E bike voor zoon?

11-05-2021 21:08 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Mijn zoon gaat in september naar de middelbare school op zo’n 12 kilometer afstand. Hij heeft last van astma.
Ik denk eraan om hem een e bike te geven.
Twijfels: gaat het niet te snel, gaat hij geen uitzondering zijn?
En wat voor soort e bike dan?

Ik zou graag ervaringen horen.
Gewoon een niet te zware Cortina waarop ze allemaal rijden.
Alle reacties Link kopieren
Als het een school is waar meerdere leerlingen zo ver moeten fietsen zal hij geen uitzondering zijn hoor. Hier geen ervaring verder omdat wij niet zover van de middelbare school wonen. Aan de ene kant fijn, aan de andere kant zou mijn zoon ook wel heel graag een elektrische mountainbike hebben.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon laten fietsen. Astma en een gewone fiets gaan prima samen.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Ik woon in een dorp als ik naar mijn werk in de nabijgelegen stad fiets wordt ik links en rechts ingehaald door jongeren op een e-bike. Hij zal echt geen uitzondering zijn .
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2021 06:55
Reden: OP quoten is niet toegestaan
49.93% gewijzigd
Gewoon doen. Lijkt mij echt geen issue.

Net alsof ze gaan kijken wat voor fietsen iedereen heeft.
Dat vind echt niemand interessant. :-D
Doen! Kind wordt daar heel blij van.
hier is zoon een van de weinige zonder e-bike ( moet ook 11 km)

Kan het juist ook niet goed voor hem zijn om te blijven werken aan conditie?
Ik weet dat hier de huisarts en de fysio faliekant tegen brugklasser met e bike zijn, omdat het slecht is voor de fysieke ontwikkeling.
Daarnaast levensgevaarlijk hoe de meeste jeugd ermee omgaat. Rijden te hard en met mobiel in de hand.

Zoon fietst heen dus alleen of met 1 of 2 andere die ook een gewone fiets hebben.
En boven verwachting vindt hij het fietsen heerlijk en neemt er z'n tijd voor.
Hij heeft geen astma, maar is qua gezondheid wel onze zorgenkindje en het fietsen heeft hem echt goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan hem op een lage ondersteuning zetten om niet te snel te gaan. Maar mijn ervaring met de pubers is dat ze , zeker het eerste jaar, meermaals met de fiets onderuit of zelfs in de sloot belanden. Ik zou dus als je het echt wilt niet gelijk met een nieuwe ebike beginnen maar met een tweedehandse.
Hier zijn de kinderen inmiddels 19 en 23 en in hun tijd was het nog gewoon een normale fiets. Zelfde afstand, alles open polder, waardeloze ov- verbinding
Tegenwoordig zijn er best veel met een elektrische fiets, zeker met harde wind scheelt het veel inspanning.
Ik zeg dus: doen!
Maar geen nieuwe nog dan
Maar dat geldt ook voor een normale fiets. De kosten van de fietsenmaker de eerste jaren dat mijn kinderen op het VO zaten..... :cry:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
11-05-2021 21:12
Gewoon laten fietsen. Astma en een gewone fiets gaan prima samen.
Astma en een e-bike gaan ook prima samen weet ik uit ervaring . Zo’n dooddoener . Ontzettend veel jongeren hebben een e-bike.
Alle reacties Link kopieren
Overleg met zijn longarts/huisarts. Misschien vinden zij juist dat hij moet fietsen op een normale fiets om zijn conditie/longinhoud op peil te houden?

Juist zodra kinderen op de middelbare school zitten stoppen ze vaak met sporten. Fietsen is vaak nog de enige beweging die ze hebben.

Dus kijk gewoon naar je kind, sport hij voldoende naast school? Zou hij de enige op een normale fiets zijn? Want anders is het wel flink doortrappen. Lukt hem dat ivm astma?
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
11-05-2021 21:12
Gewoon laten fietsen. Astma en een gewone fiets gaan prima samen.
Ja bij jou misschien. Maar jij bent de zoon van TO niet he? ;-)
Iedereen is anders en ik denk dat TO een lieve en zorgzame moeder is die prima kan inschatten wat haar zoon nodig heeft.
Er zijn genoeg middelbaar scholieren met een electrische fiets, dus opvallen zal hij niet. Kan wel handig zijn om de fiets zo hufterproof mogelijk uit te zoeken, want op middelbare scholen vallen fietsen heel vaak om of tegen elkaar aan.
Hij valt niet buiten de boot met een ebike hoor. Heel veel scholieren rijden er tegenwoordig op 1.

Ik zou voor een “eenvoudige” gaan. Even goed testen of voorkeur uit gaat naar een midden motor of voorwiel motor. Daar zit best veel verschil tussen.
Mijn jongste ging af en toe wel eens met de oude ebike van mij naar school. Ding heeft het niet lang overleeft. De fiets is een aantal keren flink gevallen. Nu fietst hij dus op een gewone fiets. 10+ km met lichte astma trouwens
Ebikes zijn juist helemaal hot. Ja, ook op middelbare scholen.
Alle reacties Link kopieren
Racefiets
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar2 schreef:
11-05-2021 21:15
Astma en een e-bike gaan ook prima samen weet ik uit ervaring . Zo’n dooddoener . Ontzettend veel jongeren hebben een e-bike.
Is dat echt zo? Ik woon in een dorp. 10km fietsen naar de stad en de dichtstbijzijnde middelbare school. Ik haal veel scholieren in, op gewone fietsen. Ik werk zelf ook op het VO. Er zijn leerlingenh met een elektrische fiets, maar de meeste hebben een gewone fiets heb ik het idee, als ik zo naar het schoolplein/fietsenstalling kijk.

Ik moest zelf altijd 17km fietsen. Fietste altijd met een groep. Heb het fietsen nooit als probleem gezien.
Ik heb tegenwoordig zelf ook een e-bike hoor, heb er dus niks op tegen. Maar ik gebruik hem in de plaats van een auto. Doe alles op mn fiets, boodschappen, werk. En gebruikte hem voor uitstapjes met mn kind etc.
Maar de jeugd, jong en fit, waarom niet gewoon laten fietsen? Mijn kinderen moeten straks 10km naar school fietsen en daar krijgen ze zeker geen ebike voor.

TO, astma heb ik geen ervaring mee en weet ik weinig van. Als hij daardoor moeilijker kan fietsen lijkt me een ebike prima toch. Maar als beweging juist goed is en hij is gewoon fit, dan zou ik er niet aan beginnen. 12km is niet overdreven ver.
Als het echt slecht weer is kan hij met de bus?
tulpje21 wijzigde dit bericht op 11-05-2021 21:38
6.44% gewijzigd
Westerpaviljoen schreef:
11-05-2021 21:30
Racefiets
Dan val je wel een beetje buiten de boot.
Alle reacties Link kopieren
Voor je longen in ontwikkeling is een gewone fiets beter! Een E bike kun je altijd nog kopen als het echt niet gaat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn middelbareschool kinderen (heel fanatiek in hun sport, maar verder vrij lui) zouden zelfs graag hun 3,8 km naar school op een elektrische fiets willen fietsen als ze de kans zouden krijgen. Dus voor 10 km lijkt mij dat echt niet zo gek. Ze hebben vrienden die verder weg wonen en elektrisch fietsen, die zetten gewoon de trapondersteuning wat lager op het laatste stukje, gaat prima samen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat je je zoon zelf het beste kent en dat je dus ook het beste kunt inschatten of die afstand fietsen voor je zoon haalbaar is of niet. Volgens mij hebben tegenwoordig wel meer jongeren een e-bike, dus ik zou niet zo bang zijn dat hij buiten de boot valt. Verder zou ik gewoon een afspraak maken voor een proefrit, dan weet je meer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Fietsen! Veel te modern. Krijg je luie kinderen van. Die van mij moeten achteruit lopen naar school, op blote voeten. Is goed voor hun longen en ze zitten in de les de hele dag toch op hun bips.
Alle reacties Link kopieren
Och jee, kunnen we er niet beter een poll van maken? Mijn dochter gaat na de zomer ook, 10km fietsen. Zelfde route die ik vroeger op de fiets aflegde en denk maar niet dat ik met regen/wind /sneeuw weggebracht werd, daar werd op neergekeken.

Maar ja, met die e-bikes in opkomst... Ik ben op zoek naar een gewone tweedehands, omdat ik dacht dat de meeste kinderen nog geen e-bike hebben maar misschien zit ik helemaal mis?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
11-05-2021 21:33
Dan val je wel een beetje buiten de boot.
Jammer dan

Je valt altijd wel ergens buiten de boot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven