik geloof dat Chipz iets met danspasjes doen) is leuk voor meiden of dingen als Dora. Er zijn genoeg educatieve interactieve filmpjes die je kind uitdagen om mee te doen en van de bank af te komen.
Misschien dat speelgoed wat 'makkelijker' is beter aanslaat. Denk aan puzzeltjes, balspelletjes, dingen met geluid of dingen als treinbanen. Dingen die al een vorm van entertainment in zich hebben.
En tv hoeft niet per defenitie slecht te zijn. Zolang het niet de hele dag is. Misschien kun je eens wat dvdtjes aanschaffen die wat interactiever zijn. Meedansen (ik geloof dat Chipz iets met danspasjes doen) is leuk voor meiden of dingen als Dora. Er zijn genoeg educatieve interactieve filmpjes die je kind uitdagen om mee te doen en van de bank af te komen.
donderdag 7 augustus 2008 om 14:47
http://www.fisher-price.com/nl/playstages/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 7 augustus 2008 om 14:48
Voor je kind van 2.5 tot 3 jaar
Ze kan rennen en stoppen zonder te vallen, springt en huppelt.
Ze vertelt je wat ze gaat tekenen vordat ze begint, maar als ze ziet dat de tekening ergens ander op lijkt, veranderd ze haar orginele idee.
Ze vindt het leuk om een keuze te hebben in haar kleurtjes.
Ze verwacht van je dat je haar werkjes ophangt; dit is altijd de beste beloning.
Ze kan zichzelf vermaken, en kan een puzzel maken.
Ze vindt nieuwe materialen en methodes leuk: spelen met klei, met verf, maken van tekeningen.
Speelgoed dat muziek maakt
Play kitchen with pretend food and utensils
Kleurpotloden, kleurboeken, klei, verf
Simpele puzzles
Bouwblokken
Winkeltje spelen of een speelgoedkassa
Speelgoed dat je kan sorteren
Ze kan rennen en stoppen zonder te vallen, springt en huppelt.
Ze vertelt je wat ze gaat tekenen vordat ze begint, maar als ze ziet dat de tekening ergens ander op lijkt, veranderd ze haar orginele idee.
Ze vindt het leuk om een keuze te hebben in haar kleurtjes.
Ze verwacht van je dat je haar werkjes ophangt; dit is altijd de beste beloning.
Ze kan zichzelf vermaken, en kan een puzzel maken.
Ze vindt nieuwe materialen en methodes leuk: spelen met klei, met verf, maken van tekeningen.
Play kitchen with pretend food and utensils
Kleurpotloden, kleurboeken, klei, verf
Simpele puzzles
Bouwblokken
Winkeltje spelen of een speelgoedkassa
Speelgoed dat je kan sorteren
donderdag 7 augustus 2008 om 14:49
Voor je 3 tot 4 jaar oud
Wanneer ze spring en huppelt, tilt ze haar voeten hoog op en buigt haar knieen wanneer ze landt.
Ze vindt het leuk om te rennen en mensen achterna te zitten, ze valt zelden en zit niet graag stil.
Balspelletjes zoals volleybal, vangen of schoppen verbeteren haar balans en coordinatie.
Ze kan de bal op korte afstand gooien. Ze kan een bal vangen wanneer deze direct in haar armen wordt gegooid.
Ze realiseert zich dat haar tekeningen kunnen lijken op gezichten van mensen en probeert deze dan ook na te tekenen.
Ze kan klei rollen, er balletjes van maken en stukjes aan elkaar zetten.
Hij krabbels beginnen op schrijven te lijken.
Ze speelt vaak dat ze iemand anders is en verkleedt zich vaak.
Ze vindt het leuk om verhalen te horen over haar vriendjes en familie en vindt het fijn om te weten dat heel veel mensen van haar houden.
Ze begint sympathie en medeleven te ontwikkelen voor de hoofdpersonen in verhalen.
Poppenhuizen en accessoires
Speelsets en actiefiguren
Rollenspel
Auto's, voertuigen en RC speelgoed
Creatief speelgoed
Poppenkast poppen
Verkleedspullen en atributen
Boeken
Speelgoed om letters en zijfers te leren
Puzzles
Simpele bordspellen
Speelgoed voor in het water en zand
Driewieler
Simpele computerprogramma's
Voetbal, volleybal
Wanneer ze spring en huppelt, tilt ze haar voeten hoog op en buigt haar knieen wanneer ze landt.
Ze vindt het leuk om te rennen en mensen achterna te zitten, ze valt zelden en zit niet graag stil.
Balspelletjes zoals volleybal, vangen of schoppen verbeteren haar balans en coordinatie.
Ze kan de bal op korte afstand gooien. Ze kan een bal vangen wanneer deze direct in haar armen wordt gegooid.
Ze realiseert zich dat haar tekeningen kunnen lijken op gezichten van mensen en probeert deze dan ook na te tekenen.
Ze kan klei rollen, er balletjes van maken en stukjes aan elkaar zetten.
Hij krabbels beginnen op schrijven te lijken.
Ze speelt vaak dat ze iemand anders is en verkleedt zich vaak.
Ze vindt het leuk om verhalen te horen over haar vriendjes en familie en vindt het fijn om te weten dat heel veel mensen van haar houden.
Ze begint sympathie en medeleven te ontwikkelen voor de hoofdpersonen in verhalen.
Poppenhuizen en accessoires
Speelsets en actiefiguren
Rollenspel
Auto's, voertuigen en RC speelgoed
Creatief speelgoed
Poppenkast poppen
Verkleedspullen en atributen
Boeken
Speelgoed om letters en zijfers te leren
Puzzles
Simpele bordspellen
Speelgoed voor in het water en zand
Driewieler
Simpele computerprogramma's
Voetbal, volleybal
donderdag 7 augustus 2008 om 14:49
quote:maroon5 schreef op 07 augustus 2008 @ 14:28:
Fijn Neele, voelde me even behoorlijk aangevallen, vooral omdat je impliceerde dat dochter het niet leuk heeft bij mij.
Het is niet zo dat ik nooit iets doe met dochter! We zetten een tent op in de kamer als het regent en gaan er picknicken, zetten het zwembadje buiten op tijdens mooi weer en de barbies en babypoppen mogen mee zwemmen. Als ze bijv uitkiest om met de barbies te spelen, dan leggen we een kleed op de grond, stallen alles uit, ik speel even mee en laat haar dan zelf spelen. Zodra ik haar alleen laat spelen is het mis. Ik prijs haar als ze speelt, geef haar wat lekkers en drinken omdat ze zo lief speelt. We zitten geregeld samen aan tafel te kleien of te knutselen, maar de stap omdat zelf door te zetten is er niet, zodra ik stop stopt zij ook.
Enja, dochter gaar 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal, kan daar enorm leuk met andere kindjes spelen. Mss verveelt ze zich ook wel thuis, en moet ik met nieuwe uitdagingen komen..Als ze wat moeilijker alleen speelt en het op de psz zo goed doet, is het dan een idee om kindjes te spelen te vragen?
Fijn Neele, voelde me even behoorlijk aangevallen, vooral omdat je impliceerde dat dochter het niet leuk heeft bij mij.
Het is niet zo dat ik nooit iets doe met dochter! We zetten een tent op in de kamer als het regent en gaan er picknicken, zetten het zwembadje buiten op tijdens mooi weer en de barbies en babypoppen mogen mee zwemmen. Als ze bijv uitkiest om met de barbies te spelen, dan leggen we een kleed op de grond, stallen alles uit, ik speel even mee en laat haar dan zelf spelen. Zodra ik haar alleen laat spelen is het mis. Ik prijs haar als ze speelt, geef haar wat lekkers en drinken omdat ze zo lief speelt. We zitten geregeld samen aan tafel te kleien of te knutselen, maar de stap omdat zelf door te zetten is er niet, zodra ik stop stopt zij ook.
Enja, dochter gaar 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal, kan daar enorm leuk met andere kindjes spelen. Mss verveelt ze zich ook wel thuis, en moet ik met nieuwe uitdagingen komen..Als ze wat moeilijker alleen speelt en het op de psz zo goed doet, is het dan een idee om kindjes te spelen te vragen?
donderdag 7 augustus 2008 om 14:50
Leeftijd 3 en 4 jaar – de fantasie gaat werken
Vanaf een jaar of 3 willen kinderen zelf dingen maken en samen spelen. Met knutselen en schilderen beginnen kleuters aan een nieuwe fase. Ze gaan hun eigen fantasieën en dingen uit hun omgeving afbeelden. Zo leren ze zich concentreren en creatief uiten.
Ze verzinnen ook met elkaar 'doen alsof'-spelletjes, zoals doktertje spelen. Buiten kunnen ze zich uitleven met driewielers, kruiwagens en ander rijdend speelgoed.
Geschikt
Voor kinderen van 3 en 4 jaar is geschikt:
simpel constructiemateriaal
puzzelplankjes
spelletjes (memory, domino)
prentenboeken
driewielers
kruiwagens
vingerpoppen
doktersspulletjes
hijskraan
eenvoudige houten trein met spoorrails
boerderijfiguren
kleurboek
schaartjes met ronde punten
speelklei
vingerverf
schoolbord
verkleedspullen
telraam.
Ongeschikt
Voor kinderen van 3 en 4 jaar is ongeschikt:
puntige en scherpe voorwerpen
speelgoed dat harde geluiden maakt
speelgoed dat in de keel kan schieten.
Vanaf een jaar of 3 willen kinderen zelf dingen maken en samen spelen. Met knutselen en schilderen beginnen kleuters aan een nieuwe fase. Ze gaan hun eigen fantasieën en dingen uit hun omgeving afbeelden. Zo leren ze zich concentreren en creatief uiten.
Ze verzinnen ook met elkaar 'doen alsof'-spelletjes, zoals doktertje spelen. Buiten kunnen ze zich uitleven met driewielers, kruiwagens en ander rijdend speelgoed.
Geschikt
Voor kinderen van 3 en 4 jaar is geschikt:
simpel constructiemateriaal
puzzelplankjes
spelletjes (memory, domino)
prentenboeken
driewielers
kruiwagens
vingerpoppen
doktersspulletjes
hijskraan
eenvoudige houten trein met spoorrails
boerderijfiguren
kleurboek
schaartjes met ronde punten
speelklei
vingerverf
schoolbord
verkleedspullen
telraam.
Ongeschikt
Voor kinderen van 3 en 4 jaar is ongeschikt:
puntige en scherpe voorwerpen
speelgoed dat harde geluiden maakt
speelgoed dat in de keel kan schieten.
donderdag 7 augustus 2008 om 14:52
Spelen en Leren
Op deze pagina staan de verzamelde antwoorden op veelgestelde vragen over Spelen en Leren door Ouders van kinderen tot een jaar of 7.
De onderwerpen op deze pagina zijn:
Welke (bord)spelletjes zijn leuk voor kinderen vanaf 3 jaar?
Wat zijn leuke CD/DVD PC Spelletjes?
Wat zijn leuke Online Spelletjes?
Leuke sites om te leren lezen en tellen
Wat zijn leuke tijdschriften voor kleine kinderen?
> Welke (bord)spelletjes zijn leuk voor kinderen vanaf 3 jaar?
Mini Electro
Memory
Domino (Sesamstraat, Dora, Winnie de Poeh)
Lotto
Ganzenbord
Mens erger je Niet (met klik klak dobbelsteen)
Maan-Roos-Vis kwartet
(Junior) Triominos
Rummikub Junior
Dammen
Sjoelen
Stratego Junior
Kinder Yatzee
Vier op een rij
Bunny Hop
UNO (Kaartspel)
> Wat zijn leuke CD/DVD PC Spelletjes?
Putt Putt (Redt de Zoo)
Robbie Konijn Dreumes, Peuter , Kleuter.
Winnie de Poeh Kleuter
Sesamstraat Dreumes, Peuter, Kleuter
Dora Dierenavonturen, Verloren Stad , Rugzakavontuur.
Lego Loco , Racers 1 , Racers 2 , Star Wars 1, Star Wars 2.
Freddie Fish Dolle Doolhof, Waterwerken.
> Wat zijn leuke Online Spelletjes?
Bob de Bouwer
Bobo
Kleuterspel
Studio100 (Bumba,Plop,K3)
Zappflat
Nijntje
Teletubbies (Engels)
Boohbah
Op de spelletjes pagina kunnen uw kinderen al deze spelletjes zelf spelen.
Tip: Krowser is een handige kinderbrowser waarmee kinderen van 2 tot 10 jaar veilig kunnen surfen.
> Leuke sites om te leren lezen en tellen
Alles telt - vanaf 6 jaar
Kennisnet - vanaf 4 jaar
Online klas - vanaf 6 jaar
Rekenweb - vanaf 5 jaar
Uw School Online - vanaf 4 jaar
Woordkasteel - vanaf 6 jaar
Kind en Taal - Informatieve site over Taalontwikkeling
Op de spelletjes pagina zijn ook de Leren Lezen en Tellen pagina's toegevoegd.
> Wat zijn leuke tijdschriften voor kleine kinderen?
Pippo - Maandblad voor peuters vanaf 1 jaar.
Teletubbies - Maandblad voor peuters vanaf 1 jaar.
Pompoen - Maandblad voor kleuters vanaf 3 jaar.
Winnie de Poeh - Maandblad voor kleuters vanaf 3 jaar.
Sesamstraat - Tijdschrift voor kinderen vanaf 3 jaar. Verschijnt 10x per jaar.
Wakou - Maandblad voor nieuwsgierige kinderen vanaf 3 jaar.
http://www.faqvoorouders.nl/spelen.html
Op deze pagina staan de verzamelde antwoorden op veelgestelde vragen over Spelen en Leren door Ouders van kinderen tot een jaar of 7.
De onderwerpen op deze pagina zijn:
Welke (bord)spelletjes zijn leuk voor kinderen vanaf 3 jaar?
Wat zijn leuke CD/DVD PC Spelletjes?
Wat zijn leuke Online Spelletjes?
Leuke sites om te leren lezen en tellen
Wat zijn leuke tijdschriften voor kleine kinderen?
> Welke (bord)spelletjes zijn leuk voor kinderen vanaf 3 jaar?
Mini Electro
Memory
Domino (Sesamstraat, Dora, Winnie de Poeh)
Lotto
Ganzenbord
Mens erger je Niet (met klik klak dobbelsteen)
Maan-Roos-Vis kwartet
(Junior) Triominos
Rummikub Junior
Dammen
Sjoelen
Stratego Junior
Kinder Yatzee
Vier op een rij
Bunny Hop
UNO (Kaartspel)
> Wat zijn leuke CD/DVD PC Spelletjes?
Putt Putt (Redt de Zoo)
Robbie Konijn Dreumes, Peuter , Kleuter.
Winnie de Poeh Kleuter
Sesamstraat Dreumes, Peuter, Kleuter
Dora Dierenavonturen, Verloren Stad , Rugzakavontuur.
Lego Loco , Racers 1 , Racers 2 , Star Wars 1, Star Wars 2.
Freddie Fish Dolle Doolhof, Waterwerken.
> Wat zijn leuke Online Spelletjes?
Bob de Bouwer
Bobo
Kleuterspel
Studio100 (Bumba,Plop,K3)
Zappflat
Nijntje
Teletubbies (Engels)
Boohbah
Op de spelletjes pagina kunnen uw kinderen al deze spelletjes zelf spelen.
Tip: Krowser is een handige kinderbrowser waarmee kinderen van 2 tot 10 jaar veilig kunnen surfen.
> Leuke sites om te leren lezen en tellen
Alles telt - vanaf 6 jaar
Kennisnet - vanaf 4 jaar
Online klas - vanaf 6 jaar
Rekenweb - vanaf 5 jaar
Uw School Online - vanaf 4 jaar
Woordkasteel - vanaf 6 jaar
Kind en Taal - Informatieve site over Taalontwikkeling
Op de spelletjes pagina zijn ook de Leren Lezen en Tellen pagina's toegevoegd.
> Wat zijn leuke tijdschriften voor kleine kinderen?
Pippo - Maandblad voor peuters vanaf 1 jaar.
Teletubbies - Maandblad voor peuters vanaf 1 jaar.
Pompoen - Maandblad voor kleuters vanaf 3 jaar.
Winnie de Poeh - Maandblad voor kleuters vanaf 3 jaar.
Sesamstraat - Tijdschrift voor kinderen vanaf 3 jaar. Verschijnt 10x per jaar.
Wakou - Maandblad voor nieuwsgierige kinderen vanaf 3 jaar.
http://www.faqvoorouders.nl/spelen.html
donderdag 7 augustus 2008 om 15:18
Hoi Maroon.
Ik herken een deel van je verhaal.
Ook mijn zoon speelt moeilijk alleen,speelgoed ligt hier ook te verstoffen.
Terwijl hij bij andere wel heel goed kan spelen.
Mijn zoon is het bekende blok aan je been,en dat is vaak vervelend omdat het mij beperkt in mijn eigen bezigheden.
Bovendien kan ik hem niet de hele dag vermaken,dat zou uiterst vermoeiend zijn en ik heb nog twee kids.
Weliswaar zijn die al een stuk ouder maar ook die verdienen aandacht,dus frummel heeft ook gewoon regelmatig pech.
Hij is ook echt tv verslaafd en zeker als ik heel moe ben of niet lekker in mijn vel zit,of druk ben met wat anders geef ik daar ook makkelijker aan toe.
Nou ben ik niet een felle tegenstander van tv,maar ben het wel met borodini eens dat je snel een zoutzak als kind krijgt.
Het heeft ook zeker met de leeftijd te maken,concentratie is nog lastig om lang vast te houden.
En vaak worden ze s'middags moe, dat is ook geen prettige gemoedstoestand om te gaan spelen.
Wat ik bij mijzelf merkte is dat ik juist te veel aandacht gaf maar eigenlijk niet gericht op het spelen.
Ik ben hem iets vaker gaan negeren als hij veel aandacht vroeg,en wonderbaarlijk taaide hij uiteindelijk af en ging iets anders doen.
Het helpt ook idd om ze op weg te helpen.
Op deze leeftijd is het vaak nog te hoog gegrepen om zelf wat te verzinnen of te kiezen.
Het te gaan pakken,je concentreren en eraan te beginnen.
dat is best veel voor een frummeltje van drie.
vandaar dat een paar tsappen misschien door jou gezet moeten worden.
Zijn er leeftijdgenootjes om uit te nodigen?
Dat werkt ook weleens. Niet te lang,maar een speeluurtje ofzo?
Soms is het ook even zoeken wat het beste bij je kind past om mee te spelen.
het ene kind puzzelt liever,het andere is liever creatief bezig,fantasiespelletjes etc.
Ieder kind is anders. Hoewel je kind dus voldoende speelgoed heeft,past het misschien niet bij haar.
Overigens vind mijn zoon tv kijken de laatste tijd zelf minder leuk,hij zet de tv uit omdat hij er geen zin meer in heeft(vaak na een half uurtje)
Dus er is nog hoop dat het vanzelf stopt de verslaving!
Als je merkt dat je kind en jij samen kriegelig worden,ga dan naar buiten!
even uitwaaien,lekker fietsen,met een bal spelen,verandering van omgeving helpt ook vaak,ook voor jezelf.
Ik zou idd niet gaan dreigen met speelgoed weggeven of het in de gang zetten. Ik denk dat het niets oplost en je kind alleen maar verdrietig wordt of boos.
Niet echt een goede basis dus.
Ik heb ooit in een ver verleden een topic geopend met speelideen voor peuter en kleuters.
Zal eens kijken of ik dat kan vinden (zal wel niet meer)
Daar stond nog wel niet veel in,maar wel wat geloof ik.
Ik zal nog eens bedenken wat je kan doen!
Ik herken een deel van je verhaal.
Ook mijn zoon speelt moeilijk alleen,speelgoed ligt hier ook te verstoffen.
Terwijl hij bij andere wel heel goed kan spelen.
Mijn zoon is het bekende blok aan je been,en dat is vaak vervelend omdat het mij beperkt in mijn eigen bezigheden.
Bovendien kan ik hem niet de hele dag vermaken,dat zou uiterst vermoeiend zijn en ik heb nog twee kids.
Weliswaar zijn die al een stuk ouder maar ook die verdienen aandacht,dus frummel heeft ook gewoon regelmatig pech.
Hij is ook echt tv verslaafd en zeker als ik heel moe ben of niet lekker in mijn vel zit,of druk ben met wat anders geef ik daar ook makkelijker aan toe.
Nou ben ik niet een felle tegenstander van tv,maar ben het wel met borodini eens dat je snel een zoutzak als kind krijgt.
Het heeft ook zeker met de leeftijd te maken,concentratie is nog lastig om lang vast te houden.
En vaak worden ze s'middags moe, dat is ook geen prettige gemoedstoestand om te gaan spelen.
Wat ik bij mijzelf merkte is dat ik juist te veel aandacht gaf maar eigenlijk niet gericht op het spelen.
Ik ben hem iets vaker gaan negeren als hij veel aandacht vroeg,en wonderbaarlijk taaide hij uiteindelijk af en ging iets anders doen.
Het helpt ook idd om ze op weg te helpen.
Op deze leeftijd is het vaak nog te hoog gegrepen om zelf wat te verzinnen of te kiezen.
Het te gaan pakken,je concentreren en eraan te beginnen.
dat is best veel voor een frummeltje van drie.
vandaar dat een paar tsappen misschien door jou gezet moeten worden.
Zijn er leeftijdgenootjes om uit te nodigen?
Dat werkt ook weleens. Niet te lang,maar een speeluurtje ofzo?
Soms is het ook even zoeken wat het beste bij je kind past om mee te spelen.
het ene kind puzzelt liever,het andere is liever creatief bezig,fantasiespelletjes etc.
Ieder kind is anders. Hoewel je kind dus voldoende speelgoed heeft,past het misschien niet bij haar.
Overigens vind mijn zoon tv kijken de laatste tijd zelf minder leuk,hij zet de tv uit omdat hij er geen zin meer in heeft(vaak na een half uurtje)
Dus er is nog hoop dat het vanzelf stopt de verslaving!
Als je merkt dat je kind en jij samen kriegelig worden,ga dan naar buiten!
even uitwaaien,lekker fietsen,met een bal spelen,verandering van omgeving helpt ook vaak,ook voor jezelf.
Ik zou idd niet gaan dreigen met speelgoed weggeven of het in de gang zetten. Ik denk dat het niets oplost en je kind alleen maar verdrietig wordt of boos.
Niet echt een goede basis dus.
Ik heb ooit in een ver verleden een topic geopend met speelideen voor peuter en kleuters.
Zal eens kijken of ik dat kan vinden (zal wel niet meer)
Daar stond nog wel niet veel in,maar wel wat geloof ik.
Ik zal nog eens bedenken wat je kan doen!
donderdag 7 augustus 2008 om 15:28
Spelen gaat beter als de dag gestructureerd is, met vaste zelf-speel-momenten. Bijv. als jij wat in het huishouden moet doen (met kookwekker idd, en daarna lekker sap en fruit).
Heeft ze haar eigen speeltafeltje? Dat vinden sommige kinderen lekker overzichtelijk. Voor mijn zoon zette ik daar elke avond andere dingen klaar, in verrassende combinaties (dus duplopoppetjes in zijn serviesje, of auto's verstopt in eierdozen).
Het was elke ochtend feest! Kijk mam, wat er nu weer staat!
Nu hij wat ouder is geef ik hem opties om mee te spelen: hij mag kiezen uit lego of auto's, of treintjes of kleien, of krijten of met de indiaantjes en cowboys. Alle spellen hebben een eigen mand, schoenendoos, etc. Vooral lege ijsdozen en tiramisudozen zijn heel geschikt om een paar dingetjes in te doen. Dat structureert zijn beleving van het spelen en maakt opruimen makkelijker. Als hij gewoon zelf in de bakken wil rommelen vind ik het ook goed hoor, dat mag hij zelf weten.
Ook heb ik ongeveer een derde van het speelgoed op zolder, dat rouleert. Dat geeft steeds leuke verrassingen: hij wist niet dat hij dit of dat ook nog had...
Maak voor jezelf eens een strak dagschema met tv-tijden en speeltijden. Ik zou tv beperken tot 2x20 minuten op deze leeftijd, maar dat is persoonlijk. Verder hoort samen-speeltijd en buitenspeeltijd er ook in te staan, en opruimtijd, etc. Geeft voor jou en je kind veel rust denk ik en het zal haar helpen te leren spelen bij jou. Kan ze dat eenmaal, dan kun je het schema weer wat loslaten, al werkt het voor alle kinderen erg goed! Sterkte!
Heeft ze haar eigen speeltafeltje? Dat vinden sommige kinderen lekker overzichtelijk. Voor mijn zoon zette ik daar elke avond andere dingen klaar, in verrassende combinaties (dus duplopoppetjes in zijn serviesje, of auto's verstopt in eierdozen).
Het was elke ochtend feest! Kijk mam, wat er nu weer staat!
Nu hij wat ouder is geef ik hem opties om mee te spelen: hij mag kiezen uit lego of auto's, of treintjes of kleien, of krijten of met de indiaantjes en cowboys. Alle spellen hebben een eigen mand, schoenendoos, etc. Vooral lege ijsdozen en tiramisudozen zijn heel geschikt om een paar dingetjes in te doen. Dat structureert zijn beleving van het spelen en maakt opruimen makkelijker. Als hij gewoon zelf in de bakken wil rommelen vind ik het ook goed hoor, dat mag hij zelf weten.
Ook heb ik ongeveer een derde van het speelgoed op zolder, dat rouleert. Dat geeft steeds leuke verrassingen: hij wist niet dat hij dit of dat ook nog had...
Maak voor jezelf eens een strak dagschema met tv-tijden en speeltijden. Ik zou tv beperken tot 2x20 minuten op deze leeftijd, maar dat is persoonlijk. Verder hoort samen-speeltijd en buitenspeeltijd er ook in te staan, en opruimtijd, etc. Geeft voor jou en je kind veel rust denk ik en het zal haar helpen te leren spelen bij jou. Kan ze dat eenmaal, dan kun je het schema weer wat loslaten, al werkt het voor alle kinderen erg goed! Sterkte!
donderdag 7 augustus 2008 om 18:38
en misschien lukt het thusi gewoon niet, omdat ze gewend is aan de tv, en er gewend aan is dat jij toch wel mee gaat spelen als ze lang genoeg zeurt, misschien houden andere mensen dat zeuren langer vol,
en wat dat spelen op afstand betreft, je moet natuurlijk wel een rol kiezen dat je weg moet om centjes te verdienen of zoiets, dus "gewoon" weg kunt
en wat dat spelen op afstand betreft, je moet natuurlijk wel een rol kiezen dat je weg moet om centjes te verdienen of zoiets, dus "gewoon" weg kunt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 7 augustus 2008 om 19:36
Maroon: ik vraag me af, lukt het haar thuis nooit om alleen te spelen of is het gewoon zo dat het soms bij bepaald speelgoed wel lukt en bij ander speelgoed niet? Buiten spelen of bij opa en oma is natuurlijk sowieso al een categorie apart want buiten kan je je lekker uitleven en opa en oma geven natuurlijk volop aandacht. '
Zwiepje kan wel heel goed zelf spelen maar alleen als het hem boeit. Misschien is dochterlief gewoon aan iets meer uitdaging toe? En samen spelen is op deze leeftijd toch gewoon altijd het leukst.
Voor de tv verslaving zou ik zeggen: ga over op de dvd's want dan weet je precies hoe lang iets duurt en krijg je niet het eindeloze "oh maar zometeen komt Charlie en Lola die wil ik OOK zien" verhaal. Gewoon: "ik ga koken, jij Dora kijken en daarna gaan we kijken hoe hoog we een duplo toren kunnen maken met zijn tweeen." Succes.
Maroon, even off topic: hoe is het met de banenjacht?
Zwiepje kan wel heel goed zelf spelen maar alleen als het hem boeit. Misschien is dochterlief gewoon aan iets meer uitdaging toe? En samen spelen is op deze leeftijd toch gewoon altijd het leukst.
Voor de tv verslaving zou ik zeggen: ga over op de dvd's want dan weet je precies hoe lang iets duurt en krijg je niet het eindeloze "oh maar zometeen komt Charlie en Lola die wil ik OOK zien" verhaal. Gewoon: "ik ga koken, jij Dora kijken en daarna gaan we kijken hoe hoog we een duplo toren kunnen maken met zijn tweeen." Succes.
Maroon, even off topic: hoe is het met de banenjacht?
donderdag 7 augustus 2008 om 20:07
Ieder kind is anders, en misschien heb je jezelf het inderdaad moeilijk gemaakt (al dacht je dat het juist makkelijk was) door je dochter veel voor de tv te laten zitten, het is ook iets wat in het kind zelf zit.
Mijn dochter van net 4 is heel erg een moederskindje. Dit uit zich in het feit dat ze nog steeds de hele dag achter me aan loopt, de hele tijd om aandacht vraagt en alleen maar dingen samen met mij wil doen. Dit terwijl ze wel lief alleen speelt als ik er niet bij ben en wel bijvoorbeeld haar vader. Als ze even zelf aan het spelen is en ik geef een complimentje, is ze meteen weer zo op mij gefocust dat ze weer stopt met spelen.
Ik geef tijdstippen op de klok aan (bijv. "als de grote wijzer op de 10 is") waarop we samen iets gaan doen en tot die tijd moet ze zelf spelen. En als we dan gaan spelen, geef ik weer een tijdstip aan waarop ze weer zelf moet spelen.
Gelukkig is ze nu op een leeftijd gekomen waarop ze veel met kinderen uit de buurt wil spelen, zowel buiten als binnen, dus dan vraagt ze minder aandacht van mij.
Mijn dochter van net 4 is heel erg een moederskindje. Dit uit zich in het feit dat ze nog steeds de hele dag achter me aan loopt, de hele tijd om aandacht vraagt en alleen maar dingen samen met mij wil doen. Dit terwijl ze wel lief alleen speelt als ik er niet bij ben en wel bijvoorbeeld haar vader. Als ze even zelf aan het spelen is en ik geef een complimentje, is ze meteen weer zo op mij gefocust dat ze weer stopt met spelen.
Ik geef tijdstippen op de klok aan (bijv. "als de grote wijzer op de 10 is") waarop we samen iets gaan doen en tot die tijd moet ze zelf spelen. En als we dan gaan spelen, geef ik weer een tijdstip aan waarop ze weer zelf moet spelen.
Gelukkig is ze nu op een leeftijd gekomen waarop ze veel met kinderen uit de buurt wil spelen, zowel buiten als binnen, dus dan vraagt ze minder aandacht van mij.
donderdag 7 augustus 2008 om 20:15
quote:maroon5 schreef op 07 augustus 2008 @ 13:59:
Ik weet niet of deze aanpak zoden aan de dijk zet.
Het TV kijk gedrag heb je eerst altijd toegestaan en nu je besloten hebt dat je het roer omgooit ga je haar opeens straffen, en dan ook nog eens door het speelgoed waar je graag zou willen dat zij mee speelt, 'weg gaat gooien'.
Dreigen met iets ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Beetje chantage.
Probeer haar op een positieve manier weer aan het spelen te krijgen - daag haar fantasie uit.
Verzin verhaaltjes die de Barbies mee kunnen maken, etc.
Laat haar winkeltje spelen met Barbie met echte etenswaren.
Misschien kom je dan zelf nog van je shithumeur af.
En spreek voor de TV duidelijke regels af. 1 uur per dag tussen ... en .. ofzo.
Je zal er niet van de ene op de andere dag zijn, maar als je consequent bent moet het lukken.
Ik weet niet of deze aanpak zoden aan de dijk zet.
Het TV kijk gedrag heb je eerst altijd toegestaan en nu je besloten hebt dat je het roer omgooit ga je haar opeens straffen, en dan ook nog eens door het speelgoed waar je graag zou willen dat zij mee speelt, 'weg gaat gooien'.
Dreigen met iets ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Beetje chantage.
Probeer haar op een positieve manier weer aan het spelen te krijgen - daag haar fantasie uit.
Verzin verhaaltjes die de Barbies mee kunnen maken, etc.
Laat haar winkeltje spelen met Barbie met echte etenswaren.
Misschien kom je dan zelf nog van je shithumeur af.
En spreek voor de TV duidelijke regels af. 1 uur per dag tussen ... en .. ofzo.
Je zal er niet van de ene op de andere dag zijn, maar als je consequent bent moet het lukken.
vrijdag 8 augustus 2008 om 17:00
Vandaag de proef op de som genomen, en het gaat super!
Vanmorgen mocht ze met een bekertje drinken en een koekje even zandkasteel kijken en daarna de tv weer uit. Dit was even drama, maar toen zijn we samen boodschappen gaan doen, atributen voor Alfred J Kwak koekjes gehaald, en het humeur was top! Thuis heeft ze werkelijk heel de dag met haar popjes gespeeld, af en toe speelde ik mee, en af en toe hielp zij (als piraat!!) mij met klusjes. En natuurlijk de koekjes bakken, was heel secuur werkje hoor, als je 3 bent, en ze zijn geweldig gelukt! Nu mag ze even tv kijken, mama gaat koken. (heb gezegd dat ze het heeeel goed heeft gedaan vandaag, dat ik supertrots op haar ben, dat ze hartstikke lief heeft gespeeld!)
Kijken of we het zo allebei vol houden
Vanmorgen mocht ze met een bekertje drinken en een koekje even zandkasteel kijken en daarna de tv weer uit. Dit was even drama, maar toen zijn we samen boodschappen gaan doen, atributen voor Alfred J Kwak koekjes gehaald, en het humeur was top! Thuis heeft ze werkelijk heel de dag met haar popjes gespeeld, af en toe speelde ik mee, en af en toe hielp zij (als piraat!!) mij met klusjes. En natuurlijk de koekjes bakken, was heel secuur werkje hoor, als je 3 bent, en ze zijn geweldig gelukt! Nu mag ze even tv kijken, mama gaat koken. (heb gezegd dat ze het heeeel goed heeft gedaan vandaag, dat ik supertrots op haar ben, dat ze hartstikke lief heeft gespeeld!)
Kijken of we het zo allebei vol houden
vrijdag 8 augustus 2008 om 22:57
Goed gedaan Maroon!
Ik hoop dat het je helpt om het zelf anders te gaan zien en het over een andere boeg te gooien.
Zonder gelijk te straffen,maar juist door een positieve benadering.
En als je zelf ook je energie terug vindt door het als een uitdaging/projectje te zien en gaat nadenken hoe je het anders kan doen,merk je vast dat er anders terug gereageerd wordt.
Het zal niet ineens veranderen en het mag ook best mislukken op momenten.
Maar dat je het aanpakt is al top!
Ik stoei zelf ook met een issue op het moment ( zie topic: koken voor mijn gezin,ik weet het niet meer) en ben ook begonnen met verandering.
Ik moet zeggen,door actief ermee bezig te zijn kan ik de strijd veel beter aan en ben minder gestressed. ook al is het probleem nog bij lange na niet opgelost.
ik hoop dat het voor jou ook zo werkt.
Succes! ik zal je topic volgen.
Ik hoop dat het je helpt om het zelf anders te gaan zien en het over een andere boeg te gooien.
Zonder gelijk te straffen,maar juist door een positieve benadering.
En als je zelf ook je energie terug vindt door het als een uitdaging/projectje te zien en gaat nadenken hoe je het anders kan doen,merk je vast dat er anders terug gereageerd wordt.
Het zal niet ineens veranderen en het mag ook best mislukken op momenten.
Maar dat je het aanpakt is al top!
Ik stoei zelf ook met een issue op het moment ( zie topic: koken voor mijn gezin,ik weet het niet meer) en ben ook begonnen met verandering.
Ik moet zeggen,door actief ermee bezig te zijn kan ik de strijd veel beter aan en ben minder gestressed. ook al is het probleem nog bij lange na niet opgelost.
ik hoop dat het voor jou ook zo werkt.
Succes! ik zal je topic volgen.
zondag 10 augustus 2008 om 23:45
Zooo, weekend geweest, waarin normaal gesproken ook behoorlijk wat tv word gekeken, en ook dit is allemaal goed gegaan! Natuurlijk mede doordat we er zaterdag bijna heel de dag niet waren (waren naar de zeehondencreche, erg leuk!) Dochter heeft dus zaterdag geen tv gekeken, maar wel ontzettend lief gespeeld. Zondagochtend mocht ze bij mij en vriend op het grote bed ontbijten (is vaste prik in de weekenden dat ze thuis is) met filmpje! Daarna lekker onder de douche, en toen wilde ze snel naar beneden om verder tv te kijken, heb haar even herinnerd aan onze afspraak en ze heeft er niet meer naar getaald! Weer heel lief gespeeld, pizza's gebakken van klei, puzzels gemaakt, smiddags buiten op het pleintje met vriendlief gevoetbald (tot hij enorm begon vals te spelen, toen had mevrouw het wel gehad, haha) Ze heeft ondertussen nog goed geholpen met wat klusjes, saus roeren voor het eten. handdoeken opvouwen, allemaal klusjes die prinsesjes doen nadat ze door een stoere ridder worden wakker gekust! Vanavond voor het naar bed gaan nog 1 filmpje gekeken en daarna zonder mokken naar der kamertje gegaan. Daar kwam ze zelf tot de conclusie dat ze heel lief en mooi had gespeeld, en maar erg weinig tv had gekeken, maar dat dat immers onze afspraak was!
Ben nu nog maar een paar dagen verder, maar merk nu al duidelijk verschil, gelukkig.
Morgen begint hier de school weer, dochter mag weer naar de peuterklas, dan toch maar eens concrete speelafspraakjes maken. Alle kinderen zijn nog te jong om alleen op straat te spelen, dus buiten komt ze ze niet tegen (ook omdat ze zelf immers nog niet alleen buiten huis mag) Vind het wel moeilijk om echt iets af te spreken, weet nooit of zoiets de andere moeder wel goed uitkomt.. Wel al eens met meerdere moeders besproken dat het samen spelen wel erg gezellig zou zijn, en anders gewoon eens een afspraakje maken voor in de speeltuin.
Ben nu nog maar een paar dagen verder, maar merk nu al duidelijk verschil, gelukkig.
Morgen begint hier de school weer, dochter mag weer naar de peuterklas, dan toch maar eens concrete speelafspraakjes maken. Alle kinderen zijn nog te jong om alleen op straat te spelen, dus buiten komt ze ze niet tegen (ook omdat ze zelf immers nog niet alleen buiten huis mag) Vind het wel moeilijk om echt iets af te spreken, weet nooit of zoiets de andere moeder wel goed uitkomt.. Wel al eens met meerdere moeders besproken dat het samen spelen wel erg gezellig zou zijn, en anders gewoon eens een afspraakje maken voor in de speeltuin.
maandag 11 augustus 2008 om 01:47
Oke, dat die tv de boosdoener is heb je gelukkig al geconstateerd. Ik begrijp dat je ook veel met je dochter samenspeelt dat is ook goed, omdat kinderen gewoon moeten leren hoe spelen gaat. Hoe verzin je iets, hoe loopt iets af, hoe maak je ergens een spelletje van.
De valkuil is dat je ook teveel met je kind kan spelen waardoor alle input van jou uit komt. Probeer dus niet teveel zelf te verzinnen maar stimuleer het kind om met impulsen te komen. Begin samen een spel en doe dat een half uurtje of een kwartier en stop halverwege het spel en laat je dochter het dan alleen afmaken. Je kan ook later weer invallen. Alleen spelen is ook een vaardigheid die kinderen moeten leren
De valkuil is dat je ook teveel met je kind kan spelen waardoor alle input van jou uit komt. Probeer dus niet teveel zelf te verzinnen maar stimuleer het kind om met impulsen te komen. Begin samen een spel en doe dat een half uurtje of een kwartier en stop halverwege het spel en laat je dochter het dan alleen afmaken. Je kan ook later weer invallen. Alleen spelen is ook een vaardigheid die kinderen moeten leren
woensdag 13 augustus 2008 om 20:43
En nog steeds gaat het super!!! Weer een normaal ritme, dochter weer lekker naar de peuterspeelzaal, moeders die dan in de ochtend lekker het huis aan kant maakt, en dan smiddags lekker met een boek of pc op de bank kan zitten. Dochter lekker erbij met haar eigen Dora laptop, of lekker aan het knutselen, of spelen. Gaat helemaal goed komen, ik hoef niet eens te werken met een kookwekker, ik speel even mee en zeg dan dat ik iets voor mezelf ga doen, huishoudklusje of gewoon lekker relaxed niksen Zelfs al een speelafspraakje gemaakt voor volgende week. Ik merk aan alles dat dochter ook veel makkelijker is, het is nu al duidelijk dat ze na eten in bad gaat, dan lekker in pyjama bij mij in het grote bed nog 1 filmpje op nick junior mag kijken en dan naar bed, en ze weet het! Ze vraagt er de hele dag niet om, ideaal, ben er zo blij mee!