Kinderen
alle pijlers
Ervaring 2 kinderen kort op elkaar
dinsdag 12 mei 2020 om 17:46
Goed gezocht en niet gevonden, dus volgens mij is dit topic er nog niet en anders hoor ik het graag
Onze dochter is nu bijna 6 maanden en het begint te kriebelen. We willen wel graag een tweede maar ik twijfel of het niet te vroeg is. Ik had een makkelijke zwangerschap en dito bevalling en was snel weer op de been. Voel me fit en heb geen last meer van kwaaltjes en ongemakken. Onze dochter is een heel zoet en makkelijk kind, slaapt veel, eet goed en is niet extreem aanhankelijk. Manlief ziet het ook zitten, maar laat de keuze voor wat betreft de timing bij mij, hij hoeft niet zwanger te zijn. Als ik er klaar voor ben is hij er klaar voor.
Nu ben ik op zoek naar dames die hun ervaring willen delen. Niet zo zeer over het leeftijdsverschil tussen de kinderen, maar hoe heb je 2 zwangerschappen kort op elkaar ervaren en hoe is het sindsdien fysiek? Merk dat ik toch twijfel of ik niet teveel vraag van mijn lijf.
Onze dochter is nu bijna 6 maanden en het begint te kriebelen. We willen wel graag een tweede maar ik twijfel of het niet te vroeg is. Ik had een makkelijke zwangerschap en dito bevalling en was snel weer op de been. Voel me fit en heb geen last meer van kwaaltjes en ongemakken. Onze dochter is een heel zoet en makkelijk kind, slaapt veel, eet goed en is niet extreem aanhankelijk. Manlief ziet het ook zitten, maar laat de keuze voor wat betreft de timing bij mij, hij hoeft niet zwanger te zijn. Als ik er klaar voor ben is hij er klaar voor.
Nu ben ik op zoek naar dames die hun ervaring willen delen. Niet zo zeer over het leeftijdsverschil tussen de kinderen, maar hoe heb je 2 zwangerschappen kort op elkaar ervaren en hoe is het sindsdien fysiek? Merk dat ik toch twijfel of ik niet teveel vraag van mijn lijf.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
dinsdag 12 mei 2020 om 17:49
Mijn verloskundige zei dat het
qua gezondheid het beste was om een jaar te wachten. Dus ik zou minimaal wachten tot je kind 1 is.
Ik had overigens liever een jaar of drie ertussen gehad, achteraf. Baby's zijn makkelijk. Peuters daarentegen...
qua gezondheid het beste was om een jaar te wachten. Dus ik zou minimaal wachten tot je kind 1 is.
Ik had overigens liever een jaar of drie ertussen gehad, achteraf. Baby's zijn makkelijk. Peuters daarentegen...
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 17:50
10.41% gewijzigd
Daar merken ze toch niks van? Ook niet als ze twee zijn?MinkeDeWit schreef: ↑12-05-2020 17:48Vind je het niet zielig dat ze dan maar zo kort enig kind is? Als het gelijk raak is zit er misschien maar 1,5 jaar tussen. Dan is de oudste ook eigenlijk nog een baby.
Daar heb ik wel over nagedacht. Maar ja dat "voordeel" hebben 2e, 3e of latere kinderen ook nietMinkeDeWit schreef: ↑12-05-2020 17:48Vind je het niet zielig dat ze dan maar zo kort enig kind is? Als het gelijk raak is zit er misschien maar 1,5 jaar tussen. Dan is de oudste ook eigenlijk nog een baby.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
dinsdag 12 mei 2020 om 17:51
Klopt, daar is veel onderzoek naar gedaan. Minder dan een jaar ontzwangeren geeft grotere kans Op te licht geboortegewicht, miskramen en zelfs vruchtbaarheidsproblemen bij kind2 op latere leeftijd. Allemaal Kans-op, geen garanties, maar zeker risico’scaptain_hindsight schreef: ↑12-05-2020 17:49Mijn verloskundige zei dat het
Ik had overigens liever een jaar of drie ertussen gehad, achteraf.
dinsdag 12 mei 2020 om 17:53
Dat is toch voor iedereen anders? Ik teste positief toen de oudste 1 werd. Uiteindelijk 18 maanden verschil door een vroeggeboorte. Ik heb tijdens de zwangerschap van de 2e een maand in het ziekenhuis gelegen relatief ‘ver’ van huis zodat ik mijn oudste maar een paar keer per week kon zien. Elke dag dat stuk met een dreumes was geen doen voor mijn man. Dat is zwaar. Maar ook dat is goedgekomen.
Fysiek kan ik je weinig melden want ik was erg ziek bij de 2e, maar toen die er eenmaal was was dat gelukkig klaar. Ik heb geen extra schade opgelopen omdat het kort na elkaar was, de zwangerschap an sich vond ik ook niet zwaar.
Het leeftijdsverschil vond ik de 1e 2 jaar echt enórm aanpoten, naar buiten gaan was een onderneming. Daarna was het ideaal en nu nog steeds, ze zijn nu 13 en 14. Ze worden vaak voor een tweeling aangezien omdat ze veel op elkaar lijken en even groot zijn (nog wel ) en ze doen heel veel samen. Logeren bij elkaar op de kamer als het even kan. Maar ook dat kan natuurlijk anders.
Het maakt allemaal niet zoveel uit. Als je nog een kind wilt, gewoon doen. Overal vind je voor en tegenstanders van
Fysiek kan ik je weinig melden want ik was erg ziek bij de 2e, maar toen die er eenmaal was was dat gelukkig klaar. Ik heb geen extra schade opgelopen omdat het kort na elkaar was, de zwangerschap an sich vond ik ook niet zwaar.
Het leeftijdsverschil vond ik de 1e 2 jaar echt enórm aanpoten, naar buiten gaan was een onderneming. Daarna was het ideaal en nu nog steeds, ze zijn nu 13 en 14. Ze worden vaak voor een tweeling aangezien omdat ze veel op elkaar lijken en even groot zijn (nog wel ) en ze doen heel veel samen. Logeren bij elkaar op de kamer als het even kan. Maar ook dat kan natuurlijk anders.
Het maakt allemaal niet zoveel uit. Als je nog een kind wilt, gewoon doen. Overal vind je voor en tegenstanders van
Ik vond het zelf ook wel lekker, even niet dragen, baren of voeden voordat ik aan de tweede begon
Die andere is nog veel zieliger. Die is nooit enig kind. BalenMinkeDeWit schreef: ↑12-05-2020 17:48Vind je het niet zielig dat ze dan maar zo kort enig kind is? Als het gelijk raak is zit er misschien maar 1,5 jaar tussen. Dan is de oudste ook eigenlijk nog een baby.
dinsdag 12 mei 2020 om 17:55
Ik vind het achteraf heerlijk dat ik vrij ‘snel’ uit het hele kleine grut ben. Je hebt opeens 2 kinderen die zelfstandiger worden en dingen alleen kunnen.captain_hindsight schreef: ↑12-05-2020 17:53Ik vond het zelf ook wel lekker, even niet dragen, baren of voeden voordat ik aan de tweede begon
De intensieve zorg periode is maar kort en overlapt. En dat vond ik wel fijn
dinsdag 12 mei 2020 om 18:01
Ik had ze met 5 jaar en 8 maanden ertussen. De oudste zat dus al op school, dus overdag even een paar uurtjes onverdeelde aandacht voor de baby. Ik ben dus een groot voorstander van 4 jaar ertussen.
Daarbij, het lijkt me echt een uitdaging om twee kleuters of twee pubers op hetzelfde moment te hebben. Ben echt blij dat ik daar niet mee heb hoeven dealen
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 18:03
19.18% gewijzigd
dinsdag 12 mei 2020 om 18:02
Ah nee, dat vind ik zó zielig voor die oudste. Opeens de aandacht delen, zo sneuMinkeDeWit schreef: ↑12-05-2020 18:01Ik had ze met 5 jaar en 8 maanden ertussen. De oudste zat dus al op school, dus overdag even een paar uurtjes onverdeelde aandacht voor de baby. Ik ben dus een groot voorstander van 4 jaar ertussen.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:03
Ik was na 9 maanden zwanger van nummer 2, dus er zit 18 maanden tussen. Ik vond het wel ideaal eigenlijk, ze sliepen tegelijk ‘s middags en we zaten toch al in een baby-ritme dus nummer 2 haakte gewoon aan. En nu zijn ze al 10 jaar beste vrienden, want ze spelen heel veel samen en zitten qua interesses op hetzelfde level. Het lijkt me persoonlijk helemaal niks als je bijvoorbeeld, bij start van de oudste op de basisschool, weer je net verworven vrijheid “op moet geven” voor een tweede kind met een nieuwe periode van slaapjes, voedingen etc. Maar goed, er zijn vast ook mensen die dat juist heerlijk vinden.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:04
Ook hier een makkelijke zwangerschap en een makkelijke eerste baby. Na 8 maanden bleek ik zwanger van de tweede. Ook deze zwangerschap was medisch gezien probleemloos, maar lichamelijk viel het me aanzienlijk zwaarder dan de eerste keer. Het heeft minimaal een jaar geduurd (na de tweede bevalling dus) voordat ik weer een beetje in vorm was (qua energie maar ook qua figuur/gewicht).
Op de lange termijn heb ik er niets aan overgehouden (jongste is nu 10). Terugkijkend zou ik dezelfde keuze maken, want ik vind het in de praktijk heel erg leuk om twee kinderen met een klein leeftijdsverschil te hebben.
Op de lange termijn heb ik er niets aan overgehouden (jongste is nu 10). Terugkijkend zou ik dezelfde keuze maken, want ik vind het in de praktijk heel erg leuk om twee kinderen met een klein leeftijdsverschil te hebben.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:08
Dankjewel!! Goed om te horen. Leuk dat ze het nog steeds zo leuk hebben met elkaar!Th∅rdis schreef: ↑12-05-2020 17:53Dat is toch voor iedereen anders? Ik teste positief toen de oudste 1 werd. Uiteindelijk 18 maanden verschil door een vroeggeboorte. Ik heb tijdens de zwangerschap van de 2e een maand in het ziekenhuis gelegen relatief ‘ver’ van huis zodat ik mijn oudste maar een paar keer per week kon zien. Elke dag dat stuk met een dreumes was geen doen voor mijn man. Dat is zwaar. Maar ook dat is goedgekomen.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:11
Daar valt ook wat voor te zeggen. Mij lijkt het juist ook een voordeel om op een gegeven moment helemaal uit de luiers etc te zijn.MinkeDeWit schreef: ↑12-05-2020 18:01Ik had ze met 5 jaar en 8 maanden ertussen. De oudste zat dus al op school, dus overdag even een paar uurtjes onverdeelde aandacht voor de baby. Ik ben dus een groot voorstander van 4 jaar ertussen.
Daarbij, het lijkt me echt een uitdaging om twee kleuters of twee pubers op hetzelfde moment te hebben. Ben echt blij dat ik daar niet mee heb hoeven dealen
dinsdag 12 mei 2020 om 18:11
Mijn moeder is na precies een jaar bevallen van de tweede. Ze vond het pittig toen ze heel klein waren maar ook lekker dat ze in één moeite alles door kon doen. Kinderen hadden veel aan elkaar en het werd ook in ene keer makkelijker, de tropenjaren waren ook sneller voorbij.
Zitten overal voor en nadelen aan. Als je goed hersteld bent zou ik ervoor gaan maar onderschat de peutertijd niet qua drukte . Superleuk maar superintens.
Zitten overal voor en nadelen aan. Als je goed hersteld bent zou ik ervoor gaan maar onderschat de peutertijd niet qua drukte . Superleuk maar superintens.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:15
Saartjepoes2 schreef: ↑12-05-2020 18:11Zitten overal voor en nadelen aan. Als je goed hersteld bent zou ik ervoor gaan maar onderschat de peutertijd niet qua drukte . Superleuk maar superintens.
Ik moet zeggen, dat is me echt enorm meegevallen. Beide kinderen hier waren geen overdreven lastige peuters. Maar ik vind peuters ook echt ontzettend leuk
Met stip de moeilijkste tijd hier was het eerste halfjaar. Beter gezegd nog de eerste drie maanden. Waar de oudste heel erg makkelijk was als baby, ontbrak bij de jongste de gebruiksaanwijzing en schreeuwde ze alles bij elkaar.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:18
Leuk jullie reacties @Poppy_del_Rio en missfitz. Fijn dat jullie kids het zo leuk hebben met elkaar. Al geeft de leeftijd daarvoor geen garanties. Die 9 maanden heb ik ook wel gehoord inderdaad maar lijkt mij ook een beetje een gemiddelde. Denk niet dat ik morgen meteen spontaan zwanger ben en het moet ons ook een 2e keer gegeven zijn. Maar ben gewoon erg benieuwd naar de ervaringen van anderen. Weinig mensen in mijn omgeving met 2e kinderen
dinsdag 12 mei 2020 om 18:20
Haha tja dat is natuurlijk het risico, in het verleden behaalde resultaten ...Poppy_del_Rio schreef: ↑12-05-2020 18:15Ik moet zeggen, dat is me echt enorm meegevallen. Beide kinderen hier waren geen overdreven lastige peuters. Maar ik vind peuters ook echt ontzettend leuk
Met stip de moeilijkste tijd hier was het eerste halfjaar. Beter gezegd nog de eerste drie maanden. Waar de oudste heel erg makkelijk was als baby, ontbrak bij de jongste de gebruiksaanwijzing en schreeuwde ze alles bij elkaar.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:20
Wij waren bij de eerste wat langer bezig om zwanger te raken, daarom besloten we vrij snel voor een tweede te gaan, en was het de eerste maand raak. Iets meer dan 15 maanden zit er tussen. Nu vind ik het heerlijk, en zou het opnieuw zo willen, maar mijn lichaam heeft er wel een flinke opdonder van gehad. Vooral hormonaal gezien.
Zie nu ze allebei op school zitten veel moeders op het schoolplein met een dikke buik of een pasgeboren baby. En die moeten zo puzzelen met slaapjes en kinderen ophalen en wegbrengen. Ik hoefde daar totaal geen rekening mee te houden. Tegelijk slapen hebben ze nauwelijks gedaan. Was voor mij wel vermoeiend, maar gaf ook elke dag extra 1 op 1 tijd.
Ze kunnen enorm goed samen spelen wat vooral de afgelopen tijd erg handig is geweest, maar dat hoeft natuurlijk weinig met het minimale leeftijdsverschil te maken hebben...
Je kan hier wel ervaringen vragen, maar voor elk verschil is wat te zeggen. Als je je lichamelijk zo goed vol, zou ik er voor gaan.
Zie nu ze allebei op school zitten veel moeders op het schoolplein met een dikke buik of een pasgeboren baby. En die moeten zo puzzelen met slaapjes en kinderen ophalen en wegbrengen. Ik hoefde daar totaal geen rekening mee te houden. Tegelijk slapen hebben ze nauwelijks gedaan. Was voor mij wel vermoeiend, maar gaf ook elke dag extra 1 op 1 tijd.
Ze kunnen enorm goed samen spelen wat vooral de afgelopen tijd erg handig is geweest, maar dat hoeft natuurlijk weinig met het minimale leeftijdsverschil te maken hebben...
Je kan hier wel ervaringen vragen, maar voor elk verschil is wat te zeggen. Als je je lichamelijk zo goed vol, zou ik er voor gaan.
dinsdag 12 mei 2020 om 18:23