Ervaringen? 3 kinderen met wat meer leeftijdsverschil

23-07-2019 14:09 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man hebben het er samen over of wij nog een 3e kindje willen. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de keuze hebben gemaakt voor een 3e, maar ook naar de redenen om niet voor een 3e te kiezen (voor zover je het voor het kiezen hebt).
In het kort onze situatie:

Zoon 6 jaar, ontzettende lieverd, maar speelt niet makkelijk alleen dus vraagt veel aandacht van ons.
Dochter 3 jaar, is overdag een heel makkelijk kind maar begint nu pas beter te slapen, waardoor we al 3 jaar op onze reserves lopen en nu beginnen bij te trekken.

Ik ben bijna 37 en man is 2 jaar jonger.

We zitten nu in de fase dat we op korte termijn een beslissing willen maken of we willen gaan kijken of een 3e kindje ons gegund is. Meestal denk ik dat we het moeten doen, maar er zijn ook momenten dat het geduld met onze 2 op is en ik er niet aan moet denken om er nog een bij te hebben.

Wat zijn jullie overwegingen geweest? Hoe ervaar je het nu? Als je er nu opnieuw voor stond, wat zou je dan beslissen? Wat vindt je de moeilijke momenten met 3? En is het grotere leeftijdsverschil een pluspunt of nadeel?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook 3 kinderen en de laatste is een stuk jonger. Ik heb onderschat wat een invloed dat heeft op de band met de oudere kinderen. Zo veel activiteiten zijn niet meer mogelijk alleen en als gezin met een kleintje die ook nog overdag moet slapen. Ik probeer nu heel bewust uitjes als bioscoop met de oudsten te plannen. Ook moet ik vaak oppas zien te regelen want ze is geen makkelijke peuter die stil in haar buggy blijft zitten dus even mee naar tandarts of schoolgesprek is echt niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
23-07-2019 16:11
Gewoon doen en van tevoren incalculeren dat de jongste weer een jaar of 2 niet slaapt.
Alles wat beter gaat dan dat is bonus.


Bijkomend voordeel is dat nummer 2 waarschijnlijk naar school gaat tegen dat nummer 3 er is.

Ik vind 4 jaar tussen kinderen niet immens veel.

Ik zou het net de hel vinden om maar 1.5 à 2 jaar tussen kinderen te hebben. Ben je nog niet bijgekomen van nummer 1 en slaapt die nog niet en zit nog in de luiers en daar is de volgende al.
Bovendien zit je dan ook nog es met een kind dat zo goed als niets zelfstandig kan.
Ligt er maar net aan hoe makkelijk kind 1 is.
Ik heb drie kinderen.

Mijn oudste is heel rustig, sliep binnen een paar weken, kan zich heel goed zelf vermaken.
(er zit 1 jaar en 3 maanden tussen oudste en middelste).

Mijn tweede is een echt handenbindertje, sliep met 14 maanden pas door, vraagt heel veel aandacht, is behoorlijk pittig qua karakter.
(er zit 4 jaar en 4 maanden tussen middelste en laatste).
Alle reacties Link kopieren
De keuze voor onze derde was weer vooral een gevoelskeuze. We hadden geen grote praktische bezwaren. Maar je wil er ook nooit (nog) eentje omdat je dan meer geld, meer ruimte, minder zorgen en meer rust en meer slaap hebt ;)

Er zit steeds 2,5 jaar tussen. De jongste is pas een paar weken, dus ik kan pas kort meepraten. De oudste en de middelste doen alles samen en hebben veel aan elkaar, dat is heel leuk. Wij hadden dat vroeger allebei uit een gezin van drie kinderen met steeds 4 jaar ertussen ook. Al zijn er altijd perioden waarin je meer of minder naar elkaar toetrekt, denk ik.

Het moeilijkste vind ik mijn aandacht verdelen en weer die gebondenheid aan huis. Maar het overheersende gevoel is vooral weer alsof we nooit zonder hem geweest zijn. Hij hoort er gewoon bij.
anoniem_371158 wijzigde dit bericht op 24-07-2019 06:00
19.90% gewijzigd
Ik had graag 3 kinderen met weinig leeftijdsverschil gewild, maar de natuur besloot anders. Oudste was 8 toen zijn zusje kwam en zij is straks 4 als nummer 3 geboren wordt.

Voordeel: veel aandacht voor elk kind. Nadeel: je begint weer van voor af aan met alles. Oudste net van basisschool, jongste er bijna op bijvoorbeeld. Jongste uit de luiers, baby er weer in.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Jullie reacties hebben me geholpen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen. Ik merkte al snel dat ik de behoefte voelde om de keuze voor een 3e te verantwoorden en verdedigen. Dat zegt ook al veel over mijn gevoel. Ik ga het er vanavond nog eens goed over hebben met mijn man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven