Kinderen
alle pijlers
Ervaring 2 kinderen kort op elkaar
dinsdag 12 mei 2020 om 17:46
Goed gezocht en niet gevonden, dus volgens mij is dit topic er nog niet en anders hoor ik het graag
Onze dochter is nu bijna 6 maanden en het begint te kriebelen. We willen wel graag een tweede maar ik twijfel of het niet te vroeg is. Ik had een makkelijke zwangerschap en dito bevalling en was snel weer op de been. Voel me fit en heb geen last meer van kwaaltjes en ongemakken. Onze dochter is een heel zoet en makkelijk kind, slaapt veel, eet goed en is niet extreem aanhankelijk. Manlief ziet het ook zitten, maar laat de keuze voor wat betreft de timing bij mij, hij hoeft niet zwanger te zijn. Als ik er klaar voor ben is hij er klaar voor.
Nu ben ik op zoek naar dames die hun ervaring willen delen. Niet zo zeer over het leeftijdsverschil tussen de kinderen, maar hoe heb je 2 zwangerschappen kort op elkaar ervaren en hoe is het sindsdien fysiek? Merk dat ik toch twijfel of ik niet teveel vraag van mijn lijf.
Onze dochter is nu bijna 6 maanden en het begint te kriebelen. We willen wel graag een tweede maar ik twijfel of het niet te vroeg is. Ik had een makkelijke zwangerschap en dito bevalling en was snel weer op de been. Voel me fit en heb geen last meer van kwaaltjes en ongemakken. Onze dochter is een heel zoet en makkelijk kind, slaapt veel, eet goed en is niet extreem aanhankelijk. Manlief ziet het ook zitten, maar laat de keuze voor wat betreft de timing bij mij, hij hoeft niet zwanger te zijn. Als ik er klaar voor ben is hij er klaar voor.
Nu ben ik op zoek naar dames die hun ervaring willen delen. Niet zo zeer over het leeftijdsverschil tussen de kinderen, maar hoe heb je 2 zwangerschappen kort op elkaar ervaren en hoe is het sindsdien fysiek? Merk dat ik toch twijfel of ik niet teveel vraag van mijn lijf.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
dinsdag 12 mei 2020 om 22:21
misvrolijk schreef: ↑12-05-2020 22:11Ik vindt het knap dat je mentaal al zo snel aan toe bent aan een andere zwangerschap.
En vindt het niet leuker om eerst te genieten van de baby die je nu hebt. Die tijd komt nooit meer terug
Dat kan toch ook naast elkaar bestaan? De eerste 8 weken heb ik aan de lopende band gedacht “dit wil ik weer!!”. Omdat ik het zo mooi en gaaf vond allemaal. Heb me kapot genoten, maar hoopte ook direct dat ik het nog een tweede keer mag meemaken.
dinsdag 12 mei 2020 om 22:28
Ik had dat ook bij 6 maanden en hoorde later van m’n moeder dat zij dat ook had toen. Daarna zwakte het af. Ik ben nu net weer zwanger, maar rammelende eierstokken zoals bij 6 maanden had ik niet. Wilden er niet lang tussen maar wel langer dan een jaar zodat ik hersteld was. Rationeler dan bij de eersteMolligpaard schreef: ↑12-05-2020 20:54Het is zó persoonlijk! Ik zou het medisch advies niet helemaal negeren, dus liever die paar maanden langer wachten tot ook jouw bekken, hormonen hersteld zijn. Verder kijken wat jullie als gezin mentaal en praktisch aankunnen. Ik heb een tijd in twee toch redelijk-ontwikkelde Afrikaanse landen gewerkt en daar was een woord voor 2 kinderen onder de +- 2 jaar. Het werd daar gezien als een risico of stigma voor zowel moeder als kind. Dat is natuurlijk een andere situatie dan hier! Maar wat ik er zelf wel van onthouden heb is dat je niet alleen naar je baby moet kijken, maar ook naar de 1- en 2-jarigen om je heen. Zie je het dan voor je of zou je liever iets wachten? En zie je een groot gezin voor je of houden jullie het bij 2? Ik had rond de 6-maanden ook rammelende eierstokken maar die werden rap minder tegen de 10-maanden.
*heel veel petjes af voor de dames en heren die het wel zien zitten twee kinderen zo kort op elkaar!
dinsdag 12 mei 2020 om 22:30
Hier was mijn mama 2 maanden na de geboorte van mijn broer opnieuw zwanger.
Hebben het in het begin even zwaar gevonden (2 jonge kinderen met reflux ...) en wat later terug beginnen werken (maandje extra) maar daarna enkel als heel positief ervaren! We zaten in de zelfde levensfase, leuk voor uitjes, samen gaan studeren ongeveer, .... veel aan elkaar gehad hierdoor!
Hebben het in het begin even zwaar gevonden (2 jonge kinderen met reflux ...) en wat later terug beginnen werken (maandje extra) maar daarna enkel als heel positief ervaren! We zaten in de zelfde levensfase, leuk voor uitjes, samen gaan studeren ongeveer, .... veel aan elkaar gehad hierdoor!
dinsdag 12 mei 2020 om 22:34
Jaaaaa
Toen mijn oudste een paar maanden was, had ik een positieve test in mijn hand.
WTF?!?!?!
Ik was uitgerekend op de oudste zijn eerste verjaardag.
Liep over tijd. Er zit dus een jaar en twee weken tussen mijn zoons.
Tropenjaren waren de eerste jaren maar dat had er vooral mee te maken dat ze slecht sliepen, jarenlang gebroken nachten wordt niemand vrolijk van.
En een baby erbij terwijl de oudste nog niet liep was ook best onhandig. Lang leve de draagdoek.
En nu zijn we bijna tien jaar verder na die bewuste dag dat ik een positieve test in handen had van nr 2.
Het lijkt net een tweeling.
Ze doen alles gelijk, zitten in dezelfde groep op school, zijn vrienden, maken ruzie, slapen sinds de quarantaine tijd al bij elkaar op de slaapkamer want gezellig.
Ik vind het vooral makkelijk alles in dezelfde fase. Zelden strijd wat ze op tv kijken want ze zitten echt in dezelfde dingen
Mijn lijf had het wel zwaar, was echt veel aangekomen, borstvoeding bij allebei, ik was 37 bij de jongste dus ook niet de jongste. Misschien daarin extra herstel tijd nodig.
Maar ik zou het zo weer doen.
WTF?!?!?!
Tropenjaren waren de eerste jaren maar dat had er vooral mee te maken dat ze slecht sliepen, jarenlang gebroken nachten wordt niemand vrolijk van.
En een baby erbij terwijl de oudste nog niet liep was ook best onhandig. Lang leve de draagdoek.
En nu zijn we bijna tien jaar verder na die bewuste dag dat ik een positieve test in handen had van nr 2.
Het lijkt net een tweeling.
Ze doen alles gelijk, zitten in dezelfde groep op school, zijn vrienden, maken ruzie, slapen sinds de quarantaine tijd al bij elkaar op de slaapkamer want gezellig.
Ik vind het vooral makkelijk alles in dezelfde fase. Zelden strijd wat ze op tv kijken want ze zitten echt in dezelfde dingen
Mijn lijf had het wel zwaar, was echt veel aangekomen, borstvoeding bij allebei, ik was 37 bij de jongste dus ook niet de jongste. Misschien daarin extra herstel tijd nodig.
Maar ik zou het zo weer doen.
DTEEZ!
dinsdag 12 mei 2020 om 22:38
dinsdag 12 mei 2020 om 22:38
Oh noooo is zij dat?!
Jeetje dat ik dat nog niet doorhad. Moet zeggen dat het ook wel erg lang geleden was nu, toch?
dinsdag 12 mei 2020 om 22:40
Djoels schreef: ↑12-05-2020 22:34Jaaaaa
WTF?!?!?!
Ooooooh ik kan me jouw topic nog herinneren toen je zwanger bleek van de tweede!! Heb zelfs nog aan je gedacht toen ik hier in de kraamtijd het anticonceptie - praatje kreeg. "je kan zwanger worden als je borstvoeding geeft!" - "ohjaaa dat topic van Djoels op het vivaforum toen" (ik schreef toen onder een andere naam trouwens - geen idee of je het nog hebt, maar ik ben van een rood/blauw bordje voor
pergamon wijzigde dit bericht op 12-05-2020 22:48
23.81% gewijzigd
dinsdag 12 mei 2020 om 22:43
Er zit 18 maanden tussen mijn kinderen en heel eerlijk gezegd zou ik het niet nog een keer doen.
Mijn jongste is te vroeg geboren en is veel ziek geweest, nu nog. Veel ziekenhuisopnamen, doktersbezoeken en een aantal operaties verder lijkt het nu beter te gaan.
De oudste is nu net vier en af en toe vind ik echt dat ik haar tekort heb gedaan doordat ze, door de zorgen die we hadden om de jongste, niet altijd alle aandacht heeft gekregen die zo'n jong kindje nodig heeft.
Mijn jongste is te vroeg geboren en is veel ziek geweest, nu nog. Veel ziekenhuisopnamen, doktersbezoeken en een aantal operaties verder lijkt het nu beter te gaan.
De oudste is nu net vier en af en toe vind ik echt dat ik haar tekort heb gedaan doordat ze, door de zorgen die we hadden om de jongste, niet altijd alle aandacht heeft gekregen die zo'n jong kindje nodig heeft.
dinsdag 12 mei 2020 om 22:44
Jaaa en dat mijn huisarts na de geboorte van de tweede al in mijn kraamweek bij me op de stoep stond om over anticonceptie te pratenPergamon schreef: ↑12-05-2020 22:40Ooooooh ik kan me jouw topic nog herinneren toen je zwanger bleek van de tweede!! Heb zelfs nog aan je gedacht toen ik hier in de kraamtijd het anticonceptie - praatje kreeg. "je kan zwanger worden als je borstvoeding geeft!" - "ohjaaa dat topic van Djoels op het vivaforum toen" (ik schreef toen onder een andere naam trouwens)
DTEEZ!
dinsdag 12 mei 2020 om 22:44
Geloof niet dat iemand en zeker moeders niet bewust de gezondheid van hun kind of zichzelf in gevaar brengen. Maar misschien teveel vertrouwen in andere vrouwen of een gebrek aan mensenkennis van mijn kantTanteOlivia schreef: ↑12-05-2020 21:37Ja inderdaad, bewust risico's nemen voor je eigen gezondheid en dat van je kind. Ik zou dat zelf niet doen, omdat dat voor mij erg belangrijk is.
Daarom is het wel interessant om te lezen wat de beweegredenen zijn van vrouwen die er wel voor kiezen.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
dinsdag 12 mei 2020 om 22:45
Wat leuk dat je het nog weet...!Poppy_del_Rio schreef: ↑12-05-2020 22:38Je kent mij niet, maar ik kan me je topic van destijds nog goed herinneren. Mijn jongste was toen een halfjaar of zo en ik zat nog midden in mijn eigen hectiek
DTEEZ!
dinsdag 12 mei 2020 om 22:51
Lijkt een soort van 6 maanden momentje die rammelende eierstokken als ik een aantal reacties zo lees. Lichamelijk wel twijfels want het wordt inderdaad niet voor niets gezegd. Maar ja dat ik ruim 41 weken de ochtend voor mijn bevalling nog Sinterklaascadeautjes ging kopen vonden meerdere mensen in mijn omgeving ook twijfelachtig. Dat ik een halve dag later met kersverse baby in bed zou liggen wist ik toen natuurlijk ook nog niet Wel leuk om al die verschillende ervaringen te lezen en dat ongeacht het leeftijdsverschil de meesten er achteraf happy mee zijn
dinsdag 12 mei 2020 om 22:51
dinsdag 12 mei 2020 om 22:54
Ik weet het ook nog. Mijn verloskundige was iets minder geïnformeerd. Toen ik vroeg naar anticonceptie zei ze ‘je geeft borstvoeding, dus voorlopig hoef je daar niet aan te denken’Pergamon schreef: ↑12-05-2020 22:40Ooooooh ik kan me jouw topic nog herinneren toen je zwanger bleek van de tweede!! Heb zelfs nog aan je gedacht toen ik hier in de kraamtijd het anticonceptie - praatje kreeg. "je kan zwanger worden als je borstvoeding geeft!" - "ohjaaa dat topic van Djoels op het vivaforum toen" (ik schreef toen onder een andere naam trouwens - geen idee of je het nog hebt, maar ik ben van een rood/blauw bordje voor
Gelukkig niet naar geluisterd, want 6 weken later was mijn cyclus weer helemaal in orde. Als ik wel had geluisterd had ik mogelijk een Djoels gedaan
dinsdag 12 mei 2020 om 23:01
Dat van peuters om ons heen is een goede tip! Ga ik eens op letten. Voorlopig denk ik dat t bij 2 blijft ... maarja wie weet ...Molligpaard schreef: ↑12-05-2020 20:54Het is zó persoonlijk! Ik zou het medisch advies niet helemaal negeren, dus liever die paar maanden langer wachten tot ook jouw bekken, hormonen hersteld zijn. Verder kijken wat jullie als gezin mentaal en praktisch aankunnen. Ik heb een tijd in twee toch redelijk-ontwikkelde Afrikaanse landen gewerkt en daar was een woord voor 2 kinderen onder de +- 2 jaar. Het werd daar gezien als een risico of stigma voor zowel moeder als kind. Dat is natuurlijk een andere situatie dan hier! Maar wat ik er zelf wel van onthouden heb is dat je niet alleen naar je baby moet kijken, maar ook naar de 1- en 2-jarigen om je heen. Zie je het dan voor je of zou je liever iets wachten? En zie je een groot gezin voor je of houden jullie het bij 2? Ik had rond de 6-maanden ook rammelende eierstokken maar die werden rap minder tegen de 10-maanden.
*heel veel petjes af voor de dames en heren die het wel zien zitten twee kinderen zo kort op elkaar!
dinsdag 12 mei 2020 om 23:02
Hier was ik naar de eerste verjaardag zwanger van de tweede. Ik had niet een hele makkelijke zwangerschap en mijn herstel duurde lang. Wat ik wel heb gemerkt dat het echt een lange tijd pittig is. Heb dan wel twee temperamentvolle types. Maar als voorbeeld, onze dochter was vanaf het begin vaak ziek. Je voelt je daardoor wel extra schuldig. Want ik heb me altijd wel een beetje schuldig gevoeld of het niet te snel was. Of het niet fijner was om toch nog even te wachten. Bovendien sliep ze pas met 1,5 door. En het is iedere dag een strijd met alles. Gelukkig nu wel minder maar dat mag ook wel alleen dat heeft wel wat jaren gekost Ik denk dat het niks uitmaakt of je nu een goede zwangerschap hebt of een goede bevalling want je weet niet hoe het zal zijn als de kids wat ouder zijn. Je weet niet hoe een volgende zwangerschap zal zijn. Denk wel dat de uitdaging pas gaat komen zodra ze gaan lopen en alles willen pakken.
woensdag 13 mei 2020 om 08:21
Bewust in gevaar brengen, vast niet. Maar wel de risico's bagatelliseren en denken dat het voor jou niet op gaat, terwijl de wetenschappelijke onderzoeken erg duidelijk zijn.
Andere dingen (klapperende eierstokken, droomplaatje in het hoofd) worden dan belangrijker gevonden.
Verder weet ik niet waar sommige posters naar verwijzen. Ik was eerst een meelezer en nu laatst voor het eerst een account aangemaakt. Als ik jullie aan iemand doe denken, dan is dat onterecht.
woensdag 13 mei 2020 om 08:28
als jij NU zwanger raakt, neem je bewust een risico
als je nog een half jaar wacht niet
woensdag 13 mei 2020 om 08:55
Je hebt mij nergens horen zeggen dat de risico’s voor mij niet opgaan. Wederom een vrij stevige uitspraak en ik snap niet zo goed wat je daar mee wilt bereiken. Ik vraag naar ervaringen en tuurlijk zijn dan ook minder fijne of andere meningen zeker welkom. Vind de manier waarop je het brengt nogal heftig en stellig, maar goed ieder zijn mening.TanteOlivia schreef: ↑13-05-2020 08:21Bewust in gevaar brengen, vast niet. Maar wel de risico's bagatelliseren en denken dat het voor jou niet op gaat, terwijl de wetenschappelijke onderzoeken erg duidelijk zijn.
Andere dingen (klapperende eierstokken, droomplaatje in het hoofd) worden dan belangrijker gevonden.
Verder weet ik niet waar sommige posters naar verwijzen. Ik was eerst een meelezer en nu laatst voor het eerst een account aangemaakt. Als ik jullie aan iemand doe denken, dan is dat onterecht.
Alles in het leven gaat gepaard met risico’s. Sluit mezelf ook niet op in huis omdat deelnemen aan het verkeer een risico is etc. Aan elke zwangerschap kleven risico’s, gelukkig kan iedereen zelf de afweging maken of deze acceptabel zijn.
Ik ben vrij nieuw hier dus over eerdere situaties heb ik geen idee. Maar hoopte dat ik deze post kon starten en op een gezellige manier ervaringen kon uitwisselen. Gelukkig zijn er ook veel reacties waarbij dat wel lukt!! Dus laten we ‘t gezellig houden!!
woensdag 13 mei 2020 om 08:58
Als je bepaalde risico's makkelijk kunt voorkomen door iets langer te wachten, begrijp ik niet waarom je daarvoor niet kiest. Maar goed, dat ben ik.
Ik neem ook allerlei risico's, maar als het de gezondheid van mezelf en mijn kinderen betreft en ik kan met een kleine aanpassing risico's voorkomen, dan zou ik daar altijd voor kiezen.
Ik neem ook allerlei risico's, maar als het de gezondheid van mezelf en mijn kinderen betreft en ik kan met een kleine aanpassing risico's voorkomen, dan zou ik daar altijd voor kiezen.
woensdag 13 mei 2020 om 09:00
klopt, aan elke zwangerschap kleven al risico's en jij neemt er graag nog extra risico's bij
en weet je, die grotere kans op miskramen, tja, dat lijkt me rot, maar beetje eigen-risico en in te calculeren.
Maar je zult maar over 25 jaar tegen je jongste dochter moeten zeggen: Ja, rot dat je geen kinderen kunt krijgen, ik wist wel hoor, dat dat risico er in zat. Maar tja, ik ging ook gewoon het verkeer in.
woensdag 13 mei 2020 om 09:08
Goed het laten we het gezellig houden is niet echt over gekomen geloof ik ...lilalinda schreef: ↑13-05-2020 09:00klopt, aan elke zwangerschap kleven al risico's en jij neemt er graag nog extra risico's bij
en weet je, die grotere kans op miskramen, tja, dat lijkt me rot, maar beetje eigen-risico en in te calculeren.
Maar je zult maar over 25 jaar tegen je jongste dochter moeten zeggen: Ja, rot dat je geen kinderen kunt krijgen, ik wist wel hoor, dat dat risico er in zat. Maar tja, ik ging ook gewoon het verkeer in.