Dochterje van 11 weken al wekenlang verkouden....
zondag 3 mei 2009 om 11:33
Mijn dochtertje is inmiddels 11 weken en de laatste 6 weken al verkouden. Gelukkig is ze er voor de rest niet ziek van, dus geen koorts, niet niezen of hoesten en verder is ze wel erg vrolijk.
De arts bij het CB heeft haar 2 keer onderzocht en gaf aan dat ze er niets aan doen aangezien ze zelf haar afweerstoffen moet opbouwen zodat het vanzelf wel weer overgaat. Haar longetjes waren wel schoon. Nou, ik zie nog steeds geen enige vooruitgang....en vind het zo zielig voor haar. Ze blijft maar door haar neus ademen, althans dat probeert ze en dat kost haar behoorlijk wat energie.
We dachten ook al aan een allergie o.i.d., maar volgens de arts zou ze dan toch wel wat meer moeten niezen.
Alle 'hulp middeltjes' voor verkoudheid bij babies heb ik volgens mij ook al, zoals otrivin druppeltjes, LUV, uiteinde bed verhoogd en natuurlijk een ui onder haar bedje maar het helpt allemaal maar eventjes. Misschien is haar neusamandel wel vergroot ofzo?? Iemand hier ervaring mee of nog wat tips misschien????
De arts bij het CB heeft haar 2 keer onderzocht en gaf aan dat ze er niets aan doen aangezien ze zelf haar afweerstoffen moet opbouwen zodat het vanzelf wel weer overgaat. Haar longetjes waren wel schoon. Nou, ik zie nog steeds geen enige vooruitgang....en vind het zo zielig voor haar. Ze blijft maar door haar neus ademen, althans dat probeert ze en dat kost haar behoorlijk wat energie.
We dachten ook al aan een allergie o.i.d., maar volgens de arts zou ze dan toch wel wat meer moeten niezen.
Alle 'hulp middeltjes' voor verkoudheid bij babies heb ik volgens mij ook al, zoals otrivin druppeltjes, LUV, uiteinde bed verhoogd en natuurlijk een ui onder haar bedje maar het helpt allemaal maar eventjes. Misschien is haar neusamandel wel vergroot ofzo?? Iemand hier ervaring mee of nog wat tips misschien????

zondag 3 mei 2009 om 11:41
zondag 3 mei 2009 om 11:42
Hoi Tessa,
Mijn Mini is sinds haar geboorte (nu 9 maand geleden) ook al meer neusverkouden geweest dan niet. De huisarts cq cb-arts legde het als volgt uit. De slijmvliezen bij baby's zijn net zo groot als bij volwassenen en zwellen net zo veel op bij irritatie als bij volwassenen. Alleen de ruimte waarin het zich bevindt is veel kleiner dan bij volwassenen en dus lijkt het allemaal veel heftiger dan het in werkelijkheid is.
Ik begrijp je frustratie volkomen, want zo'n kleintje die non stop verkouden is, dat is niet fijn. In ons geval wordt ze er 's nacht heel erg vaak wakker van. Wij hebben standaard zoutoplossingdruppels in huis, maar Mini is inmiddels helemaal klaar met die stomme druppels en wordt altijd woest als we weer willen druppen. Tijdje terug lag ze verkouden in het ziekenhuis en toen hebben we met xylo... druppels gedruppeld (dat wat er in volwassenen otrivin zit) en dat hielp wel heel goed. Maar daar druppel ik liever niet te vaak / lang mee omdat de slijmvliezen daaraan gewend raken en het probleem dan écht chronisch wordt.
De huisarts vertelde dat als het een serieus probleem is / wordt dat de KNO arts dan nog lang niet in zicht is, zulke kleintjes gaan blijkbaar niet snel naar de KNO arts. Geen idee waarom eigenlijk... Ook vertelde hij dat als het een allergie is voor bijv. huisstofmijt (ik heb zelf hooikoorts en wellicht ook een huisstofmijtallergie en Smolman verdenken we hier ook van) dat de speciale kussen en dekbedden helemaal niet zo veel soelaas bieden als de fabrikanten ons willen doen geloven.
Ofwel: uitzitten maar... is het bericht van onze huisarts.
Sterkte
Mijn Mini is sinds haar geboorte (nu 9 maand geleden) ook al meer neusverkouden geweest dan niet. De huisarts cq cb-arts legde het als volgt uit. De slijmvliezen bij baby's zijn net zo groot als bij volwassenen en zwellen net zo veel op bij irritatie als bij volwassenen. Alleen de ruimte waarin het zich bevindt is veel kleiner dan bij volwassenen en dus lijkt het allemaal veel heftiger dan het in werkelijkheid is.
Ik begrijp je frustratie volkomen, want zo'n kleintje die non stop verkouden is, dat is niet fijn. In ons geval wordt ze er 's nacht heel erg vaak wakker van. Wij hebben standaard zoutoplossingdruppels in huis, maar Mini is inmiddels helemaal klaar met die stomme druppels en wordt altijd woest als we weer willen druppen. Tijdje terug lag ze verkouden in het ziekenhuis en toen hebben we met xylo... druppels gedruppeld (dat wat er in volwassenen otrivin zit) en dat hielp wel heel goed. Maar daar druppel ik liever niet te vaak / lang mee omdat de slijmvliezen daaraan gewend raken en het probleem dan écht chronisch wordt.
De huisarts vertelde dat als het een serieus probleem is / wordt dat de KNO arts dan nog lang niet in zicht is, zulke kleintjes gaan blijkbaar niet snel naar de KNO arts. Geen idee waarom eigenlijk... Ook vertelde hij dat als het een allergie is voor bijv. huisstofmijt (ik heb zelf hooikoorts en wellicht ook een huisstofmijtallergie en Smolman verdenken we hier ook van) dat de speciale kussen en dekbedden helemaal niet zo veel soelaas bieden als de fabrikanten ons willen doen geloven.
Ofwel: uitzitten maar... is het bericht van onze huisarts.
Sterkte
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 3 mei 2009 om 11:49
Mijn ohcterte is nu 1 weken en ik ben vorige week naar de dokter geweest omdat ze vanaf haar derde week heel erg verkouden was, hoesten, zagen op haar borst, niet normaal kunnen ademen omdat haar hele neus vol zat, 's nachts liep ze helemaal vol met slijm en was het net alsof ze stikte, daarbij kreeg ze ook nog heel erge oorpijn, heel zielig.
Toen met 11 weken was ik het zat en ben ik naar de dokter gegaan en die hoorde slijm in haar longetjes en heeft anti-biotica voorgeschreven.
Nou ben ik niet echt fan van anti-biotica op zo'n jonge leeftijd, maar het ging echt niet meer.
Nu is de kuur op en het is een compleet ander kindje geworden, ze lacht alleen nog maar, slaapt ineens door en hoest niet meer en heeft geen slijm meer. Echt, ik wilde dat ik dit eerder had gedaan.
moet dus goed in de gaten houden of het bij jouw meisje niet erger wordt en of ze er wel zelf uit kan komen, soms hebben ze gewoon wat hulp nodig.
Beterschap!
Toen met 11 weken was ik het zat en ben ik naar de dokter gegaan en die hoorde slijm in haar longetjes en heeft anti-biotica voorgeschreven.
Nou ben ik niet echt fan van anti-biotica op zo'n jonge leeftijd, maar het ging echt niet meer.
Nu is de kuur op en het is een compleet ander kindje geworden, ze lacht alleen nog maar, slaapt ineens door en hoest niet meer en heeft geen slijm meer. Echt, ik wilde dat ik dit eerder had gedaan.
moet dus goed in de gaten houden of het bij jouw meisje niet erger wordt en of ze er wel zelf uit kan komen, soms hebben ze gewoon wat hulp nodig.
Beterschap!
zondag 3 mei 2009 om 11:54
Volgens mij zijn kleine kinderen gewoon veel en vaak verkouden. Ik noemde de kinderen van mijn tante (die 10-15 jaar jonger zijn dan ik) vroeger altijd "de snotkindjes". Ik zag ze nooit zonder groene kledder onder hun neus. Inmiddels zijn het pubers en zijn ze niet meer non stop verkouden. Wel heb ik zelf nu een snotkindje van 11 maanden. Soms als hij weer begint te snotteren realiseer ik mij opeens dat hij zomaar een week niet verkouden is geweest.
zondag 3 mei 2009 om 11:56
zondag 3 mei 2009 om 12:01
Mijn oudste was de eerste twee jaar om de haverklap verkouden en had vaak oorontsteking. Voor dat laatste kreeg hij altijd anti-biotica, aan het verkouden zijn was verder niet zoveel te doen (behalve de dingen die jij ook al doet, 't kind rook altijd naar ui ). Zodra hij twee werd "mocht' hij onder het mes en zijn zijn amandelen geknipt en kreeg hij buisjes in zijn oren. En de klachten waren daarmee in een keer volledig over.
zondag 3 mei 2009 om 12:16
zondag 3 mei 2009 om 12:31
Onze dochter is nu 4 maanden en vanaf dag 1 verkouden. Haar neus zit regelmatig verstopt maar daar gebruiken we neusspray voor. Mijn ha is absoluut geen fan van antibiotica dus die krijgt ze ook niet. De ene dag gaat het ook weer beter als de andere. Ze is verder wel erg vrolijk alleen het slapen 's nachts gaat niet zo goed omdat ze erg moet hoesten. Beetje luuf, neusspray en een ui... daar doen wij het mee.
zondag 3 mei 2009 om 13:24
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik die orthiflor in ieder geval even ga bestellen en ga morgen toch even de ha bellen, kijken wat hij erover zegt. Bij mijn dochtertje is het namelijk zo dat ze echt al 6 weken aan één stuk door verkouden is. Er is geen één dag voorbij gegaan dat ze 'normaal' door haar neus kon ademen. Iemand schreef al dat kinderen heel vaak verkouden zijn, dat kan kloppen, maar dan toch niet zo lang achter elkaar lijkt mij??
zondag 3 mei 2009 om 13:46
zondag 3 mei 2009 om 14:00
Onze jongste dochter is nu 5 maanden en ook eigenlijk vanaf dag 1 verkouden. We zijn er al een paar x mee naar de ha geweest, de cb arts heeft ook geluisterd en allebei zeggen ze hetzelfde, de longen zijn schoon dus het is gewoon uitzieken. Ze heeft er zelf volgens mij geen last van, ze is vrolijk , huilt nooit dus het is meer vervelend voor ons denk ik. Ze heeft een wat rochelende ademhaling (ik noem haar ook 'knorretje') en hoest wel eens als ze in bed ligt. Als het heel erg is spray ik met zoutoplossing, leg een doorgesneden ui naast haar bed en smeer met Luuf, maar meer kan je er niet aan doen volgens de ha.
zondag 3 mei 2009 om 14:06
het is inderdaad vrij normaal, maar je zou het nog even door huisarts kunnen laten controleren. en evt allergie voorleggen, al zou ze dan waarschijnlijk meer klachten hebben. Wacht maar tot ze naar creche/opvang gaat dan wordt het pas erg. Sinds zoon daar naar toe ging heb ik hem niet meer snotvrij gehad
Verder hielp het hier om als hij eenmaal sliep een beetje luuf op zn bovenlip te smeren en in zn nekje. (nadeel hij stinkt de volgende dag dan naar een natte hond vond ik ). Sinds een maand zijn zn amandelen er uit en heb ik geen snotje meer gezien. maar goed hij had veel meer problematiek dan alleen verkouden. KNO arts zullen bij eventuele neusamandel problemen pas na 1 jaar iets doen.

zondag 3 mei 2009 om 14:29
quote:gizz schreef op 03 mei 2009 @ 14:06:
het is inderdaad vrij normaal, maar je zou het nog even door huisarts kunnen laten controleren. en evt allergie voorleggen, al zou ze dan waarschijnlijk meer klachten hebben. Wacht maar tot ze naar creche/opvang gaat dan wordt het pas erg. Sinds zoon daar naar toe ging heb ik hem niet meer snotvrij gehad
Verder hielp het hier om als hij eenmaal sliep een beetje luuf op zn bovenlip te smeren en in zn nekje. (nadeel hij stinkt de volgende dag dan naar een natte hond vond ik ). Sinds een maand zijn zn amandelen er uit en heb ik geen snotje meer gezien. maar goed hij had veel meer problematiek dan alleen verkouden. KNO arts zullen bij eventuele neusamandel problemen pas na 1 jaar iets doen.Luuf op de bovenlip? Dat zou ik niet doen, stel je voor dat ze er iets van binnenkrijgen! Gewoon op de borst en/of het ruggetje lijkt me voldoende. Overigens is de werking ervan te betwisten heb ik laatst ergens gelezen.

zondag 3 mei 2009 om 22:23
een tip die ik zelf van de huisarts heb gekregen, heel lichtjes insmeren, heel dun. De werking zal misschien verschillen, ik gebruik het zelf ook wel eens, en mn verkoudheid gaat niet over, maar mn neus is een stuk meer open.
Verder overigens wel het advies om bij aanhoudende verkoudheid (dus als dit bijvoorbeeld nog eens weken aan zou houden) af en toe even de huisarts te laten controleren of longetjes e.d. schoon zijn. Verkoudheid kan leiden tot veel slijm in keel en evt slijm naar de longetjes.
Verder overigens wel het advies om bij aanhoudende verkoudheid (dus als dit bijvoorbeeld nog eens weken aan zou houden) af en toe even de huisarts te laten controleren of longetjes e.d. schoon zijn. Verkoudheid kan leiden tot veel slijm in keel en evt slijm naar de longetjes.