dochterje van 3 jaar niet assertief genoeg?

29-10-2008 11:10 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochtertje van ruim 3 jaar is nogal een verlegen meisje. Niet zorgwekkend overigens want als ze ergens gewend is, gaat het prima.

Ze vindt het ook heerlijk om naar 'school' (creche) te gaan. Maar nu had ze twee dagen achter elkaar schrammen op haar gezichtje en 1 keer was ze geslagen zei de leidster.

Ze doet dan niets terug en laat het een beetje gebeuren. Ik vraag me af wat nu wijsheid is. Zeggen dat ze terug moet slaan vind ik ook zowat. En ubehaupt de vraag of ze het dan ook doet. Zeggen dat ze dan naar de leidster moet gaan? Of andere tips?

Thuis heeft ze een jonger zusje en bijt ze wel redelijk van zich af maar huilt ook vaak en zegt dan dat haar zusje geslagen heeft (of haar getrokken of whatever).

Ik vind dat ik haar karakter niet moet proberen te veranderen, ze is gewoon niet erg assertief (en voor een groot deel is dat prima) maar gewoon niets terug doen bij andere kinderen voelt ook niet goed.

Ze is overigens wel assertief naar ons toe, met aandacht opeisen, eten/drinken willen etc.

Wie heeft een pedagogisch verantwoord advies?
[quote]Tatje schreef op 01 november 2008 @ 16:23:

Leer je kind in geen geval dat terug slaan de oplossing is!

Klikken is dat wel ? Denk je niet dat een kind dat elke keer naar een juffrouw rent na een klap gepest gaat worden met " klikspaan " of " watje " ? En wat doe je dan als je buiten speelt en je juf / moeder is niet in de buurt ? " Stop , ik vind dit niet fijn " zeggen ? En dat zou helpen ?

quote]
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tatje, wat is een bso-plus locatie?
BGB, daarom leren we de kinderen ook dat ze eerst zelf duidelijk moeten zijn in wat ze wel en niet willen. Daarnaast proberen we altijd met de kinderen samen naar een oplossing te zoeken. Bovendien zijn onze kids aardig aan elkaar gewaagd. Terug meppen loopt altijd uit op een vechtpartij waar toch geen winnaar of verliezer uit komt!

Over het algemeen verstaat men onder BSO Plus een kinderopvangvoorziening voor kinderen van 4 – 12 jaar met extra begeleiding en mogelijkheden voor de zogeheten kwetsbare kinderen. Het gaat hierbij vaak om een of meerdere problemen. Ontwikkelingsproblemen, sociaal-emotionele problemen en opvoedingsproblemen. Ook wordt doorgaans opvoedingsondersteuning aan ouders/verzorgers geboden. Soms wordt er een aparte BSO plus groep gecreëerd voor deze groep kwetsbare kinderen, soms worden deze kinderen geïntegreerd opgevangen...
Ik vind het dus ook doodirritant dat kinderen tegenwoordig geleerd wordt dat ze mogen slaan.. want hoe goed ouders het ook bedoelen met 'je mag alleen slaan als JIJ geslagen wordt!', toch werkt het vaak in de praktijk niet zo. Kinderen gebruiken het dan toch eerder bij ruzies e.d.

De kritiek van bgb dat kinderen gepest worden als ze gaan klikken, dat ligt er maar net aan hoe de leidster/leerkracht er mee omgaat. Zelf vind ik dat als je een kind de stop-hou op methode aanleert, dus eerst zelf aangeven dat er gestopt moet worden en als dit niet werkt een leidster inschakelen, dit een goed alternatief is.
quote:Tatje schreef op 01 november 2008 @ 17:04:

En je verwacht daadwerkelijk dat dat assertieve leeftijdsgenootje dan denkt: "Goh ze slaat terug, laat ik er maar mee stoppen". Niet dus! Die heeft namelijk ook geleerd dat je terug mag meppen als je geslagen wordt...

En dan vervolgens de leidster de schuld geven dat ze dat soort dingen niet kan voorkomen Onder kinderen kan soms maar één recht bestaan, en dat is het recht van de sterkste. Mijn man is in zijn verleden gepest en geslagen, en deed nooit wat terug en liet het allemaal maar begaan. En nee, woorden hielpen ook niet. Totdat hij er op een gegeven moment zo genoeg van had dat hij flink terug uitgehaald heeft. En ze hem daarna met rust lieten. Soms werken woorden echt niet.
quote:Tatje schreef op 01 november 2008 @ 16:23:

Leer je kind in geen geval dat terug slaan de oplossing is!

Het spijt mij welbeleefd Tatje, maar dat leer ik mijn zoon wel! Als kind ben ik veel gepest en geslagen en sloeg nooit terug, want dat mocht niet.

Dat ga ik mijn zoon niet meegeven. Ik heb hem geleerd het eerst zelf proberen op te lossen, lukt dat niet naar de juf, gaat de pester nog door mag hij terug slaan/schoppen/etc.

Als ik het gedurfd terug te slaan had mij een hoop verdriet gescheeld!
quote:Tatje schreef op 01 november 2008 @ 17:04:

En je verwacht daadwerkelijk dat dat assertieve leeftijdsgenootje dan denkt: "Goh ze slaat terug, laat ik er maar mee stoppen". Niet dus! Die heeft namelijk ook geleerd dat je terug mag meppen als je geslagen wordt...

De pester pikt echt niet zomaar willekeurige kinderen om te pesten. Als een pester verwacht flinke meppen terug te krijgen, denkt hij/zij wel twee keer na.

Helaas weet ik dit niet uit ervaring, maar wel uit ervaring van naasten.
quote:Stephanietje schreef op 03 november 2008 @ 10:02:

Ik vind het dus ook doodirritant dat kinderen tegenwoordig geleerd wordt dat ze mogen slaan.. want hoe goed ouders het ook bedoelen met 'je mag alleen slaan als JIJ geslagen wordt!', toch werkt het vaak in de praktijk niet zo. Kinderen gebruiken het dan toch eerder bij ruzies e.d.Ik heb juist het idee dat tegenwoordig veel meer nadruk gelegd wordt op het niet terugslaan dan 'vroegah'. Mijn ouders hebben ook zovaak gezegd dat ik terug moest slaan, maar ja de Juf zei nee en ik was veel te braaf om tegen de Juf in te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven