Eerste tekenen zindelijkheid, wat nu?

24-05-2018 10:58 41 berichten
Vorige week reageerde ik zelf nog in een topic over dit onderwerp dat mijn kinderen nog helemaal geen interesse hebben in potje, wc, zelf plassen, etc en alsof ze mee gelezen hebben begint de eerste nu tekenen te vertonen.
Sinds een paar dagen trekt ze zelf haar luier uit en wil dan geen nieuwe.
Ik vraag dan of ze op het potje wil, waarop het antwoord iedere keer nee is. Daarna vertel ik dat ze een luier aan krijgt als ze niet op het potje wil en vraag nog eens: luier of potje. Tot nu toe kiest ze iedere keer voor geen van beide (uiteraard ;-) ), maar vervolgens mag ik wel zonder protest een nieuwe luier geven.
Vandaag ben ik dan ook maar begonnen met ze op het potje zetten tussen de luiers door, maar dit is ook meer voor de vorm zodat ze er aan wennen. Ik verwacht er niets van en vraag ze ook niets. Laat ze gewoon zitten tot ze er zelf af komen.

Volgende week gaan we een weekje op vakantie en als het goed is is het mooi weer en zullen we veel buiten gaan zijn.
Zijn er dan stappen die ik kan nemen om de boel te stimuleren, of moet ik het op zijn beloop laten?

Ik heb altijd gezegd dat ik niets doe tot ze zelf aangeven er klaar voor te zijn, ik wil niet pushen, maar nu de signalen er eindelijk zijn weet ik niet zo goed wat wijsheid is.
Alle reacties Link kopieren
In en rond het huisje, de luier af doen en elk uur op t potje zetten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Geen luier meer aanwillen hoeft geen teken van zindelijkheid te zijn natuurlijk.
Maar ik zou de volgende keer dat ze geen nieuwe luier om wil, haar gewoon eens zonder (of eventueel met een onderbroekje) laten rondlopen. En kijken wat er gebeurt. Vraagt ze dan om een potje of laat ze het gewoon lopen als ze moet plassen? En uitleggen en op dat moment weer vragen of ze een luier wil.
Wel even een onderlegger oid op de bank leggen natuurlijk ;-D
En op vakantie een potje mee.

Hoe oud is ze trouwens?
Ipv een potje een bumbo toiletzitje kopen en op de grote mensen wc zetten. En luierbroekjes kopen ipv gewone luiers.
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 11:07
In en rond het huisje, de luier af doen en elk uur op t potje zetten.
En dan?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
24-05-2018 11:09
En dan?
Dan krijgt ze het misschien wel door. Ligt ook aan de leeftijd. Bij onze zoon van 3 werkte dat goed, in een week was hij zindelijk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ze is 2,5. Dat vind ik een moeilijke leeftijd. Ze is nog jong en ik wil niets forceren, maar als ze er echt klaar voor is is de zomer natuurlijk wel de ideale periode om met haar te oefenen.

Ik zal volgende week inderdaad eens gewoon onderbroekjes aan geven en kijken of dat iets doet.
Misschien heb je gelijk en heeft die luier weigering niets te betekenen
Alle reacties Link kopieren
2,5 jaar is een mooie leeftijd hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Elk uur op het potje zetten heeft totaal geen zin.
Zindelijk zijn houdt in dat je voelt wanneer je moet plassen en dan op het potje of de wc gaat.

Ik zou beginnen met een paar boekjes voor te lezen over zindelijk worden. Daar zijn er meerdere van zodat ze weet wat de bedoeling is.

Als ze dan aangeeft geen luier om te willen dan zou ik haar een onderbroekje aantrekken en zeggen dat als ze moet plassen ze op het potje moet gaan of naar de wc..

En dan afwachten wat er gebeurd. Een kind wat toe is aan zindelijk worden voelt dan dat ze moet plassen en zal uit zich zelf naar het potje of de wc gaan als ze eenmaal weet wat de bedoeling is.

Soms zijn ze zo druk met spelen dat ze "vergeten" om te gaan. Maar aan hun gewiebel kan je zien dat ze wel voelen dat ze moeten. Op dat moment zou ik wel zeggen volgens mij moet je plassen en ze op het potje of wc zetten.
Alle reacties Link kopieren
Lekker buiten laten lopen met een onderbroekje of niks. Zodra je wat ziet lopen het potje er onder. Ze koppelen heel snel het gevoel van plassen aan dat potje. Dat vind ik minder als je ze ieder uur er op zet Natuurlijk vang je dan sneller wat op maar ze moet leren te voelen. Niet op de klok te kijken.
Lekker zonder luier laten lopen. Potje neerzetten en ik zette haar dan na het slapen en voor het slapen op het potje. En dan afwachten of er geplast wordt en daarna of ze er dan zelf op ging zitten als ze moest plassen. Dat ging allemaal best snel.
Oja en stickers mee op vakantie als beloning natuurlijk
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 11:12
Dan krijgt ze het misschien wel door. Ligt ook aan de leeftijd. Bij onze zoon van 3 werkte dat goed, in een week was hij zindelijk.
Ze krijgen het signaaltje door of niet. Dat is bij 3 vaak wel het geval al. Dan hebben ze het wel zo door.

Maar op zich helpt elk uur op het potje zetten niet met dat signaal ineens goed door te krijgen en dat aan te geven. Zonde van je energie.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 11:45
16.20% gewijzigd
sneeuwwitje80 schreef:
24-05-2018 11:37
Oja en stickers mee op vakantie als beloning natuurlijk
Oh, heel goed. Dat zou ik helemaal vergeten zijn tot ik daar in de bossen stond :-D
2,5 jaar is, zeker voor een meisje, een prima leeftijd om te beginnen.
sugarmiss schreef:
24-05-2018 11:26
Ik zou beginnen met een paar boekjes voor te lezen over zindelijk worden. Daar zijn er meerdere van zodat ze weet wat de bedoeling is.
We lezen al veel 'de eend op de pot'
Vooral omdat het gewoon een heel leuk boek is :-D

Zal eens kijken of we er voor de vakantie nog wat meer kunnen vinden
Alle reacties Link kopieren
Lekker in haar blootje laten lopen.... Als ze nat is een droge broek aan trekken, en als je weg gaat een luierbroekje.

Mijn kinderen gingen nooit op het potje, maar vonden de gewone wc (vooral bij anderen) geweldig!
Ik zet m'n zoontje voor/na luierwissel nu wel eens op de pot en vaak doet hij dan wel een plasje. Ik weet juist niet in hoelang en in hoeverre je moet vragen of kind moet plassen, en vanaf wanneer kind dit dan zelf zou moeten/kunnen aangeven.

Ik zou het dus gewoon een beetje spelenderwijs doen. Wil je nu op het potje: Oké. Wil je niet? Dan niet? Of: Ik ga nu plassen, ga jij ook plassen op het potje?
Alle reacties Link kopieren
prachtig weer voor zindelijkheidstraining, in de blote billen in de achtertuin.
Potje in de buurt
Zo gepiept!
lilalinda schreef:
24-05-2018 11:46
prachtig weer voor zindelijkheidstraining, in de blote billen in de achtertuin.
Potje in de buurt
Zo gepiept!
Jij woont zeker niet in de omgeving van Utrecht?
sneeuwwitje80 schreef:
24-05-2018 11:37
Oja en stickers mee op vakantie als beloning natuurlijk
Haha, ik las snickers. Vond het al een gekke beloning voor een peuter ;-)
Nou ik denk dat mijn peuterdochter dat een prima beloning had gevonden. Misschien was ze dan wel binnen 1 dag zindelijk :)
lilalinda schreef:
24-05-2018 11:46
prachtig weer voor zindelijkheidstraining, in de blote billen in de achtertuin.
Potje in de buurt
Zo gepiept!
Ja, daarom hoop ik ook dat het nu gaat gebeuren. In de winter is naakt in de tuin toch een beetje not done
Alle reacties Link kopieren
Zonder stickers lukt het ook hoor.
Tuurlijk lukt dat. Moet de eerste 18 jarige nog tegenkomen die niet zindelijk is omdat zijn/haar ouders die verdomde stickers niet wilde kopen. Of een zak snickers. Maar ik denk dat belonen wel hielp om het proces wat te versnellen, zonder dat ik hiervoor wetenschappelijke bronnen voor kan aandragen.

Die stickers waren bij dochter gewoon een hit. Trots stickers plakken bij elk plasje. En ook het filmpje van de kleine prinses op het potje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven