Draagdoeken en andere dragers 3 - voor al je draagvragen

21-08-2010 23:40 2526 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het derde algemene draagtopic alweer!

Stel hier je vraag over het dragen van je baby / peuter / kleuter, over draagdoeken, draagzakken en andere dragers, of praat mee over al die mooie doeken en dragers.

Er zijn veel verschillende dragers, als je door de bomen het bos niet meer ziet, stel gerust je vraag!

Voordelen van dragen zijn onder andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

Draagwijze:

Voor (gezonde) baby's vanaf de geboorte wordt rechtop dragen aanbevolen. De beentjes mogen meteen al buiten de doek. De knietjes zitten ter hoogte van de navel, beentjes wat gespreid: de kikkerhouding. De doek of drager moet tot in de knieholtes komen voor een goede ondersteuning. Het nekje moet goed ondersteund worden door de drager.

Dragen is heel veilig, mits je een goede drager en draagwijze gebruikt! Dragers waarin je baby als een banaantje ligt (zoals de draagzakken/tassen die in het nieuws waren) zijn niet veilig, je kind kan ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

Voor je kind is buik-tegen-buik dragen het meest ergonomisch. Wil je kind meer zien van de wereld, dan kun je op de heup of op de rug gaan dragen. Met het gezichtje naar voren dragen is niet zo fijn voor de rug van je baby omdat die daardoor hol getrokken wordt ipv de natuurlijke bolling, en je baby kan zich zo ook niet afsluiten voor prikkels.

Knopen is niet moeilijk of ingewikkeld, het vraagt wel iets van oefening maar daar heb je dan ook heel lang plezier van. Voorbeeldfilmpje waarin het heel langzaam wordt voorgedaan: link Wil je wel leren knopen, maar zie je het zelf niet zitten? Dan kun je een draagconsulent inschakelen: link

Ook met fysieke klachten zoals rugklachten, bekkenklachten kun je meestal goed dragen met de juiste draagwijze.

Welke dragers zijn er: (foto's in de eerste post!)

Niet-ergonomische dragers

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en andere dragers waarbij de baby voornamelijk op het kruis rust zoals Chicco, Esprit)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

Ergonomische dragers: (foto's in de eerste post!)

- Rekbare draagdoek - vooral fijn in de eerste maanden. Mag meteen vanaf de geboorte, voetjes mogen buiten de doek. Bekende merken zijn Tricot Slen, Bykay, Draagdoek.nl. Wel warmer in de zomer. Bij het zwaarder worden van je kind of het stijgen van de temperatuur is het vaak prettig om over te stappen op een:

- Geweven draagdoek - te gebruiken vanaf de geboorte tot de kleuterleeftijd. Bekende merken zijn o.a. Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

-Ergonomische drager/SSC Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek. O.a. Bondolino (vanaf de geboorte), Marsupi Plus (vanaf de geboorte) Manduca (vanaf een maand of 5), Beco Butterfly (vanaf een maand of 5), Yamo, Ergo, Connecta (alledrie vanaf een maand of 5) Fabrikanten vermelden eigenlijk altijd 'vanaf de geboorte' of maken een 'infant-insert', maar veel dragers zijn daar eigenlijk niet echt geschikt voor.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonomische drager. De meeste mei tai's zijn vanaf 5/6 maanden of later te gebruiken, ze geven voor een pasgeborene niet voldoende steun aan het hoofdje en aan de zijkant. Ook zijn ze meestal te breed.

- RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes omdat je over één schouder draagt. Kan vanaf dag één. Een buidelsling liever wat later, omdat die niet af te stellen is en een pasgeborene veel steun nodig heeft.

Nog wat nuttige links:

Dragen en Voeden: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

Mein Kleiderschrank: actiefoto's van allerlei merken doeken

Doekenbieb van BabybijVoor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

Doekentheek : veel algemene informatie over verschillende dragers.

Wat trek je je kind aan in de draagdoek? Temperatuuroverzicht

Link naar deel 2 van dit topic

Copyright van deze tekst: 2010, forummer Wen, te bereiken onder vivawen@live.nl. Alleen over te nemen door andere forummers om een nieuw topic te openen.
Hoi lou76

Aangezien jij een bondolino hebt richt ik mij even tot jou

Is hij makkelijk om te doen en is hij niet heel warm?

Kortom hoe bevalt hij jou?
Yam, wat een superhandig en duidelijk filmpje! Zij zorgt echt dat het er uitziet alsof het heel makkelijk is. Alhoewel ik wel twijfel of ik hem ooit zo perfect geknoopt zal krijgen als haar.

Ik ga meteen de doek van de waslijn halen, strijken en proberen te knopen. Eens kijken of ik mijn oude pop nog kan vinden, want Kruimel bevindt zich momenteel in dromenland. Doet dat ding ook nog eens dienst

Oh ja, manlief heeft mij beloofd vanavond eens de doek uit te proberen. Hopelijk kan ik hem ook enthousiast maken!
Ik zie nu dit topic, maar heb net een nieuw onderwerp geopend onder Kinderen over de Beco.

Weet iemand hoe ik die naar hier kan verplaatsen?
Felien, volgens mij kan dat niet. Maar wat je wel kunt doen is gewoon naar je openingspost van je topic gaan. Dan op 'wijzigen' drukken en dan daar je tekst kopieren en die hier in een berichtje plakken. Of denk ik nu te omslachtig?
Of gewoon zo copy-paste:

Ik heb een Beco butterfly en hier mijn zoontje in gedragen vanaf dat hij een maand of 5 was totdat hij anderhalf was.

Nu is nummer twee op komst en ik vroeg me af wie er ervaring heeft met een pasgeborene dragen in deze draagzak.

In de handleiding staat dat hij hiervoor geschikt is, maar ik hoor toch liever ervaringen. Het lijkt me zo handig als de oudste in de buggy kan en de jongste in de draagzak. Een duo-wagen vind ik weer een hele investering. Bovendien is oudste zoon dan bijna 2,5 en zal hij ook wel een stukje kunnen lopen.

Ik houd niet doeken die ik moet knopen. Ben niet zo handig namelijk.
Oke nog een laatste vraagje.

Bij het gebruik van een draagdoek kan je het kindje op 2 manieren op je buik dragen:zittend of liggend (als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Bij het gebruik van een bondolino kan het kindje volgens mij alleen "zitten".

Wat is voor een jong kind met slappe spieren nu beter om te dragen "liggend" of "zittend"?
quote:wen schreef op 22 augustus 2010 @ 00:41:

[...]

Tegen die tijd helpen we je graag aan een fijne doek (of twee, of drie...)

Je vraag is helemaal niet OT hoor. Je baby op de buik dragen in welke drager dan ook is gevaarlijk bij het fietsen, omdat bij een noodstop je baby dient als airbag tussen jou en het stuur. En als je valt, komt het stuur op plekken waar je hem niet wilt.

Op de rug is denk ik niet veel onveiliger dan in een stoeltje. Ik doe het zelf liever niet, maar een heel enkele keer doe ik het wel omdat slapen in een fietsstoeltje gevaarlijker is dan op mijn rug.

Oeps, ik dacht gisteravond, ik lees zo nog wel even of er een antwoord is, maar ben in slaap gevallen.

Ik dacht al dat het gevaarlijk was, had ik dacht ik al eens ergens gelezen, maar omdat ik zovelen het zie doen dacht ik, misschien overdrijf ik ofzo. Niet dus.
quote:Lika schreef op 22 augustus 2010 @ 08:16:

Hoe oud is je eerste kindje mibb? Misschien kun je die ook nog wel dragen Hij is 1,5jr. Zou dat nog kunnen dan? Ik vraag me af of ik dat bewegelijke ventje nu nog rustig in een doek krijg, hij is er niet aan gewend he.
quote:Mibb schreef op 22 augustus 2010 @ 13:38:

[...]

Oeps, ik dacht gisteravond, ik lees zo nog wel even of er een antwoord is, maar ben in slaap gevallen.

Ik dacht al dat het gevaarlijk was, had ik dacht ik al eens ergens gelezen, maar omdat ik zovelen het zie doen dacht ik, misschien overdrijf ik ofzo. Niet dus.Ik fiets wel met Dennis in de doek. Niet vaak, maar ik doe het wel. Ik weet dat het gevaarlijk is, maar ik denk dat het fietsen met een kind in een stoeltje niet minder gevaarlijk is. Ik vind fietsen met een voorstoeltje echt doodeng, dat zware gewicht aan je stuur. De doek voelt veiliger.
quote:Supersmollie schreef op 22 augustus 2010 @ 13:46:

[...]

Ik fiets wel met Dennis in de doek. Niet vaak, maar ik doe het wel. Ik weet dat het gevaarlijk is, maar ik denk dat het fietsen met een kind in een stoeltje niet minder gevaarlijk is. Ik vind fietsen met een voorstoeltje echt doodeng, dat zware gewicht aan je stuur. De doek voelt veiliger.

Het is net wat je gewend bent denk ik. Zo'n stoeltje voorop went ook.

Op zich lijkt zo'n doek me wel handig (maar ook wel eng op de fiets) als je bijv. de oudste naar school moet brengen en de jongste nog niet in een stoeltje kan. Maar goed, ik moet niet op de zaken vooruit gaan lopen. Ik heb geen 2e en mijn oudste gaat nog lang niet naar school. Haha.
@KaSINI:

- de Bondolino bevalt erg goed. We hebben 'm gekocht toen Loesje 5 maanden was en vriend ook wilde dragen maar niet met de doeken overweg kon.

- hij is heel makkelijk om te doen! Je doet de heupband met klittenband om je heupen. Kind voor je buik, rugpand omhoog halen, banden over je schouders. Met 1 hand kind ondersteunen, met andere band achter je rug de banden samen pakken en kruisen. Banden naar voren halen en onder kontje van je kind 1 knoop er in leggen. Je krijgt er een prima handleiding bij. Het plastic zwarte kruis gewoon niet gebruiken, onding!

- de schouderbanden van de Bondolino zijn vrij dik, daardoor draagt het zo fijn. Dat maakt wel dat het wat warmer is dan een (dunne) doek, voor de drager dan. Het is draagdoekenstof dus voor jullie beiden tot een graad of 25 prima te doen als je jullie kleren er op aanpast. Voorlopig hoef je hier in NL niet bang te zijn dat het te warm is.

Dan je vraag over liggend of zittend dragen. Het liggend dragen wordt door draagconsulenten afgeraden. Het kindje ligt dan met de kin op de borst en kan daardoor problemen krijgen met ademhalen. Vanaf de geboorte kan zittend gedragen worden. Ik weet niet of de slapte van de spieren daarbij uitmaakt.

Ken je het dragen en voeden forum? Daar zitten draagconsulenten en zeer ervaren dragers, je zou een account kunnen aanmaken om deze vraag te stellen (en veel informatie te vinden!) dan krijg je zeker goed advies.
Mibb, ik draag Bloem van 1,5 in een Manduca, en als ze wil ook nog in een doek. In de Manduca zit ze met de armpjes vrij, dus kan ze heerlijk bewegen. Ik verwacht dat we nog wel zo'n 1,5 jaar plezier gaan hebben van de dragers!

KaSiNi, zittend is altijd beter. Bij liggend dragen (wat overigens niet kan in goede dragers - behalve in de draagdoek natuurlijk ) bestaat de kans dat de kin op de borst zakt, met ademhalingsproblemen tot gevolg. Zeker bij een lagere spierspanning is dat niet de bedoeling. Door zittend te dragen krijgt je kind alle bewegingen mee die jij maakt, zittend dragen is eigenlijk best actief voor je kind, het stimuleert de juiste spierspanning en het evenwichtsgevoel. In een goede drager is elk kind goed ondersteund, een slappe pasgeborene en dus ook een kind met Down dat wat ouder is maar nog wel slap in de spieren.

Felien, voor een pasgeborene zou ik de Beco niet gebruiken. Die biedt daarvoor te weinig steun aan de nek en zijkant, en vormt zich niet naar het lijfje van de baby, wat heel belangrijk is voor de juiste steun. Als een kind wat steviger geworden is, is dat niet zo erg meer, maar juist die kleintjes hebben de steun nodig. Je kunt dan beter uitkijken naar een Bondolino (met één knoop, heel makkelijk en geen gedoe) of een Marsupi Plus (met heel sterk klitteband dus helemaal zonder knopen), die kunnen vanaf de geboorte. Dan zou je vanaf 5 maanden weer je Beco kunnen gebruiken, de eerste drager weer verkopen voor nog best een aardig bedrag, en geen duo-wagen hoeven kopen.
Ik zag trouwens een buikdrager bij het Kruidvat (iemand anders hier laatst ook al, geloof ik?). Er stond op: te gebruiken vanaf de geboorte.

dat ze dat er op mogen zetten. Stond ook nog op: voldoet aan de EU-richtlijn voor babydragers. Dan wordt het hoog tijd dat die richtlijn wordt aangepast!
Dames heel erg bedankt voor jullie adviezen, hier kan ik zeker wat mee!.

Ik ga dan nu hopelijk een keuze maken
Succes

enne, niemand hier kijkt er raar van op als je er niet één, maar allebei koopt
quote:KaSiNi schreef op 22 augustus 2010 @ 14:16:

Dames heel erg bedankt voor jullie adviezen, hier kan ik zeker wat mee!.

Ik ga dan nu hopelijk een keuze maken

Tip: Ik zie net dat de Calin Bleu in de uitverkoop is bij lila baby....

Heb zelf ook een CB, fijne doek. Helaas vindt zoon het dragen niet heel leuk. Tenminste, als het in de doek is. Lekker over de schouder hangen met zijn hoofd vindt hij heerlijk.

Zag net dit filmpje van een over-de-schouder-knoop, zou het ook geschikt zijn voor 3 maanden oud?
Wow, deel 3 alweer??? pfffff! Ik mis hier vanalles merk ik wel, ben tegenwoordig meer op het baren en broedenforum te vinden (haha, hilarisch!)

Ik kom nog even melden dat ik er toch nog een manduca bij heb besteld, die mooie blue velvet LE, het was zo'n goede aanbieding met 20 procent korting en gratis verzenden... Dus dan heb ik weer 2 SSCs!

Een doek draagt véél fijner dan een SSC vind ik, maar een SSC is wel makkelijker en zeker met rugknopen, dan ben ik nog niet zo zeker dat ik het altijd helemaal alleen durf te doen
quote:Yamuna schreef op 22 augustus 2010 @ 10:09:

[...]

het is even wennen.

vaak helpt het om even blokje om te lopen of heen en weer te deinen (met als resultaat dat ik zonder kind in de doek bij de supermarkt in de rij ook sta te wiebelen uit gewoonte )Ik ook! (laatst zelfs in de rij in de kantine op mijn werk, genant!)
Kent iemand trouwens deze site link. Heel veel filmpjes en stap-voor-stap foto's!
@ HuubHuubBarba, dat had ik inderdaad ook gezien. En ik dacht zelf dat dat wel een mooie doek is om mee te beginnen, vooral vanwege de prijs. Ik vind het namelijk zonde om een hele dure aan te schaffen om er daarna achter te komen dat het niets voor mij is. Bevalt het wel dan kunnen we altijd nog uitbreiden en misschien komt dan ook nog wel de Bondolino in huis

p.s de calin blue is besteld, ben benieuwd!
Ik wil binnenkort zelf een geweven doek maken: heeft iemand enig idee hoe lang en hoe breed zo'n doek ongeveer moet zijn?

Dan kom ik er zelf wel uit hoe ik 'm omzoom
quote:sharra schreef op 22 augustus 2010 @ 15:30:

Ik wil binnenkort zelf een geweven doek maken: heeft iemand enig idee hoe lang en hoe breed zo'n doek ongeveer moet zijn?

Dan kom ik er zelf wel uit hoe ik 'm omzoom Op slingomama staat een "patroon". Mijn doeken zijn over het algemeen 4m60 en 70 cm breed.
Die marsupi lijkt me wel aardig alleen op het plaatje lijkt het design veel op de beco vind ik. Wat is dan het verschil?
Ik zoek een doek waar ik mijn baby vanaf dag 1 in kan dragen. Ik heb een Tricot Slen maar dat vind ik te veel gedoe. Ik wil hem gaan gebruiken als ik boodschappen ga doen. Oudste van 2,5 kan in het wagentje zitten en de baby bij mij in de doek. Ik zie mijzelf geen Tricot Slen omknopen bij de auto met een peuter die mijn aandacht vraagt.

Wat zouden jullie aanraden?
aja, ik denk dat je dan geen doek moet nemen maar een drager (bijv. Bondolino, heb ik en is heel makkelijk om te doen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven